Gå till innehåll

RSM 130 från första dagen


alex t

Rekommenderade inlägg

  • Svar 264
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja jag pratade idag med tommy och han byter ut den...

Sen har jag köpt lite nya koraller och en liten anemon eftersom mina clowner mobbar min gonipora.

Jag laddar upp lite bilder när alla koraller har "blommat ut"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemonen sätter sig där den trivs, oavsett var du vill ha den. Clownerna går ner i den ifall de vill, de kan mycket väl simma framför den en längre tid innan den eventuellt går ner iden, det är inte ens säkert att de vill det, ifall de hittar någon annan korall som de trivs bättre i.

Jag matar mina fiskar en gång om dagen, det klarar de sig på. Vill du så kan du ha en foderautomat som matar en gång vid lunch och sedan kan du mata igen när du kommer hem på kvällen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte du skall ha en hepatus (Doris) i ett RSM eftersom det är en kirurg och de behöver en del simutrymme. Dessutom är de mottagliga för prick och ditt kar har inte varit i gång speciellt länge samt saknar UV, om jag inte har fel.

Anemoner är känsliga djur och du har som sagt inte haft igång ditt kar speciellt länge vilket kan göra att vattenvärdena ej är acceptabla för den. Anemoner är något som bör väntas med ganska länge innan de introduceras till ett akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet... men nu fick jag den i present vad ska man göra... ska tänka på den.

Ang. anemon så köpte jag den mest pga att mina clowner håller på o dödar min goniopora...

Och den anemonen jag köpt ska tydligen vara enkel och tålig, det verkar som att den flyttar på sig lite nu mot glaset... man kan åtminstone se den nu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett om du fått den eller ej så kan du säkerligen byta den i affären mot något annat, då du inte hämtat den ännu som jag förstår det?

Varför inte en liten dvärgkejsare eller någon annan mindre fisk som är bättre lämpad till ett RSM?

En anemon som är mer tålig och enkel än andra är ändå inget bra val för ett relativt nystartat akvarium, och ett RSM har större risk att få snabbare och större svängningar i värdena än ett större kar, men eftersom du vill behålla den så får vi ju hoppas att den klarar sig så länge du har den kvar, de lever ju längre än oss människor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet men nu får jag chansa... Om den fortsätter att gömma sig så här så åker den tillbaka, enda anledningen varför jag köpte den är för att clownerna ska låta bli min goniopora...

Ang. Doris så lutar det åt att hon inte kommer in... får byta ut...

En liten bild innan jag ska till jobbet.

Ni ser anemonen i vänstra hörnet under plattan... verkar som att han nu vågar ut :)

post-4434-14468917067359_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klokt val med kirurgen.

Angående anemonen så är det bara att hålla koll på den för ditt eget kars säkerhet. Om den börjar ruttna eller släppa och studsa runt i karet är det risk att den går sönder och släpper ut gifter.

Ja ibland är de bara lite blyga i början helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får ju bara säga att utan uvc ska du ej köra doris eller vitbröstad kirurg. jag provade köpa vitbröstad kirurg 2 ggr. dom dog båda ggr o tog en hel del fisk med sig i fallet. var bara så nära på o lägga ner saltvatten direkt. (vill ju så jävla gärna ha en vitbröstad men det får vänta)

köpte sen 2 st doris och dom fick prick direkt dom med, dock ej lika mycket som den vitbröstade. men nu kör jag 25 watt uvc så nu överlever dom iaf. men dom får prick lite då o då nu med men det går snabbt över då uvc tar död på dom frisimmande parasiterna. så vänta tills du har rätt grejer för o köra svårare kirurger. blir bara så jävla dyrt annars. kostade nog mig 4-5000 kr. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klokt val med kirurgen.

Angående anemonen så är det bara att hålla koll på den för ditt eget kars säkerhet. Om den börjar ruttna eller släppa och studsa runt i karet är det risk att den går sönder och släpper ut gifter.

Ja ibland är de bara lite blyga i början helt enkelt.

Vadå då dör allt?

Hur märker man att den dör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå då dör allt?

Hur märker man att den dör?

kommentaren avslöjar att du bör läsa på lite innan du köper dina individer till ditt kar.!

sök här på forumet lite ang anemoner så du vet vad du har att göra med, svårare än så är det inte

för att lära sig lite nytt om sina invånare.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommentaren avslöjar att du bör läsa på lite innan du köper dina individer till ditt kar.!

sök här på forumet lite ang anemoner så du vet vad du har att göra med, svårare än så är det inte

för att lära sig lite nytt om sina invånare.

mvh manne

Hej Manne

Jag läser faktiskt väldigt mycket om allt innan jag köper det... Jag tror faktiskt att få här har samma bakgrund inom fiskvärlden som jag.

Grejen är som jag sa tidigare att jag inte hade tänkt att skaffa mig en anemon utan bara blev så för att mina clowner håller på och dödar min goniopora...

Jag har sökt här men hittar inte så mycket, har frågat i affären och det ska inte vara någon fara eftersom jag har så bra värden och har haft det från början.

Jag sökte råd och hjälp precis som många andra gör här.

Din kommentar var ganska så otrevlig och onödig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne har ju faktiskt en poäng här.

En anemon är ett känsligt djur som kräver en hel del från sin skötare.

Om du kollar i anemondelen av forumet:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=79

så kan du läsa en hel del om varför man bör tänka sig om flertalet gånger innan man skaffar en anemon.

Om dina clowner höll på att döda din korall, hade det inte varit bättre att flytta antingen korallen eller fiskarna? Eller köpt en annan korall som clownerna kan gå i, som inte är lika svår? Manne hade nog inte för avsikt att verka otrevlig, och jag tycker att hans inlägg var bra, då du faktiskt bör läsa på mer om anemoner innan du bestämmer dig för att behålla den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt det blev ett impulsköp och det var kanske fel. Därför sökte jag svar på mina frågor nu.

Manne har hjälpt till tidigare men denna gång var det mer en uppläxning. Därför upplevde jag det som onödig.

Mamma har alltid lärt mig : om du inte har ngt fint o säga säg inget alls:)

Laggeman tack för länken.

PS: jag har sökt på anemon på sökknappen men hittade inte denna sida...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjing.. som dom flesta säger så kan du troligen byta bort din anemon i butik mot nått annat som dina clowner kan trivas i. något att kolla på kan ju vara någon Euphyllia har spanat på dessa själv till framtida clowner. och enligt mig e så e dom fina med och det e ju ett +

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...