Gå till innehåll

Allmänna akvarietips (gör livet enklare!)


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Jag brukar använda akvarieskrapa med rakblad på både insidan och utsidan av karet. Det gör jobbet och går snabbt. Fungerade tyvärr inte på mitt hemma Acrylkar.

På insidan kommen man nog inte långt med tidningspapper, har provat, koggar bara ihop min nanostream ;)

Men Rakblad på utsidan??? Ted, vad har du för smuts på utsidan som måste tas bort med rakblad?

Har nu ett kar med böjd frontskiva, vet någon hur man bäst gör rent insidan på ett böjt glas?

Rakblad är jäkligt knivigt och funkar inte så rackans bra.

Har tänkt lite på den gamla akvariemagneten, men kommer ihåg från min bardom alla repor jag rivit in i glaset... ;(

Har någon testat någon bra akvariemagnet eller har ett bättre tipps?

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På insidan kommen man nog inte långt med tidningspapper, har provat, koggar bara ihop min nanostream ;)

Men Rakblad på utsidan??? Ted, vad har du för smuts på utsidan som måste tas bort med rakblad?

Har nu ett kar med böjd frontskiva, vet någon hur man bäst gör rent insidan på ett böjt glas?

Rakblad är jäkligt knivigt och funkar inte så rackans bra.

Har tänkt lite på den gamla akvariemagneten, men kommer ihåg från min bardom alla repor jag rivit in i glaset... ;(

Har någon testat någon bra akvariemagnet eller har ett bättre tipps?

/Stoffe

på insidan måste väll ändå rakblad va det bästa?, du kan ju dra vågrätt ju!

håller också me om magnet, drar mig hårt för att använda nån sån då det repar för lätt, behövs inte mycke för att det ska bli en liten repa vilket är sjukt störande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På insidan kommen man nog inte långt med tidningspapper, har provat, koggar bara ihop min nanostream

Men Rakblad på utsidan??? Ted, vad har du för smuts på utsidan som måste tas bort med rakblad?

Har nu ett kar med böjd frontskiva, vet någon hur man bäst gör rent insidan på ett böjt glas?

Rakblad är jäkligt knivigt och funkar inte så rackans bra.

Har tänkt lite på den gamla akvariemagneten, men kommer ihåg från min bardom alla repor jag rivit in i glaset... ;(

Har någon testat någon bra akvariemagnet eller har ett bättre tipps?

/Stoffe

Jag kör med magnet på i övre delen av karet. Aldrig nära botten eller sanden, håller en säkerhets marginal på ca 1dm för att inte riskera att få in sand eller annat som kan repa.

Sedan kör jag rakblad sista biten. Ibland använder jag bilskrapa i plast för att avlägsna kalkalger. Men viss är de lite bökigare med böjt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Rakblad på utsidan??? Ted, vad har du för smuts på utsidan som måste tas bort med rakblad?

/Stoffe

Akvarierakan använder jag både på in å utsidan mest för att man står med den i handen när man skrapat insidan. Bara att torka av den snabbt och ta utsidan med. Det tar de minsta lilla fettspår och fungerar utmärkt. Dessutom så får man rakan torr så att den inte rostar till nästa gång. Nu har jag kanske mer slabb på utsidan en man har i ett hemma akvarium och på 4 meter långa rutor är det guld värt att ha ett snabbt sätt att gå till väga på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...