Gå till innehåll

RSM 130 från första dagen


alex t

Rekommenderade inlägg

Har hittat två sty. som funkar för min kamera.

Denna kostar ca 2000 :-

mpk-wd.jpg

Och sen denna ca 600:-

24497

Vad säger ni? stor prisskillnad!!!

Plus att det ska vara så dyrt med sånt, nästan lika mycket som kameran!!

Den övre är ett riktigt u-w hus som du kan använda ner till ca 40 m, den nedre räcker bara till att fota vid snorkling på ytan (ca 30 cm). Simmar du ner med den 1 meter så riskerar du att paja kameran :-(. Jag har ett uw hus till min Sony, fast den kameran är flera år gammal så mitt u-w hus passar nog inte till din kamera - annars hade du kunnat låna det.

Fantastiskt fin burk du har fått, förresten :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 264
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

men den går inte att använda under vatten..?

Jag har en kamera men behöver dykhus.

Detta kanske kan vara något annat, använde mig utav en sån här förut och var faktiskt mer nöjd med bilderna ifrån den än t.ex NikonD60 som jag oxå fottat en hel del med här hemma.

http://www.pricerunner.se/pe/29-1066107/Digitalkameror/Olympus-Mju-Digital-1030-SW-Black-expertrecensioner#

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men den går inte att använda under vatten..?

Jag har en kamera men behöver dykhus.

Jo den går utmärkt att ha under vattnet :)

Titel: Olympus Stylus 1030SWSummary |Full Review |Cropped Images |Sample Images

Sammanfattning: The Olympus 1030SW is the toughest digital camera ever produced. You can drop it, drunk it, freeze it and other treat it badly and the 1030SW can just keep going. This tough exterior is... Läs hela recensionen

Positivt: ; Extremely durable and waterproof to 10m * Ultra-slim wide-angle * Nicely saturated colors * Excellent macro focus with led illumination * Effective shadow-adjust mode, somewhat strong * Excellent LCD visibility * Generally fast and responsive * Good control of chromatic aberrations * Difficult to hold securely

Negativt: ; Poor automatic white-balance in artificial light * Exposure not so reliable * General image softness * Display lag in continuous drive mode * Noticeable distortion near wide-angle * Short battery-life * Exposure compensation interface slow * Poor placement of lens

Land:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha där ser man :) men räcker 10 m om man ska ta dyk cert?

Med en Open Water cert dyker du ner till 18 m. Visserligen är det mest att se runt 10-15 m på reven, men att bara få gå ner till 10 m pga av kameran blir något begränsande. Jag tror du får svårt att hitta en parkamrat som blir glad över att ni inte får följa efter den där hajen eller sköldpaddan eller gå ner ett par meter till för att titta på sjöhästen what ever bara för att din kamera inte pallar det -nej... Du kommer nog inte kunna fota under själva kursen, sen tar det ett tag innan man blir så bekväm med avvägningen, tryckutjämningen och alla grejerna som ska hållas koll på att man har någon glädje av kameran. Har tyvärr sett alldeles för många exempel på nyblivna dykare utan någon som helst koll på utrustning och sig själva, som med kameran i högsta hugg plöjer ner korall efter korall... Så du kanske inte behöver ta den stora investeringen nu utan skaffa det billigare huset och fota vid snorkling den här gången?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OJ miss Kendra vad du kan mycket!! Var har du lärt dig allt detta? :) hehe

Nej du har säkert rätt. tror inte heller att man hinner fota så mycket.

Men det skulle bli kul att ta lite bilder.

under snorkling kanske. ska beställa hem ett dykhus, har juh en kamera man är nöjd med, det finns t.o.m en knapp som man trycker när man fotar under vatten :)

Känner ni till ngt bra ställe man kan köpa snorkligs grejor? i sthlm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OJ miss Kendra vad du kan mycket!! Var har du lärt dig allt detta? :) hehe

:skrattar: Har ett par stycken PADIcert, så lite har väl fastnat förhoppningsvis...

Och eftersom jag nu vet så mycket, så vågar jag mig på ett råd till :x- köp ingen snorklingsutrustning (billigt krafs som sportkedjorna säljer) utan satsa på riktiga fenor och mask som du kan använda när du dyker också. Även om alla dykgrejer går att hyra så är det jätteskönt att ha egna fenor som man inte får skavsår av och en egen mask som sitter som den ska och inte läcker in vatten. Kostar några hundringar mer, men räcker sedan flera år och massor med dyk! Det fanns förut en dykaffär mitt på Sveavägen, osäker om den finns kvar.

Jag tycker personligen om den här http://www.waterhouse.se/.

Lycka till med certet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Isabella om att en egen mask, snorkel och fenor är bra att införskaffa sig själv, även om ett par fenor väger en del och man kanske kan klara sig med ett par lånefenor ett par dagar utomlands. Masken i silikon formar sig lite efter ditt eget ansikte och bör sitta helt tätt för att man ska få ut så mycket av dyken som möjligt. Kursen på Waterhouse är väldigt prisvärd, t.o.m. billigare än då jag tog mitt cert och hade 20% rabatt. :)

Hoppas du tar ditt cert och får glädje av det.

