Gå till innehåll

Andra försöket


barneth

Rekommenderade inlägg

Har man för litet luft blir det naturligtvis för litet skum.

Ökar man luftmängden ökar skummängden och skummet blir blötare.

Detta till en viss gräns för vissa skummarpumpar - nivå i sumpen då pumpen drar in så mycket luft att den inte förmår att slå sönder bubblorna till tillräckligt liten storlek. Eller att stora luftbubblor river sönder skummet. Många skummarpumpar förmår inte att dra in så mycket luft men vissa kan. Då får vi mindre skum p. g. av för mycket luft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har man för litet luft blir det naturligtvis för litet skum.

Ökar man luftmängden ökar skummängden och skummet blir blötare.

Detta till en viss gräns för vissa skummarpumpar - nivå i sumpen då pumpen drar in så mycket luft att den inte förmår att slå sönder bubblorna till tillräckligt liten storlek. Eller att stora luftbubblor river sönder skummet. Många skummarpumpar förmår inte att dra in så mycket luft men vissa kan. Då får vi mindre skum p. g. av för mycket luft.

Hej Stig och tack för ditt svar.

'Det är just detta som jag tycker mig kunna se. Att det blir för "stora" bubblor så att det skapar en effekt som göra att skummaren liksom blåser till och spottar ut en "bobba" med följden att den tappar skummarförmågan för ett par sekunder och måste sedan "laddas" om för att åter igen spotta ut en ny "bobba" med skum.l Kan detta vara ett tecken på att jag har för mycket luft in i skummaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder tagna med lilljäntas kamera. Dock inte den bästa kvallitén, men det kan nog duga då jag icke lagt upp bilder på ett tag. Jag har ett par nya grejor i. Den flatväxande gröna stenkorallen med bruna polyper. Även den gröna stjrnpolypen som den svart-vita clownen flyttat in i. Där ser man oxå hans stora öga som poppade upp för ett par dagar sedan. Han ser inget med det och han äter bra, så han får vara ett tag.

Man kan oxå se att jag har ett visst problem med röd alger cyano. Men de hoppas jag försvinner nu när skummaren är som den skall igen..

Man kan oxå se på en av bilderna taget genom långsidan på karet den gröna mattan av grönalger som jag har vid kammen för avriningen. Troligtvis kommer man få lov att skörda den, men jag låter den vara så länge den håller sig där och inte brer ut sig mer.

Det var det de.

post-3792-14468916550706_thumb.jpg

post-3792-14468916550823_thumb.jpg

post-3792-14468916550927_thumb.jpg

post-3792-14468916551032_thumb.jpg

post-3792-14468916551137_thumb.jpg

post-3792-14468916551242_thumb.jpg

post-3792-14468916551348_thumb.jpg

post-3792-14468916551453_thumb.jpg

post-3792-14468916551561_thumb.jpg

post-3792-14468916551637_thumb.jpg

post-3792-14468916551744_thumb.jpg

post-3792-14468916551853_thumb.jpg

post-3792-1446891655196_thumb.jpg

post-3792-14468916552072_thumb.jpg

post-3792-14468916552224_thumb.jpg

post-3792-14468916552334_thumb.jpg

post-3792-14468916552444_thumb.jpg

post-3792-14468916552587_thumb.jpg

post-3792-14468916552748_thumb.jpg

post-3792-14468916552906_thumb.jpg

post-3792-14468916553006_thumb.jpg

post-3792-14468916553117_thumb.jpg

post-3792-14468916553235_thumb.jpg

post-3792-14468916553321_thumb.jpg

post-3792-14468916553433_thumb.jpg

post-3792-14468916553512_thumb.jpg

post-3792-1446891655359_thumb.jpg

post-3792-14468916553711_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt och kika lite i karet under kvällen och såg något som jag inte sett förut. Jag kan tyvärr inte fotografera just nu plus att grejset är mycket litet.

Ledtrådar:

1. Den rör sig som en rörmask dvs. den skjuter ut en samling tentaklar ur ett litet rör. Dock inga fjädrar eller liknande utan små bruna tentakler med neongröna toppar på och kommer man i närheten så drar den in tentaklerna.

2. Den har inget lock på röret.

3. Röret har en diameter på ca 5 mm och en längd (utanför sten) på ca 10 mm. När den skjuter ut sina små spröt så handlar det om ett par tre millimeter.

4. Jag skulle gissa att det nu är tre stycken som sitter på samma sten rätt tätt, eller med centimeter´s mellan.

5. Det är inte några knappar eftersom dessa individer bor i rör.

6. Det är icke Manjano, glasros etc etc.

7. Jag har icke sett något liknande tidigare.

8. Den har ett hårt skal eller rör som sitter stenhårt fast, jag tror inte den går in i stenen utan börjar från sten och ut.

