Gå till innehåll

Adamantis RSM 130


Adamantis

Rekommenderade inlägg

Haft burken sen början av september. Överkomligt pris med mycket levande till.

Har köpt lite sniglar och räkor samt fått lite makro alger av manne och stjärnpolyper och xenia av J0nas från hemstaden.

I karet bor bland annat:

Två clowner (hur vet man om de är ett par, eller bara två glada hanar?)

Två.. Uhm, de där svartvita som jag alltid glömmer namnet på.. Munnruvare. (Par, hane/hona? kan man se?)

En pepparmintsräka

En putsarräka (mutar ni era till att äta glasrosor?)

En eldräka

En kloräka (stora klor och ser ut att bära på ett RSM själv)

En gul fisk (har aldrig varit så intresserad av fiskar, men han är säkert jätte trevlig när man väl lär känna honom)

Sju conehead sniglar (turbo kanske)

Två små eremiter, en med röda ben och en med blå

Tre kanske fyra krabbor. Lite olika utföranden. Jag har inte sett något tvivelaktigt förfarande ännu.

Också hör jag ett enigmatiskt knäppande från karet. Trodde det var sniglarna som skakade av sig eremiterna, men läste något om pistol- och mantisräkor.

Lite angrepp av kiselalger i början då jag fick köra med några liter kranvatten i väntan på osmosen. Fick precis hem ett litet silikatfilter, så brun botten är hopperligen ett minne blått. Angående alger, så får jag ett större bestånd trådalger efter två-tre veckor. Jag skrubbar med tandborste och suger upp med pump (slang på insuget och sexig strumpa på utblåset). Vanligen följt av vattenbyte.

VB regimen ligger på var annan-tredje vecka. Körde lite oftare än var 14:e dag tidigare, men har köpt lite Ca och bikarbonat mm för att hålla godtyckliga värden. Verkar fungera bra.

På det hela taget, ytterst odramatiskt. Käns som att det är dags för uppgradering i karet snart. Kanske lite roligare koraller (be aware Manne:kram:)

Som ni ser på bilderna så är där lite knappar och skivor, mjukisar och någon LPS. En liten SPS som bröts i flytten har strategiskt placerats i toppen.

Meckade ihop en automagisk osmosvatten påfyllnings maskin. Ytterst tillfredställande. Nästa bygg projekt blir nog en sump. Sett lite bilder på nätet med smarta lösningar. Gillar tanken på mer vatten och ett refugium. Fler akvarier att studera, me like. Dock kostsamt att beställa prefilter/avrinning från USA, men de skulle vara special special till RSM. Återkommer när jag sovit på saken..

Tankar, funderingar och erfarenheter följer efter hand, så stay tuned.

Tack för att du finns!

post-4696-14468918337698_thumb.jpg

post-4696-14468918337924_thumb.jpg

post-4696-14468918338149_thumb.jpg

post-4696-14468918338373_thumb.jpg

post-4696-14468918338607_thumb.jpg

post-4696-14468918338817_thumb.jpg

post-4696-14468918339024_thumb.jpg

post-4696-14468918339263_thumb.jpg

post-4696-14468918339473_thumb.jpg

post-4696-14468918339733_thumb.jpg

post-4696-1446891833993_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 135
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Snyggt!

Gillar att det inte är så mycket sten, ser luftigare och större ut. Ha gärna två av varje räkart så ser du mer av dem och dom får yngel var fjortonde dag ca, som är mums för koraller och fisk. Släpp dock inte ner en till Bandkorallräka(RSM bäraren:)) i karet. Det slutar ofta med att en blir söndersliten. Jag har ett par men köpte dem så. Väldigt söta, Hanen matar ofta honan, som kommer och tigger när det är matdags. Producerar enorma mängder yngel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne:

Ah, tack! Så mycket nytt att lära sig i början. Har beställt MARINE INVERTEBRATES, men ändå mycket kvar efter den är läst/nyttjad. Hoppas du har lite fraggar kvar, tänkte komma över på Lör eller Sön, om du har tid.

Stene:

Kul man kan inspirera! Har inte sett ditt kar, men jag kan vekligen tipsa om den ljusa sanden. Det reflekterar belysningen och gör att karet riktigt lyser.

Laggeman:

Tack! Tänkte hitta lite koraller i mer kontrasterande färger, kommer nog bli ännu snyggare. Det är målet i alla fall :)

Slanten:

Sökte använda mina aquascape skills från växtakvaristiken för att få till en bra hardscape, men det är verkligen ett helt annat medium. Tillgång på sten var också begränsande. När jag först stoppade ner allt, såg det ut precis som du säger, en hög med sten, trist. Så jag köpte ett halvt kilo LS, de minsta stenarna jag kunde hitta, och placerade i sanden framför högen. Tanken var att det skulle ge intrycket av att berget fortsatte längre under sanden. Något jag kommer bygga vidare på efterhand. Vissa stenar får dock inte ligga kvar för invånarna.

