Gå till innehåll

Skittester - varför mäter vi egentligen?


Wiking

Rekommenderade inlägg

Om det är SPS som lider så är det sannolikt inte svältfödning som är problemet, de skulle vara de sista som visar symptomen på det, medan det är dem som är de första på att visa på för mycket näring, så det är min tanke ändå, men som du säger, det normala beteendet för för mycket näring är ju att bli mörkare, men kan ju vara så att de spyr ut sig överskottsalger (som ju är det som gör dem mörka) och när de gör det så gör dom det lite för mycket och bleknar, men du borde ju se problem med andra alger med om du inte har riktigt lågt i fosfat... Ser du nån skillnad beroende på om dem står längst upp eller längst ner i karet? Sen kan det ju vara som Stig säger att det är nånting annat som gör att SPS:erna inte riktigt trivs, dom är ju de som reagerar först på störningar i karet....

Ta en liter nyblandat saltvatten mät med det nya testet på den, ger det högt utslag -> kasst test. Droppa i några droppar natriumnitrat, mät igen, droppa i lika mycket till, mät igen, kolla om det följer en linjär trend som känns vettig, dvs om en 1 droppe ger ca 2-3ppm höjning så ska 10 droppar ge 20-30 ppm osv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Funderar om det kan vara att din fosfat ligger så lågt pga fosfat removern som din nitrat inte kan gå ner av Bioamp/FM's bakterier. De behöver trotts allt både parterna för att gå ner.

Har du några alger?

Om jag vodre dig skulle jag köpa ett till test och använda den för att utesluta. Testet som är kasst lämnar du tillbaka där du köpte den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort följande test.

Blandat till 1 liter nytt saltvatten.

- Nitratvärde med det nya testkitet ca 2,5 ppm

Droppat i 0,1 ml av min lösning med nitrat

- Nitratvärde med det nya testkitet ca 10 ppm

Jag har aldrig tidigare mätt mig till nitrat i nyblandat saltvatten, så det är kanske dax att se över osmosanläggningen, den är ju inte purung. Men det kan ju också

vara mätfel.

Så för mig är det nog bara att svälja förtreten och konstatera att mitt gamla test (som inte var för gammal) visat fel resultat de senaste 6-8 månaderna och därmed lurat mig att tro att allt är ok:smiley9:. Så min plan förra helgen att dra igång med häxbrygd och tätare vattenbyten igen är bara att fullfölja. Jäkla svårt att acceptera att man har ett nitratvärde på 100 eller mer i karet, men bara att erkänna:smiley9:

Tack alla för goda råd och värdefulla idéer, har ni mer att bidra med så känn er välkomna:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill minnas att jag hört att Xenia ska vara en bra indikator på om man har höga näringsvärden då dessa ska sluta pumpa. Inget jag har erfarenhet av själv dock.

Det har inte mina Xenia hört i alla fall (snälla tala inte om det för dem).......

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...