Gå till innehåll

Symbios


Lable

Rekommenderade inlägg

Tja!

Jag tycker att det är hur coolt och snyggt som helst när djur lever i symbios och jag skulle jättegärna vilja ha ett par symbioslevande djur/koraller. Kan någon ge tips eller exempel på vilka det finns som man kan ha i akvarium? Gärna krabbor eller andra lägre djur som lever med koraller! eller vad fan vet jag, jag är optimistisk till alla förslag :)

Mvh Nino

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smörbultar med pistolräkor. Det är grejjen.
o

Låter coolt. Jag kom också på att jag läst någonstans om en kräfta som håller ena antennen på en smörbult! Någon som vet vad den räkan heter? (bulldozerräka har jag för mig, latinskt namn?).

Clowner som går i en euphyllia är rätt cool.

Jag har ju tänkt att skaffa clowner, man kanske ska låta de gå i en euphyllia ett tag innan man försöker sig på en anemon?

Symbios och symbios men bangaiiyngel som söker skydd i bland taggarna på en long-spined urchin är rätt fräckt. Putsarräkor kan ju också ge en ganska rolig interaktion i karet.

Låter också rätt häftigt, Hur blir det när de växt upp? då antar jag att de inte söker skydd där längre. Hur stora blir bengaiier?

Mvh Nino

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju tänkt att skaffa clowner, man kanske ska låta de gå i en euphyllia ett tag innan man försöker sig på en anemon?

Se till att det är en stor euphyllia isåfall, små kan bli för stressade av clownerna som kan vara rätt tuffa mot sina värdar. Stora skivanemoner är ett av de bästa substituten tycker jag, vissa stora Sarcophyton verkar också bra.

Karet bör vara iallafall ett år gammalt och stabilt innan du funderar på någon anemon för dom är speciella och krävande djur. Men som tur är funkar ju substitut bra eller t.o.m bättre för dom riskerar sällan att utplåna resten av invånarna i karet som en anemon kan göra :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja har läst på lite, och jag känner att jag inte vill ta på mig ansvaret för ett sådant djur för att sedan bara riskera dess liv :)

När du säger utplånar resten av invånarna menar du att den flyttar på sig och bränner allt och anser andra fiskar som mat va?

Mvh Nino

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här va namnet på pistolräkan som jag tror dom flest har tillsammas med en smörbult Alpheus bellulus http://se.reeflex.net/tiere/802_Alpheus_bellulus.htm

Själv har jag en Alpheus fasqueli gick fint i början men nu lever räkan och den lilla smörbulten på olika ställen i karet sen ett bra tag tillbaka.

Har för mig att den först nämda är mer känd för att leva ihop med en smörbult.

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Tja!

Jag tycker att det är hur coolt och snyggt som helst när djur lever i symbios och jag skulle jättegärna vilja ha ett par symbioslevande djur/koraller. Kan någon ge tips eller exempel på vilka det finns som man kan ha i akvarium? Gärna krabbor eller andra lägre djur som lever med koraller! eller vad fan vet jag, jag är optimistisk till alla förslag :)

Mvh Nino

Mina förra Clowner gick i symbios med Xenia, men då va det större mängd med xenia,, sen gick en av mina clowner i symbios med ett Sjöäpple, men jag skulle juh inte rekomendera ett sjöäpple då dom lätt kan förstöra hela karet, vilket mitt sjöäpple gjorde :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gick clownerna i sjöäpplet? Det har jag aldrig hört om!
Nä jag vet, skitskummt, ha snackat med flera zoo handlare om det, men alla e lika chockad.. i början så ville sjöäpplet bara dra ihop sig, men efter några veckor så lät den clownfisken bo mellan "grenarna" namnet på den är (Pseudocolochirus violaceus) O på vissa ställen står den som "sjögurka" o vissa som "sjöäpple" här på guidens Artregister står den som gurka.. vet inte vilket som stämmer eller om det e samma sak.. kommer iaf aldrig mer skaffa nått sånt då dom kan vara rena gift maskinen när dom trivs o lägger "SÄD" Men hur som helst så verka det vara ett ovanligt fall att clownfisken lyckades komma överens o gå i symbios med den.. här under har du en bild från min lilla burk, där ser man hur clownen simmar bland grenarna uppe i hörnet..Ovanlig_symbios.JPG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det här med sjöäpplet och clownerna var en väldigt intressant symbios! Men ett sjöäpple är ingenting jag vill ha i mitt kar, kanske i ett specialkar någon gång i framtiden :)

Jag såg någon bild förut där en genomskinnlig räka med svag ljusblå-lila färgton gick tillsammans med någon bubbelkorall med samma färg. Någon som vet vilken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...