9. Det ser helt enkelt ut som en polyp som bor i ett rör, en stor polyp i detta fallet. SOm bor ensamen i sitt rör???? Har någon en ledtråd åt vilket håll jag skall söka mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

I morse var jag tvungen att plocka ur en av mina anemoner då den hela helgen har varit hängig och haft munnen vidöppen. Kände oxå att mina kirurger igår började hålla sig inne i revet. Så för mig var detta det enda att göra. Så anemonen bor numera själv, jag ger den några dagar.

mina ledtrådar:

1. Vidöppen, helt öppen mun hela tiden.

2. Allmänt hängig, har inte dragit inte in vatten sedan i torsdags.

3. Kirurgerna slutade visa sig i går.

4. Överproducerar slem, rent transparant slem.

5. Under nattten till idag började skummar ösa ur sig skum.

6. Anemonen har inte börjat lukta illa, så det finns kanske hopp.

7. Värden ser bra ut.

Detta gör valet att plocka ur den ur karet som den första åtgärd, väldigt enkelt. Varför? Jo för att säkerställa de andra individernas säkerhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

konstigt de dedär?

har du bra vattenvärden?

dom kan ju vara kingkiga länge men jag hadde nog själv tagit upp den i fall den slemmat =/

får hoppas den tar sej.

Fina bilder på karet annars... de börjar arta sej =)

Tack för de fina orden om bilderna på karet.. JO, vad jag kan dra för slutsats så var det inte vattenvärdena som var problemet. Den hade nog lite problem i den stenhögen den bodde på. Den klättrade högst upp på den pelaren, sedan ner igen och så upp igen, tills den inte orkade mer. Troligtvis ville den ännu högre upp, men den hittade ingen väg till en högre punkt och valde att bli "sur". När jag kom hem idag hade den börjat slemma ordentligt i det nya karet och valt att inte sätta sig ner på någon plats, bara låg på botten utan fotfäste. Den såg nu oxå ut att ha gett helt upp. Så jag valde att stoppa dess lidande. :(

I det hela tycker jag mycket synd om två av clownerna som nu söker och söker men kan tyvärr inte hitta sitt forna hem. Någon som har en ledtråd till en enklare boning åt dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt och kika lite i karet under kvällen och såg något som jag inte sett förut. Jag kan tyvärr inte fotografera just nu plus att grejset är mycket litet.

Ledtrådar:

1. Den rör sig som en rörmask dvs. den skjuter ut en samling tentaklar ur ett litet rör. Dock inga fjädrar eller liknande utan små bruna tentakler med neongröna toppar på och kommer man i närheten så drar den in tentaklerna.

2. Den har inget lock på röret.

3. Röret har en diameter på ca 5 mm och en längd (utanför sten) på ca 10 mm. När den skjuter ut sina små spröt så handlar det om ett par tre millimeter.

4. Jag skulle gissa att det nu är tre stycken som sitter på samma sten rätt tätt, eller med centimeter´s mellan.

5. Det är inte några knappar eftersom dessa individer bor i rör.

6. Det är icke Manjano, glasros etc etc.

7. Jag har icke sett något liknande tidigare.

8. Den har ett hårt skal eller rör som sitter stenhårt fast, jag tror inte den går in i stenen utan börjar från sten och ut.

9. Det ser helt enkelt ut som en polyp som bor i ett rör, en stor polyp i detta fallet. SOm bor ensamen i sitt rör???? Har någon en ledtråd åt vilket håll jag skall söka mig?

En sån här har jag med. Är väldigt nyfiken på vad det kan vara. Min är åt det röda hållet och själva röret är vitt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Förödelse i karet kan man nog sammanfatta de senaste veckorna hos mig med. Jag har haft ett par saker som kan ha påverkat mitt kar och de är dessa:

1. En anemon som dog, dock i karantän. Men det hann nog gå ganska långt i karet.

2. För mycket järn i karet då en termometer gick sönder och massa små kulor fick ligga och rosta i karet.

3. Inhandlade levande sten från butik, dock halva priset då den var helt vit och inte inkörd, stoppade ner i karet.

4. Tre nya firrar från butik.

5. Tre nya firrar från annons på svg.

6. Har börjat odla egen phytos, men vet ju inte vad flaskorna innehåller då jag kör i petflaskor.

Slutledning när karet och firrar började må dåligt:

Först utgick jag från att anemonen hade förgiftat vattnet, tog till åtgärd genom att peta i kolfilter och något annat vitt grusfilter samt vattenbyten.

Fortfarande problem, började mäta temperaturen på olika ställen i karet. Upptäckte då att min termometer gått sönder och spritt kulor i karet. Tog till magnet och magnetade upp alla (trodde jag).

