Gå till innehåll

Freguz lilla 45


freguz

Rekommenderade inlägg

Har hafft den igång den fungerar perfekt :)

Kan försöka att riva loss en större bit av bruna sjärnpolyer, då dom är lättare komma åt nu, om du skulle va intresserad.

Tror jag har en liten fraggsten med blåa kvar också.

Grattis med RIOn, började den skumma tämligen omgående eller fick du köra in den ett tag först?

Jag är helt klart intresserad av lite mer stjärnpolyper :smiley20: (till ett bra pris) men ligger lite i framtiden dock, just nu är mitt höga KH i fokus, måste försöka få ner det, ska byta 10L vatten ikväll till lite bättre saltsort...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ta gärna en bild på AMBLYGOBIUS RAINFORDI är själv sugen på en från den arten.

knepigt, gick inte med blixt, men här är en halvsunkig bild iaf :)

Den är favoritfirren nu, betar av alger och är allmänt trevlig.

post-2914-14468918566341_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis med RIOn, började den skumma tämligen omgående eller fick du köra in den ett tag först?

Jag är helt klart intresserad av lite mer stjärnpolyper :smiley20: (till ett bra pris) men ligger lite i framtiden dock, just nu är mitt höga KH i fokus, måste försöka få ner det, ska byta 10L vatten ikväll till lite bättre saltsort...

Nja det tog ett tag in den kom igång ordentligt.

Tja har inte tänkt o ta någon större summa heller.

Fin firre, precis en sån har jag vart på jakt efter, får ta och besöka den där butiken i S:tälje :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

2009-12-05

Nitrit 0

Nitrat 0

Fosfat 0

Märkligt att Nitrat är nere på 0 tycker jag.

Har gjort hela 2 vattenbyten (på 20%) sedan september, det borde väl inte räcka för att få ur Nitratet?

Kan det vara så att det skapats nån denitrifikationsprocess eller är det helt normalt att Nitratet bryts ner löpande? ett tag (2 veckor) körde jag litet påhängsfilter med ultra phos + lite vadd.

Kör ingen skummare eller nåt annat än cirk pumpar (tot 2000L/tim, typ 50 * vattenvolymen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

2009-12-28

Nitrit 0

Nitrat 0

Fosfat 0

mg 1140

ca 360

kh 9.9

bytt ca 10% med osmos + red sea coral

skrubbat bort bubbelalger från en av stenarna.

misstänker att ls från första inköpet var lite gamla och muggiga och läcker en del fosfat, det är bara dom som fått bubbelalger.

taktik för att få bort dom tänker jag mig typ

- höja mg till 1500 stegvis

- mera vattenbyten

- sila frysfoder innan matning, inte peta i hela frysta biten

Misstänker att nitrat=0 beror på att caulerpan förbrukar nitratet....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sila frysfoder, vill du utveckla?

Jo jag tänker att fryskäket innehåller en del nutriants (vad är det svenska ordet?) i själva isen, att det vore bra att tina upp tex mysis i lite vatten och sila bort som mycket som möjligt utom just själva mysisen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näringsämnen är ordet du söker.

Ok, det som blir lite som en grumlig dimma när man tillför det frysta. Jag tänker att korallerna och filtrerare tar detta, om inte annat så gör skummaren det.

Hade man bara haft en skummare så :nöjd:

Ska se om jag hittar nån bra hang-on...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se så min Sarcophyton börjar bli, lite för yvig, och framför allt för lång...

Vad kan man göra, kan man kapa stammen på halva? Kronan vill man kanske inte snitta i, kommer inte bli så snyggt (om den nu överlever)

Eller hur kan man göra med en sådan mjukis?

post-2914-1446891892091_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju så de växer, så oavsett hur du gör, så kommer det bli så igen i framtiden. :)

De är rätt så tacksamma vad gällre nedskärning, du kan i stort sett ta en sax och klippa den längs roten och den kommer nog ändå att växa upp igen.

Du kan med fördel skära av en bit av kronan, fästa den mot en sten med ett gummiband som inte spänner för hårt, och sedan sätta den på ett annat ställe, så har du två koraller.

Sätter du fast fraggen med ett gummiband som spänner för hårt, så kommer den att kapa sig själv efter bandet. Ofta tar man en tandpetare och kör igenom fraggen, sen spänner fast gummibandet i tandpetaren. När fraggen växt fast och sitter för egen maskin så kan du ta bort tandpetaren igen. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2010-01-06

Nitrit 0

Nitrat 0

Fosfat 0

Algerna verkar dock inte ge sig, fast de växer väl inte så väldigt fort heller iofs.

Måste vara nåt annat underliggande som skapar algvänlig miljö, nåt i vattnet eller kanske lyset.

Har ju fått upp mg och ca till hyfsade nivåer...

Åtgärder

- göra klart DIY rampen o peta in ett tredje 15w med actinic

- Fluval ytvattenrenare, koppla ihop med HOB filtret eller ev skaffa gammaldags ytterfilter

- skaffa en skummare HOB eller utanför

- UVC nån gång i framtiden.... skulle funka att ha sist efter ytterfiltret antar jag

- skrubba stenar

- tätare vattenbyten

Rättelse korall, är inte Acropora SP lila utan en

Stylophora pistillata "milka" (tack NiXon!)

http://se.reeflex.net/tiere/1369_Stylophora_pistillata.htm

post-2914-14468919007032_thumb.jpg

Ändrat av freguz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inhandlat Rio nano skummare igen :-)

Ska ge den en andra chans, håller på o breaking in nu får se om ett par dagar om det blir nån gukka i koppen.

Även köpt Deltecs Fosfattest, helt otroligt nog så visade den på 0, blev helt ofärgad, ska den verkligen vara det?

Det står att det måste vara ett PH i vattnet 0-8, men jag har ju typ 8.4, blir det helt galet då?

Också fixat en stor odlad ls och gjort lite ny scaping, bilder kommer....

Har även klipp ner ned sarcophyton i smådelar, får se vilka som tar sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tipps om deltec testet, kolla i dagsljus med båda rören stående paralellt mot ljuset.

Har du någon av de fagrare könet i hushållet be dom kolla, dom bukar ha bättre färgseende.

Sen finns de ju klassikern där vissa lyckats placera rören fel men det är väl inte fallet?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag tänker att fryskäket innehåller en del nutriants (vad är det svenska ordet?) i själva isen, att det vore bra att tina upp tex mysis i lite vatten och sila bort som mycket som möjligt utom just själva mysisen.

Jag lägger i mitt frysfoder i en tekula. Sen håller jag den under rinnande vatten i 30 sekunder typ. Sen är det bara att doppa ner tekulan i karet o 'flaxa'. Då slipper du få i "skiten"

post-1162-14468919095086_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lägger i mitt frysfoder i en tekula. Sen håller jag den under rinnande vatten i 30 sekunder typ. Sen är det bara att doppa ner tekulan i karet o 'flaxa'. Då slipper du få i "skiten"

Fiffigt, ska prova själv!

Har monterat en liten LED list från Classe inuti rampen, blir helt galet coolt flouroscerande (stavning) ljus när man bara kör den, min oranga Fungia och Euphyllian bara lyser i mörkret. Får väl ladda upp nån bild sen. Iofs bara 2w men det lyser på bra, o man kan ju 5st i den ballasten eller vad det kallas :-)

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146119570

post-2914-14468919119433_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...