Gå till innehåll

RSM 130 från första dagen


alex t

Rekommenderade inlägg

Hej alla.

Nu har jag äntligen fått upp mitt första saltvatten RSM 130.

Jag har lite frågor till andra er som har en.

Igår la jag i all vatten och blandade salt, satte på all utrustning ( första timmen lät det som krig inne i akvariet med pumparna) Så jag körde ett i taget och nu är det bra.

Men det jag undrar mest är att saltet fortfarande inte har upplöst sig helt.... Det finns fortfarande lite salt (väldigt lite) på bottnen. Är det normalt?

Sen som alla andra måste jag klaga på skummaren och fläktarna, men det jag undrar måste skummaren vara på hela tiden? Kan man inte ha den under dan då jag jobbar och stänga av den under natten?

På lördag ska jag till Akvarieleasing och köpa LS och då antar jag att resan börjar :)

Bilder sätter jag upp då nu är det bara en burk med massa vatten och bubblor :)

Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 264
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej alla.

Nu har jag äntligen fått upp mitt första saltvatten RSM 130.

Jag har lite frågor till andra er som har en.

Igår la jag i all vatten och blandade salt, satte på all utrustning ( första timmen lät det som krig inne i akvariet med pumparna) Så jag körde ett i taget och nu är det bra.

Men det jag undrar mest är att saltet fortfarande inte har upplöst sig helt.... Det finns fortfarande lite salt (väldigt lite) på bottnen. Är det normalt?

Sen som alla andra måste jag klaga på skummaren och fläktarna, men det jag undrar måste skummaren vara på hela tiden? Kan man inte ha den under dan då jag jobbar och stänga av den under natten?

På lördag ska jag till Akvarieleasing och köpa LS och då antar jag att resan börjar :)

Bilder sätter jag upp då nu är det bara en burk med massa vatten och bubblor :)

Alex

Det kan ta ett tag för saltet att lösa sig. Det löser sig snabbare vid högre temp, men baserat på det du skriver så antar jag att du har värmaren igång?

Rikta ner utblåsen mot botten så att det blir cirkulation på botten också nu när du blandar salt.

Läste i en annan tråd att om man nu ska köra skummaren på "intervall" så är det bättre att ha den på under natten för att motverka allt för mycket dropp i pH.

Till slut så måste du nog ändå skumma hela tiden när blastningen ökar, så det är bara att vänja sig, modifiera akvariet eller rigga för att köra skummarlöst. Finns massor med trådar om allt (utom att vänja sig.. :))

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det snabba svaret :)

Men ska det var så här mycket bubblor i karet när man sätter på skummaren?

Jag ser knappt ngt där inne...

Har kollat mycket här och såg att några av er har bytt ut skummaren, låter det mindre då? Det är inte att jag stör mig utan sambon. Jag försöker ljuga om att det är bara så nu innan den kommer igång :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det snabba svaret :)

Men ska det var så här mycket bubblor i karet när man sätter på skummaren?

Jag ser knappt ngt där inne...

Har kollat mycket här och såg att några av er har bytt ut skummaren, låter det mindre då? Det är inte att jag stör mig utan sambon. Jag försöker ljuga om att det är bara så nu innan den kommer igång :)

Ljudet kanske minskar lite, bubblorna gör det defenitivt, allt eftersom prylarna går in sig lite, så ingen panik ännu utan avvakta och se hur det blir. Men det är så att orginal skummaren låter väldigt mycket.. mitt akvarium är 3-4 meter från soffan och jag höll på att bli tokig innan jag bytte ut skummaren.

Du kan justera luftventilen på skummaren lite om du tycker att det kommer för mycket bubblor, men ge det lite tid som sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min skummare låter också ganska mycket, startade upp mitt akvarium för ca två veckor sedan och tycker det låter lite väl mycket ifrån akvariumet, jag skall till helgen byta ut returpumpen och sedan står antagligen skummaren på tur, men i mitt akvarium är det inte bubblorna som låter mycket utan mer pumpen som tillverkar dem..