Karet började må sämre, utseendemässigt, ett par räkor försvann spårlös, putsar och boxar. Alla värden okay enligt mätarna.

Satte igång att börja peta i firrar i karantän. Efter att även koraller började se vissna ut så åkte endel ner i karantän och jag började ana att det fanns kulor kvar på botten. Jag gjorde en ny sökning och fick upp typ 100 st till kulor, fast denna gång rostiga och inte runda längre. Då var det självklart detta som var fel, enligt min enkelspåriga hjässa.

Fiskar som jag inte fick tag i strök med, en efter en. Aldrig två åt gången. Ett par dagar gick och jag började verkligen undra om det var detta som var problemet.

Under tiden började oxå slemalger att bildas. Så jag utgick då ifrån att skummaren inte skummade riktigt och jag tillsatte luft via slang utifrån rakt i karet och rakt ner i skummaren, då jag började ana för mycket koldioxid i vattnet. Testade med PHmätaren, ingen skillnad.

Mjukisar började slemma och en kväll så märkte jag att vattnet var helt vitt. Det var kalk som fällts ut. Varför? Jag drog nu slutsatsen efter ett förbrilt uppdaterande från nätet upp till huvudet. _Det måste ha men PH och KH att göra. Ordnade fram en ny PHmätare. Japp där satt den. Så enormt enkelt om jag inte hade snöat in. Jag hade med den nya mätaren endast 7.5 - 7.7 i PH. Stenkoraller hade slutat slå ut polyperna, mjukisar segade ner, karet var totalt skit på grund av en sånn liten sak som en mätare som inte stämde. Kanske jag "självklart enligt endel" borde ha anat detta tidigare, men tyvärr så var icke fallet.

Jag tillverkade igår Natriumcarbonat och har i ett dygn nu tillsatt det för att höja värdet. Åkte idag hem på lunch för att kika. Allt var som vanligt igen men dock med förändringar i och med bortgången av ett antal fiskar, räkor och koraller. Jag har nu 8.2 i ph med den nya mätaren, och troligtvis kommer kirurgen att flytta tillbaka till endel av sina vänner idag, efter inchoppningen.

En sak som förvånar mig är att jag hittade en mussla i karet under den här tiden i och med flytt av stenar etc. etc. och den har sett likadan ut hela tiden, öppen, stängd, öppen osv.så den verkar inte vara så känslig.

Så kan det gå när inte haspen är på.

Jag kan tillägga att jag under den här tiden oxå införskaffade mig en större cirkulationspump i sumpen för ett tag trodde jag att cirkulationen var boven, men inte det heller.

Jag har under den här tiden haft höga värde av Mg och kalcium, dock inte enorma, men något höga.

Nä, jobba. Hej!

Ps. Fortsätter problemen i kväll och det inte bara var PH, då kan ju någon lägga ett bud på paketet. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ajaj, tråkigt, men vad låg KH på, känns som det måste varit lågt?

Du har helt rätt när du säger så, skulle jag vilja säga. Jag har icke mätt KH då Ph´t alltid har legat stabilt på 8.3 enligt den gamla mätaren, därav har jag aldrig börjat mäta Kh. SÅ visst, det kan ha varit lågt, men troligtvis inte då Ph har legat stabilt på 7.7 enligt nya mätaren. Hur jag vet att det har varit det? 8.3 - 7.7 = 0.6. Min gamla mätare har visat fel på 0.6 tills den dagen kalket fälldes ut. då vart det antagligen 0.7´s skillnad.

Men det börjar bli dags för att införskaffa KHmätare, kan jag tro..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En färgtest för pH visar aldrig fel. Det enda som kan vara fel är avläsningen. Om man inte är färgblind och gör avläsningen i dagsljus får man korrekt värde med den noggrannhet som testet ger. Däremot digitala pHmetrar visar oftast fel när man använder dem att testa akvarievatten.

Jag har själv haft tre som varat max tre månader och sett flera krascher beroende på trasiga mätare. Vad de kan kalibreras till verkar inte ha något samband med verkligt värde i karet. Jag har en kompis som kraschat sitt kar två gånger på detta sätt. Senast i söndags hade jag besök av en kille med helt otroliga vattenvärden. I mitt fish only system mätte pH metern 8,5 efter korrekt utförd kalibrering. Verkligt pH med färgtest 8,0.

Använd ett Salifert pH test i dagsljus så har du ett värde med felmarginal 0,1 pH.

Jag förmodar att ingen av dina elektroniska mätare visar rätt.

