Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

• Svar 297
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat

Dagsfärsk bild på invandraren som nu tagit sin andra bit mat.

Anemon.jpg

Har tyvärr hittat en skadad korall. Jag hoppades någon kunde hjälpa mig att identifiera vilken typ av skada det är, dvs om det är någon som äter på den eller om det kanske är RTN. För några dagar sedan var jag nöjd över hur väl den växt över limmet. Dagen efter såg den ut så här...

skadad.jpg

Mvh Thomas

Postat

Hittade en lite krabba häromdagen som åt på en annan acropora, syns tydligt i topparna. Troligen var det även den som attackerade korallen ovan eftersom vävnaden inte dragit sig tillbaka mer. Han fick en svarthuva över huvudet och blev bortförd för förhör...

Postat

Heh, hos förhörsledaren Mr Mantis ??

Hittade en lite krabba häromdagen som åt på en annan acropora, syns tydligt i topparna. Troligen var det även den som attackerade korallen ovan eftersom vävnaden inte dragit sig tillbaka mer. Han fick en svarthuva över huvudet och blev bortförd för förhör...
Postat
Dagsfärsk bild på invandraren som nu tagit sin andra bit mat.

Anemon.jpg

Har tyvärr hittat en skadad korall. Jag hoppades någon kunde hjälpa mig att identifiera vilken typ av skada det är, dvs om det är någon som äter på den eller om det kanske är RTN. För några dagar sedan var jag nöjd över hur väl den växt över limmet. Dagen efter såg den ut så här...

skadad.jpg

Mvh Thomas

Kul att den ser ut att må så bra!

• 2 veckor senare...
Postat

Anemonen har buffat upp sig ytterliggare och verkar stormtrivas!

Rätt Göran, men han hade en medbrottsling, hittade ännu en liten rackare i samma korall...

Min millepora har blivit väääldigt ljus i färgen och ser helt ärligt tråkig ut nu. Kan de få för mycket ljus och blekna av det?

Före och efter bilder.

P8210555.jpg

PA260986.jpg

Mvh Thomas

Postat

Om du tänker det gröna till vänster på övre bilden är det alger som inte finns längre, därav den stora skillnaden. Ljuset är ungefär detsamma och det är så stor skillnad mellan då och nu på korallen.

Postat
Anemonen har buffat upp sig ytterliggare och verkar stormtrivas!

Rätt Göran, men han hade en medbrottsling, hittade ännu en liten rackare i samma korall...

Mvh Thomas

Om du dömde den som kom med Pocilloporan till döden så tror jag att vi har ett klart fall av rättsövergrepp. Den hade varit "cool" i tre år. Inte är väl den sociala miljön så mycket sämre hemma hos dig........?

Postat

Hehe, nej. Han sitter kvar i sin pocillopora och luktar på blommor. Det här var två rövare som kom med en nyinköpt korall.

Postat
Hehe, nej. Han sitter kvar i sin pocillopora och luktar på blommor. Det här var två rövare som kom med en nyinköpt korall.

Också någon krabba?

Postat
Ingen bild på krabbskurkarna? Hur är pocillopora/acroporakrabbor förresten? Tycker de ser så roliga ut där de sitter, men har ingen själv.

Jag har ett par stycken. Fördelen med dem är att de håller rent och skapar lite cirkulation inne bland "korallgrenarna".

Postat

hur har du det med nitrat i burken? sist jag hade en millepora så gjorde nitratet mycket på färgen, den blev riktigt mustigt mörkrosa och när nitratet sjönk så blev den ljusare..

Postat

Tyvärr tog jag ingen bild på skurkarna. De var knappt centimetern över skalet och brun/biege lurviga med blå ögon.

Helt ärligt har jag aldrig mätt nitraten...Det är dock inte omöjligt att den gått ned något och millepora är den som reagerar, ingen annan korall har nämligen ändrat sig.

Postat

Låter som en vettig ramsa Nixon, iaf för de som sitter i en korall.

Nya invånare i burken. Att fota fisk är.....

Ecsenius lineatus

blennie.jpg

Pomacanthus xanthometapon

xanto.jpg

• Skapa Ny...