Gå till innehåll

Rördimensioner


pettap

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har koll på vilka dimensioner man behöver på rören till ytavrining. Exempel Akvariumet är på 4000liter och filtret är placerat i en sump en bit i från. Höjdskilnaden mellan ytan i akvariumet och sumpen är 1m. Pumpen pumpar ca 10 000l/h tillbaka till akvariumet. Hur kan man räkna ut hur grovt rör som behövs så den orkar svälja allt vatten utan att det svämmar över.

//Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur långt bort kommer sumpen stå?

Har själv en 10K pump och en 1.2m upp har själv ett 32mm rör ner till sumpen å ett 25mm upp till karet.

Så iallafall 32mm

Bästa är ju att du får röret helt vatten fyllt så du ej får nått porlande i röret

Maffigt med ett 4000L kar så nära Alingsås

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du det räcker med 32? jag var själv inne på 2x 50mm. Men som du skriver så vill man ju inte ha sörplande i röret. Sumpen kommer att stå ca 3meter i från. Du kommer tyvär bli besviken men det kommer att bli ett Tanganyika ciklid akvarium. Jag vet att detta är ett Salt forum men ni "Saltisar" är så mycket mera insatta på teknik runt akvarium än oss "sötisar". För oss brukar det räcka med ett motorfilter och på sin höjd ett ytterfilter. Men jag vill inte ha någon teknik i själva burken.

//Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara kommer gjärna hem och kollar ändå. Är fortfarande en inbiten Tanganyika akvarist under det yttre skalet av salt -kung

Skulle man förmodan lägga ner salt så är det givet igen med Tanganyika -Tummen upp

Är det dessa längder så hadde jag oxså gått upp till 50mm PVC rör skulle det låta å så får la man testa med en kran å strypa lite på flödet till sumpen men ändå att det räcker till för returpumpen.

Röret tillbaka till klaret har du samma storlek som pumpens utgång eller gjärna en storlek större för att förhindra att flödet minskar med längden av röret

Välkommen till de tekniktokiga folket iallafall några inkl mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trots att du är sötis får du gärna ställa frågor när du är så artig och säger att vi är mer insatta i teknik! *ler*

Sätt kran på istället för att balansera cirkulationen så att röret blir vatten genom dimensionen. Även i sötvatten kan man få med saker som kan skapa katastrof annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara kommer gjärna hem och kollar ändå. Är fortfarande en inbiten Tanganyika akvarist under det yttre skalet av salt -kung

Skulle man förmodan lägga ner salt så är det givet igen med Tanganyika -Tummen upp

Håller med. lite intressant skulle det vara med sump mm till ett sådant kar också + att köra med bikarbonat för att höja ph't samt använda zeolit och på det sättet minska på vattenbyten och även fosfatrremovers, uvc ... hmmm. kanske vore något längre fram..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom är du från Älvängen :) Skicka gärna ett PM till mig vilka fiskar du skall ha i det karet - inte Tropheus hoppas jag :)

Sillen - jag är personligen väldigt rädd för att sätta något som gör att det bara står vatten i röret. Om man balanserar in det så med en kran så måste man vara på och justera jämnt eftersom en mycket liten igensättning gör att du kan få översvämningsproblem. Om man har ett säkerhetsutlopp så kan man ju göra så men på ett enda skulle åtminstone inte jag göra det.

MVH Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill få det tyst kan jag tipsa om denna typ av rördragning med ett rör som får ta större delen av vattnet utan luft och ytterligare ett som får ta resten. Eftersom du har en kran längst ned på röret så gör det inget om du överdimensionerar lite...

http://www.beananimal.com/projects/silent-and-fail-safe-aquarium-overflow-system.aspx

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan så grymma ni är, tackar ödmjukast för tippsen:smiley20:. Jag la samma fråga i ett ciklidforum, utan större gensvar folk ville bara se bilder på akvariumet. (som givetvis inte är klart eftersom jag ville ha tips om ytavrinning)

Låt detta vara din tråd då för allt så har man det sammlat.

Vilka mått är det tänkt att bli på karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

Sillen - jag är personligen väldigt rädd för att sätta något som gör att det bara står vatten i röret. Om man balanserar in det så med en kran så måste man vara på och justera jämnt eftersom en mycket liten igensättning gör att du kan få översvämningsproblem. Om man har ett säkerhetsutlopp så kan man ju göra så men på ett enda skulle åtminstone inte jag göra det.

MVH Lasse

MVH Lasse

Är helt enig med dig!

Ser nu att jag inte var tydlig i det jag skrev då jag var så inne i 2 rör som det stod innan och då tänkte jag att det ena var säkerhetsutlopp.

