Gå till innehåll

Skittester - varför mäter vi egentligen?


Wiking

Rekommenderade inlägg

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tjena Stefan. Jag har koll på testet.

Det nya visar 50 ppm när jag kollar uppifrån. Det gamla är mycket bättre eftersom det visar 50 ppm när jag tittar från sidan, men eftersom man skall dela med 10 så blir ju resultatet 5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man låna tåten lite eftersom den handlar om tester...

Jag köpte ett ROWA-PO4-test och har verkligen överraskats över två saker.

1. Att testet nu när jag kör ganska så hårt visar så konsekventa värden. Inte en enda gång har det flippat ur och visat mer än vid föregående mätning. Det sjunkar sakta i burken (för sakta för en stresspelle som jag). Men det känns solitt helt enkelt.

2. Hur otroligt taskigt färgseende jag har ! Tjejerna hemma pekar alltid på samma "ruta" vid blindtester. Dom kan till och vara överrens om att det ligger emellan två av färgerna. Själv tycker jag emellanåt att det matchar både 2 och 3 färger i kartan.

Ni som har erfarenhet av ROWA-tester och Hanna, matchar de varandra hyggligt ???

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man låna tåten lite eftersom den handlar om tester...

Jag köpte ett ROWA-PO4-test och har verkligen överraskats över två saker.

1. Att testet nu när jag kör ganska så hårt visar så konsekventa värden. Inte en enda gång har det flippat ur och visat mer än vid föregående mätning. Det sjunkar sakta i burken (för sakta för en stresspelle som jag). Men det känns solitt helt enkelt.

2. Hur otroligt taskigt färgseende jag har ! Tjejerna hemma pekar alltid på samma "ruta" vid blindtester. Dom kan till och vara överrens om att det ligger emellan två av färgerna. Själv tycker jag emellanåt att det matchar både 2 och 3 färger i kartan.

Ni som har erfarenhet av ROWA-tester och Hanna, matchar de varandra hyggligt ???

.

Hanna mäter nog på nivåer där Rowa har "under 0" tror jag... Jag har oftast legat på en mycket vattnig gul = under "0" (gissar jag) på Rowas test.

Nu kör vi Macheray-Nagel och det visar helt ofärgat i vår burk men om det stämmer har jag ingen aning om.

Tester kan göra en akvarist helt galen... vi har prövat massor och till och med testat mod Fauna Marins referensvätska men inget visar samma....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ove, fått för mig att Vargklo hade problem med sin Hanna och den inte var spec konsekvent.

Ja, nu fick jag en påminnelse om att jag måste ringa generalagenten och höra varför jag inte fått tillbaka min Hanna ännu som jag sände i retur för att den inte gav konsekventa resultat...

För nitrat får jag bra och konsekventa värden med min Macherey&Nagel-test. Jag ligger på betydligt högre nitratnivå i revkaret (ca 20) än i fiskkaret (ca 7) av någon märklig anledning, jag skulle föredragit tvärtom, men nu är vi way off topic ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Thore. Jag försöker alltid avläsa testet i dagsljus för att undvika påverkan från reflexer och eventuell belysning. Det var faktiskt en skillnad på 45 ppm, knappt så man tror att det är sant. Har bytt lite vatten idag och skall göra ett antal tester under em och då försöka vara så noggrann man bara kan vara.

Guldblänket i ögonen försvann när jag avslutade min Gravör&Fattar karriär 1985. Herregud vad tiden går. Bor du kvar i samma hus och har du kvar samma snygga inbyggda akvarium sedan 80-talet? Har du kaffe hemma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

I höst så har jag gjort samma misstag igen, i princip. Mitt nitrattest har visat att jag ligger på ca 2,5 ppm. Jag kör inte med min häxbrygd längre. Jag har dessutom under hösten börjat byta vatten var 14:e dag i stället för varje vecka.

Förra helgen tog jag fram mitt nya Salifert nitrattest eftersom det gamla snart tar slut. Och som vanligt tar jag ett test med både det gamla och det nya som jämförelse.

