Gå till innehåll

BJÖRKANS Kub kar


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

Hur långt har du från centralen till akvariet? Skall man jorda det uttaget måste man enligt lag jorda alla uttag o lamputtag i det rummet.

Jag har ett bostadsbolag som kund och vi får då och då att någon hyresgäst vill ha jordatuttag i v-rummet till sin dator. Vet dock inte vad det kostar hyresgästen som tar pengarna från sin reparationsfond. För min killar tar ju olika lång tid beroende på hur det ser ut i lgh.

Du kan ju kolla med hyresvärden om det är något dom kan ombesörja, vad det kostar och ev om dom kan betala det.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 451
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

okej.. så det är det enda man kan göra finns inget man kan köpa och sätta i väggutaget?

kasst måste ju vara fler en jag som inte har jordat utag hur gör dom?

Hur långt har du från centralen till akvariet? Skall man jorda det uttaget måste man enligt lag jorda alla uttag o lamputtag i det rummet.

Jag har ett bostadsbolag som kund och vi får då och då att någon hyresgäst vill ha jordatuttag i v-rummet till sin dator. Vet dock inte vad det kostar hyresgästen som tar pengarna från sin reparationsfond. För min killar tar ju olika lång tid beroende på hur det ser ut i lgh.

Du kan ju kolla med hyresvärden om det är något dom kan ombesörja, vad det kostar och ev om dom kan betala det.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej.. så det är det enda man kan göra finns inget man kan köpa och sätta i väggutaget?

kasst måste ju vara fler en jag som inte har jordat utag hur gör dom?

Man Jordar inte helt enkelt. Sannolikheten att dina HF-don skulle haverera och Fas/Nolla i.o.m att du antagligen inte kollat vilken av kontakterna i ditt uttag är Fas resp. Nolla är ytterst liten, kör du med glas mellan kar och armatur minskar risken ytterligare.

Om i.f.a Fasen skulle komma i kontakt med plåten i din armatur och du skulle röra denna(förutsatt att du inte håller i ett element som är Jordat eller i en lös tråd med Nolla) så skulle du reagera med att dra tillbaka handen grymt snabbt minst 0.4 sek. Det ända som händer då är att du får lite ont/kittlar i nån minut(har hänt x antal ggr mig).

Den största faran är att när man INTE har Jordfelsbrytare och du tar i Fas samtidigt som du håller antingen i Jord eller Nolla, då blir du en del av kretsen och skapar en ström som går igenom din kropp och säkringen(Oftast 10A säkr.) löser inte ut pga att den ström som passerar är inte hög nog(P.g.a din kropps resistans/motstånd), men den är hög nog för att skada dig rejält. Man säger generelt att man klarar max 0.4 A genomströmmning i 10sek sen är det kört.

En sak till, en Jordfelsbrytare löser inte om du skulle ta Fas i ena handen och Nollan i den andra. Den löser vid 0.03 A(30mA) Mellan Fas->Jord. Nolla->Jord. Som Elektriker måste man oftast räkna med denna ström t.e.x när man kopplar in 30st 2x58w lysrörs armaturer i en industrilokal p.g.a läckströmmarna i HF-donen men då brukar man använda speciella Jordfelsbrytare som bryter vid högre strömmar typ 0.05A(50mA) oftast använder man inte Jordfelsbytare då p.g.a att armaturerna sitter på en så pass hög höjd så det inte anses vara en fara för Person/Husdjur eller Egendom.

Dem gamla T8 armaturena hade höga läckströmmar, dem första HF-donen var bättre, dem nya vet jag inte exakt hur mycket läckström dem har och om dem har det överhuvud taget då jag är Installations Elektriker inte produkt utvecklare.

Blev lite långdraget :)

Ändrat av mrbrandin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är fel. Jordfelsbrytaren fungerar så att den jämför ström i fas och nolla. Skiljer den mer än 30 mA löser brytaren ut. Skyddsledaren är till för just skydd och den vägen får inte brytas av att man kopplar in något emellan central och förbrukare.

Jordfelsbrytaren fungerar så att den jämför ström över Fas och Nolla mot Jord.

Därav namnet Jordfelsbrytare.

Om du tar i Fas och Nolla med vänster resp. höger hand vad händer då?

Löser Jordfelsbrytaren? Svar: NEJ

Tar du däremot Fas->Jord, Nolla->Jord så löser den ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vill jag inte ställa mig på den ena eller andra sidan i denna diskution(som egetligen borde tas i en annan tråd kanske), men om man läser vad det står på Wikipedia så står det som Stig skriver:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare

Jordfelsbrytaren fungerar så att den jämför strömmarna i fasen och nolledaren.

