Gå till innehåll

Kalkvatten/Kalkwasser


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Som jag pladdrat om i flera trådar här använder jag gammaldags kalkvatten som top-off. Det verkar dock inte vara speciellt vanligt. Har detta kommit i vanrykte? Och i sådana fall, varför? Nån som vet?

Jag har kört kalkvatten sedan 1989, o nu har jag mitt första kar som inte går med kalkvatten. Så här ser jag på de:

Kalkvatten tillför calcium o karbonater på ett balanserat sätt, dvs de tillförs lika mkt ca som karbonater för att bilda en molekyl kalciumkarbonat. Innan kalkreaktorns tid o innan ballings tid, så var ju detta de enda sätt att kompensera för kalciumkarbonatförbrukningen på ett balanserat sätt. baksidan är/var slabbandet med detta kalkvatten, dess dåliga löslighet på endast 1.7g per liter, dess korta hållbarhet pgr av snabb reagens med luftens koldioxid, samt att doseringan blev helt beroende av hur mkt sötvatten som avdunstade. dvs dosering styrdes inte efter akvariets behov av calcium o karb utan av nåt helt annat. Konsekvensen blev ju att de ofta blev en underdosering o de va nästan omöjligt att hålla ca o kh på en steady state nivå med enbart kalkvatten.

Därför uppfanns kalkreaktorn, samt ballingliknande metoder, som ju helt kan styras efter behovet av Ca o Karb, samt dessutom rent praktiskt är lite mer lätthanterligt än slabbandet o blandandet av kalkvatten var o varannan dag.

Idag ser jag bara ett användningsområde kvar för kalkvatten, nämligen som komplement till kalkreaktorn för att kompensera den ph sänkande effekt denna har.

Mvh

Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder det också för att ersätta avdunstat vatten, men då för att ligga på/hålla ett högt Ph. Anledningen till att jag vill ha ett högt Ph är att fosfat lär fälla ut i högt Ph, jag har ju 'kroniska' problem med fosfat, trots vodka.

Finns det någon nackdel med kalkvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder det också för att ersätta avdunstat vatten, men då för att ligga på/hålla ett högt Ph. Anledningen till att jag vill ha ett högt Ph är att fosfat lär fälla ut i högt Ph, jag har ju 'kroniska' problem med fosfat, trots vodka.

Finns det någon nackdel med kalkvatten?

nä..nackdel förrutom de bökiga arbetet att just hålla på med kalkvatten finns väl inte, förutsatt att de inte gör så att ca o kh stiger för högt. Kör man de ihop med balling tex så avlastar de ju balling lite, dvs de går åt mindre ballingkemikalier. Så nån skada gör de ju inte, utan frågan är snarare om de verkligen behövs. kalkvattnet har en ganska moderat effekt på fosfat, men visst..lite nytta gör de nog på fosfaten. Jag tyckte dom åren jag körde med kalkvatten att ph snarare blev i överkant...nu ligger jag på 8.0-8.2 med balling utan kalkvatten...de känns mer ok. men alla akvarium är ju olika så visst är de ett bra sätt att höja ph.t om man av någon anledning förrrutom pgr kalkreaktor, skulle ha lågt sådant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sagt det 1000gånger kalkvatten är för pH reglering ej för att ersätta Ca. Fungerar 100% har kört det 1978-2006! Det har många gynsamma effekter på karet och är förtfarand perfekt trots att Diether Stuber beskrev metoden redan 1978. Jonas är lite optemistisk lösligheten är bara 1,2 g vid 25C. Detta är en glömd och underskattad metod har många pos. sidor och inga negativa (om ej våldsam överdosering).

1) ökar buffert kap.

2) hindrar den myckiet neg pH fallet vid kalkreaktor

3) binder fosfor till fast olöslig form.

(4) tillför lite Ca utan andra neg. joner.

Slutsats använd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sagt det 1000gånger kalkvatten är för pH reglering ej för att ersätta Ca. Fungerar 100% har kört det 1978-2006! Det har många gynsamma effekter på karet och är förtfarand perfekt trots att Dinter Stuber beskrev metoden redan 1978. Jonas är lite optemistisk lösligheten är bara 1,2 g vid 25C. Detta är en glömd och underskattad metod har många pos. sidor och inga negativa (om ej våldsam överdosering).

