Gå till innehåll

Var beställa levande på nätet?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej!

Efter att ha haft problem att köpa korall och fisk från två butiker på nätet i Tyskland och Holland undrar jag om ni har några tips på butiker där ni köpt levande utan besvär.

Det jag letar efter är helst en butik som:

Visar foton på den exakta korallen (wysiwyg).

Leverans inom 24h.

Ger garanti att djuren lever vid ankomst.

Har både koraller, fiskar och ryggradslösa.

Gärna har odlade sjöhästar.

Har ni någon butik där detta gått smidigt så berätta gärna om detta. Det får vara i Europa eller t.ex. USA.

Om ni undrar varför jag inte väljer att stödja min lokala handlare beror det på att det inte finns några egentliga alternativ över huvudtaget i Finland.

Hoppas att någon har bra erfarenheter :) .

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter,

Vore det inte bäst att ta båten över till Stockholm vid lämpligt tillfälle? Här finns ju butiker väl värda att besöka och prickar du in det med någon bra leverans kan det ju bli en utmärkt resa.

Kanske skulle det t.o.m gå att få en flygbiljett för ungefär samma pengar som frakten från Tyskland. En hyrbil kostar sedan inte mer än ett par hundra och du kan fara runt och plocka ut precis du vill ha. Är du snål med besinpengar räcke det att åka till en liten butik i Täbytrakten. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Att ta finlands färjan stockholm/ helsingfors är ju inte så satans dyrt och du har ju lite tid på dig att besöka några butiker. vill man ha något så får du nog göra resan själv för jag tror att det blir svårt för dig som privat person att få hem koraller/fisk till helsingfors via något frakt bolag.

(Menat till tråd skaparen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett par handlare i Tyskland som erbjuder levande via webshop, men vilka det är och hur det fungerar vet jag faktiskt inte. Däremot har jag för mig att de har vissa förbehåll angående väder och vind, och jag tror att säsongen för när dessa gäller är inne. Med andra ord, det kan vara svårt att beställa via nätet även om man hittar rätt butiker i dagsläget.

B!

Edit

Är alla medvetna om att tråden skapades för 2 år sedan?

Nä. Inte förrens nu när du sa det...

/Edit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Butiker som gör beställningar gör ju oftast det av grossistföretag som har egen leveranstjänst istället för att anlita en budfirma, eller så tar man det via flyg, där lasten transporteras i uppvärmda utrymmen. Förutsättningarna är helt enkelt lite annorlunda. Att lägga ett par tusen på att håla lasten varm är småpengar för en butikslast, men en tusing för motsvarande uppvärming till 5 små fiskar är inte lika aktuellt. Det är inte helt sällsynt att man saknar kapaciteten för att hålla rätt nivå på uppvärmningen i 'budbils-verksamheten' i heller, så man förlitar sig på kortlivade heatpacks osv. Det är inte på något vis olösligt, självklart inte, men i intresse av att kunna erbjuda frakt till kunden för rimliga pengar så låter har de butiker jag tittat på via nätet helt enkelt gjort valet att inte skicka under vissa förhållanden.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...