Fiffe Postat 19 april 2012 Postat 19 april 2012 Ett tips ang. filtersockor är att ha en 4-5st du kan byta mellan. De sätter igen jäkligt snabbt och när alla är förbrukade kan man kasta in dem i tvättmaskinen bara.Jag har min innan skummaren, att på något sätt kunna sätta den efter kanske gör att de räcker längre. Citera
Laggeman Postat 19 april 2012 Postat 19 april 2012 Kör själv med nylonmodell från FS på mina rör ner i sumpen, mest för att det inte ska bli en massa mat och annat som lägger sig där nere.Funderar på om en MJ 1000 är tillräcklig, eller om man ska satsa på en lite starkare modell redan från start och sen dra ner kraften på den ifall det behövs. Ju mer pellets man laddar med, desto mer kraft lär det ju behövas i pumpen. Citera
LN21 Postat 19 april 2012 Postat 19 april 2012 Ja hade oxå en massa fnas i vattnet som jag retade mig på, men dom minskade betydligt(nästan helt) när korallerna började trivas o växa. Citera
petnym Postat 20 april 2012 Författare Postat 20 april 2012 LAGUNA PT-344 Powerjet Max-Flo 6000 Dispatched on 20-Apr-12 Citera
Mr_Ewing Postat 20 april 2012 Postat 20 april 2012 LAGUNA PT-344 Powerjet Max-Flo 6000 Dispatched on 20-Apr-12Tänk vad upphetsande en pump kan vara! Citera
petnym Postat 27 april 2012 Författare Postat 27 april 2012 (ändrat) Idag kom Laguna-pumpen med posten... Den var inte alls så stor som jag förväntat mig. Jag har läst att den skulle vara gigantisk, men den visade sig vara mycket mindre än tex min skummarpump... Man har väl kanske olika referensramar... Ändrat 27 april 2012 av petnym Citera
petnym Postat 27 april 2012 Författare Postat 27 april 2012 Idag kom Laguna-pumpen med posten... Den var inte alls så stor som jag förväntat mig. Jag har läst att den skulle vara gigantisk, men den visade sig vara mycket mindre än tex min skummarpump... Man har väl kanske olika referensramar...Har precis provkört pumpen i akvariet, Som jag befarade är min ytavrinning och sump inte dimensionerade för det stora flöde Laguna-pumpen presterar... Blev tvungen att strypa pumpen en aning. Annars blir vattennivån i akvariet för hög. Kanske kan skaffa en trevägskran och använda en del av flödet till någon lämplig reaktor nere i sumpen... Citera
LN21 Postat 27 april 2012 Postat 27 april 2012 Jepp eller sätter du ett T under bef.kran och sätter en ny enkelkran på avsticket. Två enkelkranar är lättare att trimma in än en trevägare, dessutom blir det mindre känsligt för tryck förändringar. Citera
-=Mr_B=- Postat 28 april 2012 Postat 28 april 2012 Ett T, och en kran på avsticket, är både enklare att ställa, och billigare. Kranen rakt upp är överflödig.B! Citera
petnym Postat 28 april 2012 Författare Postat 28 april 2012 (ändrat) Tack för tipset om kranen... Fick plötsligt ett stort behov av att täcka baksidan av akvariet så att små händer inte når in och kan pilla på rör, stickkontakter och timrar bakom akvariet... (Det är alltså skivan närmast väggen som är ny). Ändrat 28 april 2012 av petnym Citera
petnym Postat 29 april 2012 Författare Postat 29 april 2012 Börjar på allvar fundera om man borde borra baksidan på akvariet så man slapp hävertsystemet över kanten. Hävertarna fungerar visserligen skapligt men de bidrar ändå med en signifikant översvämningsrisk när man är bortrest... Men arbetet med att tömma, borra och återfylla känns nästan oöverstigligt. Citera
