Gå till innehåll

Kalkvatten/Kalkwasser


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Vart åker vattnet från den automatiska påfyllningen? Sumpen eller?

Men då uppstår det direkt prolem eftersom jag är den automatiska vattenpåfyllningen ;). Kan man ställa flaska stadigt på kanten och sticka hål med en nål så får den rinna ur under natten?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart tillsätter ni erat kalkvatten? Framför pumparna så det är strömt eller i filterfacket, ni som har det.

Mvh Thomas

I väntan på delar till min kalkmixer så har jag modellen jätteenkel, borrade två hål i locket till en ½liters PET, stack in 2 plaströr,ett till botten och ett bara en bit ner, siliconade dit dem tätt och lät torka. Sen kopplade jag in den automagiska påfyllningen på det långa röret och en slang till karet på det korta röret. Skaka flaskan då och då för att röra om i flaskan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart åker vattnet från den automatiska påfyllningen? Sumpen eller?

Men då uppstår det direkt prolem eftersom jag är den automatiska vattenpåfyllningen ;). Kan man ställa flaska stadigt på kanten och sticka hål med en nål så får den rinna ur under natten?

Mvh Thomas

ja, i sumpen där de är strömt.

Om du inte har en automatisk vattenpåfyllare blir de tyvöärr inte lika bra med kalkvatten. det är en god investering, även om du inte kör med kalkvatten.

visst kan du göra dom du skriver, men de låter bökigt...det ärviktigt att akvarierutiner görs enkelt, så man inte tröttnar....;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I väntan på delar till min kalkmixer så har jag modellen jätteenkel, borrade två hål i locket till en ½liters PET, stack in 2 plaströr,ett till botten och ett bara en bit ner, siliconade dit dem tätt och lät torka. Sen kopplade jag in den automagiska påfyllningen på det långa röret och en slang till karet på det korta röret. Skaka flaskan då och då för att röra om i flaskan.

Kalkmixer utan automatisk omröring alltså :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan användandet av kalkvatten få KH att stiga mot oönskade höjder, 12 och där över?

nej..men dock höjer kalkvatten förrutom calcium förstå även kh. De senare är inte självklart för kalkvatten innehåller ju ingen kolförening! Mekanismen är den att hydroxidjonerna kombineras med koldioxiden i vattnet o hco3 bildas. Då sjunker partialtrycket CO2 i vattnet o mer koldioxid dras ner från luften till vattnet. Kalkvattnet introducerar därför ökad kolmängd på detta indirekta sätt. En del boostrar kalkvattnet ytterligare med koldioxid. Eftersom de finns en begränsad löslighet för kalciumhydroxid samt att alltför kraftig dosering höjer ph värdet så kalciumkarbonat fälls ut, kan inte kalkvatten höja kh hur mkt som helst. Om du doserar i för hög dos på en gång får du till o med en paradoxal sänkning av kh pgr av den kalciumkarbonatutfällningsom de höjda ph värdet medför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jonas & Stig. Då drar jag slutsatsen att det är min vodka 'behandling' som under flera månader sakta fått KH att stiga från 8 till över 12.

Nuvarande värden;

Mg 1260

Ca 450

KH 14,2 (8,6 för snart 3 månader sedan) skit.

PH ligger mycket stadigt mellan 8,2 - 8,3 över dygnet.

Alla tester Salifert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta kan tyda på att du har en ganska effektiv denitrifikation någonstans eftersom den processen i sig höjer alkaniteten (KH).

MVH Lasse

de stämmer bara delvis de där Lasse. Visst e de så att denitrifikationen höjer kh, de håller jag med dej om. Men orsaken till att vodkaanvändare alltid ser en rätt så markant kh ökning beror inte i första hand på de utan främst på att de bildas hydroxidjoner som resprodukt om man använder Etanol som kolkälla. Denna hydroxidjon bildas inte vid alla kolkällor. Så den kh höjning wiking o andra vodkaanvändare ser beror i första hand på hydroxidjonsbildningen som etanolen medför.

