Gå till innehåll

Zilwers Zalt Akvarium


Zilwer

Rekommenderade inlägg

Hallå alla här på SVG

Har smygit runt här i forumen ett tag och har riktigt fastnat för det här med salvattensakvarium, hade från början tänkt att göra iordning något snyggt sötvattensakvarium, men efter lite forskande hamnade jag här och vill inte gå tillbaka.

Har inte kommit långt i mitt akvarieprojekt men en bit ivarje fall.

Började med att införskaffa detta och även denna

post-4073-1446891609474_thumb.jpg

Sedan har jag suttit åtskilliga timmar framför datorn (tills sambon klagar) och kollat igenom massa trådar (grymt bra engagemang här på forumet )

Har ett stort problem att försöka hålla lugnet och inte köra på allt i rusningstrafik hittils, men håller mig i skinnet.

Själva akvariumet är under inhandlingsfasen, det blir ett 400l akvarium med sump (begagnat), mer spec när jag väl har det hemma.

Har gått och klurat på om jag skulle köra osmos vatten eller inte men fick ett bra erbjudande jag inte kunde motså, "AN Antarctica Osmos 120" med silikatfiler för det förträffliga reapriset 800:- av en blomsterhandlare (de behöver tydligen osmos vatten till orkideer) som antagligen håller på att aveckla. (ny i kartong) så nu behöver jag inte klura på det längre.

post-4073-14468916094924_thumb.jpg

Fick gå till grannföretaget där jag jobbar och be om en koppling till osmosen, då den inte passade nånstans, men det löste sig :)

Tills jag inhandlat akvariumet kommer nog inte mycket att hända, bara plugga på och forska mera, och planera hur allt skall bli.

Update (skrev ovan för ett tag sedan men postade aldrig :) )

Har varit och inhandlat salt (Reef crystals enriched blend)

Tester, phosphate, nitrite, nitrate, marine ph och alkalinity (Seachem)

Hydrometer

Algskrapa med både gummi list och rakblad (bävar för det värsta :) )

Aktivt kol, och strumpa till det (ultra carb, Fauna marin)

Ultra bio bacterial concentrate (Fauna marin)

Fick även med några hinkar för att fylla upp med osmos vatten (skall fixa några dunkar också)

post-4073-14468916095099_thumb.jpg

I morgon skall jag åka och hämta mitt 400l och allt till det, även LS.

Under tiden så har jag fyllt upp mitt lilla 50l akvarium (som stått i förrådet och aldrig använts) med osmosvatten och pluttat i salt till den, vet inte riktigt varför jag gjort det men har på känn att jag kommer få användning av mitt lilla också.

post-4073-14468916095303_thumb.jpg

Har ingen salt utrustning till den så just nu har jag bara filter pumpar och doppvärmare i den (men har på känn att jag kommer säkert köpa nanoskummare och prylar till denna också i längden :) , och här kommer första frågan: skall jag ta bort filtrerna i pumparna så det bara blir cirkulationspumpar ? eller kan jag låta de gå med filter?

Nästa fråga gäller korallsand, kommer att få med det i 400l tanken som jag skall köpa, kan jag använda det eller inte (har hört olika svar på frågan) om jag kan använda det skall jag rengöra den eller någonting annat?

Kommer säkert en drös med frågor till :) allt snurrar runt i huvudet just nu.

Men tills dess ha det bra :)

MVH Zilwer

post-4073-14468916094513_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det finns två alternativ, antingen har du dem kvar och kramar ur dem ett par ggr i veckan eller så tar du ut dem, finns två skolor.

Skall du göra en nystart eller försöka fortsätta där den tidigare ägaren slutat? Dvs kommer det med massa levande?

Jag skulle skölja ur gruset i osmosvatten och beroende på tidigare ägaren köra lite fosfatremover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Van de Graafs bok har jag också. Undanställd. Boken var färdig 1969 - innan äggviteskummaren var uppfunnen. De enda pumparna som finns i boken är luftpumpar. Så på tekniksidan har allt hänt.

Inte helt sant Stig, den boken låg på ditt bord när jag besökte dig i somras.;)

Jag har också den boken, inköpt på 70-talet. Det är en utomordentlig bra Akvariebok, den kan man läsa flera gånger och utgör en bra bas för grunderna i akvaristik. Jag vill tom gå så långt att jag vill kalla den för en klassiker inom Saltvattenshobbyn.

Men precis som Stig påpekar, vad gäller teknik såsom pumpar, belysning, filter mm så är den hopplöst gammal. Kemiområdet i boken är starkt begränsat till Ph och nitrat. Som klassiker är boken underbar, men inom modern Saltvattensakvaristik död.

