Gå till innehåll

Freguz lilla 45


freguz

Rekommenderade inlägg

Tagit bort min RIO skummare, det som kom upp i koppen var inte mycket, och det som var där var ganska transparent. Svårt att hitta sweet spot, blir lätt massa bubblor i karet.

Kör lite med hang on filter istället med aktivt kol ett tag.

Nitrit 0

Nitrat 0

Fosfat 0 (Deltec)

KH 10.4

Ca 390

Mg 1410

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det ser så ut faktiskt, på bilden du visade inan så såg den ut att ha tappat polyperna och skinnet men så var kanske inte fallet?

//NiXoN

mja den var då helt "naken" från midjan o ner, fast nu verkar det ha kommit ut lite fler polyper nedåt mot roten... hoppas den tar sig :smiley13:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätdags igen då

Nitrit 0 (MN)

Nitrat 0 (Salifert)

Fosfat 0 (Salifert)

Fosfat 0 (Deltec)

KH 9.9 (Salifert)

Ca 450 (Salifert)

Mg 1500 (Salifert)

Kan nog varva ner på min buffring nu av ca och mg

Bytt 10% idag

Kör sedan 2 veckor vodkametoden, väldigt små mängder vodka blir det i ett 45L, cirka 10 droppar dagligen kör jag nu, hade 5 droppar första 3 dagarna. Anar lite vitt på kalkalgerna på rutorna, annars märkar jag inget direkt, vattnet är väldigt kristallklart nu iofs om det beror på spriten vet man ju dock inte.

Rio skummaren skummar, men det kommer inte upp mycket, är bara lite blött nere i koppen efter 2 veckor, kanske 4-5mm vätska. Kör aktivt kol i skummarens slutmodul.

Ändrat av freguz
trött
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdatering och statusbild

Tagit bort skummaren, skummade för dåligt. Slutat således också med vodkamedtoden. Just nu är det bara 3 cirk pumpar i teknik :-) Känns som om man behöver lite mer fart, skulle vilja byta ut mot nåt riktigt bra, vad är bäst vad gäller nano streamers?

Min sönderklippta Sarco har tagit sig fint, tom stamdelen (längst till höger) börjar få polyper nu.

post-2914-14468919252204_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze är nog det säkraste kortet på nanostream sidan, dom är ungefär samma storlek som 2000l/h seion.

Skall du ha något litet så är det nog Vortech MP10, jag har dock inga erfarenheter.

Det jag kunnat läsa mig till är att den kan låta en del, men funktionerna är annars bra.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Montera bort dom där "monster" armarna från pumparna och sätt dom direkt på magneterna istället, då blir dom mycket mer diskreta. Självklart så kommer dom bara att blåsa rakt fram men du har så liten burk så du får bra flöde ändå.

Sen går dom ju att gömma bakom/under stenen.

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Mätdax

Nitrit 0 (Salifert)

Nitrat 0,2 (Salifert. Borde vara högre, nåt är konstigt)

Fosfat 0 (Salifert)

Fosfat 0 (Deltec)

Mg 1440

Ca 430

Ska bort nästa vecka till fjällen... visst klarar fiskarna sig 7 dygn utan foder om man matar rejält precis innan man åker?

Hinner inte skaffa nån foderautomat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätdax

Nitrit 0 (Salifert)

Nitrat 0,2 (Salifert. Borde vara högre, nåt är konstigt)

Fosfat 0 (Salifert)

Fosfat 0 (Deltec)

Mg 1440

Ca 430

Ska bort nästa vecka till fjällen... visst klarar fiskarna sig 7 dygn utan foder om man matar rejält precis innan man åker?

Hinner inte skaffa nån foderautomat

har du ingen snäll granne som kan gå in 2 gånger och ge mat? du kan ju portionera färdigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hemkommen efter 7 dar i fjällen.

status: allt har överlevt och ser friskt ut, de var lite hungriga när dom fick lite pellets. Litet utbrott av Caulerpa Racemosa (eller liknande) skedde när man var borta, verkar som om det finns lite för mycket näring och jox i vattnet.

Här blir till att köra med skummare trots allt inser jag. Det får bli en intern variant som jag sen kan ha i min kommande sump; dvs en Tunze doc 9002 för att vara exakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite testat

Fosfat 0 (både Deltec och Salifert)

Nitrat 0

Nitrit 0

Växen en hel del caulerpa och gröna makroalger, antar att det är dessa som käkar mitt fosfat/nitrat för det måste ju finnas en hel del bevisligen, antagligen inuti ls

Funderingar

Kan man köra ZEOvit i ett sånt litet kar som 45L?

Dags att börja med sumpbygget nu, får bli en overflow box, gäller bara att hitta nån bra sump med rätt dimensioner, dvs typ 40cm lång

Beställt Tunze 9002 skummare, lite leveranstid på den dock

Kommit på lösningen på mitt belysningsproblem.... karet är ju bara 50cm o därför har jag tänkt mh/ eller korta juwel 24w T5/ eller kompaktlysrör osv... men nu har jag ju byggt rampen själv och varför inte expandera rampen på sidorna just där lysröret sticker ut? gah varför har jag inte tänkt på det förut! 24w är ju 55cm (inkl piggar) så det blir ju knappt nåt lyse alls utanför 50cm..... funkar ju asbra, bara man gör det lite snyggt med rampbygget förstås :) Får bli ett sånt GLO kit 2*24w får se om triton har det hemma.

Frågan är vad man ska ha för rör om man bara har 2 st?

(jag har ju kvar mina classe blå-LED lister (2 st) som ger bra med blåljus)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fixat idag:

4 till turbosnäckor

flaska ZEObak

flaska ULTRAbak

Bytt 25% vatten

skaffat 2*24w T5 och 2 rör, visste inte vad som är bra, blev arcadia Marine white 14000K och en Reef 10000K, blev krispigt och fint. Sparade 2 av mina T8 i rampen, så nu är det 48w + 30w = 78w, borde räcka en bit. Vilken skillnad i ljusflöde, ser ju rören sida vid sida i rampen och nu som först hajar jag grejen :)

Tips på bättre rör emottages gärna.

jag tänkte peta i en till 2*24w o byta ut T8:orna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...