Gå till innehåll

Freguz lilla 45


freguz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lite bilder måste man ju ladda upp med jämna mellanrum

Notering

- Stylopora Pistillatan lever än men det är knappt, hoppas nya lyset och snart lägre näringsnivåer ska göra susen. Men det har kommit lite rödalger(?) på den vid roten, kan det läka självmant eller vågar man skrubba där?

- Digitatan verkar växa på och man ser här ett Caulerpa-hav bakom :)

post-2914-1446891955349_thumb.jpg

post-2914-14468919553685_thumb.jpg

post-2914-14468919553879_thumb.jpg

post-2914-14468919554079_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sagt o gjort!

Just köpt saliferts KH + PH Buffer och öst i 2st level scoops idag på lunchen, ska mäta sen ikväll. (7 scoops i 100L ska ge en ökning med 3.3 dKH)

Även köpt TM Alu baserade fosfat remover, ska langa i det i ytterfiltret, o köra dubbelt med järnpåsen tänkte jag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så gör jag också men var vaksam på dosen. En halv Salifertkyvett av varje remover räcker gott. Annars riskerar du att korallerna shockas av snabbt sjunkande fosfatvärde.

Men byt gärna efter en vecka.

Vet inte vad en salifertkyvett är riktigt men jag tror jag avvaktar tills bytet nästa helg och tar lite mindre när jag kör i nytt.

Faktum är hur soim helst att äntligen är Fungian mer utslagen än nånsin :) Tror aldrig jag sett alla tentaklerna ute samtidigt och så pass mycket. Jag inbillar mig att det är tack vare min alu-fosfat-remover-attack.

Övriga koraller ser bra ut, har ju bara 2 sps o Stylo Pistillatan ser bra ut, fast fortfarande bajsbruna polyper, och M Digitatan ser väldigt frisk ut.

Jag råkade bryta en liten gren på Digitatan, bara typ 2 cm. Kan man rädda den biten? Sätta fast den i nåt? just nu ligger den i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beställt en av den nya sortens Hanna, hoppas den kommer innan den kommer till Sverige :)

Varit hos Nixon igår och haft det trevligt, kom hem med en bunt med fraggar, mycket mycket trevliga saker, nån blå Acropora och olika S. Hysterix:er och en extremt fin Seriatopora Stellata . Och inte minst fick jag en inblick i pumpsystem och alla andra tekniska saker hur man kan göra och tänka, väldigt nyttigt för en nybörjare som jag :) Bara en sån sak som sump och vad man ska tänka på... och Överrinningsbox o grejer.. nu är det bara att börja rörmoka!

Har även skaffat en liten datorfläkt med ställbar 12v adapter (3-12v) som jag ska pilla in i rampen, har lite stora svängning i temp, 25 C på morgonen blir cirka 28 C på kvällen, inte helt bra.

Ändrat av freguz
länk till stella
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fungerar den fläkten? Stoppar du ned en termometer eller liknande i karet och så skyfflar fläkten luft efter temperaturen eller hur fungerar det?

Ingen temp givare, om jag hittar nån kanske jag meckar dit en, men nu inititalt tänkte jag bara ha den på T5 timerns av/på cykel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte dKH, fick lite panik, nere på 5.8, buffrat lite. Måste nog se till att ha lite mer kontinuitet på dKH tillsättandet, det är ju klart att det går åt ju mer koraller man har....

Satte dit fläkten, tempen gick ner på nån timma från 28.1 till 27.3, att sån liten enkel grej kan vara så nyttig :)

post-2914-14468919625361_thumb.jpg

post-2914-1446891962559_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har slitit hela dagen med overflow boxen, tangitat ihop pvc, ny lysramp i plywood som bara blev halvfärdig.... extra hårt och svårt för en med tumme centralt placerad i handen :)

Var tvungen att höja upp boxen, så nu står den på träram bakom karet, iofs stabilare o bra. Sen fick jag aqua scapa tätt overflow boxen ställbara skiva som läcker ju under sin inställda nivå, usel konstruktion...

