Gå till innehåll

Grekens 450 liters akvarium


joney

Rekommenderade inlägg

Der är väl bäst att jag svarar på alla frågor eftersom det är mitt akvarium.

Utrustning:

1st 250w MH 10.000k

1st 150w MH 20.000k

1st 150w MH 14.000k

2st T5 39w

2st T5 24w

2st turbelle 4002 med vågsimulator (väntar just nu på 2st 7000-l stream med multicontrol).

Den ena 4002 är ihopkopplad med PVC-rör och blåser rent bakom revet.

Skummare deltec MC500 med sander ozoniosator.(börjar bli dags för en större skummare)

Deltec fosfatfilter

Aqua care nitratfilter

30w uv-filter

Doseringspumpar som doserar A,B och C efter Ballings metod.

Även magnesium och spårämnen med doseringspumpar.

Värden:

Ammoniak=0

Nitrit=0

Nitrat=5

Fosfat=0

PH=8,15 på morgonen, 8,35 på kvällen

Salthalt=1,024

Kalcium=450-460

KH=8,6

Magnesium=1310

Det är en hel del fiskar i akvariumet men tack vare fosfat och nitratfiltret kan jag ändå bomba på med en hel del mat varje dag. Jag byter 10% av vattnet i månaden. Förrutom en del koloniannemoner så har kejsarna lämnat korallerna ifred.

Jag köpte imperatorn utfärgad.

Är det något som jag har glömt så är det bara att fråga på. Tack Johnny för bilderna eftersom jag inte har någon kamera själv.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avariumet är 70x100 och 60 högt. Den ena 70 sidan står mot en vägg. Pelaren översta bit är en stor platt levande sten som det växer olika arter av acroporer och 2 arter av gorgonia (ljuskrävande) på. Jag har haft imperatorn i 4mån. De första 2mån hade jag en hel del problem med honom som tex pigmentsförändringar men nu verkar han må bra. Jag matar fiskarna med mysis, artemia, gammashrimp, plankton,daphnia, spirulina,3 sorters sea veggies och en egengjord blandning med vitlök. All den frysta maten brukar jag droppa på lite vitaminer på och hälla i lite phytoplankton. En av kejsarna (asfuren) matvägrade lite i början men efter att ha blandat artemia med phytoplankton åt han hur mycket som helst. Jag har en automatisk matare som ger mixed sea veggies 3 ggr om dagen. Det enda inom matväg som jag skulle vilja ha nu är fryst svamp men det går ju inte att få tag på i Sverige. Jag har hållt på och tjafsat med en del handlare men de verkar inte intresserade av att ta in det. Konstigt tycker jag med tanke på att alla handlare säljer en hel del kejsare och för många av dem är det en viktig del av kosten just svamp.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...