Gå till innehåll

Stendamm


lottac

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat mycket varför jag har så mycket damm från stenarna som far omkring. Jag har en försäljare som ger mig råd och han sa att det beror på att jag har mycket levande djur i min sten och det dammar av sig i akvariet på nätterna. Har ni andra som har "rena" akvarier inga djur som lever i stenen? Igår när jag satt och tittade på akvariet med ficklampa så såg jag en ström med damm som rann ur en sten, det måste vara som han säjer, det var något djur som höll på i stenen. Jag har matat mitt akvarium med rotifer och jag ser ju på natten att det händer mycket. Jag känner inte att jag måste har ett sterilt och "rent" akvarium. Det är bättre att mina inneboende mår bra och växer. Att det är mer naturligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted: tror inte de är kalk som fäller ut, brukar ju inre vara som damm, utan mer beläggningar på pumpaxlar, o sand som klumpar ihop sej. kalciumkarbonatprecipitationen stannar ju vanligen inte vid att vara korn eller damm, utan blir ju lite som en snöboll o formar större precipitat.

jag tror detta helt enkelt är vanligt detritus, som flera av er andra också tror. Försök o blås rent kanske dagligemn med en pump, o instalera ett mekaniskt fiolter samtidigt. Gör rent filtret varannan dag, o fortsätt blås/gör rent/blå etc..tills du tycker de mräkbart minskat. Kombinera detta med ultralife..de binder en del detritus o transporterar de vidare till dina mekaniska filter o skummaren.

sen på lite längre sikt kanske du skall öka cirkualtionen lite, o tänk på att de är bra att ändra pumpriktning med jämna mellanrum så de inte blir döda fläckar nånstan för länge. om du har sand är de viktigt med sandvändare...dom håller detritus borta från sanden oerhört effektivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att din LS håller på att bli koloniserad igen av diverse smådjur. Och de gör bara ren sina bohålor nattetid eftersom fiskar skulle se vad de håller på med annars. Alltså bara bra att de bär ut skiten ur stenen så att du får bättre cirkulation och nedbrytning i stenen så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...