Gå till innehåll

Sillens 720 l


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har tänkt att i denna tråden presentera lite om mitt akvarium. Har jag frågor räkna jag med att ta dem i separata trådar men ni får gärna fråga om det är något ni undrar, än hellre komma med bra tips på grejer jag missat.

Jag har tidigare haft ett 400 l nere i källaren för att se om detta mat saltvatten var så intressant som jag trodde. Det kan jag lugnt säga att det var. Jag har haft som inriktningatt nyttja så mycket som möjligt från gamla karet även i detta kar. Dock har det blivit en hel del som är utbytt.

I detta första inlägg tänkte jag börja med att presentera vilka fiskar jag har i karet, kommer flera teman med koraller, lägre djur och teknik.

  • Jag börjar med att lägga upp en helbild på karet för att ni ska se hur aquascapen är. Tanken har varit att jag ska få plats med relativt mycket SPS men även att det ska finnas gott om grottor för fiskarna att gömma sig i.
  • Paracanthurus hepatus har jag 2 st av. I förra karet var de mycket bevakande mot varandra vilket de inte är nu vilket antagligen beror påatt gamla karet började bli för trångt för dessa båda. Det andra exemplaret är något större en denna och är vitare på magen.
  • Zebrasoma flavescens har jag också 2 st av. De trivs tillsammans och är jämnstora.
  • Zebrasoma scopas har jag en av. Det tycker jag är en vacker fisk trots att den inte är så färgglad som de flesta saltvattensfiskar är. En mycket bra algätare.
  • Salarias fasciatus har jag än även om jag ännu inte har någon bild. http://se.reeflex.net/tiere/66_Salarias_fasciatus.htm Vid första anblicken tyckte jag den var rätt ful men tycker mer och mer om dessa personlighet och ögonfransarna som har bra flirtkapacitet. Jag visste dock inte att den kunde hoppa men det kan min göra i alla fall då den redan hoppat över ytavrinningen.
  • Amphiprion ocellaris har jag 3 st av. Dessa brukar vara revirhävdande men mina är det inte mot varandra iutan bara mot mina händer. Hade från början ett par men fick sedan med ett par till. Dessa började leva tillsammans och de låg då på rad längssilikonet på botten när de sov.
  • Chrysiptera taupou, är en frökenfisk som är en mycket självständig idivid i mitt kar. Bryr sig inte om övriga men ger en härlig lyster med sin neonblå färg.
  • Synchiropus splendidus - Pterosynchiropus splendidus, jag är inte säker på vilket namn som är det riktiga men jag har sett båda användas (är det någon som vet det vetenskapliga namnet är jag tacksam).
  • Valenciennea puellaris har jag tyvärr bara en kvar av. Den andra avled tyvärr strax efter att den kom till mitt förra kar. Dock är detta än grym sandvändare som jag rekomenderar starkt då den inte lyfter sanden så högt som många andra gör.
  • Gibiondon okinawae är mina två minsta fiskar. De rör sig dock i hela karet ändå.

post-2171-14468915867911_thumb.jpg

post-2171-14468915868241_thumb.jpg

post-2171-14468915868374_thumb.jpg

post-2171-14468915868696_thumb.jpg

post-2171-14468915868893_thumb.jpg

post-2171-14468915869175_thumb.jpg

post-2171-14468915869367_thumb.jpg

post-2171-14468915869571_thumb.jpg

post-2171-14468915869756_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 238
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ser ju jättefint ut Jonas. Lycka till med karet framöver!

/Christer T

Tack Chirster!

Jag hoppas lyckas bra med detta karet, tyckte förra gick helt OK men jag har högre krav på mig själv med detta och att det ska vara mer genom tänkt. Tyvärr dog facroporafraggen som kom från dig med den härligt gröna färgen. Jag hade ett missöde när jag flyttade fraggar och några koraller pga att en värmare hakade upp sig och vattnet blev 35 grader. är glad att några överlevde överhuvudtaget då de inte borde det med så varmt vatten ett dygn.

Ja ser trevligt :) ut som f-n!! Men jag undrar... räcker det med två streamar ? frågar för att lära .. inte för att peka eller gnälla :)

TACK!

Jag uppskattar om folk frågar även om det kan vara ifrågasättande om jag gjort rätt så länge det är konstruktivt. Hur ska jag annars lära mig.

Jag kör bara den ena med full fart. Om det räcker helt vet jag inte men jag upplever att det blir bra fart på vattnet då jag har två st Tunze 6100 (ena funkar bara som en 6000 pga drivdonet som jag letar rätt don till på begmarknaden).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkligen jättekul att se ditt kar! Nu skrev du ju mest om invånarna, men du har ju pillat en hel del med tekniken också ;)

Jag skrev bara om fiskarna i inlägget ovan. Jag har för avsikt att i de kommande inlägga ta en sak i taget och då med följande teman: koraller, räkor mm samt teknik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du gillar det! Jag har ansträngt mig för att få plats med lite koraller som ska få växa sig till sig. När de blir större får jag känna efter vilka jag vill satsa på eller inte. Söker ju nya SPS nu och då främst Acroporor som jag gillar. Får se vad det blir framöver.