Förövrigt så tycker jag trådskaparen verkar ha en ödmjuk inställning till hobbyn, skynda långsamt, det gillar jag.:smiley20:

Jag skulle absolut tvättat rent bottengruset ordentligt eftersom det är nystart som gäller i detta fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är den undanställd igen. Jag hade den framme för att kolla svenska namn på fiskar för jobbet med Reeflex. Visst är det en klassiker och det är skönt att bli påmind om hur mycket som hänt inom hobbyn efter det att man gjorde de första försöken 1971. Men man skall ju inte börja om så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Van de Graafs bok har jag också. Undanställd. Boken var färdig 1969 - innan äggviteskummaren var uppfunnen. De enda pumparna som finns i boken är luftpumpar. Så på tekniksidan har allt hänt.

Redan i boken Saltvattensakvariet skriven av dansken Jörgen Eggers 1968 beskrevs äggviteavskummaren. Så visst fanns den när Frank de Graafs skrev sin bok.

post-1393-14468916104665_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå! Jag skulle bli mycket förvånad om en skummare fanns att köpa i Sverige första halvan av 70-talet. Möjligen fanns den beskriven i litteraturen och i bruk i hobbyns föregångsland Tyskland.

Riktigt häftigt att Stig hade koll på principen och byggde sin egen medans alla vi andra var finniga.:smiley16:

Att amerikanerna inte trodde att den var uppfunnen då är inget att bry sig om, de tror ju fortfarande på Skapelseberättelsen, och de häftiga fotona på austronaterna i slutet på 60-talet är ju tagna på planet jorden, så.............

Nu lämnar vi tillbaka tråden till trådskaparen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu fått hem karet och tillbehören

Juwel 400l kar

Sump 70l (tror jag)

Top Fathom TF 100a skummare

Eheim pump till skummaren

Lifeguard QL UV 25w

Ytavrinning med 2 rör ner till sumpen

Koralia 4 streamer

Original belysning 2x t8 40w powerglow

Geishman 2x250w + 2xt5 compactrör (blå) (Provisorisk ställning av träklossar tills jag sätter fast den i taket med vajrar)

Fick även tag på ca 35kg begagnad levande sten (som frigolitlådorna läckte ur så mina bilsäten vart blöta :) )

3 olika ermitkräftor, ca 5st turbos

Startade med att göra rent all jag kunde, var ett himmla pillande.

post-4073-14468916133938_thumb.jpg

Resultatet

post-4073-14468916134317_thumb.jpg

Under tiden proppade jag ner stenen i mitt lilla kar med lite pumpar i för att få circulation.

Installerade all teknik och sedan fyllde upp karet med osmos vatten och pluttade i saltet.

post-4073-14468916134486_thumb.jpg

Tog ett bra tag tills det klarnade? Och efter att jag satt igång all teknik så kom det en massa lösa partiklar från rören (där jag inte kom åt at rengöra) så karet var fullt med svävande små prylar (satte in ett litet innerfilter för att förhoppningsvis få bort allt)

Och att få igång all teknik var inte lätt, få igång häverten vid ytavrinningen och samtidigt vattenfylla rören till returpumpen så den aktiveras som den skall... tog ett tag men på 3e försöket fick jag igång det :)

Lät allt gå nån dag tills temp och salthalt var rätt och vattnet lite klarare (dock fortfarande lösa partiklar som svävar omkring), la nu ner den levande stenen utspridd på botten för att kunna se hur jag skulle placera allt.

Jobbet avbryter hela tiden (konstigt att de inte förstår att jag inte kan jobba när jag har köpt ett akvarium....) men är väl bara bra antar jag, så man inte stressar på allt för mycket :)

Försökte nu att placera stenen någorlunda vackert .... Målet är att försöka bygga upp sten där rören och ytavrinningen sitter så det blir dolt, och ha lite i andra hörnet också, samt en pelare i mitten (vill ha ganska öppet) men känner efter att jag placerat ut all sten att jag kommer att behöva mer sten, vilket var väntat. (kommer lite åt gången när ekonomin tillåter )

post-4073-14468916133756_thumb.jpg

Med korallgrus i

post-4073-14468916135008_thumb.jpg

post-4073-14468916134111_thumb.jpg

post-4073-1446891613468_thumb.jpg

post-4073-14468916134839_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(dålig på att posta när saker och ting händer :) ovan var några dagar sedan)

Har varit och köpt en seio M1500 pump 6000l/h för att få mer cirkulation

Så har i dagsläget en koralia 4 4600l/h, seio M1500 6000l/h och returpumpen (ingen aning hur mycket den ger)

Någon som har nått tips hur jag bäst skall placera dem för att få bäst cirkulation?