Nu är ju Wikipedia inte någon bibel men det borde väl funnits tillräckligt många som sett detta felet och rättat till det kan man tycka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vill jag inte ställa mig på den ena eller andra sidan i denna diskution(som egetligen borde tas i en annan tråd kanske), men om man läser vad det står på Wikipedia så står det som Stig skriver:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare

Nu är ju Wikipedia inte någon bibel men det borde väl funnits tillräckligt många som sett detta felet och rättat till det kan man tycka.

Jordfelsbrytaren är utvecklad som ett differentialskydd för person

och egendom och skyddar mot direkt och indirekt beröring av

spänningsförande delar. I elanläggning utan felströmmar till jord

är summaströmmen mellan fas och nolledare noll. Genom att

leda huvudledarna och nollan genom en summaströmtransformator

som mäter detta förhållande kan den felaktiga strömkretsen

frånkopplas om ett jordfel uppstår, eftersom summaströmmen

ökar.

I detta läge kommer en spänning att induceras och påverka jordfelsreläet

som i sin tur löser ut brytmekanismen och frånkopplar

den farliga spänningen utan att några skadliga verkningar uppstått.

För funktionskontroll är jordfelsbrytaren försedd med en

testknapp för att kunna simulera en felström och därmed kontrollera

brytarens funktion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller du handen mellan fas och nolla går samma ström från fas genom handen och till nollan. Och samma ström är ju lika stor var man än tittar på den. Om du tar fas eller nolla mot diskbänken löser jordfelsbrytaren ut.

Helt riktig. Ni missuppfatta mig när jag skrev om det här med vispen. det handlade om en Jordfelsbrytare som man använder i uttaget, inte i centralen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja se, där fick vi lite mer text från samma källa.

Nu är ju många av dessa termer inte helt klara för många av oss som inte jobbar med detta, och därför tog jag inte med allt här ovanför. Däremot är den meningen jag skrev lätt att förstå, och kanske det som de flesta kan ta till sig, därför kan det uppstå missförstånd och förvirring ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja se, där fick vi lite mer text från samma källa.

Nu är ju många av dessa termer inte helt klara för många av oss som inte jobbar med detta, och därför tog jag inte med allt här ovanför. Däremot är den meningen jag skrev lätt att förstå, och kanske det som de flesta kan ta till sig, därför kan det uppstå missförstånd och förvirring ibland.

Håller med. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla elektriska apparater och maskiner i Sverige som inte har Jord måste vara dubbelisolerade. Det ser man om man kollar på apparaten/maskinen genom att där är en symbol, fyrkant i en fyrkant(gäller endast vid ojordad stickkontakt). Nästan helt omöjligt att få ström i sig om man inte doppar vispen i vatten(helst saltvatten) eller tar en hammare och slår i sönder den sen använder den. Eller att kabeln är skadad och du kommer åt den samtidigt som du har kontakt med jord. Tror inte att en Jordfelsbrytare som man använder i en kontakt hade löst ut i det fallet p.g.a att Fasen tar alltid närmaste väg ut till jord, Fasen hade gått ut i diskbänken vidare i vattenrören sen ut, inte ner sen upp tillbaka i Jordfelsbrytaren = du hade fastnat som belastning inte som ett Jordfel.

Den hade definitivt löst ut om apparaten/maskinen du använt haft Jord.

Här har du nog lite fel. JFB utlöser som du vet när skillnaden mellan FAS-NOLLA är ca 30mA. Eller hur?

En elpryl tex elvisp är ansluten till FAS & NOLLA i detta fall. Ovasett om den är dubbelisolerad eller EJ. Strömmen går som bekant fram och tillbaka i så kallad sinusvåg. (Inte som likström som går åt samma hålla hela tiden)

Skulle något fel inträffa med elsvispen så du kommer i kontakt med fasen och håller handen på diskbänken, löser inte JFB ut då? Jo troligtvis, varför?

Jo skillnaden mellan fas-nolla är 30mA<

Ang den portabla JFB är min/vår teori är följande. Om nu inte den portala JFB är i behov av jorden i uttaget för dess funktionalitet.

OBS!!!!!!!!!!!!!!!!! EN TEORI SOM EJ ÄR TESTAD I VERKLIGHETEN!!!!!!!!!!!!!!SBO

En portabel JFB är samma sak som en 2-polig JFB. Den mäter skillnaden mellan två poler, fas resp. nolla. Då vi har växelström "åker" strömmen fram och tillbaka hela tiden. Hur vet JFB vilket pol som är fas eller nolla. Troligtvis bryr den sig inte om det utan mäter endast skillnaden precis som om den satt i centralen. Om nu strömen går mot jord alltså jordpunkt tex element diskbänk mm, så försvinner ju strömmen bort och skillnaden är för stor så JFB löser ut. Det fungerar ju inte på samma sätt som med den 4-poliga JFB. (Som vi kan ta en annan dag)

En annan viktig sak vi kom fram till är att man blir lurad av det jordade uttaget i JFB som då inte är jord, utan bara en helt vanligt löshängande tråd. Detta ser vi/jag det farliga i att ansluta en port.JFB i ett ojordat uttag.

