Gå till innehåll

Göra eget foder till fiskarna!


Norberg

Rekommenderade inlägg

Jag såg i förra numret av Reefkeeping en liten artikel Steven Pro hade skrivit om att göra eget foder och tyckte det såg lite kul ut. Då inte så många gör eget foder i saltvärlden jämfört mot ciklidfolket tänkte jag att i alla fall prova och se vad fiskarna tyckte om mina kulinariska kulerbyttor.

Tänkte att fodret skulle vara till clownerna och mina gyltor.

Så jag stoppade i följande ingridienser i min mixer:

5 orensade strömmingar

1 hg orensade räkor

några skopor Cyclopeeze

Körde med mixern tills det var som en köttbullssmet i konsistens. Tänkte att nu är det väll dags att smaka av (tänk fear factory)!!

Med små kluttar ala köttbullssmet gick jag till karet och erbjöd provsmakning. Gyltan blev som tokig och åt som besatt och Clownerna högg de smulor som blev över. Så succse kan man väll säga att det blev.

Nu skall jag frysa in och se hur det funkar att tina och använda.

Här är länken till artikeln om foder!

http://www.reefkeeping.com/issues/2008-01/diy/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att höra!

Skummade igen samma artikel och fick spontant iden att jag skulle göra foder till mina kirurger.

Blev nori spenat, lite broccoli och några få räkor + lite gelatin.

Tanken var att de frusna "kuberna" skulle sjunka till botten så att kirurgerna kunde stå och äta ifrån dem, men istället flyter dem och åker ner i överrinningen, så det blev inte så lyckat ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avsnitt 10 av Talking Reef tar upp detta med upptinat frysfoder och hemmagjort foder också.

Läs mer och lyssna på: http://www.talkingreef.com/forums/podcast-episodes/5916-talkingreef-live-episode-10-a.html

Man kanske får ta och testa detta också.

Tommy, hur var det med det som inte fiskarna tog direkt, märker du att vattnet blir fort "smutsigt"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konsistensen blev ju som köttbullssmet så gjorde man lagoma muns bitar till fiskarna så slukad de maten hel. Visst grumlade det vattnet lite men inte så farligt, det blev ett litet moln ut ur gälarna på firarna när de tuggade i sig maten. Men det blir väll lite tillskott till de filterare som finns i karet.

Så jag tror det är viktigt att mata med tinat foder som delas upp i lagoma kluttar så fiskarna kan ta in dem i munnen direkt.

Jag kommer bara att ha detta foder som ett kompliment några gånger i veckan och inte som huvudfoder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att höra!

Skummade igen samma artikel och fick spontant iden att jag skulle göra foder till mina kirurger.

Blev nori spenat, lite broccoli och några få räkor + lite gelatin.

Tanken var att de frusna "kuberna" skulle sjunka till botten så att kirurgerna kunde stå och äta ifrån dem, men istället flyter dem och åker ner i överrinningen, så det blev inte så lyckat ;)

prova att lägga smeten i en plastpåse, sen trycker du ut det till en platt kaka, då får du ut luften, så sjunker det lättare, tänk på att gelatin innehåller produkter från djuriket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt Lasse jag använder Agar när jag gör medicinfoder. Agar har dessutom den fördelen att man måste hetta upp blandningen till 60 C för att det skall stelna bra och man uppnår då även den effekten att man tar död på ev. smittor som kan finnas i råvarorna. Obs det går åt väldigt små mänger agar. (c:a en matsked/kg). Tillsätt inte för mycket utan bara så att fodret inte skitar ned vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdatering på utfodringssidan tänkte jag skulle kunna vara intressant.

Jag har en Pseudanthias pulcherrimus som varit lite småkinkig med fodret fast den ätit hyffsat. Men när jag började att mata med det egna hemmagjorda fick den riktiga spelet. Den äter mycket intensivt av de mindre bitarna och partiklarna av fodret. Kan kanske vara något att testa på de lite mer kinkiga arterna av Anthias. Jag har ju provat lite olika sorters Anthias och det har varit få om inget foder som jag har fått lika bra respons på! (Nykläckt artemia inräknat)

Även Apogon leptacanthus startade att äta mycket snabbt på fodret. Vid första provmatningen tog bara ca 25% av dem artemia och små mysis. Men alla tog den hemmagjorda mixen vid första provmatningen.

Det tycker jag var bra respons

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Jag gör också eget foder till mina fiskar. Det tog dock tre/fyra dagar innan min nyinköpta vitbröstade kirurg åt det. Nu kastar han sig över det och äter så mycket han kommer åt.

Har även ett par clowner samt en goby som alla tre åt fodret direkt.

Mitt helt ovetenskapliga recept består av räkor-ärter-musslor-vitlök, samt lite astaxanthin(novasta från bioreal) och bindemedel(lite favoritgelatin). Till nästa gång jag gör foder så ska jag nog även blanda i lite spirulina samt vitaminer.

Det här med strömming/sill verkar ju också intressant.

När jag använde agar-agar så hittade jag det i hälsokostaffär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Lasse, var kan man få tag i detta agar-agar?

thailändska och kinesiska livsmedelsbutiker säljer det, det kommer ursprungligen från Malaysia å där används det som dessert/bantningsmedel bland annat :)

jag tror att de säljer det lite billigare än i hälsokostaffärer.. köpte en påse på 20 g från en "dyr" thaiaffär i stan för 14 kr..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Jag gjorde en ny sats fiskmat igår enligt följande helt ovetenskapliga recept:

450gr oskalade räkor

100gr torskfile

250gr majs/paprika/ärter mix

10gr färsk vitlök

4ml spirulina pulver

multivitamin

Det blev en hit, till och med min nyinköpta Chelmon Rostratus åt av den:)

Lägg till lite cyclo-ez till det receptet och du har en näringsmässig hit också

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse:

Jo, cyclop-eeze var med i receptet ett tag. Men jag har tidigare haft svårt att få gelatinet till att binda när jag använder det. Så jag valde bort det.

Av någon märklig anledning så blir det likadant även med artemia, mysis, cyclops samt krill om jag inte missminner mig.

Har funderat på om det var någon rest från saltvatten i de här frysfoderna(förutom cyclop) som skapade någon "knepig" reaktion med gelatinet. Men det kan ju inte stämma då det blir likadant med cyclop-eeze. Och det fungerar ju bra med vanliga räkor...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...