Gå till innehåll

Picorev - Ett experiment


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Här nämns ett slutet sötvattensakvarium med fisk som funkat i flera år:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=88443

På zoopet finns massor av trådar om det där. En del kallar det djurplågeri och nog kan det gå illa. Men en burk med bara lägre djur, alger, svampar och dyl. hade inte jag tvekat att försöka med. Artemia tror jag hade varit en lämplig frisimmande art i ett sånt här akvarium.

Och man kan ju fundera över vad man menar med ett misslyckande och krasch av ett sånt här system? Är det när verkligen allt dör i systemet eller är det när någon eller några få arter konkurrerar ut andra? Det senare hade jag inte tagit som ett fullständigt misslyckande om det till slut uppstår nån slags balans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beträffande cirkulationen så finns det väl nån pump på marknaden som drivs med magnetism genom glaset? I ett riktigt litet slutet akvarium skulle det kanske fungera med en sån magnetisk omrörare som används att röra runt i skålar på labb.

Ett snurrande underlag, som nämndes ovan, fungerar men ännu bättre kanske det vore om det vickade fram och tillbaka (typ gungbräda) så man bryter ytspänningen. Cirkulationen borde ju bli våglik då dessutom. Frågan är hur djur som är bottenbundna skulle reagera på att underlaget rör sig konstant?

Hehe, det var kul att spåna på detta....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beträffande cirkulationen så finns det väl nån pump på marknaden som drivs med magnetism genom glaset?

Hehe ja jag tycker du ska köra en vortech i detta karet, 11 000 i turnover ;)

Nej men seriöst, väldigt spännande, kör på även om vissa verkar negativa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beträffande cirkulationen så finns det väl nån pump på marknaden som drivs med magnetism genom glaset? I ett riktigt litet slutet akvarium skulle det kanske fungera med en sån magnetisk omrörare som används att röra runt i skålar på labb.

Ett snurrande underlag, som nämndes ovan, fungerar men ännu bättre kanske det vore om det vickade fram och tillbaka (typ gungbräda) så man bryter ytspänningen. Cirkulationen borde ju bli våglik då dessutom. Frågan är hur djur som är bottenbundna skulle reagera på att underlaget rör sig konstant?

Hehe, det var kul att spåna på detta....

visst är det kul.

risken med gungbräda är väl att grejer kan trilla omkull. om man snurrar karet så kan man ju kompletera iden men små vingar av glas som silikonas längs kanterna i vattenytan då skulle man få en virvel i ytan som bryter ytspänningen.

blir lite sugen själv nu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christer

Jag skulle byta ut den silikonlimmade rutan ovanpå till en plastpåse typ som "andas själv". Finns en sådan för fisktransport (jag tror akvarielagret Stockholm har den). Då får du ett sakta gasutbyte i alla fall. Problemet med ditt experiment är annars att det förutsätter en viss algtillväxt (så du får en syrgasproduktion) - därför bör det finnas lite näring i när du startar akvariet. (ev - ta vatten från din redan igångsatta akvarie). Jag körde själv ett experiement med en plastpåse (av andande typ), avloppsvatten och vattenloppor. Påsen hängde jag i taket i ett växthus. Det funka i över 1 år!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christer

Jag skulle byta ut den silikonlimmade rutan ovanpå till en plastpåse typ som "andas själv". Finns en sådan för fisktransport (jag tror akvarielagret Stockholm har den). Då får du ett sakta gasutbyte i alla fall. Problemet med ditt experiment är annars att det förutsätter en viss algtillväxt (så du får en syrgasproduktion) - därför bör det finnas lite näring i när du startar akvariet. (ev - ta vatten från din redan igångsatta akvarie). Jag körde själv ett experiement med en plastpåse (av andande typ), avloppsvatten och vattenloppor. Påsen hängde jag i taket i ett växthus. Det funka i över 1 år!

MVH Lasse

Intressant synpunkt! Hur fungera en sådan "halvgenomsläpplig" påse? Släpper den igenom ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan jag flyttade över allt levande från mitt 288 liters till det nya för ca 1 månad sedan så har det stått kvar med ca 10 cm vatten och sand.

Det har dykt upp massa roliga djur, någon slags vit/genomskinnlig plattmask på rutorna, diverse "pods liknande" djur, Konstiga, smala maskar på sanden osv osv.

Jätteintressant att titta på och man förstår inte vart allt kommer ifrån.

Har stått utan cirkulation och ljus.

Nu börjar dock sambon bli riktigt sur på mig snart, så jag får väl få ut karet och avsluta äventyret ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min länk till beachworld vara bara för att "bevisa" att det uppenbarligen funkar och går att göra. Till och med utan cikulation. Självklart vill man hellre göra själv. Det kommer säkert att gå alldeles utmärkt.

