Gå till innehåll

Ny server och ny design ny programvara


Rekommenderade inlägg

Jag gillar verkligen det sättet som bilder nu visas på. Stora och fina bilder med blädderfunktion, perfekt.

Jag noterar dock att små skavanker att halvtaskig skärpa avslöjas omedelbart. Det blir till att lägga lite extra energi på framtida fotograferande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 103
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag gillar verkligen det sättet som bilder nu visas på. Stora och fina bilder med blädderfunktion, perfekt.

Jag noterar dock att små skavanker att halvtaskig skärpa avslöjas omedelbart. Det blir till att lägga lite extra energi på framtida fotograferande.

Den nyheter heter Lightbox viewer for attached images

Attachment Viewing Lightbox

Clicking on an attached image will now open a lightbox rather than open a new window,

with the image scaled to fit the browser viewport. A click on the image in the lightbox will open it in a new window as before.

lightbox-showthread.png

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ni hjälpte mig med ett fel jag ej sett innan då man kör med mindre upplösning på skärm eller telefon.

Jag byter design men ändå samma så ett litet hopp igen å jag hoppas att man fått med allt i den nyare designen.

var vänliga att uppdatera era browsers och töm cookies för att få det att bli som jag ser det ;)

Beklagar det inträffade

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror nog vi kan fastslå att sidan laddar snabbare nu. Genom att använda statistik från mywebcheck som tas var 10:e minut över dygnet, syns en förbättring. Testmjukvaran tar sin utgångspunkt i Järfälla och testar svarstiden mot servern i Karlskrona, vilket borde vara ett avstånd som speglar snittet av forumets medlemmar.

Nedan visas en typisk dag i maj:

post-1358-14468917657615_thumb.jpg

Och nedan visas de senaste 24 timmarna:

post-1358-14468917657791_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när vi har smakat på den nya designen och förbättrade serverprestandan, kan vi passa på att presentera de nya funktionerna i den nya versionen av forumprogramvaran. Dessa är i korthet följande:

Taggning av trådar

Taggning av en tråd är ett sätt att komplettera sökfunktionen. En trådstartare kan ange en eller flera taggar vid skapandet av tråden, typ nyckelord som speglar trådens tema. Andra läsare av tråden kan sedan komplettera tråden med ännu fler taggar.

post-1358-14468917658188_thumb.jpg

Sökfunktionen har nu blivit kompletterad med en möjlighet att göra en s.k. taggsökning.

post-1358-14468917658786_thumb.jpg

Taggmolnet blir då synligt, se exempel nedan. Varje medlem som klickar på en av taggarna finner dels alla trådar som nämner denna tagg, men bidrar också till taggmolnet så att andra läsare ser vilka sökbegrepp som varit vanligast senast.

post-1358-14468917658677_thumb.jpg

Sociala grupper

Vad är en social grupp?

En social grupp är en grupp människor som vanligen har ett särskilt intresse eller något annat gemensamt. Den erbjuder ett sätt att kommunicera mellan medlemmar samt dela foton eller andra bilder. Du kan komma till listan via länken "Social grupper" i din kontrollpanel. I listan med sociala grupper visas alla grupper som har skapats

post-1358-14468917658619_thumb.jpg

Hur kan jag gå med i en grupp?

För att bli medlem i en grupp klickar du på gruppnamnet och sedan på "gå med i grupp". När du har gått med i en grupp kommer dess namn att visas i din profil. Du måste vara inloggad och registrerad medlem för att delta i grupper.

Kan jag skapa min egen sociala grupp?

Som registrerad medlem kan du skapa din egen sociala grupp. Gå till grupper och klicka på "Skapa en ny grupp". Fyll i rubrik och beskrivning för din grupp välj sedan typ.

Uppgraderad medlemsprofil

Det får nu att skriva ett ”besökarmeddelande” eller i ”gästboken” i varje medlems profil. Se exempel nedan:

post-1358-14468917657936_thumb.jpg

Det finns flera nya funktioner i medlemsprofilen, t.ex. en möjlighet att lägga upp sina kontakter för snabbare åtkomst till deras medlemsprofiler och gästböcker.

Inbyggt Attachment viewing lightbox

När du klickar på en bifogad bild öppnas en lightbox istället för ett nytt fönster, där bilden skalas för att passa användarens webbläsare. Genom att klicka på bilden ännu en gång öppnas den i ett nytt fönster.

post-1358-14468917658405_thumb.jpg

Sedan finns det ytterligare en del småsaker, men dessa märker ni av med tiden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blogga detta inlägg:

det finns en liten ikon blogpost.gif vid sidan av snabbsvar knappen

Klickar man på denna så kommer man vidare in i sin blogg och inlägget blir en citatdel i din egna blogg.

post-736-14468917661278_thumb.jpg

Att redigera sin profil i flikarna

När man är inne i sin profil så kan man lättare redigera sin text

Klicka på ikonen som är en penna userfield_edit.gif

post-736-14468917661452_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som jag upptäckt är att information som förut syntes i den lilla presentationen av personen till vänster på varje inlägg saknar en del information som fanns förut, som förnamn och akvariestorlek. Ingen stor sak men var trevligt när det fanns :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på vart tog medlemskartan vägen?

Tydligen är det så att personen bakom medlemskartan inte längre underhåller just denna programvara, så dessvärre är inte kartan längre kompatibel med nyare versioner av vBulletin.

På marknaden finns ännu mer moderna medlemskartor, baserade på Google Maps, och jag hoppas att det snart kommer en sådan version som vi istället kan koppla in på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick upp denna text när jag skulle redigera min taggar, kan läsa texten men det fattas åäö

/Johan

Fixat

En sak som jag upptäckt är att information som förut syntes i den lilla presentationen av personen till vänster på varje inlägg saknar en del information som fanns förut, som förnamn och akvariestorlek. Ingen stor sak men var trevligt när det fanns

Fixat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillbaks på jobbet med allt vad det innebär, så måste man ju surfa in på SG, men får ett mysko fel när jag använder Firefox 3.5.1, forumets logga syns inte och texten får ett konstigt läge. Bifogar en bit av en skärmdump för att höra ifall det är fler som upplever samma problem?

Kan tillägga att jag inte upplever felet i IE8 eller där hemma där jag enbart kör med FF.

post-1377-14468917670902_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...