Har själv testat med att balansera med kran och konstaterar att det var inte lätt alls då ytan varierade i höjd hela tiden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill få det tyst kan jag tipsa om denna typ av rördragning med ett rör som får ta större delen av vattnet utan luft och ytterligare ett som får ta resten. Eftersom du har en kran längst ned på röret så gör det inget om du överdimensionerar lite...

http://www.beananimal.com/projects/silent-and-fail-safe-aquarium-overflow-system.aspx

Det var precis det jag menade ni är så over kill när ni gör något:smiley20: Bland sötvattens akvaristerna gör man det:enkelt, billigt, fult och halv dant.

Wrang jag är fortfarande i planerings fasen men det lutar åt 3,2x1,2x1. Längden och djupet är klart kan inte göra större där. En annan sak jag har märkt är att ni "saltisar" använder väldigt tjocka glas när ni bygger akvarium. Är det något specielt med saltvatten som jag missat? Tänker främst på den jätteburken från skåne som "bara" var 3m lång och 60cm hög. Han använde ju 30mm glas, hade jag gjort det till sötvatten hade jag haft 10mm eller max 12 mm. Om ni undrar så kommer jag ha 20mm i front rutan och resten byggs i reglar plywood och akvarielack.

//Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang jag är fortfarande i planerings fasen men det lutar åt 3,2x1,2x1. Längden och djupet är klart kan inte göra större där. En annan sak jag har märkt är att ni "saltisar" använder väldigt tjocka glas när ni bygger akvarium. Är det något specielt med saltvatten som jag missat? Tänker främst på den jätteburken från skåne som "bara" var 3m lång och 60cm hög. Han använde ju 30mm glas, hade jag gjort det till sötvatten hade jag haft 10mm eller max 12 mm. Om ni undrar så kommer jag ha 20mm i front rutan och resten byggs i reglar plywood och akvarielack.

//Peter

Kommer säkert bli kanon detta karet.

Ne tjockleken på glaset beror på höjden av akvariet/Vattnet det har ingen betydelse om det är salt eller sött i karet.

Då du ändå planerat så lägg in med att ha ett weissglas i framrutan för bättre färg likhet på fiskarna. Kostar lite extra men det är det värt. Det kommer säkert!? märkas skillnad på ett 20mm vanligt grönt akvarieglas och ett 20mm weissglas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 år senare...
  • 4 veckor senare...
Milda Matilda ett sånt kar! Fantastiskt snyggt gjort.
Milda Matilda ett sånt kar! Fantastiskt snyggt gjort.

Tack. Nu har jag kommit till den biten med överiningen som var anledningen till att jag startade denna tråd för fem år sedan. Det blir två sumpar en på var sida om akvariet. Problemet som jag inte tänkte på var att om retur pumparna pumpar i obalans kommer den ena sumpen svämma över till avloppet. Det problemet tror jag att jag kan lösa med att antigen förbinda sumparna i botten med ett 50mm rör så de kan utjämna sig själv eller flytta upp de så vattenytan hamnar horisontellt mellan akvariet och sumparna och ha ett horisontellt rör mellan. Eller är det någon av er teknik kunniga som har en lösning?

//Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du ha 2 sumpar skulle jag koppla ihopa dessa med ett 50mm rör så är du på den säkra sidan och ingen av suparna svämmar över. Hällre för stort rör och få lite stuprör av det hela en översvämmning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska nog räkna med värsta läget och det är att pumparna i ena sumpen lägger av helt. Stämmer det att kapaciteten på pumparna i en sump är totalt 12.000 liter/h?

Hur långt är det mellan sumparna?

Om pumparna i en sump slås ut kommer det antagligen att flöda ner 6000 l/h i överrinningen till just den sumpen. Om vi räknar lite händer detta:

Om vi antar att det är 2 meter mellan sumparna kommer vattennivån i den utslagna sumpen att stiga ca 16 cm med ett 50 rör.

Ökar vi till ett 63 rör stiger vattennivån ca 6 cm.

Är röret 100 stiger vattennivån ca 1 cm.

Stämmer avståndet mellan sumparna och pumpkapaciteterna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med dina värden kommer vattennivån i sumpen där pumparna slutat pumpa bli:

Rör 50 ger 54 cm

Rör 63 ger 19 cm

Rör 110 ger 2 cm

Om du har två stycken 50 mm rör stiger nivån 13 cm.

Två 63 mm ger 5 cm.

Observera att det är nivåskillnaden mellan vattennivåerna i sumparna som räknas. Det kan ju faktiskt bli så att vattennivån i den fungerande sumpen sjunker mot normalfallet, eller i värsta fall stiger. Det är inget jag kan räkna fram, tyvärr.

Hoppas att detta hjälper dig lite. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...