Trollsvans Postat 22 november 2009 Dela Postat 22 november 2009 Läckert!Blårören gjorde underverk, skulle jag nog säga.Från snyggt till skitsnyggt, helt enkelt.Dom + vodkan kommer nog ta fram färgerna alldeles utmärkt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 22 november 2009 Dela Postat 22 november 2009 Nice Peter ser ju riktigt fint ut AM Ocean Blue tycker jag har ett rätt fint blått ljus, funkar utmärkt för sig själv på kvällarna, men jag gillar ju rätt så blått ljus så Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 5 december 2009 Författare Dela Postat 5 december 2009 Två nya koraller inköpta... ("Ursäkta bildkvalitén", eller vad det är man skall skriva...). Jag har som vanligt lite dålig koll på vad det är, men någon Trachyphyllia resp Lobophyllia, kanske(?). (tipsa gärna.) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 5 december 2009 Dela Postat 5 december 2009 Bildkvalitén är ursäktad.Den till vänster är riktigt snygg. Hur håller man den till liv, skall den matas på något speciellt sätt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 5 december 2009 Författare Dela Postat 5 december 2009 Wiking, Tror du dessa behöver särskild skötsel?Kompletterar med en närbild på en av mina befintliga koraller... Den blev så härligt drömsk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 5 december 2009 Dela Postat 5 december 2009 jag tror du har helt rätt ang arterna, i rätt ordning dessutom.ingen speciell matning lär behövas för dessa, se bara upp för kejsare om du har ngn, dessa koraller brukar stå högt på matlistan. Fast man kan ju ha tur oxå, att man slipper detta lilla problem.utsökta koraller! kan tänka mig att den högra kommer bli lite mer röd i kanterna respektive grönaktig i mitten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 5 december 2009 Författare Dela Postat 5 december 2009 Ojdå, då får jag gå och mata min Paru. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 5 december 2009 Dela Postat 5 december 2009 Wiking, Tror du dessa behöver särskild skötsel?Kompletterar med en närbild på en av mina befintliga koraller... Den blev så härligt drömsk.Min kunskap om koraller är mycket begränsad, så jag har inget svar till dig. Följ Mooses råd, han har nog koll på detta.Håller med, den bilden är drömsk. Härligt att se 'strukturerna' på dessa djur Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 6 december 2009 Dela Postat 6 december 2009 jag tror du har helt rätt ang arterna, i rätt ordning dessutom.ingen speciell matning lär behövas för dessa, se bara upp för kejsare om du har ngn, dessa koraller brukar stå högt på matlistan. Fast man kan ju ha tur oxå, att man slipper detta lilla problem.utsökta koraller! kan tänka mig att den högra kommer bli lite mer röd i kanterna respektive grönaktig i mitten.lite OT: kanske men moose, helt säker att dessa inte kräver mat ? klarar dom sig fint o frodigt ändå ?mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 6 december 2009 Dela Postat 6 december 2009 Den enda mat dom fått till sig är ju den mat dom själva lyckas fånga. typ artemia vid fiskmatining.jag har själv en Lobophyllia, den har jag aldrig matat, har haft den i två år, den växer o frodas.vad jag läst mig till är dessa precis som euphyllior, klarar sig utmärkt på fotosyntes. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 6 december 2009 Dela Postat 6 december 2009 Den enda mat dom fått till sig är ju den mat dom själva lyckas fånga. typ artemia vid fiskmatining.jag har själv en Lobophyllia, den har jag aldrig matat, har haft den i två år, den växer o frodas.vad jag läst mig till är dessa precis som euphyllior, klarar sig utmärkt på fotosyntes.ok.. låter inte som dom är matkrävande då.. har själv en lobo i stil med den högra på peters bild.. när den skickar ut polyperna så är den grymme cool.. , dock kör jag i lite artemia alt mysis till den..mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 9 december 2009 Författare Dela Postat 9 december 2009 En spricka i min kalkreaktor, schuran jetstream 1, slog nästan ut hela mitt akvarie häromdagen. Den lilla mängd vatten som droppade ur hamnade olyckligtvis i en av mina grendosor som givetvis fick kortslutning och fick proppen att gå. Jag är glad att inte hela huset brann ned. Detta hände vid tolvsnåret och akvariet blev helt stillastående utan cirkulation tills jag kom hem först 6 timmar senare. När jag kom hem såg det väldigt illa ut för flera av mina fiskar. Några såg ut att dra sin sista suck medans jag försökte hitta vad som gått fel. Mot förmodan kvicknade de alla tack och lov till när jag fick igång pumparna som jag satte på max och riktade mot vattenytan. Jag törs inte riktigt ropa hej än då jag inte vet hur rökskadat vattnet blev.Nu tänker jag fixa mina grendosor och även ändra inkopplingen av min kalkreaktor till en lite mer läckagesäker design. Ett nytt rör till kalkreaktorn direkt från Schuran i tyskland kostar uppskattningsvis i storleksordningen 1500+:- så jag är i valet och kvalet om jag skall försöka limma den som gått sönder... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 9 december 2009 Dela Postat 9 december 2009 Borra / fräsa upp sprickan, och laga den måste rimligtvis bli minst lika bra som en ny likadan som den som sprack. Vad jag är nyfikenpå. Varför sprack den från början?B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted Camenius Postat 9 december 2009 Dela Postat 9 december 2009 Nu ser jag inte riktigt var din spricka sitter men är det i röret som innehåller media så är de inte så jättedyra.Jag har en liten spricka i mitt sen jag drog åt en skruv lite för hårt. Bara estetiskt och den påverkar inte driften eller läcker.Fick detta svar från Schuran "Dear Ted,a new reaction chamber for the Jetstream1 costs 80,-- Euro (plus freight charges and VAT).Best regardsFlorian" edit: nu ser jag att din spricka också sitter vid ett skruvfäste. Jag har lim över sprickan o det fungerar jättebra.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 10 december 2009 Författare Dela Postat 10 december 2009 Antagligen har sprickan uppstått av belastningen som uppstår när man drar åt skruvarna. Är man rädd för att få akvariets vatten på golvet så är det lätt att dra åt mer än plasten mäktar med (uppenbarligen). Eftersom jag inte får plats med kalciumreaktorn i sumpen så har jag för avsikt att bygga en vattentät låda av akrylplast som reaktorn skall få stå i. (Bilder kommer när bygget kommit igång). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trollsvans Postat 10 december 2009 Dela Postat 10 december 2009 Det här är i sanning en spännande hobby!Tur att det klarade sig så bra ändå.Hur går det i övrigt, ser du nån skillnad i tillväxt och färg sen du la till blåljuset? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 10 december 2009 Dela Postat 10 december 2009 Fräsbit på dremel'n, och fyll skiten med lim, så håller det nog sen. Det är vad jag hade gjort. Man kan ju tycka att det är en dum design som inte tillåter lite flex vid montering, men det är väll helt enkelt meningen man inte ska vara orolig...B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 16 december 2009 Författare Dela Postat 16 december 2009 Har fått upp elen på väggarna, men det återstår att fixa någon form av inkapsling till kalkreaktorn. Hade först tänkt limma ihop något i akryl, men det var svårare än jag trodde att få en så pass stor låda stabil, så det blir att leta efter någon stor förvaringsbox i plast. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 2 januari 2010 Författare Dela Postat 2 januari 2010 Nu är det dags med nya mål för akvariet... Det första jag tänker fixa är cyanobakterierna jag ständigt har i gruset. Vad är orsaken och hur åtgärda? Borde jag ha fler sjöstjärnor eller andra djur som rör om i gruset? Mer cirkulation? Ständigt suga gruset som killen i "LA fishguys"? Beror det på min vodkadosering? Någonting annat? Funkar det med dosering av KNO3 (som i sötvattensakvarium)? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Veijo S Postat 2 januari 2010 Dela Postat 2 januari 2010 Jag hade cyano på gruset jag lät juset vara tänt i sumpen 24/7 och rörde runt lite i sanden så försvan det mästa efter 1vecka eller något sedan så kom jag över en svampkolloni och efter det så har jag inte sett röken av cyano. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 2 januari 2010 Författare Dela Postat 2 januari 2010 Jag hade cyano på gruset jag lät juset vara tänt i sumpen 24/7 och rörde runt lite i sanden så försvan det mästa efter 1vecka eller något sedan så kom jag över en svampkolloni och efter det så har jag inte sett röken av cyano.Vad har du i sumpen som behöver ljus? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 2 januari 2010 Dela Postat 2 januari 2010 Jag lyckades slå tillbaka cyano men KNO3, men det var inte så extremt effektivt.Det jag har märkt är att cyanon gillar aminosyror men jag är inte helt säker på om vodkan inte gangnar den med.Det verkar som om vodkan sätter nitrat/fosfat balansen ur spel så att nitraten tar slut först varpå cyanon gangnas.Har du skivväxande montiporor så kan du komma att märka på dom när det blir för dåligt med nitrat i karet. Det liknar kaliumbrist och korallerna får gråare zooner och färgerna ser uttvättade ut.Om man inte åtgärdar det fort nog så börjar det med STN på samtliga SPS...Men det börjar bli lite OT...//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Veijo S Postat 2 januari 2010 Dela Postat 2 januari 2010 Jag hade fundering på att ha ett refrugim där men det vart inte så och då har jag ljus där under och bra med ljus när man bökar runt i sumpen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 2 januari 2010 Dela Postat 2 januari 2010 Jag har mycket svårt att tro att vodkan orsakar cyano. Jag har kört med vodka i flera år och aldrig någonsin haft problem med cyano. Vad har du för densitet och vattenvärden, det vore mycket intressant att se, kan du lägga ut dem här? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 2 januari 2010 Författare Dela Postat 2 januari 2010 Så här brukar mina vattenvärden se ut ungefär:Salt: 1,025, RefraktometerKH: 8,3 dKH, SalifertpH: ca 8,3, SalifertMg: 1100-1200 ppm, SalifertKalcium, Ca: 400-420 ppm, SalifertFosfat, PO4: Omätbart, SalifertNitrat, NO3: ca 0-5 ppm, SalifertNitrit, NO2: Omätbart, SalifertSilikat, Si: Omätbart, Salifert Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.