- Det gamla visar mellan 2,5 - 5

- Det nya visar långt över 100

Inte undra på att mina fåtal SPS fraggar inte vill ta sig utan sakta tynar bort:)

- Datum för det gamla testet = 02-2012

- Datum för det nya testet = 07-2013

100 liter vatten har bytts ut idag vilket innebär knappt 50% av den verkliga volymen, eventuellt byts 100 liter till på söndag, beroende på hur mina koraller reagerar på dagens byte.

Under veckan som varit har jag börjat dosera häxbrygden igen.

Det sägs ju att man lär så länge man lever, men det gäller tydligen inte alla:) Och vad är det som säger att det nya testet visar rätt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enklaste sättet att kolla upp det är ju att blanda till en referenslösning av KNO3 eller NaNO3 som man sen använder för att kontrollera med (samma vätska (eller ja, stamlösningen man baserar referensen på, referenslösningen späder man ut ifrån stamlösningen) går ju att mata karet med nitrat med om man som jag har motsatt problem med lågt Nitrat), men jag brukar primärt gå på hur koraller reagerar:

Nitrat stiger -> LPS sväller ut, Acroporor blir murrigare i färgen för att till sist eventuellt skifta över i brunt, algtillväxt, med mycket gröna alger.

Nitrat sjunker lågt -> LPS krymper ihop, SPS blir ljusare i färgen, gröna algerna minskar, bruna alger börjar komma på rutorna istället för de gröna, eventuellt börjar Cyano visa sitt fula tryne på ställen som läcker ut näring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enklaste sättet att kolla upp det är ju att blanda till en referenslösning av KNO3 eller NaNO3 som man sen använder för att kontrollera med (samma vätska (eller ja, stamlösningen man baserar referensen på, referenslösningen späder man ut ifrån stamlösningen) går ju att mata karet med nitrat med om man som jag har motsatt problem med lågt Nitrat), men jag brukar primärt gå på hur koraller reagerar:

Nitrat stiger -> LPS sväller ut, Acroporor blir murrigare i färgen för att till sist eventuellt skifta över i brunt, algtillväxt, med mycket gröna alger.

Nitrat sjunker lågt -> LPS krymper ihop, SPS blir ljusare i färgen, gröna algerna minskar, bruna alger börjar komma på rutorna istället för de gröna, eventuellt börjar Cyano visa sitt fula tryne på ställen som läcker ut näring.

Så en LPS kan inte blomma ut samtidigt som en SPS kan färga ut alltså?

Vad är NSW Nitrat-värdet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så en LPS kan inte blomma ut samtidigt som en SPS kan färga ut alltså?

Vad är NSW Nitrat-värdet?

Jorå. Ligger man mellan 2 och 5ppm så ska det nog inte vara några problem alls.

Frågan jag ställer mig när jag läser den här tråden är om det finns fler enkla indikatorer. Även jag känner att testerna kan vara väldigt opålitliga. Det diskuterades förutom om att Kalium brist kunde ses på röda spser, om jag inte har fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så en LPS kan inte blomma ut samtidigt som en SPS kan färga ut alltså?

Vad är NSW Nitrat-värdet?

Det var därför jag valde den exakta ordföljden jag valde, att nitrat sjunker lågt (med lågt menar jag under ca 1-2ppm), det finns en sweet-spot som jag ser det vid runt 2ppm, där man har som jag tycker den bästa kompromissen mellan LPS och SPS, LPS:erna är inte optimalt uppumpade (i.a.f inte mer nitratgillande arter som Euphyllia, Plerogyra osv) och SPS är helt nöjda med livet (de är oftast inte Zeo färgade, men personligen tycker jag om lite djupare färger på mina SPS och inte pastell), sen kan LPS vara optimalt uppumpade om man matar dem tillräckligt, och det är nog där den stora skillnaden är mellan våra kar och naturen, att det är MYCKET mer föda att fånga i naturen jämfört med våra kar, nitratvärdet i naturen är nog nära 0 på många korallrev...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt lågt (0.00 med Hanna) fosfat tycker jag verkar påverka grönt negativt, normalt gröna koraller brukar börja bli gröngula istället för gräsgröna t.ex., brukar vara att bra tecken på att börja mata mer :)... Järn påstås även den påverka gult-grönt, på ett sätt som gör att koraller som kan vara gula blir mer gröna i färgen, men kan inte säga riktigt om det är så eller om det är fosfatvärdet även här som ger effekten, tycker rent allmänt att gult är den svåraste färgen att få till i icke zeo-kar, blir lätt grönt :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag mäter nitrat i min flaska med natriumnitrat (500 ml PET-flaska, osmosvatten + 40 gram natriumnitrat) så får jag samma värde som när jag mäter i akvariet

