magnus1975 Postat 6 augusti 2008 Dela Postat 6 augusti 2008 Hej alla därute nu är även jag fast i saltvattens jungeln En liten fråga:Jag har blivit tipsad om att använda liggunderlag på botten som skydd för ev. stenras.synpunkter, för/nack delar med detta? andra bra lösningar?MVH Magnus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 6 augusti 2008 Dela Postat 6 augusti 2008 I karet? Då hade jag skippat allt. Man vet inte vad det inehåller. IKEA's skärbrädor har använts i vissa fall, även frigolit, men när den börjar smula sig är det inte så kul längre. Satsa på att fixera stenen istället, så slipper du allt det andra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Auditor Postat 6 augusti 2008 Dela Postat 6 augusti 2008 Jag kör plexiglas, tycker annat tar för stor plats. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 6 augusti 2008 Dela Postat 6 augusti 2008 jag tycker inte det behövs överhuvudtaget, stenen är mjukare än glas ock väger inte speciellt mycket i vatten.Det enda underlägg blir är "smutsgömmor" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 6 augusti 2008 Dela Postat 6 augusti 2008 har en vän som kör med liggunderlag och den har släppt i hörnerna och börjar flyta upp ser inte alls snyggt ut =( Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 6 augusti 2008 Dela Postat 6 augusti 2008 liggunderlag är väl dessutom väldigt tveksamt ur "kemsäkerhetssynpunkt", innehåller troligen både mjuk, flamskydd och antimögelmedel Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blaze Postat 6 augusti 2008 Dela Postat 6 augusti 2008 jag har använt liggunderlag i mitt saltkar och vet fler som gör det just nu och har gjort i flera år utan problem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
magnus1975 Postat 6 augusti 2008 Författare Dela Postat 6 augusti 2008 Hej JohnnyHur har du fått det att ligga på plats? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
OskarW Postat 6 augusti 2008 Dela Postat 6 augusti 2008 går det inte att siliconera fast det?.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 7 augusti 2008 Dela Postat 7 augusti 2008 Magnus den första frågan du bör ställa dig är varför du vill ha ett liggunderlag i karet. Jag gissar att det är för att skydda akvariet mot fallande sten. Jag har haft ras i akvarium utan att det gått illa med glaset, har inte ens blivit märken. Greger har också skrivit att han inte ser den vinsten och han är erfaren, som nybörjare men i alla fall 30 års erfarenhet. Jag tror personligen att du får problem med liggunderlaget om du har det i karet. Läg det under karet istället. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 7 augusti 2008 Dela Postat 7 augusti 2008 Sant Sillen, att (helglas)akvariet står på ett utjämnande underlag är däremot superviktigt!Så länge man använder riktig levande sten finns ingen anledning att ha bottenskydd - faxekalk och hålsten är kanske en annan story, men det hör inte hemma i saltkaret i alla fall Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 7 augusti 2008 Dela Postat 7 augusti 2008 Jag har använt faxekalk under nästan 10 år. En eller flera stenar som man råkar tappa eller på annat vis 'dalar' genom vattnet ner på botten ställer inte till någon skada. Skippa underlag innuti akvariet, det finns inga fördelar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
magnus1975 Postat 7 augusti 2008 Författare Dela Postat 7 augusti 2008 Tack för svaren. Jag struntar i liggunderlag, man ska ju inte krångla till det i onödan eller hur!Dax att försöka bygga till ett snyggt rev då :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 7 augusti 2008 Dela Postat 7 augusti 2008 Har du inte vatten i karet är det en helt annan sak. Då kan stenar falla verkligt snabbt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
barneth Postat 18 augusti 2008 Dela Postat 18 augusti 2008 Jag har valt att lägga "Back to nature i botten på mitt kar, men endast av en anledning. Det här karet har träbotten och jag litade itne riktigt på underarbetet. Så jag tog det halvsäkra före det osäkra och dubblade upp. Men som jag ser detr idag har jag inget vunnit då "Back to nature" drar t sig och slåpper igenom vattten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 18 augusti 2008 Dela Postat 18 augusti 2008 vet att det finns delade uppfattningar angående detta med underlag. själv har jag 10mm frigolit i botten. den är varken limad eller nåt. den ligger där den ligger med hjälp av sand o sten. har legat där i mer än 2 år. visst smulade den sig lite i nån vecka. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.