Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat
  • Författare

Tisdag ska karet flyttas till huset så det lär bli spännande i se hur vi får in det i rummet där det skall stå.

• Svar 1,2k
  • Visningar 151,9k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat
  • Författare

då var karet tömt på allt levande o vatten. får ta ut all sand imorgon..*suck*

ska bli så skönt att väl kunna dra igång karet på allvar igen.

Postat
  • Författare

Igår blev karet flyttat till huset. Det hela gick mycket mycket smidigare än jag vågat hoppas på. Nu återstår rengörning o byggandet av den nya sumpen på 375l.

Postat
  • Författare
"pics or it didn't happen" som dom säger på internet :-)

Fixar bilder på ett tomt kar med "sump" imorgon då.

Postat
  • Författare
:-)

Ska den stå sådär på bänken?

Självklart. :)

Nä jag håller på att göra rent avrinningen, det går ju lättare att spola ut skiten än att gräva ut den.

• 3 veckor senare...
Postat
  • Författare

Då var botten rengjord o första BTN- slimline i limmad, resten får limmas imorgon. Hoppas kunna börja fylla vatten i till helgen.

Postat
  • Författare
Helgen? Jag tror bestämt det är helg nu, slutar om 2 timmar och 18 minuter? eller har jag helt fel? =D

Helgen är över för min del. :)

Postat
  • Författare

Ska försöka hinna med all rör-dragning imorgon hade jag tänkt samt limma den nya sumpen klart. Allt tar sin lilla tid.

Postat
Ska försöka hinna med all rör-dragning imorgon hade jag tänkt samt limma den nya sumpen klart. Allt tar sin lilla tid.

Oftast är man ju en optimist i denna hobby också , o tiden räcker till hälften ca som man planerade :)

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Postat
  • Författare

Har oxå märkt detta. Det är svårt att hinna fixa i huset, jobba o göra det man vill. Det får ta den tid det vill, bara jag får det som jag vill ha det.

• 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Postat
  • Författare

Imorgon kommer några lådor LS till karet. Känns som det börjar bli tid för ny osmos som klarar större mängder. Har hållt på att fylla kar o sump nu i snart 1v samt att göra vattenbyte i den nya.

Postat

temperaturen på vattnet påverkar kapaciteten mycket. Du kanske kan värma inkommande vatten och testa?

Postat
  • Författare
temperaturen på vattnet påverkar kapaciteten mycket. Du kanske kan värma inkommande vatten och testa?

jag kranen på kallvattenledningen. :S

Postat

Vad har du för tryck på din kallvattenledning? Har du egen brunn, bor du högt upp? en RO brukar gå bäst på ett tryck över 6-7 bar

MVH Lasse

Postat

jag skulle inte köra varmare vatten då membranet utvidgar sig och släpper igenom mer skit. Men det är bra drygt att fylla akvarium med osmos vatten och du verkar ju ha lite storlek att fylla med hehe.

Postat

Turboadde jag har inte hört der förut? Nu pratar jag ju inte om 70-trasigt vatten heller.. Efter att ha tryckt ett par hundra liter ur rören så är mitt vatten (i lght) runt 10 grader. Skulle det vara 20-gradigt så är jag övertygad om att det skulle vara bättre throughput. Det känns (har inte mätt) som att mina första liter går mycket snabbare än dom sista, och som syns på länken ovan så står det ju en disclaimer om att kapaciteten är beroende på temp.

Sent from my Xperia Arc

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.