/Jonas

PS: Jag har en formel som just nu gömt sej bland två hjärnvindlingar..;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jonas & Stig. Då drar jag slutsatsen att det är min vodka 'behandling' som under flera månader sakta fått KH att stiga från 8 till över 12.

Nuvarande värden;

Mg 1260

Ca 450

KH 14,2 (8,6 för snart 3 månader sedan) skit.

PH ligger mycket stadigt mellan 8,2 - 8,3 över dygnet.

Alla tester Salifert.

hej Ingemar igen..se gärna ovan. Orsaken till din kh höjning är inte denitrifikation i första hand, utan ett hydroxidjonsöverskott som bildas vid nedbrytning av etanol.;)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det skulle bli en så kraftig KH höjning beroende på en restproduktion av hydroxidjoner från vodkan så skulle det även slå igenom som en kraftig pH-höjning så det tror jag inte riktigt på.

Du säger att du har ett stabilt pH på 8,2 - 8,3 under dygnet. Det skulle vara intressant att få en KH mätning precis före att ljuset släcks och innan det tänds på morgonen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det skulle bli en så kraftig KH höjning beroende på en restproduktion av hydroxidjoner från vodkan så skulle det även slå igenom som en kraftig pH-höjning så det tror jag inte riktigt på.

Du säger att du har ett stabilt pH på 8,2 - 8,3 under dygnet. Det skulle vara intressant att få en KH mätning precis före att ljuset släcks och innan det tänds på morgonen.

MVH Lasse

De mätresultaten kommer jag att leverera i helgen, just för att mäta vid exakt tidpunkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De mätresultaten kommer jag att leverera i helgen, just för att mäta vid exakt tidpunkt.

Tack - jag är lite intresserad bara. Ta gärna också KH precis innan du sätter i kalkvattnet och en halvtimme efter du satt i det. Då kan man få ett mått på vad hydroxidalkaniteten från kalkvattnet bidrar med.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, mina mätresultat.

Jag använder Salifert tester.

Innan lyset tänds på fm

KH 12,2

PH 8,1 - 8,2

Innan lyset slocknar på kvällen

KH 13,1

PH 8,3

30 minuter efter att jag hällt i mitt kalkvatten, som sker när lyset slocknat.

KH 13,1

PH 8,3

Vad vill du bevisa med detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för kalciumnivå. Jag ville inte bevisa något just nu, var bara lite intresserad eftersom det inte riktigt verkade att stämma med mitt kar. Lite förvånad att ditt pH inte har stigit en halvtimme efter tillsättning av kalkvatten. Mitt brukar vara ca 0,2 högre än strax innan (taget med elektrod). KH borde dessutom stiga under belysning och sjunka i mörker. Skall kolla med mitt kar som är utan skummare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga ang. kalkmixern.. när min autopåfyllning hängde sig så sprutade kalkmixern ur sig nästan allt olöst kalk från mixern, till följd fick ja ett kar som såg ut att vara fyllt med filmjölk.. alla fiskar dog, men inga koraller. varför,?? och är själva kalket orsaken till döden eller är det någon annan parameter som ändras drastiskt så nått annat skulle kunna vara orsaken till massdöden?

detta har hänt mig 2 ggr.. har ni nån bra lösning på detta? nått säkerhets stopp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga ang. kalkmixern.. när min autopåfyllning hängde sig så sprutade kalkmixern ur sig nästan allt olöst kalk från mixern, till följd fick ja ett kar som såg ut att vara fyllt med filmjölk.. alla fiskar dog, men inga koraller. varför,?? och är själva kalket orsaken till döden eller är det någon annan parameter som ändras drastiskt så nått annat skulle kunna vara orsaken till massdöden?

detta har hänt mig 2 ggr.. har ni nån bra lösning på detta? nått säkerhets stopp.

Jag har en liten sötvattensdunk som i sin tur fylls på via timer. Man får räkna ut hur mycket som dunstar och hur ofta den lilla dunken behöver fyllas på.

Om påfyllningen till kalkmixern hänger sig så tömmer den bara det lilla sötvattensdunken och därmed begränsar man det man får ut i akvariet.

Begripligt, vad jag menar?