Vad det gäller fisk är jag inne på att få tag på en pincett som tar glasrosor men även pellets eller motsv så den överlever. Det jag söker mer än någon/några Dvärgkjesare med fina färger. Den som är intressantas just nu är C. loriculus men såg i går en grymt vacker Centropyge potteri som jag gillade. kan för lite om den. Annan tänkbar är även C. bispinosa. Blir nog ingen frökenfisk i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lovat att beskriva mer om vad jag har i mitt akvarium och tänkte i dag lägga upp bilder på de sorters räkor jag har. Hade planen på att även ta med någon bild på min hummer men då lär jag få vänta då den inte visar så ofta, typ en gång sedan den kom till karet. Hummern är dock en Enoplometopus debelius (E. debelius).

Räkorna jag har är tre stycken Lysmata amboinensis och en Lysmata debelius.

Jag måste dock passa på att uppdatera min fiskbestånd också. Detta på grund av att min Valenciennea puellaris i går kväll blev dålig. Jag såg att den började simma rakt upp och sedan rakt ner för att timma senare ligga på sidan på botten med räkor kring sig som verkade vara redo för ett skrovmål. Jag ska nu börja leta efter ett nytt par av dessa då jag tyckte den var en utmärkt sandvändare. Är det någon som vet att det finns hemma hos någon handlare tar jag tacksamt emot tips så slipper jag leta.

post-2171-1446891590163_thumb.jpg

post-2171-14468915901893_thumb.jpg

post-2171-14468915902112_thumb.jpg

post-2171-14468915902319_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hmmm! Jag vet inte vad som blev fel för de 2 jag köpte dog. Jag koppade in dem under lång tid och den första som försvann försvann efter ca 1 dygn och den andra efter 4 dygn. Surt sa räven! Vet inte vad jag missat! Måste läsa mer och får hoppas de har fler kvar sedan!

Nu till det jag skulle skriva om. Tänkte lägga upp bilder på mina koraller för att det ska gå och se om det blir någon tillväxt. Börjar därför med mina Euphylier. Första 3 bilderna är på samma koraller (2 st) på andra sidan av karet sitter ytterligare en men av annan sort. Har dock inte lärt mig namnet på dem.

De ser ut att trivas bra, så bra så att de 2 stora har släppt ett huvud som finns inne i revet som jag tyvärr inte kommer åt.

post-2171-14468915953095_thumb.jpg

post-2171-14468915953326_thumb.jpg

post-2171-14468915953533_thumb.jpg

post-2171-14468915953717_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar och kompletterar med några Acroporor som jag har nyinskaffat. Är fortfarande på jakt efter flera Acroporor (även andra SPS). De 2 sista är på 2 st små som just kommit i karet och inte fått ut sin färg riktigt ännu. Ser mycket lovande ut. Fotokvaliteten är inte den bästa men det bjuder jag på, det är bilder i alla fall.

post-2171-1446891595395_thumb.jpg

post-2171-1446891595413_thumb.jpg

post-2171-14468915954334_thumb.jpg

post-2171-14468915954574_thumb.jpg

post-2171-14468915954798_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var mina Valenciennea puellaris som dog. Jag har inte en anning varför då allt annat verkar trivas bra och jag ännu inte vet vad jag kan ha gjort för fel.

Växtutrymmet hoppas jag ska minska med tiden då jag letar fler koraller redan nu.

Helbild har jag ingen som är bättre än denna:

attachment.php?attachmentid=25212&d=1218365382

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rampen ser definitivt ut att göra sitt jobb, grymt ljus får jag säga.

Bild 2 (gröngulaktig) och 3 (blålila) i korallserien ser ut att vara staghorn?

Säg till när du fraggar av dom, ställer mig på kö.

TACK!

Jag har ännu inte börjat att maxutnytja rampen då jag har plats för ytterliggare ett rör. Jag vet ännu inte riktigt vilket det blir och har därför väntat. Vet inte vad jag saknar för färg.

Jag delar din uppfattning om att det är Staghorn. Har det dock inte bekräftat ännu.

Vad gäller kö så har jag ingen men vi tar fraggar senare!

Snyggt Jonas!

hur är det med värmen i karet då du har rampen så nära vattenytan?

Några planer med att köpa reevkeramik för dina streampumpar ;)

Jag har inga värmeproblem ännu och i som,ras hade jag en fläkt som blåste under rampen och då höll sig tempen under 27 även om det var varmare i rummet. Var dock nervös i somras då det var 30 ute och jag var bortrest. Får tacka svärfar som var där och vädrade på kvällarna!

Jag planerar inte revkeramik än men tanken har slagit mig. Första jag måste ta tag i att dölja är PVC:n i ytavrinningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul när folk verkar uppskatta vad man har. Jag fortsätter då med lite montiporor.

Bild 1 Är en Motipora Digitata som tyvärr inte höll för att brytas loss från stenen i gamla karet. Denna uppsättning tänkte jag behålla och låta växa för att ta bort blicken från ytavrinningen.

Bild 2 till 4 är på samma Motipora men är Korall samt fraggar som jag har annons på. Önskar dock att jag hade klarat att flytta den hel.

Bild 5 är på en Motipora confusa som inte riktigt fått fram färgen i nya karet ännu. Var riktigt orolig för denna pga det varma vattnet vid karbytet. Kul att den överlevde 35 gradigt vatten då detta är en av mina favvosar.

Bild 6 och 7 är på två flakväxande Montiporor.

post-2171-14468915956446_thumb.jpg

post-2171-14468915956723_thumb.jpg

post-2171-14468915956982_thumb.jpg

post-2171-14468915957221_thumb.jpg

post-2171-14468915957455_thumb.jpg

post-2171-1446891595772_thumb.jpg

post-2171-14468915958036_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...