Gå till innehåll

RSM 130 från första dagen


alex t

Rekommenderade inlägg

Sa nu är sanden inne. Det blev 9 kilo levande sand.

När den kom in då hände det grejor.. På alla stenar kom det ut en massa små grejor... rörmaskar, o massa som jag inte ens visste fanns... kul!

Plus en väldigt lång mask på minst 10 cm som var svartvit randig. Det gick inte o fota allt för att så fort jag satte mig nära karet åkte de in....

men här är lite bilder från idag..

3348891706_5972b68d4f.jpg

3348057875_5700ec8852.jpg

3348057683_254ed14620.jpg

3348057471_6835ca8f3c.jpg

3348057097_3a5f7af9d4.jpg?v=0

3348890440_61619ed958.jpg?v=0

3348056481_84c540b3a9.jpg?v=0

3348890248_a4a27cd4d1.jpg?v=0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 264
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

precis så ser dem ut..

Vad är dem är för ngt?

De är egentligen kräftdjur som sitter fastväxta med huvudet nedåt. De sticker ut sina ben genom en öppning och viftar in mat. De är väldigt trevliga tycker jag, men det kan vara svårt att få dem att inte svälta ihjäl.

På din bild 6 i din senaste post tycker jag det ser ut som en glasros. Den skulle jag ha ihjäl direkt, medan den är liten och inte hunnit föröka sig. Kan du ta en bättre bild?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sök på glasros här på forumet för tips.

Jag brukar spruta kokande vatten ur en 100ml spruta på dem. Överlever de brukar jag peta på dem så att de drar ihop sig och sedan ta en klatt reefbond korallepoxy och sätta över rosen. Sedan sätter jag en bit LS i epoxykittet så syns det inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla...

Tänkte fråga ifall någon kan hjälpa mig med vissa grejor...

Först tänkte jag se ifall någon kan hjälpa mig med identifiering av vissa saker i karet.

Denna lilla varelse ha kommit upp nyligen, den e helt ring som en ring med en massa armar och små bollar på topparna...

3366434396_00efc2d5ee_o.jpg

Denna kommer upp när den vill. väldigt skygg, lite lik en havstulpan men med många fler "armar" och så är den svart vit... helt rund öppnar sig som en blomma....

3365610617_50bee63ee4_b.jpg

3366433838_377938572f_b.jpg

Sen så finns det en liten grej till som växer nu på sistone. Först trodde jag att det var mögel :) och det ser ut som en lite mögelboll men nu nör den har växt lite så kommer det ut små armar från den med.... så tänk er vit mögelboll med armar som kommer från mitten... ska försöka ta en bild men det är svårt eftersom den e så vit.... mot vit bakgrund.

Sen en annan sak, jag har inte fått några alger än och det har gått 2 veckor nu... är det normalt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

Så nu börjar resan igen :)

Kollade idag både själv och på akvarieleasing och jag hade ingen nitrit, ph är på 8 men den kommer att stiga nu eftersom jag kommer att börja tillsätta ljus o kh är på 10.

Eftersom jag hade så bra start på allt tyckte vi att vi skulle köpa till o börja med 2 turbosniglar, två eremiter och två räkor som skulle käka på glasrosorna ( kommer inte ihåg vad de heter..

Får väl börja med det nu och sen om en vecka höja antalet sniglar o eremiter....

Känns som att snart får man se djur där inne och inte bli överlycklig när man ser en liten mask :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser det hur kul som helst!!

Nu är glasrosorna borta :) en natt :)

Grymma de är men de gömmer sig väldigt mycket... gör mig inte så mycket eftersom de är inte de finaste räkorna jag sett... och ena har fullt med ägg :) eller vad man säger :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rom som din räka bär omkring på :)

Pepparmint är dessutom en räka som det sägs ska gå att odla med gott resultat!

Här har du en länk ifall det är något du skulle vilja försöka dig på :)

http://www.advancedaquarist.com/issues/april2004/feature.htm

Det du visar på dina senaste bilder:

Bild 1 skulle jag tro är någon sorts anemon.