- Gammal test 2,5 - 5 ppm

- Ny test 50 - 100 ppm

Det värdet med den gamla testet verkar orimligt. Vad som verkar än mer orimligt är att jag har 50 - 100 ppm i mitt akvarium.

- SPS'er tynar bort, tom bleknar

- LPS's helt ok

- Skivanemoner växer för bra

- Riktigt fin tillväxt på kalkalger

- Skitalger, bruna, gröna, cyano eller liknade finns inte och har aldrig funnits

Jag skulle behöva ett 3:e nitrattest, får nog beställa ett sådant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du mäter i osmosvattnet så är det sötvatten - vilket gör att du kan utesluta en del störjoner - å andra sidan är nog det också att färgkartorna är anpassade till de vanligaste störjonerna så resultatet blir fel ändå. Det viktiga är dock att du får samma skillnader vilket tyder på att någon, eller båda visar fel..... bleknande SPS - näringsbrist.......?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väldigt svårt att tror att jag skulle ha 100 i nitrat i mitt kar. Att koraller som flakväxande montipora växer med snigelfart och har lite dassiga färger tyder mer på näringsbrist än något annat, även om de har vita och kraftiga tillväxtkanter. När SPS'er tynar bort eller helt börjar blekas så tyder det också mer på näringsbrist än för högt nitratvärde, annars bör de ju bli bruna och eländiga. Att jag kan mäta mig till en sänkning av fosfat när jag doserar nitrat tyder på obalans och för lite kväve.

Det nya Salifert testet skiljer sig från de gamla vanliga. Mitt nya innehåller inte 2 pulverflaskor. Det är 1 droppvätska och 1 pulverflaska. Så kontentan anknyter till trådens Rubrik, Skittester - varför mäter vi egentligen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det går att mäta nitrat i din stamlösning med vanliga tester.

Men misstänker du att nitratvärdet är lågt i karet går det ju att ta en liter akvarievatten, droppa i en droppe av din nitratlösning så skall nitratvärdet öka med ungefär 3 ppm.

Jag är mera inne på något annat problem som t.ex:

Vad använder du för salt?

Tillsätter du spårämnen och hur?

Använder du ozon eller aktivt kol?

Använder du fosfatremover?

Hur mycket och hur ofta byter du?

Järn eller alu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt gamla testkit är slut, och det nya ger fullt utslag på akvarievattnet, så några ökningar går inte att mäta sig till med olika lösningar.

Jag går runt på salt från

- Red Sea, H2Ocean, Instant Oceans, BioTed's eget, TM Pro-Reef, varav de 2 senaste under sommaren/hösten

Spårämne

- FM Ultra Min's, några droppar några ggr i veckan

- I övrigt de tre flaskorna Ultra Trace B ala Balling, Strontium, Iodine, Heavy metal

Övrigt 1 ampull var 14:e dag av

- Bioptim

- Biodigest

- 1 dl kol per månad

- 1 dl fosfatremover per månad (järn)

- Ozon används inte

Jag kan verkligen inte bestämma mig för om jag tycker det är svältfött eller ej. Karet i övrigt ser alldeles för friskt ut. Det enda som inte vill fungera är SPS'er.

Temp: 27 grader

Salthalt: 1.025

Nitrit: 0

Nitrat: 2,5 - 5, eller flera hundra

Fosfat: 0,01

KH: 7

Ca: 440

Mg: 1350

Ph: 7,8 - 8,0

Belysning: MH 250W + 2x24W

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...