Gå till innehåll

Sillens 720 l


Sillen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 238
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Innan jag fick ditt inlägg Ted så sa mitt minne när jag läste CWs inlägg att detta var pinsamt att jag inte kunde minnas. Nu när jag har tittat på bilder så stämmer ju det bra med din S guttstus. Finns det något sätt att se skillnad på som är vedertagen?

Tack för er hjälp med id!

Fina bilder du tar Jonas! Eller är det din fru som tar bilderna ;) ;)

/Gustaf

Jag ser bara till att det finns fina motiv! ;) Fota får frun göra men det finns även en medlem här som har vart här och fotat utan att visa någon bild! Så förhoppningsvis kommer fler! Ska hälsa henne at ni uppskattar bilderna!

Härligt! Jag tycke dina färger inte är något att skämas över hur som helst.

Tack!

Det beror ju på vilka koraller man väljer att visa bilder på! Fast jag måste säga jag är på rätt väg med de som jag inte visar också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte med säkerhet om den kommer från dig. När jag hörde namnet så visste jag att det var rätt ända tills jag läste vad TedB skrev.

Så frågan kvarstår:

Hur ser man skillnad på guttatus och calendrium?

jag har calendrium , min är helt grön i polyperna.. samma färg från liten fragg till korall.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla snälla komentarer. För att ni är så snälla och det stärker min känsla så lägger jag upp ett par bilder till. Första är på några av mina kirurger, paletterna är modeller och ser till att de är med på alla bilder. Sedan bilder det en med rörmaskar och den sista på några acroporor som inte har rätt färg ännu.

Jag håller kvar min frågeställning ett tag til då jag hoppas få veta hur man ser skillnad på dessa!

...Så frågan kvarstår:

Hur ser man skillnad på guttatus och calendrium?

post-2171-14468916754417_thumb.jpg

post-2171-14468916754684_thumb.jpg

post-2171-14468916754937_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt svårt att skilja mellan caliendrum och guttatus. Den senare skall ha mer kontrasterande färg mellan kropp och polyper. Växtsättet talar bara om hur mycket cirkulation och näring du har i karet.

Jag har caliendrum och i kar med mycket låg näring är korallskelletet ungefär hälften så grovt som i mindre skummat vatten. I riktigt stark cirkulation går det bara en och en halv cm mellan förgreningarna på skelettet men på läsidan av samma korall kan det vara 4 - 5 cm. Men färgen är lika. Det enda som skiljer är att med mer fosfat i vattnet är bottenfärgen mörkare brun.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt svårt att skilja mellan caliendrum och guttatus. Den senare skall ha mer kontrasterande färg mellan kropp och polyper. Växtsättet talar bara om hur mycket cirkulation och näring du har i karet.

Jag har caliendrum och i kar med mycket låg näring är korallskelletet ungefär hälften så grovt som i mindre skummat vatten. I riktigt stark cirkulation går det bara en och en halv cm mellan förgreningarna på skelettet men på läsidan av samma korall kan det vara 4 - 5 cm. Men färgen är lika. Det enda som skiljer är att med mer fosfat i vattnet är bottenfärgen mörkare brun.

TACKAR!

En bra förklaring trots att den inte kommer hjälpa mig att se skillnad då jag tplkar att man måste ha erfarenhet för att se den.

Jag har blivit mer och mer nyfiken på att lära mig mer om SPS:er. Ska försöka hitta någon bra bok som även tar med lite tips på hur man artbestämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra bok.

Corals%20of%20the%20World%20Volyme%2011.jpg New species described in Corals of the World (Veron, 2000)

Men skall man köra en roys roys bok så finns ju den där Australiensiska serien med stenkoraller.

J.E.N. Veron - "Corals of the world"

3st band på totalt ca 1400 sidor.

Revbilder, polypnärbilder, mikroskåpbilder, skelettbilder osv osv osv.

ALLA kända stenkoraller finns med, med namn, färg/formskillnader, utbredning osv.

Bokstavligt talat den mest kompletta guiden till stenkoraller som finns!!!

ISBN nummer:

Del 1: 0 642 32236 8

Del 2: 0 642 32237 6

Del 3: 0 642 32238 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för boktipsen! Får kolla upp lite priser och börja drömma sen!

Capote!

Oerfaren är ett relativt begreppp och om jag jämför mig med dig så är jag det. Dock skämms jag inte för det jag kan och inte heller över det jag inte kan för det går att lära sig och det är ju stor del av tjusningen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...