Yup. Du har rätt. Jag förliter mig på diffusion. Ingen cirkulation. belysningen kommer att bli hi-tech: LED. Den vänlige KEEK här på SG har skickat lite grejer han har (stort tack). kommer att dröja ett par veckor innan jag kan sätta igång men kul skall det bli!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yup. Du har rätt. Jag förliter mig på diffusion. Ingen cirkulation. belysningen kommer att bli hi-tech: LED. Den vänlige KEEK här på SG har skickat lite grejer han har (stort tack). kommer att dröja ett par veckor innan jag kan sätta igång men kul skall det bli!

Jag har ett 6 liters som jag skall försöka göra ungefär samma sak med förutom att jag inte täpper till det (inte i början i alla fall). Skall använda en 22 watts LED (6500 K) så ljus kommer det inte att sakna. Får se om jag kör det utan cirkulation - jag har ett litet påhängsfilter jag kan använda. Tänker faktiskt ha två väldigt små fiskar i det....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christer Dags och värma lödkolven då :)

Lasse Jag gjorde en ledljus ramp till mitt Hexagon (76cm vatten djup) med blandat vita 7000K och blå ca 22000K och fick bra ljus. får se hur spser trivs senare men jag kan ju alltid kompletera med fler Led. jag tyckte/tycker bara vita 7000K känns lite gult. men du kan ju kompletera med någon månljus för att få det lite blåare.

kul med Led är ju ingen värme och man får härligt vågglimmer i karet och låg energiförbrukning och 11 års livslängd (dags att silicona om karet samtidigt som man bytar belysning ;) )

sorry christer OT hör av dig om du undrar något

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christer Dags och värma lödkolven då :)

Lasse Jag gjorde en ledljus ramp till mitt Hexagon (76cm vatten djup) med blandat vita 7000K och blå ca 22000K och fick bra ljus. får se hur spser trivs senare men jag kan ju alltid kompletera med fler Led. jag tyckte/tycker bara vita 7000K känns lite gult. men du kan ju kompletera med någon månljus för att få det lite blåare.

kul med Led är ju ingen värme och man får härligt vågglimmer i karet och låg energiförbrukning och 11 års livslängd (dags att silicona om karet samtidigt som man bytar belysning ;) )

sorry christer OT hör av dig om du undrar något

Ser fram mot det! Stort tack igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul projekt. Jag hade dock stoppat i en luftslang vilket säkert skulle öka chanserna betydligt i min mening och inte skulle behöva synas speciellt mycket (du kan borra ett hål i stenen och placera slangen där). Pröva att stoppa en bit levande sten i stillastående vatten ett tag så tar det inte lång tid innan det luktar mumma. Men det är ju inte hela världen om det kraschar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är väldigt intressant - hoppas vi får se lite bilder och uppdateringar. Egentligen är det väl ingen större skillnad mellan detta experiment och tex:

eller

Bara det att de hämtat sin biokultur i sin egen närhet medan du tänker köra på "importerade" organismer - levande sand/sten etc.

Jag blev själv jävligt sugen på att dra ut i naturen i helgen och hämta hem nåt och stoppa ner i burkar för att se vad som händer...

... fast egentligen kanske jag borde lägga min energi på att skruva ihop det nya (mindre) köksbordet så att jag har plats för det där saltakvariet och köpa det och sånt - men det ena behöver ju inte utesluta det andra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christer Dags och värma lödkolven då :)

Lasse Jag gjorde en ledljus ramp till mitt Hexagon (76cm vatten djup) med blandat vita 7000K och blå ca 22000K och fick bra ljus. får se hur spser trivs senare men jag kan ju alltid kompletera med fler Led. jag tyckte/tycker bara vita 7000K känns lite gult. men du kan ju kompletera med någon månljus för att få det lite blåare.

kul med Led är ju ingen värme och man får härligt vågglimmer i karet och låg energiförbrukning och 11 års livslängd (dags att silicona om karet samtidigt som man bytar belysning ;) )

sorry christer OT hör av dig om du undrar något

Hupp. Tillverkat en egen LED ramp, cool... men var är "guiden" på bygget? Vill oxå löda lite.

Sorry för lånet av tråden och OT.

Förövrigt ett intressant projekt, ska följas noggrant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är väldigt intressant - hoppas vi får se lite bilder och uppdateringar. Egentligen är det väl ingen större skillnad mellan detta experiment och tex:

eller

Bara det att de hämtat sin biokultur i sin egen närhet medan du tänker köra på "importerade" organismer - levande sand/sten etc.

Jag blev själv jävligt sugen på att dra ut i naturen i helgen och hämta hem nåt och stoppa ner i burkar för att se vad som händer...

... fast egentligen kanske jag borde lägga min energi på att skruva ihop det nya (mindre) köksbordet så att jag har plats för det där saltakvariet och köpa det och sånt - men det ena behöver ju inte utesluta det andra...

Akvarier är roligare än köksbord. Prioritera burken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...