Tycker nog att alla saltvattensakvarium låter lite onödigt mycket.

Har du möjliget att ljudisolera underdelen på akvariumet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min skummare låter också ganska mycket, startade upp mitt akvarium för ca två veckor sedan och tycker det låter lite väl mycket ifrån akvariumet, jag skall till helgen byta ut returpumpen och sedan står antagligen skummaren på tur, men i mitt akvarium är det inte bubblorna som låter mycket utan mer pumpen som tillverkar dem..

Tycker nog att alla saltvattensakvarium låter lite onödigt mycket.

Har du möjliget att ljudisolera underdelen på akvariumet?

Precis så låter min. inte självaste bubblorna, det bryr jag mig inte om utan pumpen till skummaren som låter.

Jag var förbi akvarielagret idag och han sa att pumpen ska inte låta alls utan bara bubblorna...

Sen nu var jag tvungen att ta bort vita filtermassan eftersom den orsakade att vattnet inte kunde gå igenom och det blev för tomt vid pumperna så det var nog det som orsakade att det kom mycket luft.

Vet inte vad jag ska göra, ska nog ha den i vattnet ett tag o se, annars får man väl antigen byta ut den eller tvätta, kan vara så att den e väldigt dammig fortfarande... vet inte.

Ha någon förslag vilken pump (skummare) man kan köpa som passar in?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortfarande massa bubblor!

Vet inte vad man ska göra. Tog ut nu filtermassan o la den i karet få se ifall det blir bättre.

Det finns fortfarande salt som inte har löst upp sig. Har blandat nu men det verkar inte funka, plus att jag måste flytta på karet eftersom det låter för mycket. Det blir köket....

Kanske ser det bättre ut också.. Jag har redan ett i vardagsrummet med malawisar, och är rädd att de inte kommer att synas :(

Här är malawisar i deras 350 l ( dem har varit en bra träning inför saltvatten) :)

Egentligen skulle jag göra om den till saltvatten men eftersom jag är väldigt ny på det här vågade jag inte...

3310420287_77478a4098.jpg?v=0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe problemet är att det finns ingen plats för skummare och sånt.... plus att den e väldigt djup så jag måste ha fler rör....

Och den e i akryl....

Men en fråga om ngn kan hjälpa mig är det normalt att efter 3 dagar fortfarande ha så mycket bubblor i karet? Jag har kollat ifall vattennivån var för lågt i pumpkammaren men nej... den täcker nästan hela pumpen... och sen är det så att när jag har skummaren på det är då bubblorna kommer i stora mängder även om jag har skummaren på lågnivå....

BLIR GALEN!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstigt... Jag gjorde precis(?) som du;

Fyllde upp 120l osmosvatten och värmde upp till 25-26, dumpade i allt salt och såg hur allt blev till mjölk. Lämnade på allting (pumpar + skummare) och 4-5 timmar senare var det klart vatten. Sen har jag brottats med microbubblor såklart, men det där ser ut att vara några magnituder mer än vad jag hade...

Någon som har mer erfarenhet kanske kan kasta in en åsikt här...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, sen framkom ju inte själva poängen kanske så tydligt i just dom tipsen och du har ju inget i karet än. Men kolla så att det finns ett fritt vattenflöde genom hela systemet. Om du har lagom vatten-nivå i själva akvariedelen men mycket lägre vatten-nivå vid pumparna så finns det något ställe där vattnet "stannar upp" - nån slags flaskhals som inte låter vattnet flöda fritt i sin cirkulation. Som jag skrev om i inlägget ovan rör det sig ofta om filtersvampar som slammat igen med smuts och behöver rengöras, men det kan också vara nån större smutsbit (t ex algtussar, makroalgblad) som täpper till delar av överrinningen.

Pilla förresten med gallret till överrinningen också - prova lite olika lägen, se till att du får ett bra och fritt flöde genom hela systemet helt enkelt. Kolla om skummaren och saker står rätt så inget bromsar vattenflödet för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips!!