ballsam Postat 29 april 2012 Postat 29 april 2012 Måste du tömma helt? Kanske lite vågat, men om du sänker nivån till typ 5 cm under det beräknade hålet och tar upp det med en motol med diamantstift.. lite pill, men funkar /Samuel Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Laggeman Postat 29 april 2012 Postat 29 april 2012 Att borra i karet när spänningen från vattnet ligger mot ser jag som en väldigt stor risk att något kommer gå snett, man bör ta ut så mycket vatten som det går så att glas-skivan inte ligger och bågnar ut något. Bara det gör det säkert väldigt svårt att ta tag i det utan att "börja om igen" sen.Avgränsningen bak karet blev riktigt bra. Citera
ballsam Postat 29 april 2012 Postat 29 april 2012 Att borra i karet när spänningen från vattnet ligger mot ser jag som en väldigt stor risk att något kommer gå snett, man bör ta ut så mycket vatten som det går så att glas-skivan inte ligger och bågnar ut något. Bara det gör det säkert väldigt svårt att ta tag i det utan att "börja om igen" sen.Avgränsningen bak karet blev riktigt bra. Låter lite visare än mitt förslag /SamuelSent from my iPhone using Tapatalk Citera
petnym Postat 10 maj 2012 Författare Postat 10 maj 2012 En aktuell beskrivning av mitt akvarium ligger nu uppe på reefcentral...http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2168071 Citera
petnym Postat 8 juni 2012 Författare Postat 8 juni 2012 Flyttade upp belysningen från golvet till taket på akvariemöbelns torra del. Det blev mycket bättre på många sätt; bättre elsäkerhet, bättre ljus, och en gnutta mer golvyta. Jag har stora planer (läs drömmar!) kring vad man stoppa in i denna delen av möbeln framöver... :-) Citera
petnym Postat 11 juni 2012 Författare Postat 11 juni 2012 Jag funderar på att komplettera möbeln med ett slags "mini-sump" som täcker hela golvet i den del av möbeln som avbildas i inlägget ovan. Jag tänker mig den ca 15-20cm hög. Syftet är att få en "buffert" innan vatten börjar läcka ut på golvet om någon utrustning skulle börja läcka lite. Tror ni det är enklast / billigast att en sådan bygga akryl eller glas? (Ett tredje alternativ kanske annars är att jämna till ytorna lite och limma våtrumsmatta på golvet, men det har jag ingen erfarenhet av). Citera
petnym Postat 20 juni 2012 Författare Postat 20 juni 2012 Varför inte rostfritt?Det bör nog vara ett material som man själv behärskar att bearbeta... Citera
petnym Postat 20 juni 2012 Författare Postat 20 juni 2012 Det var väldigt, väldigt länge sedan jag tog eller visade en helhetsbild över akvariet, så här en... Förhoppningsvis blir det lite mer koraller (även SPS) i akvariet nästa gång jag visar en helhetsbild.Som ni ser har både kirurgerna och Paru'n växt till sig en del sedan de gick i Borgs akvarium för några år sedan. ;-) Citera
addeanstad Postat 20 juni 2012 Postat 20 juni 2012 Wow så snyggt!Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera
pepo Postat 20 juni 2012 Postat 20 juni 2012 Hej Peter. Jag har själv överrinningsbox som för 3 veckor sedan svämmade över. Har nu bestämt mig att bottenborra då jag inser att det rimligt är säkrare. Anledningen till översvämmningen var att nivåvakten fastnade och tömde i hela bufferten i systemet med ökat flöde genom boxen som följd. Hade den snålställd för att den inte skulle gurgla. Inte kul att vakna 03:00 och inse att man hör ett icke önskvärt ljud. Dock en anledning till att bjuda in likasinnade på fika med dopp (läs arbete). Citera
DSB Postat 21 juni 2012 Postat 21 juni 2012 OJ vilket ljus....och så en bild med bara blåljus.[ATTACH=CONFIG]78565[/ATTACH] Citera
Stefan molin Postat 21 juni 2012 Postat 21 juni 2012 Hej Peter du fick ihop den tillslut , var det värt besväret ? om du ska borra karet så sätt boxen på utsidan om det finns möjlighet , det är det bästa jag gjort , och skippar du avrinnings kammen och använder ett galler rör i boxen så blir det ännu tystare , mvh stefan Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.