Angående UV-huset så är det ett riktigt i hårdplast du kommer ha nytta av i det långa loppet, ett i mjukplast som det du visar eller ett från ewa-marine funkar bra om man snorklar och håller sig på grundare djup, tex vid nattdyk (eller i akvariet ;)), men annars blir man snabbt less på att inte kunna ta kameran med sig ner djupare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på det riktiga huset, det är mycket enklare att hantera med handskar på om du tänkt använda det här hemma. Ewa-marin funkar bra/dåligt beroende på modell, dom blir tajtare runt kameran ju djupare du går och det blir svårare att komaåt knapparna.

Jag köper det mesta av "bas"varorna på seapro divers i solna, överlägset bra priser (ca 1/3 av dom stora märkerna..) och aldrig problem med service. Ända problemet är att man handlar så mycket varje gång man är där.. ;)

Om du har möjlighet så skulle jag rekomendera dig att ta certet här hemma, det kan bli lite "obekvämt" att dyka hemma om du bara dykt i tex Rödahavet. Lite kallare, mörkare och sämre sikt i östersjön men ett underbart ställe att dyka på.

Lycka till // Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

By the way!

Masken på min avatar kostar 199:- (min kostade dock 800:-, då jag har slipade glas och slipper linser när jag dyker) och har hängt med på bra många dyk då det är den som sitter bäst på mig. Jag har dock en Poseidon som "back upp mask" i vänster benficka och några mares+div andra märken hemma i dyk lådorna..

Fenor är olika tycker jag beroende på vart du skall dyka, hemma vill man ha tunga gummifenor som tynger ner benen när du dyker med torrdräkt och ger "rätt" driv. Utomlands kör jag med riktigt lätta och styva fenor.

Kolla gärna på www.dykarna.nu om du behöver veta något, och framförallt kolla upp dykcentret där du tänker ta cert NOGA!!!!!!!! Det finns oseriösa aktörer som lockar med låga priser framförallt i stockholm. Dom på sveavägen har jag inte hört något dålig om, faktist knappt hört något om alls...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skillnaden är att om du tar certet i det mörka helvete vi kallar östersjön så kan du dyka till skillnad från de tyskar/amerikaner du kommer att träffa på. De är minst sagt livsfarliga och har haft dåliga erfarenheter av dem. Knuffas och simmar lite hur som helst på 30m djup är ingen höjdare :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga buffrade precis mitt CA och märkte att efter 5 min var min heliofungia helt indragen? varför?

Nu verkar den komma ut igen.

Och hur funkar det med buffring? kan man buffra fler saker samtidigt?

Och så ska jag lägga ut en bild på ngt som jag fick tillsägelse från Tommy på AL, min korall försöker tydligen fortplanta sig så den släpper just nu ägg...

post-4434-14468917377005_thumb.jpg

post-4434-14468917376894_thumb.jpg

post-4434-14468917377109_thumb.jpg

post-4434-14468917376787_thumb.jpg

Vissa har blivit bruna vissa på högra sidan är fortfarande vita.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det verkar som att jag ska få ett nytt kar... Visste från början nästan att jag kommer att vela ha större :)

Det kommer nog bli en 375 l men överväger 575 l med sump under, vi får se imorrn men jag ritat på en skiss över hur det kommer att se ut.

post-4434-14468917391939_thumb.jpeg

Den runda på högra sidan är malawikaret och den finns där redan. det är den vid tven som blir salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja tänkte fråga om råd.

Bänken under akvariet är köksskåp från Ikea och enligt dem själva ska den klara av ett akvarium på ca 600 kilo.

Jag har köpt två 80 cm skåp som hela ska stå på, hela akvariet är 160 i längd x 60 i djup och 60 i höjd. Bänkarna tillsammans är 160 i längd, 60 i djup.

Akvariet ska stå på en MDF skicka på 25 mm som ska fördela vikten är det tänkt. ska jag dessutom fixa reglar inuuti skåpen eller vad tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pratade nyss med IKEA och dem säger att dem klarar av 125 kilo per ben, men jag har inga ben och hur ska man nu räkna på det ? om jag hade ben skulle det bli åtta ben.... Pratade också med en snickare och han säger att det ska hålla men man vågar juh inte....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör sätta en bärande sockel inunder som du hyvlar på undersidan så att översidan av sockeln är i våg. De justerbara fötterna från Ikea är väl klena. Reglar i skåpen behövs inte.

Risken som jag ser det är att om skåpsidorna i mitten är för högt upp så spricker karet.

Var noggran med vattenpasset alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den skivan böjer sig om inte sockeln är perfekt. Skall du ha en MDFskiva under skåpen gäller det att golvet är 100% plant och det är sällsynt.

Mitt 1550 liters står ovanpå 25 mm spånskivor som jag ställt upp. Det är 6 st mellan front och bakstycke. (Och 25 mm lock) Det var ett evigt hyvlande och filande innan jag fick justerat de två mm golvet bågnar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...