Aldrig varit så nervis inför vattenskada och skvalp, lätt psykande att hålla på med pvc o pumpar o testa flöden o siphon funktion osv, shaky shaky! men det gick bra peppar peppar!

jaja lite bilder så länge, helt oredigerade direkt från min d4000 med interna bilxten

post-2914-14468919653864_thumb.jpg

post-2914-14468919654105_thumb.jpg

post-2914-14468919654362_thumb.jpg

post-2914-14468919654606_thumb.jpg

post-2914-1446891965485_thumb.jpg

post-2914-14468919655023_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser det ut om du slår av returen?

//NiXoN

Har inte vågat testa det än riktigt, och jag ska först borra ett hävertsabbarhål i returutloppets svanhals, men det torde gå bra, utrymmet kvar i sumpen rymmer 7-9 liter typ. Men jag ska absolut testa :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu borrade jag först ett hål i svanhalsen

slog av returpumpen

vatten flödade ner, hålet var för litet så häverten bröts inte, men sumpen klarade ändå sig med 3-4 cm marginal, vilket var skönt för jag hann knappt reagera :)

Sen borrade jag upp hålet, o då bröts häverten korrekt, och sumpen hade säkert 10cm upp till kanten. Jag kan nog höja min nivå i returfacket några cm o ändå har marginal kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kör du för returpump, och hur har du löst det?

En maxi jet med slang upp bara.

Enda problemet som jag ser är om häverten bryts i boxen, då kommer returpumpen pumpa upp lite för mycket vatten, tänkte lägga i ls i returfacket för att minska volymen som kan pumpas upp. Dessutom kan man ju sätta en nivåvakt i displaykaret som bryter strömmen till returpumpen, men det vet jag inte om det finns såna grejor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bra! Sen är det bara att skaffa ett lite större kar frammöver;)

//NiXoN

jo precis...:) men så länge ska jag aquascapa om lite, ta bort lite ls o lägga ner i sumpen, så det blir lite mer space för koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpäventyret är över för den här gången.

Fick hispan igår när jag grejade i karet med o tog ur en stor ls, och det blev nån typ luft-propp i rören så overflowboxen blev stoppad och karet höll på att svämma över. Detta och att ha vatten rinnande ner i sump med blev för mycket för nerverna. Trodde inte det skulle vara så nervigt men det är nåt visst med rinnande vatten ner utanför ett kar och ner i en sump osv....

Så nu är det tillbaks till sumplöst, fast denna gången har jag satt in Tunzen i karet istället, lite fult, men den är tack o lov helt svart o platt så det är inte så farligt ändå. Och nu skummar den fint o segt, underbart att skåda

Ytterfiltret laddat med bitar av ls och kol och alu + järn fostat remover.

mätte

KH 7

Fosfat 0 (Deltec)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite status

Satt ihop en liten ramp för mina för långa T5:or, ska målas också förstås, tänkte ha svart, och flyglarna vita, och göra den tätare så inget ljus må läcka ut.

Har även satt en liten datorfläkt i rampen, hållar vattentemp på stadiga 25.5 C.

Ska sen sätta fast reflektorer i locket så det blir lite mer tryck. 96 watt t5:or är inte så himla ljust just nu tycker jag, man kanske ska ha 3 vita o en blå?

lysrör nu i ordning från framrutan

1 10000K arcadia

2 AM Reef Blue

3 14000K arcadia

4 Marine Lux actinic

Skummaren skummar prima skimmate, dock inte så mörkt men man ser att det är slemmigt o ljusbrunt iaf.

Nu saknas bara en vettig aqua scape så det blir lite snyggt, jag antar att man har att välja på stenhög i mitten, eller stenhög i mitten :)

Värden

- KH 8.0

- Ca 390

- Fosfat 0 (Deltec)

- Mg 1290

- Nitrat 0

post-2914-14468919699978_thumb.jpg

post-2914-14468919700154_thumb.jpg

Ändrat av freguz
la till mg, nitrat
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...