Gå till innehåll

700 är tanken...


Karoline

Rekommenderade inlägg

Om vi skulle skaffa ett nytt akvarium skulle det nog se ut så här och vara 700 liter.

post-1818-14468916379852_thumb.jpg

Det skulle säkert enbart innehålla stenisar, både LPS och SPS och vi skulle nog också försöka oss på Zeovit. Om man skulle skaffa ett nytt akvarium skulle man nog också enbart handplocka fiskar, koraller och andra djur.

Vi var på en av vår lokala idag och såg hans utbud, det var både otroligt färgrikt och välmående. Det väckte en hel del sug, förväntan och vi hade ett långt, avslappnat, lärorikt och trevligt samtal.

Karoline klarade 5-6 timmar i lokalen och vi tror att hennes allergi måste vara på grund av alger och det ska man ju inte ha som mål. ;)

Drömmarna finns och kanske inom en närmare framtid kan det vara ett faktum, vem vet? Vi tror att Yoda saknar sitt akvarium…

Detta blir en långsam planeringstråd för en eventuell comeback.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser verkligen fram emot en eventuell comeback!

Mvh

Hellman

Jag med! De förra karen var helt underbara!

Hoppas att det går vägen ang allergin.

Håller tummarna för er!
Ett stoooort uv kanske kunde hjälpa mot algsporer.
kuul, hoppas det funkar:)
Hej på er igen... Kul att höra att ni är på G igen. Själv så ligger jag jävligt lågt.
Det vore verkligen kul om ni kunde komma igång igen.

Själv är jag allergisk mot en form av sötvatten cyano men inte alls lika allvarligt. I saltvatten har jag inte känt något.

Jag saknar er.

Ja !!!!!! Såklart ni måste komma tillbaks! JAG SAKNAR ER!!!!!!
Hej, det vore jättekul om ni kommer tillbaka! :)
håller tummarna !

Alla era fina ord värmer verkligen :)

Vårat mål är att starta upp igen, men det kan dröja lite.

Vi saknar ju er också, antagligen därför som vi har svårt att hålla oss borta.

Båda vi två har suttit och sneglat på SG nu i ett halvår, men vi har inte berättat det för den andra förrens nu i veckan som gick. Därför så slutade det med att vi satte oss i bilen och åkte till vår lokala handlare och testade i några timmar, samtidigt så fick vi en lektion i Zeovit och nu är det kört.

Kul att vara tillbaks :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi införskaffade våra första två saker igår i vår lokala butik. Det ena var en skummare, KZ’s Revolution S och även en Zeovit reaktor, en KZ Easy Magnetic S. Den sistnämnda var tillfälligt slut och kommer inom en snar framtid, den lär komma innan vi startar upp då vi skyndar väldigt långsamt denna gång. Nästa steg är att bestämma akvariemåtten och beställa kar och ställning, detta blir antagligen efter jul och nyårshelgen.

post-1818-1446891640779_thumb.jpg

När vi ändå var där fick vi många koraller på önskelistan och även en eller ett stim fiskar vi verkligen kan tänka oss. Denna gång är tanken att vi inte ska ha mycket fisk utan väl utvalda, max 10 fiskar, inklusive stim.

Odontanthias borbonius har vi för oss att anthiasen hette.

post-1818-14468916407631_thumb.jpg

post-1818-14468916407964_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör man med 50x50 rör så viker det sig inte men det blir svårt att städa under karet och kan se lite roligt ut om man skall kunna ha ställbara ben

Jo för visso hadde det hålt men finns ju inte dekäkt någon mening med att gå upp i en storlek som 50*50 profil då det både är

mycket dyrare

klumpigare

tungakare

jobbigare att klä

ska man ha så grovt rekomenderar jag 45*45 profil i stället för det är rätt stor pris skilnd.

Mvh/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad roligt att ni är på väg tillbaka, hoppas allt går bra för er!

Inte roligt att bli allergisk mot karet...

Tyvärr kan min fru också fått erfara det nu.

I 4 år har vi hållit på med salt, men nu på sistone har vi drabbats av cyano plus någon annan lustig slemmig alg. Min fru är nu stundvis tjock i halsen. Eftersom hon är allergisk mot en del annat, är det inte omöjligt att det är en allergisk reaktion mot algerna. (vissa dagar märker hon inte så mycket - men det kan kanske bero på hur mycket/länge hon är hemma?)

Jag hoppas att algerna (allergin) ger med sig inom rimlig framtid, annars har man ju inte så mycket att välja på...

Lycka till, följer er med intresse!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo för visso hadde det hålt men finns ju inte dekäkt någon mening med att gå upp i en storlek som 50*50 profil då det både är

mycket dyrare

klumpigare

tungakare

jobbigare att klä

ska man ha så grovt rekomenderar jag 45*45 profil i stället för det är rätt stor pris skilnd.

Mvh/Marcus

Jag har gjort bänkar i aluminium 50x50 och personligen tycker jag det ser lite roligare ut och man slipper vikten, Prisskillnaden mellan 45x45 och 50x50 är inte stor eftersom du betalar per kg och 5mm åt varje håll gör inte mycket på priset. anledningen till att gå upp till ett grövre rör är helt en smaksak. Att välja aluminium eller stål är ju en prisfråga men en sån bänk håller ju for ever. En bra grej till med 50x50 är att det finns färdiga infästningar för dom ställbara fötterna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort bänkar i aluminium 50x50 och personligen tycker jag det ser lite roligare ut och man slipper vikten, Prisskillnaden mellan 45x45 och 50x50 är inte stor eftersom du betalar per kg och 5mm åt varje håll gör inte mycket på priset. anledningen till att gå upp till ett grövre rör är helt en smaksak. Att välja aluminium eller stål är ju en prisfråga men en sån bänk håller ju for ever. En bra grej till med 50x50 är att det finns färdiga infästningar för dom ställbara fötterna

Jasså du gör i aluminium det är ju lyx hehe aja då van du då kan man lika bra ta 50x50 hehe..

men det finns färdiga ställbara fötter till 45x45 tål rör med hehe

nu släpper vi ställningen så vi inte sabbar projekt tråden :kram:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...