Gå till innehåll

PVC och PVC


jontebgood22

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte att jag skulle vara smart och köpte lite PVC-rör på byggvaruhuset i stor dimension till min inredning, dvs vanliga grå avloppsrör. Det visade sig att dessa PVC-rör var lättare än vatten och flöt upp till ytan. Det är ingen bra egenskap om du ska använda dem till att bygga inredning med (du har postat ditt inlägg i Inredningsforumet).

Eller ska du göra rördragning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag visste inte riktigt var jag skulle posta om jag skulle vara ärlig...

Jag skall ha ett rör som går från min deltec 300 skummare och det skall bar transportera från vattnet till andra änden av karet. Eftersom skummaren suger från min ytavrinning vill jag ju inte att dess utlopp skall vara precis på inloppet av ytavrinningen sas... det känns som det blir mer effektivt om det vattnet är vatten som kommer från karet och inte lite från skummaren igen sas... jag var mest rädd det var ngt I själva plasten som skulle kunna fällas ut i vattnet... men jag tar era svar som om det är ok att använda som jag tänker :D

tack för era svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den PVC som används i avloppsrör (vilket inte är så vanligt, PP används mest för dessa), är oftast av sämre kvalitet i material. PVC-rör ofta gjort på återvunnet material. Däremot PVC tryckrör är för det mesta tillverkat av "ny" PVC och håller därför en jämnare kvalitet och är därmed starkare och mer resistent mot kemikalier. PVC används mycket på kemisidan, bl a för 96% svavelsyra! Pratar vi lite saltvatten så duger avlopps-pvc, men det kommer inte ha samma livslängd och tål UV-ljus och andra yttre faktorer sämre.

Hoppas detta svar duger!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den PVC som används i avloppsrör (vilket inte är så vanligt, PP används mest för dessa), är oftast av sämre kvalitet i material. PVC-rör ofta gjort på återvunnet material. Däremot PVC tryckrör är för det mesta tillverkat av "ny" PVC och håller därför en jämnare kvalitet och är därmed starkare och mer resistent mot kemikalier. PVC används mycket på kemisidan, bl a för 96% svavelsyra! Pratar vi lite saltvatten så duger avlopps-pvc, men det kommer inte ha samma livslängd och tål UV-ljus och andra yttre faktorer sämre.

Hoppas detta svar duger!

livslängd? Snackar vi år eller månader?

Skall själv tjoffa rör , var på väg till rörmokarn innan jag läste denna tråd.

Kan vi skaffa "vanliga" grå rör till våra saltvattenskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det som möjligen kan vara problem skulle väl vara förekomst av mjukmedel, antimögelbehandling osv - saltvatten är ju aggressivt så det kan ju lösa upp mycket som inte är problem i sötvatten.

Sedan brukar dom ju inte gå att limma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska vi välja då?

Ted i kungdbacka eller ett snabb varuhus, för oss i gbg?

Vart har ni köpt era rör?

Man skall nog köpa gott mycket rör för att man skulle vilja chansa på byggvaruhusens. Rören är ju inte snordyra och det är ju inte många meter man skall ha. Finns nog bättre ställen att spara pengar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är inte pengarna.. jag hitta ett rör som jag tyckte passa för det jag ville det skulle göra :) Ted har stängt idag... det är det som är haken.. äppet på lördagar... när jag skall fixa mitt kar med avrinning och sump planerar jag iaf att köpa av Ted.. men jag undrade mest om det var farligt att använda ett vanligt avloppsrör eller vad det nu är till för ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som någon sa tidigare så är avloppsrören idag av PP och inte PVC. Det har ryktats om att en del fabrikat har antimögelbehandlat sina PP rör avsedda för avlopp. Det finns två typer av PP - ett för inomhus och ett för utomhus. Jag vet inte om ryktet är sant (men det kan nog Constanzo mer om) men som Greger sa -använd PVC rör (eller ännu bättre, ännu dyrare men mycket mer miljösnällt - nämligen ABS - rör) för säkerhets skull om du inte får ett bra svar om antimögel från affären du köper ifrån. Är röret PVC så är det ingen fara med antimögel vad jag vet i alla fall. Testa - flyter det -> PP, sjunker det -> PVC Jag tror som Stig att det är någon fara - men som sagt var det kan vara bra att vara säker om det är större mängder det gäller.

PP är i sig självt inte giftigt.

@ Kammofisk - här är ytterligaren en leverantör av PVC - där kan du få precis det du behöver www.aqua-line.se

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen! Jag hade aldrig satsat på avloppsrör idag. Priserna pressas mycket på dessa produkter och mycket fusk förekommer. Köp tryck-pvc eller kemirör som de också kallas. De enklaste kemdelar/kemventiler fungerar utmärkt för vår hobby! Det lilla som behövs, t o m för ett stort system, är en vääldligt liten peng i jämförelse vad saker o ting kostar i denna hobbyn!Och limma där ni kan, annars se till att rengöra alla gummiringar noggrant innan ni kör det i karets vatten. Kan finnas mycket rester där, oftast silikonbaserat smörjmedel!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

O Kammofisk, köp av Ted, är det någon vi vill gynna så är det sådana bra, hjälpsamma och kompetenta handlare!

Aqualine, GPA, +GF+ osv är säkert mer intresserade av större affärer än vi små privatpersoner som ska "dra rör till saltkaret"! -Tro mig, jag vet. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

O Kammofisk, köp av Ted, är det någon vi vill gynna så är det sådana bra, hjälpsamma och kompetenta handlare!

Aqualine, GPA, +GF+ osv är säkert mer intresserade av större affärer än vi små privatpersoner som ska "dra rör till saltkaret"! -Tro mig, jag vet. ;)

O Kammofisk, köp av Ted, är det någon vi vill gynna så är det sådana bra, hjälpsamma och kompetenta handlare!

Aqualine, GPA, +GF+ osv är säkert mer intresserade av större affärer än vi små privatpersoner som ska "dra rör till saltkaret"! -Tro mig, jag vet. ;)

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...