Gå till innehåll

RSM 130 från första dagen


alex t

Rekommenderade inlägg

Jag har redan två turbo sniglar med ska köpa mer... och sen två pepparmintsräkor och tre eremiter och en sandvändare ( sjöstjärna)

Jag har juh bara två clowner och en goby så det är inte mycket fisk, jag ska inte heller köpa fler fiskar på ett tag.

Ska försöka hinna till affären och köpa 3 till sniglar och ev en putsarräka eller en eldräka, vad tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 264
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Gobyn och räkan har redan fixat ett hem :) så gulliga ska försöka ta en bild senare idag. så fort jag kommer fram gömmer de sig...

Men de har verkligen tagit den bästa platsen! I mitten av akvariet under en korallplatta :) Men jag tror att de kommer att flytta eftersom mycket sand kommer in i hålet och räkan jobbar hela tiden :)

Sen så har mina pepparmintsräkorna blivit så vänliga och nyfikna! så fort jag stoppas in handen kommer de fran och klättrar på mig! och de är så nyfikna på alla nya koraller! speciellt på rörmasken.

De står bakom den och väntar på att den ska komma fram och så fort den har gjort det skrämmer dem den! sen tillbaka några steg och om igen! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fic idag tips om att jag skulle ta bort makaronerna, och det gjorde jag... när jag tog bort dem märke jag att ena pumpen pump 2 saknade röret under vilket måste ha varit varför den spökade....

nu har jag efter 20 min pillande fått allt på plats igen men hela karet ser så dimmig ut!! hoppas mina djur klarar sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men för böveln! :-D Jag sa ju åt dig för 2 dagar sen att lyfta ut pumpen och se om det var något uppenbart fel på den.. Nåväl, nice att du löste problemet!

Jag hade ett buntband runt pumpen för att hålla plattan med röret på plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet klarnar upp och det är ingen fara, du kan ju lägga dit det vita filtret för att snabba upp det hela lite.

Varför blir det bubblor nu då? Jag skulle inte stänga av skummaren helt eftersom den syresätter vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade bakåt lite i tråden och du har varit igång i ~3 veckor om jag ser rätt. Antar att du inte har kört skummaren stenhårt under den tiden, samt så har du haft knappt någon belastning. Jag skulle tro att din skummare inte är inkörd ännu, och därför kommer det en hel del bubblor. Jag tror att det blir bättre allt eftersom. Jag skulle skuva till ventilen så att det småbubblar lite, i skummaren. Tänk ramlösa istället för stormkokande vatten.

Låt det puttra på så ett tag och se om det blir bättre och ta det därifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du stora behållaren eller lilla högst upp?

I den stora är det bubblor ( ganska stora ) i den lilla ser man inte så mycket eftersom vattnet rör sig där ganska mycket...

Alltså.. har du orginal skummaren?

Filteration_pic.jpg

vad menar du exakt med den stora och lilla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då är jag med.

1. Ta bort den lilla delen (skummar-koppen) och töm den.

Med den lilla delen borttagen,

2. ställ in luftflödet så att det bubblar lite lätt när du tittar ner i skummaren uppifrån.

3. Skruva ner luften så att du inte får en massa bubblor i displayen.

4. Sätt tillbaka koppen.

Låt det tuffa på så, just nu behöver du inte, och kan nog inte, dra upp en massa skum i koppen. Låt skummaren tuffa på så ett tag så borde bubblorna minska i karet. Allt eftersom det sker kan du öka luften lite, men du ska inte dra på så mycket att det fylls på med en massa vatten i koppen. Helst ska det bli som en skum pelare som rinner över i koppen lite sakta och lugnt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta lite kolla på bilden du bifogade på skummaren!

Min skummare ser inte ut så!

Enligt instruktionerna skulle man sätta koppen (hängande delen) mot pumparna och på bilden är den mot höger.

Vilket är rätt och spelar det ngn roll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha... finns det?

Det är säker vi som hänger hela tiden på akvarieleasing :)

Var förbi triton idag men nej kan inte ens jämföra sig med akvarieleasing... Visst har de lite mer grejor men jag vet inte.

han var trevlig på triton men man blir glad när man är på akvarieleasing, personalen ( speciellt Tommy) är så otroligt kunniga och man känner verkligen att de vill hjälpa en och att man ska lyckas!

Kommer nog fortsätta gå till dem och sluta vara otrogen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...