Me jag var förbi idag min favvo butik Akvarieleasing och det visade sig att varför det blir så mycket bubblor är för att skumaren inte fungerar som den ska pga ev dålig salt.

Saltet som jag fick vad Red sea pro eller vad den heter, jag reagerade redan då jag fick den att hela saltet var en stor klump. betongliknande..... jag fick hacka mig igenom burken! det tog ca 3 timmar....

Nu fick jag tropic marin. plus att han ska gå igenom skummaren imorrn och bygga om den så den låter mindre.

Jag har tömt hela karen nu, den ska flyttas till köket och fyllas på med nytt vatten, längtar till att få börja inreda där inne...........

men det verkar som att det dröjer nog ett tag innan man får göra det :(

Kommer snart med en uppdatering.

Jag ska kolla vad han gör med skummaren så lägger jag ut lite tips här, det ska tydligen göra så att den låter mindre!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljudet kanske minskar lite, bubblorna gör det defenitivt, allt eftersom prylarna går in sig lite, så ingen panik ännu utan avvakta och se hur det blir. Men det är så att orginal skummaren låter väldigt mycket.. mitt akvarium är 3-4 meter från soffan och jag höll på att bli tokig innan jag bytte ut skummaren.

Du kan justera luftventilen på skummaren lite om du tycker att det kommer för mycket bubblor, men ge det lite tid som sagt.

Jag har ett Clownhotell 58l, där skummarn gått på fullvarv ett tag, för mig har det lugnat ner sig nu och man hör den knappt då karet är "inkört" och lite eremiter + turbosniglar flyttat in och börja rensa lite på LS.en

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var det som var det roliga! salthalten var nästan perfekt samma kväll som den las in, tänkte då blir den perfekt dagen efter. Men dagen efter hade salthalten sjunkit????

Nej men det var fel på saltet verkar det som. Nu är den flyttad, skummaren är borttagen ( ska på justering imorrn)

Om en timme ska jag tillsätta salt.

Ganska trevligt att sitta, äta o kolla på fiskar :) även om jag hade velat ha den i vardagsrummet...

Men men man kan inte få allt...

PS: tack för alla era tips! kul att det finns folk som ni!!

// Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej men det var fel på saltet verkar det som. Nu är den flyttad, skummaren är borttagen ( ska på justering imorrn)

// Alex

Ditt inlägg om byte av salt kom när jag höll på att skriva min kommentar. Du är på rätt spår nu.

Tänk på att densiteten skall mätas vid en given temperatur, annars kan det visa helt galet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer snart med en uppdatering.

Jag ska kolla vad han gör med skummaren så lägger jag ut lite tips här, det ska tydligen göra så att den låter mindre!

Vässar korpgluggarna och väntar med spänning på vad som ska modifieras. Jag antar att du hade den nya skummaren med blå muff på skummarpumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

temperaturen är på 26 ° hela tiden.

Sen en fråga som jag aldrig har fattat. Vissa skriver att ett akvarium får aldrig stå i solljus och vissa säger att den inte ska stå i direkt solljus ( solstrålar)

Jag har inga rum i huset som är utan solljus. Jag bor i nybygge och har väldigt stora fönster. I köket dock har jag aldrig direkta solstrålar men däremot solljus...

Enda stället utan fönster är badrummet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vässar korpgluggarna och väntar med spänning på vad som ska modifieras. Jag antar att du hade den nya skummaren med blå muff på skummarpumpen?

Ja den har en sån. Vi ska se vad han gör, han ska försöka förklara för mig även om jag är väldigt oteknisk...

Blev aldrig arkitekt utan inredningsarkitekt :)

Han pratade om några gummigrejor o sånt.... men ifall det inte ska funka ska vi beställa ny skummare som tydligen inte låter alls har det visat sig och passar in i RSM ngt med tunze eller ngt sånt...

Sen har jag kollat väldigt mycket här på hur mycket LS man ska ha. och 14-15 kg verkar lite... Tänkte köra kanske 15 kilo LS och 5 kilo lite ngt annat... Och sen 9 kilo levande sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...