Gå till innehåll

Vatten problem.


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Har ett litet problem med vattnet i mitt kar, hur jag än gör så går inte nitraten ner och nitriten kvarstår ju förstås då också.

jag kör med osmos och det vattnet har jag testat och det är helt rent.

varför försvinner inte min nitrat och nitrit helt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore bra med lite mer bakgrundsinformation. T ex hur länge burken har varit igång, hur mycket du belastar karet, har du levande sten, skummare e t c?

Vad mäter du för nitrat respektive nitrithalt?

Har du mätbar nitrit i vattnet så tyder det på att nitrifikationsprocessen inte har kommit igång riktigt än och då brukar tålamod och väntan vara det goda rådet.

Att ha lite nitrat (några mg/l) i ett kar som är hyffsat belastat är inget ovanligt. Att däremot ha en nitrithalt som du kan mäta (med t ex Salifert) är mer ovanligt i ett etablerat kar.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

karet har varit igång 2år ungefär, har 26 kilo levande sten deltech mc500 skummare 8 fiskar matar dom 1gång om dagen

testerna gör jag efter manualen som följde med dom

har man nitrit överhuvudtaget så har man ju nitrat automatiskt vad jag fattar det som

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad får du för mätvärden och vad mäter du med? - har du dubbelkollat me annan test (det finns väl massor av saltakvarister i kalix att låna av :-) )

Hur mycket djur har du i karet, det står 8 fiskar - det blir en viss skillnad på decora och drakfisk avseende belastning .

Har det medicinerats i karet (stenen) nägongång

Jag tycker iofs du kunde ha mer sten i burken, men det beror ju på hur belastad den är, du har ju hygglig överkapacitet på skummaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har man nitrit överhuvudtaget så har man ju nitrat automatiskt vad jag fattar det som

Det behöver det inte göra och min gissning är att du inte kommer få uslag om du mäter för nitrit i ditt väl inkörda kar. Bl.a. skummaren och de anaeroba delarna av din levande sten (och sand om du har) hjälper till att hålla ner nitraten. Du kan pröva vodkametoden, men läs på innan.

Hur hög nitrat har du?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har dubbel kollat och trippel kollat mät värden och bytt tester men det ger ändå samma utslag! 0,005mg/l i nitrit och typ 0,15mg/l i nitrat värden!

Fiskarna är 3 clowner 2 chromsis 1 stjärnmuräna och 1pagnellae och en blå liten fröken fisk som jag inte kan namnet på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har man nitrit överhuvudtaget så har man ju nitrat automatiskt vad jag fattar det som

Ett poppulärt citat tydligen :)

Nitrat är oerhört svårmätt i saktvatten och har massor av störjoner. En av dessa störjoner för hobbytester är nitrit. Det innebär att har du nitrit så kan du mäta nitrat med hobbytest.

Detta är troligtvis den enda rimliga förklaringen till den övergående "nitratspik" som många upplever vid nystart.

Du har mycket bra värden, inget att oroa sig för, tvärtom.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej! tack så mycket alla för era svar. Det känns bra att veta att många har likadant

Men det som stör mig jäkligt också är att jag har jätte dålig tillväxt i karet, Allting växer skit sakta om alls någonting.

Kalkalgerna växer inget det ser ut som att dom håller på och försvinna från alla stenar och de korallerna jag har står obsolut helt stilla i utväcklingen.

Vad kan vara fel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett poppulärt citat tydligen :)

Nitrat är oerhört svårmätt i saktvatten och har massor av störjoner. En av dessa störjoner för hobbytester är nitrit. Det innebär att har du nitrit så kan du mäta nitrat med hobbytest.

Detta är troligtvis den enda rimliga förklaringen till den övergående "nitratspik" som många upplever vid nystart.

Du har mycket bra värden, inget att oroa sig för, tvärtom.

MVH

Magnus

de tror jag inte ett ögonblick på. jag hade en riktigt hög o ganska lång nitritperiod, men absolut inget nitratutslag under samma tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag slarvar med strontiumtillstats avstannar kalkalgstillväxten nästan helt. När jag sedan tillsätter strontium "exploderar" tillväxten näst intill bokstavligt talat. Så det är ytterligare något att beakta.

Intressant, tvärnitar koraller åxå då ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte märkt det lika tydligt på koraller, men rent spontant utan att ha några vetenskapliga belägg för det känns det som att det inte är något optimalt förhållade heller för koraller.

När jag slarvat en längre tid mätte jag en strontiumhalt på 0-4 mg/l. Boostade upp det till 10-16 mg/l enligt enligt Saliferts test och kalkalgerna började växa direkt. Så efter en tid igen när jag märkte att tillväxten avtagit mätte jag en halt på ca 4 mg/l o s v.

Testet är ju ganska oexakt, men det ger ändå en indikation på vart man ligger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste få upp ditt CA till runt 420. De flesta kalkalger behöver i regel högre värden av CA/KH/MG än koraller för att växa ordentligt så det går med andra ord att ha bra tillväxt på koraller men långsam tillväxt på kalkalger.

Glöm inte att skaffa MG test innan du försöker få upp ditt CA för om du ligger lågt på MG kommer du inte få upp ditt CA.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har dubbel kollat och trippel kollat mät värden och bytt tester men det ger ändå samma utslag! 0,005mg/l i nitrit och typ 0,15mg/l i nitrat värden!

Fiskarna är 3 clowner 2 chromsis 1 stjärnmuräna och 1pagnellae och en blå liten fröken fisk som jag inte kan namnet på[/quote

där kom de äntligen lite värden: Du har ju inget problem! Nitratvärdet är perfekt lågt, nästa steg där är ju noll. vissa skulle nog till o med tycka att du ligger för lågt i nitrat, men jag tycker detta är ett idealvärde.

Nitriten är ju också i prinvip noll...på salifert är den lägsta färgen 0.01, o du skriver 0.005, så du menar alltså att färgen ligger mellan helt noll, o 0.01. de är superlågt, o du skall vara nöjd med dian värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...