1) ökar buffert kap.

2) hindrar den myckiet neg pH fallet vid kalkreaktor

3) binder fosfor till fast olöslig form.

(4) tillför lite Ca utan andra neg. joner.

Slutsats använd!

tack för rättelsen, 1.2 g ska de förstås va;)

I övrigt instämmer jag i de du skriver..de du sammanfattar i 4 punkter är precis de jag själv skrev inledningsvis. angående punkt 1 o 4 kqan bara förtydligas att de är en balanserad tillsättning, dvs de höjer kh lika mkt som kalcium, fast precis som du skriver, inte särskilt mkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok jag förstår! Stig du var mycket förutseende! Jag hade fel! Jag har nu tagit fram orginalet. Vilket jag har fått som gåva av författaren. 1977 skrev Dietrich Stüber i "technik und pflege Riffbildende Steinkorallen im Meerwasseraqurium" om kalkvatten. Han var även den som grundade "Berlin metoden" i denna publikation. Jag besökte honom 1979 och fick då se ett mycket imponerande kar 4x4m och 1m djupt. Han drev detta med levande sten, skummning och kalkvatten. Inget annat! Jag fick då även en fragg av Acropora spec. Stüber numera formosa som nog är anfader till alla spec. i Europa inkl. Sverige. Jag beklagar mycket att denna gentleman och pionjär nu sedan ett antal år är död. Han var dock anfader till all modern saltvattenakvaristik vi ser idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag besökte honom 1979 och fick då se ett mycket imponerande kar 4x4m och 1m djupt. Han drev detta med levande sten, skummning och kalkvatten. Inget annat!

Måste erkänna att jag blir lite imponerad. LS, skummning och kalkvatten på 70-talet, då låg man verkligen i framkant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är litet lustigt med tider och så. Jag byggde min första skummare av plexiglas med injektor (venturi på engelska) när jag startade karet. Jag använde en beskrivning som jag fick på telefon av min svåger som läste DATZ (Deutsche Aquarien und Terrarien Zeitschrift) fyra år innan amerikanarna säger att skummaren uppfanns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sagt det 1000gånger kalkvatten är för pH reglering ej för att ersätta Ca. Fungerar 100% har kört det 1978-2006! Det har många gynsamma effekter på karet och är förtfarand perfekt trots att Diether Stuber beskrev metoden redan 1978. Jonas är lite optemistisk lösligheten är bara 1,2 g vid 25C. Detta är en glömd och underskattad metod har många pos. sidor och inga negativa (om ej våldsam överdosering).

1) ökar buffert kap.

2) hindrar den myckiet neg pH fallet vid kalkreaktor

3) binder fosfor till fast olöslig form.

(4) tillför lite Ca utan andra neg. joner.

Slutsats använd!

Hur hanterade man kalciumnivåerna under pionjäråren när man lärde sig att hålla SPS? Detta var väl innan Balling och diverse köpetillsatser?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur hanterade man kalciumnivåerna under pionjäråren när man lärde sig att hålla SPS? Detta var väl innan Balling och diverse köpetillsatser?

dom flesta körde med kalkvatten som bas...de gjorde i princip alla, även icke sps:are...de senare var ju en sällsynthet för övrigt. Dock var LPS vanligt, o jag tror inte de skiljer sej särskilt från att hålla sps...även lps behöver rätt värden på kh o ca etc. Men hur som helst..förrutom kalkvattnet, tog man till kalciumlorid...den slarvige glömde då att följa efter med bufferten, men den noggranne gjorde de. Så med andra ord cacliumklorid + karbonater, o det är ju samma som Balling minus natriumkloridfritt salt. Bieffekten blev en ackumulation av natriumkorid, o vattnet gick sakta åt ett salt som enbart innehöll NaCl.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart tillsätter ni erat kalkvatten? Framför pumparna så det är strömt eller i filterfacket, ni som har det.

Mvh Thomas

Jag har predikat vikten av att kalkvatten skall alltid tillsättas i osmosvattnet med hjälp av den automatiska vattenpåfyllningen. Detta ger en jämn dosering som inte ger ngr plötsliga ph höjningar...de senare gör nämligen att alkaliniteten kan sjunka, dvs kalkvattnet får en motsatt effekt!

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...