Bild 2+3 är rörmask, trevlig filtrerare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser det hur kul som helst!!

Nu är glasrosorna borta :) en natt :)

Grymma de är men de gömmer sig väldigt mycket... gör mig inte så mycket eftersom de är inte de finaste räkorna jag sett... och ena har fullt med ägg :) eller vad man säger :)

Tycker faktiskt dom är rätt fina. Tyvärr så har nu båda mina dött och genast kommer glasrosorna tillbaka. Måste helt enkelt köpa nya. Mina kom ibland fram när jag matade fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker faktiskt dom är rätt fina. Tyvärr så har nu båda mina dött och genast kommer glasrosorna tillbaka. Måste helt enkelt köpa nya. Mina kom ibland fram när jag matade fiskarna.

Min kvarvarande (1 dog mystiskt och utan spår) är jämt framme o kikar, "simmar" ibland upp mot fingrarna och vill också ha mat när jag dressyr-matar clownerna med pellets... helt orädd räka!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa koppar in även koraller medans andra sätter i dom direkt, jag brukar sätta i dom direkt och har aldrig haft några problem pga det. Skulle det vara stor tempskillnad så låter jag dock påsen ligga i karet en stund innan.

Är det en euphyllia eller annan storpolypig stenkorall så sätt alltid i och ta ur dom med polyperna mot vattnet, det är något jag hörde i början men vet inte om det ligger någon sanning bakom det men dumt att chansa :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga ang. skummaren...

När jag skruvar på luftslangen så att den släpper in luft får jag så mycket bubblor... funkar skummaren även om den är helt åtdragen?

Eller måste jag släppa in luft genom slangen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör 10% vattenbyte 1gång i veckan för att fylla på med spårämnen genom nyblandat saltvatten.

Sen beror det ju på hur mkt belastning du har och hur mkt spårämnen dina koraller förbrukar.

Tror din korall som du glömt namnet på är en sinularia men vääldigt svårt att se när den inte är utslagen men den jag hade såg ut på det sättet när man flyttat den eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska kolla upp namnet nästa gång jag åker ut dit... det enda jag kommer ihåg är att den skulle bli vitrosa...

Vilken tur att du sa till mig att den kommer att "blomma ut"

Nu när jag ser på den vilken skillnad!!

Helt annan korall....

Har förbrukat alla mina MB på flickr.com så jag kan inte ladda upp fler bilder för tillfället men ska radera där snart...

Idag när jag kollade på glaset lite närmare ser jag en massa små gröna hårstrå (alger) måste nog köpa e skrapa nu... och de finns bara mot sidan mot fönstret, så nu fick jag mitt svar på vad som händer när man har akvariet bredvid fönstret..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga jag förstår att skummaren inte funkar om man inte ger den ngn luft men när jag ger ökar luftintaget genom slangen så blir hela karet full av bubblor...

nu är den helt avstängd.

Är det normalt att det kommer bubblor i karet när man ger skummaren luft?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan nu blir jag oroligt... är det någon fara för fiskarna och resten om jag har bubblor nu... det är ganska så dammigt där nu och mycket bubblor... men jag måste sätta igång skummaren

Hälp!

stäng av en pump i taget och låt det gå ett par timmar o se om det lättar..

måste kunna hitta boven till bubblorna ganska enkelt med lite metodiskt sökande.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja den e hel, monterade den bara efter instruktionerna...

grejen är att jag släppte in luft genom slangen. och hade bar ena pumpen på och det gick bra men så fort pump nr 2 gick igång kom det bubblor....

Det jag är mest orolig för är djuren där inne, klarar dem sig?

2 clowner

2 pepparminsträkor

eremiter

turbosniglar

en sandvändare

Nu har dimmar lagt sig tror jag (när man kollar länge så ser man inte skillnaden ) men bubblorna finns där och kommer nya

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...