Har i dagsläget satt dem på var sin sida och en fram och en i bakre sidan.

Fick även hem 2 spottar för undervattensbruk, en röd (så jag kan sitta och titta vad som händer på natten :) ) och en blå som kopierar månljus effekt.

Har nu lagt 2 strumpor i sumpen, en med aktivt kol, och en med Ultra PowerPhos 0,04.

Skummaren har jag lite problem med att ställa in, känns som den antingen bara skummar blöt eller inte skummar alls.

Har även tillsatt bakteriekultur.

Mina vattenvärden för närvarande. (med de tester jag har införskaffat hittils)

Temp 25

PH 8,2

Alkalinitet 4,5

Fosfat 0,4

Nitrit 0

Nitrate 0

Salthalt 1,023

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra med ett till kar i Sthlm.

Stort potential i din aquascaping!

Håller med till fullo...och förstår att du tycker det , sätter man ett flak på mitten pelaren... blir det väldigt likt någon annans aquascaping ellerhur thomas ? :P

Toppen kar Zilwer, lungt o stadigt.. kommer bli bra.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bli bra detta karet.

Ser ut som du verkligen gjort som många inte gör. Läs och läs skaffa kunskap från andra.

-Tummen upp

Ang skummaren så har jag inte hört många som är nöjda med denna. Dels för det du skriver att den antingen skummar över eller inget alls.

Har du gjort rent venturi munstycket. (Det är denna pryl som suger åt sig luft och blandas på inkommande vatten)

Skulle nog köpt en nyare bättre skummare ;)

Pumparna är ett meck, man får testa sig fram, testa att virvla upp lite skit så ser man hur detta flyttar sig i karet och möjlitvis kan se vart mab har sämre cirkulation.

Jag har mina gömda bakom levandestenen så man slipper se dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker till skillnad från Wrång att TF100 är en alldeles utmärkt skummare - tricket med Top fathoms skummare är ha en pump med tillräckligt bra tryck (typ 3 psi).

Låt venturislangen sugå i sig en kopp kokhett osmosvatten en gång i veckan så hålls munstycket rent

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker till skillnad från Wrång att TF100 är en alldeles utmärkt skummare - tricket med Top fathoms skummare är ha en pump med tillräckligt bra tryck (typ 3 psi).

Låt venturislangen sugå i sig en kopp kokhett osmosvatten en gång i veckan så hålls munstycket rent

Får väll hålla med TritonAkvarium ovan att det är kanske pumpen som är för klen/liten för att driva denna skummare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog bort skummaren och pumpen , grundlig rengöring av båda. Hoppas att pumpen pumpar med full effekt till skummaren ivarje fall nu när den är ren..

Pumpen till skummaren är en eheim 1260..Kapacitet: 2400 liter/tim Lyfthöjd: 3.7m

Skall sätta ihop allt nu och ge det ett försök igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde ju rent skummare och pump, pumpen pumpar grymt mycket bättre nu (var full med gegga och prylar innuti), körde även hett osmosvatten genom ventri röret (tack för tippset :) ) Och har testat att försöka ställa in skummaren nu, först gick den väldigt blött igen , så jag minskade, då kom det endast lite orange/brunt vatten under natten, så jag låter den vara så nu.

Har ju inte så hemskt mycket belastning på karet ännu och skummaren gör väl sitt jobb när ett kar är belastat ?

Men ett annat störande problem jag har är bubblor i karet (microbubblor) små som attan och en himmla massa.

post-4073-14468916147277_thumb.jpg

I sumpen sitter retur röret i övre vänstra hörnet (bredvid avrinningsrören nästan) skummarens retur rör sitter i nedre högra hörnet så tror inte bubblorna kommer från skummaren.

Om det kommer tjuvluft från nått av rören borde det inte läcka ut vatten då också?

Finns det nått snabbt sätt att lösa bubblel problemet? nått filter eller nått? Tror inte jag får plats med bubbelfällor i sumpen, då skummaren tar en stor plats.

post-4073-14468916147464_thumb.jpg

MVH Zilwer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte sätta returpumpen längre ner i det vänstra hörnet, mot kameran så att säga?

En förlängningsbit på röret hade ju kunnat hjälpa kanske för att få den längre bort.

Sen hade jag nog satt en bit blå filtermatta mellan returpumpen och skummaren, eventuellt vikt en bit filtermatta om pumpen helt, så att de hade fångats upp i denna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...