När du fick kalkutfällningen var ditt verkliga pH antagligen över 8,5. Kalk fäller ut vid högt pH och löser sig vid lågt. Det är så man använder kalksand eller sten som pH reglering i sötvattenskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En färgtest för pH visar aldrig fel. Det enda som kan vara fel är avläsningen. Om man inte är färgblind och gör avläsningen i dagsljus får man korrekt värde med den noggrannhet som testet ger. Däremot digitala pHmetrar visar oftast fel när man använder dem att testa akvarievatten.

Jag har själv haft tre som varat max tre månader och sett flera krascher beroende på trasiga mätare. Vad de kan kalibreras till verkar inte ha något samband med verkligt värde i karet. Jag har en kompis som kraschat sitt kar två gånger på detta sätt. Senast i söndags hade jag besök av en kille med helt otroliga vattenvärden. I mitt fish only system mätte pH metern 8,5 efter korrekt utförd kalibrering. Verkligt pH med färgtest 8,0.

Använd ett Salifert pH test i dagsljus så har du ett värde med felmarginal 0,1 pH.

Jag förmodar att ingen av dina elektroniska mätare visar rätt.

När du fick kalkutfällningen var ditt verkliga pH antagligen över 8,5. Kalk fäller ut vid högt pH och löser sig vid lågt. Det är så man använder kalksand eller sten som pH reglering i sötvattenskar.

Hej och tack för ditt svar. Det jag menar med kalk utfällning, eller det jag trodde menades med det är när vattnet blir vitt. Det som hände var att vattnet blev vitt. Allt i karet stortrivs just nu med 8.2 ph med elektroniska mätaren, och jag testar nu med sticka oxp, vänta lite. Tillbaka. Med sticka 8.4 ph, i tevelumenljus. I artikeln "saltvatten för dummies" står det att det finns risk för att kalk skall fällas ut om ph är lägre än 7.6. Vad menar man där, då?

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=14990&d=1181754240

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är tydligen bakvänt skrivet. Det är risk att kalk löser sig när pH blir lågt.

Men mätstickor för pH fungerar dåligt. Framför allt de som har olika tester på samma sticka. Kemikalierna som ingår i de olika testerna kan störa varann. Även bakgrundsmaterialet kan påverka ibland. En Salifert dropptest för pH har hela färgomslaget från gul till blå mellan 7,4 och 8,6.

En sticka med större mätintervall är naturligtvis svårare att avläsa med samma precision.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är tydligen bakvänt skrivet. Det är risk att kalk löser sig när pH blir lågt.

Men mätstickor för pH fungerar dåligt. Framför allt de som har olika tester på samma sticka. Kemikalierna som ingår i de olika testerna kan störa varann. Även bakgrundsmaterialet kan påverka ibland. En Salifert dropptest för pH har hela färgomslaget från gul till blå mellan 7,4 och 8,6.

En sticka med större mätintervall är naturligtvis svårare att avläsa med samma precision.

Det är jag med på. Dessutom trodde jag i min dummiest fantasi att denna artikel (dummies för saltanvändare)var genomgången och att man kunde använda den utan att misstänka förväxlingar i texten. Kanske man ska sätta ut ett sigill på de artiklarna som har genomgåtts och godkänts, för att slippa att folk tar artiklarna som fakta och inte som något som någon har plitat ihop utifrån "egna gissningar". Det kan vara hårda ord, men när jag skrivet detta så talar jag sakta, med små bokstäver mjuka som kuddar med dun.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fina med Ph är att det stabiliserar sig själv till ett vettigt värde om Kh, Ca och Mg är stabilt så nära naturliga värden som möjligt.

Det förutsätter naturligvis att man har bra cirkulation och gasutbyte i karet och och luften hemma så man inte har för mycket CO2 i luften.

Jag brukar bara kontrollmäta mitt Ph någon gång i månaden kanske. Sedan jag började med balling har det legat stabilt mellan 8.0 - 8.3.

Och det fäller ut kalk nar Ph blir lågt (löser upp sig), i början av min karriär som saltis så råkade jag tappa i en ättiksflaska i karet, det resulterade i helt vitt vatten på några få minuter. Lyckligtvis hade jag inga djur i karet ännu.

Och vi tvättar ju pumpar mm i ättika, det löser ju upp kalket.

Vid för högt Ph antar jag att calciumet i vattnet binds upp till kalciumkarbonat och ger en beläggning på sten av den anledningen. Så har jag förstått det, rätta mig gärna om jag har fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte kalk som fällde ut med ättikan utan tvärtom. Ättika löser kalksten till exempel den som fallit ut på pumpar och annat i karet. Så tappar man en flaska ättika i vattnet fräter ättikan på kalkstenen och löser kalk. Men när denna lösta kalk späds ut i vattnet stiger pH i just det vattnet med kalk och ättika. Kalken faller ut som en dimma i akvariet när det vattnet blandas med vanligt vatten med högre pH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...