Gå till innehåll

Era favorit kirurger


Fredrik.g

Rekommenderade inlägg

Sitter och funderar på att skaffa någon kirurg till mitt kar, en ny färgklick i det glesbefolkade akvariet. Det finns en hel del som faller mig i msaken, både som anses var lätta och svåra. Vilka är era favoriter inom kirurgfamiljen? En jag hade kunnat tänka mig är Acanthurus glaucopareius.

post-3292-14468915237805_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den också kollat lite extra på. Var inne på liveaquaria och kollade lite om den.. Ska tydligen vara svår att hålla. Men det kanske finns någon här som sitter på erfarenheter om Achilles?

Jag har haft achilles.Vid sidan om de andra acanthurusarterna såsom leucusternon, japonicus, glaucopareus..är dett enligt min erfarenhet den svåraste av dom alla. Har tyvärr tagit livet av en akilles 2 ggr...sen dess har jag inte velat testa igen. Odiunium va förstås orsaken som vanligt, trots UV ljus.

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går och suktar efter en Acanthurus nigrofuscus.

DSC_0133.jpg

Väldigt fint exemplar Jakob!

Själv gillar jag lite större fiskar, tex Acanthurus xanthopterus och Acanthurus mata.

Det är en rätt så mäktig upplevelse att se ett helt stim med Naso annulatus också, eller ännu hellre hade jag velat smma bland ett sstim med Acanthurus coeruleus.

tangs.jpg

Klicka här för lite härliga dykbilder!

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en achilles.

Har haft en tidigare som inte klarade sig mer än några veckor pga konkurrens med mina redan befintliga kirurger. Nu har jag skaffat bättre förutsättningar genom att ha gjort mig av med de andra kirurgerna. Så den nya Achillesen är ensam kirurg i karet. Hoppas på att lyckas denna gång annars ger jag upp.

Den är ca 13-14 cm och ser fin ut, förutom att den är smal. Jag hoppas på att få den att äta så jag kan "fetta" upp den ordentligt.

Vi får väl se hur det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det komma lite bilder och arter. Kul att se! Är det någon av er som har mer än 1 kirurg i samma kar? Stämmer det att man kan ha 2 st om de är mindre aggressiva och om man sätter i dem samtidigt? Hoppas fler kommer in och lägger sitt bidrag i tråden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft mer än en vid flertalet tillfällen, först en Zebrasoma flavescens och en Zebrasoma desjardinii, det gick hur bra som helst. Segelfenskirurgen växte dock ur mitt kar och såldes till fördel för en Acanthurus pyroferus och de gick hur bra som helst ihop. Båda har dessvärre dött vid akvarieflytt, så senast hade jag en Zebrasoma scopas och en Ctenochaetus binotatus där den sistnämnda skulle säljas men dog samma dag som jag skulle leverera den, snacka om ödets ironi...

Jag vet iaf en som har fyra kirurger i ett 600-liters kar, en Zebrasoma desjardinii, en Acanthurus leucosternon, en Paracanthurus hepatus och en Zebrasoma veliferum. Så visst kan man ha flera olika i samma kar. Men vissa bör man sätta i sist i karet då de annars kan vara en pina mot nya fiskar.

Här har du lite bilder på fler kirurger: http://www.jjphoto.dk/fish_archive/surgeon.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då får man hoppas på att det blir 2 kirurger till karet nästa gång det lir roadtrip ner till lomma :D Men bör nog kolla upp vad de har för arter hemma så man inte råkar köpa någon art som är riktigt aggressiv:P

Är det en japonicusen du har hemma Roger? Vet att jag letade efter den på internet när jag hade hälsa på hos dig men kom inte ihåg hur den såg ut :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en achilles.

Har haft en tidigare som inte klarade sig mer än några veckor pga konkurrens med mina redan befintliga kirurger. Nu har jag skaffat bättre förutsättningar genom att ha gjort mig av med de andra kirurgerna. Så den nya Achillesen är ensam kirurg i karet. Hoppas på att lyckas denna gång annars ger jag upp.

Den är ca 13-14 cm och ser fin ut, förutom att den är smal. Jag hoppas på att få den att äta så jag kan "fetta" upp den ordentligt.

Vi får väl se hur det går.

Har missat att du gjort ett nytt försök med den! Kan du inte ta lite bilder på den, vet du gillar bilder också! ;)

Jag hoppas det går bra!

Nu börjar det komma lite bilder och arter. Kul att se! Är det någon av er som har mer än 1 kirurg i samma kar? Stämmer det att man kan ha 2 st om de är mindre aggressiva och om man sätter i dem samtidigt? Hoppas fler kommer in och lägger sitt bidrag i tråden :)

Jag har 5 st kirurger i mitt 400 l kar. Jag har 2 st paletter som introducerades vid olika tillfällen. Jag har inte haft prickproblem med dem. Jag har dessutom 2 st flavecense och 1 scopas. Även dessa kommit till karet vid olika tillfällen. Det har bara varit kiv vid några tillfällen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger som Sillen visa gärna lite bilder på din achilles adddo :) 5st kirurger låter fint, och lite kiv är väl oundvikligt? Du får gärna lägga in bilder på dina kirurger Sillen.

Finns bilder i tråden om mitt akvarium, se under rubriken mitt första akvarium!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...