OBS!!!!!!!!!!!!!!!!! EN TEORI SOM EJ ÄR TESTAD I VERKLIGHETEN!!!!!!!!!!!!!!SBO

ELSÄK Läs på sidan 7, andra stycket.

Var rädda om Er

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du nog lite fel. JFB utlöser som du vet när skillnaden mellan FAS-NOLLA är ca 30mA. Eller hur?

En elpryl tex elvisp är ansluten till FAS & NOLLA i detta fall. Ovasett om den är dubbelisolerad eller EJ. Strömmen går som bekant fram och tillbaka i så kallad sinusvåg. (Inte som likström som går åt samma hålla hela tiden)

Skulle något fel inträffa med elsvispen så du kommer i kontakt med fasen och håller handen på diskbänken, löser inte JFB ut då? Jo troligtvis, varför?

Jo skillnaden mellan fas-nolla är 30mA<

Ang den portabla JFB är min/vår teori är följande. Om nu inte den portala JFB är i behov av jorden i uttaget för dess funktionalitet.

OBS!!!!!!!!!!!!!!!!! EN TEORI SOM EJ ÄR TESTAD I VERKLIGHETEN!!!!!!!!!!!!!!SBO

En portabel JFB är samma sak som en 2-polig JFB. Den mäter skillnaden mellan två poler, fas resp. nolla. Då vi har växelström "åker" strömmen fram och tillbaka hela tiden. Hur vet JFB vilket pol som är fas eller nolla. Troligtvis bryr den sig inte om det utan mäter endast skillnaden precis som om den satt i centralen. Om nu strömen går mot jord alltså jordpunkt tex element diskbänk mm, så försvinner ju strömmen bort och skillnaden är för stor så JFB löser ut. Det fungerar ju inte på samma sätt som med den 4-poliga JFB. (Som vi kan ta en annan dag)

En annan viktig sak vi kom fram till är att man blir lurad av det jordade uttaget i JFB som då inte är jord, utan bara en helt vanligt löshängande tråd. Detta ser vi/jag det farliga i att ansluta en port.JFB i ett ojordat uttag.

OBS!!!!!!!!!!!!!!!!! EN TEORI SOM EJ ÄR TESTAD I VERKLIGHETEN!!!!!!!!!!!!!!SBO

ELSÄK Läs på sidan 7, andra stycket.

Var rädda om Er

/Johan

Håller med!

Ska testa en portabel Jordfelsbrytare. Har 4-ledarsystem i lgh.en

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med!

Ska testa en portabel Jordfelsbrytare. Har 4-ledarsystem i lgh.en

Har du JFB i lgh? Fungerar ju inte med port.JFB om du har JFB installerad i centralen.

Hade varit mycket intressant om det spelar roll eller ej med jordat/ojordat uttag som port.JFB ansluts till.

Har du något testinstrument som mäter utlösnikngstiden stömmen mm. Tes Eurotester som du kan låna på jobbet? Har du inte det kanske vi träffas någongång på SVG-syd så kan jag ta med en sådant instrument.

Väntar med spänning på resultatet.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att det ska kvitta om det är jordat eller ej, en jordfelsbrytare ska kapa strömmen oavsett, det sa iaf vår el-lärare i gymnasiet.

Jo det är ju det vi diskuterat hela dagen. Och det är sant som du säger. Även din lärare har rätt.

Men den riktiga frågan är ju varför det står på Classemannens hemsida att deras portabla JFB "Måste anslutas till jordat uttag". Detta tror jag man skrivit för att man inte skall tro att uttag helt plötsligt blev jordat.

Intressant fråga varför dom skrivet just så.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du JFB i lgh? Fungerar ju inte med port.JFB om du har JFB installerad i centralen.

Hade varit mycket intressant om det spelar roll eller ej med jordat/ojordat uttag som port.JFB ansluts till.

Har du något testinstrument som mäter utlösnikngstiden stömmen mm. Tes Eurotester som du kan låna på jobbet? Har du inte det kanske vi träffas någongång på SVG-syd så kan jag ta med en sådant instrument.

Väntar med spänning på resultatet.

/Johan

Har inte Jordfelsbrytare, 4-ledarsystem med gemensam Nolla/Jord

Ska kolla med jobb, finns säkert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det bli lite väl mycket glasrosor... vad har ni som bästa tipps att får bort dom små j*vlarna ;)

Pepparmintsräkor brukar ta dom.

Finns ju även den kemiska metoden "joes juice".

Själv kommer jag förespråka räkan, äter inte den ena köp en till.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...