Jag tycker man ska dra utlopp från kalkmixern till sumpen om man har en sådan för då får man bort lite via skumningen om olyckan är framme.

Om man har en dator kan man ju sätta gränser på ph och stänga av matningen till kalmixern och/eller koldioxiden till kalkreaktorn om man har en sån som hänger sig.

Jag har båda systemen efter att ha knäckt en 1000l-tank full med koraller för en massa år sedan. Fick mig att ta paus från saltvatten under några år. Det händer så lätt och det går så fort...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det skulle bli en så kraftig KH höjning beroende på en restproduktion av hydroxidjoner från vodkan så skulle det även slå igenom som en kraftig pH-höjning så det tror jag inte riktigt på.

MVH Lasse

Jag skall inte bryta mot mitt celibat, men måste pliktskyldigt undantagsvis svara på denna motfråga från Lasse:

Hydroxidjonen har samma öde som hydroxidjonen vid kalkvattentillsättning, dvs den förenas direkt med koldioxid o bildar HCO3. koldioxidhalten sjunker då i vattnet, o därmed dras de ner ytterligare koldioxid från luften ner i vattnet. Hydroxidjonstillskottet introducerar därför nytt koldioxid till vattnet på detta sätt, o därför ger de en reell ökning av karbonathårdheten utan nån större ph förändring. Processen går långsamt och är såpass stillsam så det är inga problem för koldioxiden att ta hand om dessa extra hydroxidjoner. Därför stiger alltså inte ph värdet nämnvärt vid vodkaregimen. Precis samma sker om du tillsäter kalkvatten LÅNGSAMT. Då sker heller ingen betydande ph stegring, utan hydroxidjonerna tas om hand av koldioxiden, o vi får vår kh stegring. det är därför jag predikar långsam tillsättning av kalkvatten.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt Ca var igår 450.

Notera att jag kontrollerar PH med Salifert färg test. Jag tycker detta test är lättavsläst. Men självklart missar man mindre höjningar eller sänkningar när jämför färger.

Mitt kalkvatten som jag slår i varje kväll när juset slocknar slår jag i fort (tar mindre än 1 minut), beroende på avdustningen så blir det 1 - 1,4 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig - Förutsatt att kalkvattnet inte kommer i kontakt med luften så har det endast ett KH baserat på hydroxidalkanitet - inte på bikarbonater och karbonater. Det är viktigt att veta eftersom en hydroxidalkanitet bara har en buffrande verkan jon mot jon medans de gaser, syror och joner som ingår i karbonatbuffringssystemet (CO2, H2CO3, HCO3 samt CO3) har en bättre buffrande verkan. Kan lätt konstateras med ett gymnasie (eller var det grundskoleexperiment - kommer inte ihåg) Man tar vatten med neutralt pH och lägger i någon hydroxidlösning (NaOH eller CaOH9 droppvis och mäter pH. PH:t är mycket snabbt uppe på över 12. Sedan tar man saltsyra av samma molaritet som sin hydroxidlösning och ser att pH:t går neråt i samma dropptakt som det gick upp när man tillsatte sin hydroxidlösning - alltså H+ mot varje OH- (Om man skall vara petig så skrivs det idag H3O+ och OH-)

Man tar sedan samma mängd vatten och lägger i lite bikarbonat - pH stiger ungefär till 8,3 i sötvatten. Sedan droppar man i saltsyra igen. Då kommer inte så mycket att hända förrän efter en massa saltsyredroppar (ja pH sjunker sakta, sakta för att plötsligen efter en viss mängd droppar rasa ner mot 3 i stort sett bara med hjälp av en droppe)

Det här har också betydelse för alla de som har mjukt kommunalt vatten. Detta vatten höjs till ett pH på ca 8,0 - 8,6 med hjälp av hydroxider och testar man detta direkt efter det är upptappat från kranen får man ofta ett KH på ca 3 som borde vara bra för många sötvattenskar. Problemet är bara det att det just är hydroxidalkanitet och gör man därför ett vattenbyte med det vattnet (i sötvatten alltså) så har pH:t ofta droppat betydligt dagen efter och om då mäter KH så är det lågt. Men det känner du ju till.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...