Morot:

Hade iof tänkt köpa lite mer sten och bygga vidare, men luftighet är karets melodi och kommer nog fortsätta vara. Det är en stor grotta i mitten och jag tänkte lägga i någon större sten i grottan för att bära om det skulle trilla. Där är ingen sand inne i grottan, däremot ser det ut som ett tjockt laget detritus. Hur gör ni med detta? Blåsa ut eller har ni sandbädd som bryter ner? Vågade inte stoppa ner för många räkor, men om de genererar mat så är det ju klart intressant.. Blir kanske en till putsare och någon pepparmint till imorgon då :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer i kören, väldig snyggt upplaggt och "lufftig känsla", och fina färger på korallerna.

Fick lusten att moblera om mitt bara för det :smiley9:

Har på tok för många "stora stenar i mitt kar".

Hur många kilo LS kör du med nu ?

Ser fram imot fler trevliga bilder :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne:

Ah, tack! Så mycket nytt att lära sig i början. Har beställt MARINE INVERTEBRATES, men ändå mycket kvar efter den är läst/nyttjad. Hoppas du har lite fraggar kvar, tänkte komma över på Lör eller Sön, om du har tid.

en mycket bra bok att ha sena o tidiga vinterkvällar nu i höst..

ang fraggar så ska vi väl kunna hitta något kul.. finns grönt o brunt ;)

kanske lite rött också om det vill sig väl..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterligare en PlantSwapare som tar steget in i Saltvärden, Välkommen william.

Tycker det ser ut o vara en bra start på RSM:et men någon bit LS till vore kanske inte fel.

Tack Peter! Jag följde ditt råd och stoppade i något kilo sten till. Vet inte om det precis blev bättre, men det får duga. Kanske blev den där stenhögen som jag lyckats undvika tidigare.

Nåväl, här kommer en liten uppdatering:

1300kr studiematerial till min biologikurs på Centrum för Teknikstudier vid malmöhögskola, alltså väl investerade CSN pengar. Två fiskar, en stjärna och en fungia. Total lycka!

post-4696-14468918456818_thumb.jpg

Nya scapet. Glaciärtopp med tvivelaktig placering av nya SPS fraggar. TACK MANNE, you´re the man! Caulerpan till vänster växer bra. När är det dags att skörda? post-4696-14468918457093_thumb.jpg

Flakväxande montipora. Kass bild och säkert för dåligt blås. Kanske funkar i karet. Hoppas! Väldigt nära ljuset.

post-4696-14468918457409_thumb.jpg

Hystrix som hopperligen tar sig.

post-4696-14468918457742_thumb.jpg

Heliopora (?)

post-4696-1446891845797_thumb.jpg

Köpte en till putsare, och rommen är kommen. Tack för tipset! Blev en till pepparmint med, då glasroserna är orörda.

post-4696-14468918458196_thumb.jpg

Skåpet med osmosvatten med nivåkännare och pump för påfyllning av avdunstat vatten på övre hyllplanet och lowtech burk under.

post-4696-14468918458431_thumb.jpg

Lyser på motsatta timmar till huvudburken så man har något att göra när det är släckt. Lite levande sand, nåon sten och två powerheadpumpar. Biologiska experiment FTW!

post-4696-14468918458662_thumb.jpg

Ny fisk. Skoter.. någonting. Jag borde verkligen inte inpulshandla fisk.. Skulle enligt handlaren äta frysfoder osv, men enligt hörsägen vara svår. Jag litade på handlare och chansade. Hoppas det var rätt val. Han såg lite mager ut när jag såg honom i påsen, men han började mumsa sand så fort han kom ner i karet. Såg honom inte ära artemia när jag matade :(

post-4696-14468918458893_thumb.jpg

Ny fisk, ny fungia -som jag brukar säga. Tanken är att firren ska röra runt lite på sandytan.

post-4696-14468918459147_thumb.jpg

Ny fungia. Verkar fortfarande ligga på samma ställe som jag placerade den på. Den åt och verkar må bra.

post-4696-14468918459412_thumb.jpg

Impulsköp 2, också en chansning. Skulle enligt handlare inte vara några problem. En lättskött stjärna i jämförelse med andra arter han sålde. Men jag har också hört att de kanske lever ett år och sakta svälter ihjäl. Inte så kul då. Också inköpt för sandvändande egenskaper. Någon som har erfarenhet av denna?

post-4696-14468918459689_thumb.jpg

Lat stjärna som softar på revet. Han kanske råkade placeras där för fotografering. Annars ligger han nog mest nergrävd i sanden. Gäller att passa på.

post-4696-14468918460125_thumb.jpg

Krabba från levande sten. Jag har inte sett något olämpligt beteende från någon krabba ännu. Men börjad de strula åker de ner i lowtechburken!

post-4696-1446891846032_thumb.jpg

Fin liten fjädermask jag hittade bakom revet mot BTN-bakgrunden.

post-4696-14468918460611_thumb.jpg

Zebrasoma flavescens -Nya pärlan. Ja, chansning nummer tre. De blir ju ganska stora, men enligt handlaren växte de mycket långsamt och att jag kunde ha fisken länge och utan problem. Efter lite expertis hjälp från Manne, bestämde jag för att testa. Om min lilla kirurg blir stressad eller verkar vantrivas på annat sätt, läggs han upp för försäljning. Jag vill minnas att jag sett denna fisk i ett eller flera andra RSM 130. När jag såg en putsarräka peta fisken i rumpan var det bestämt, han skulle få ta hand om mina grönalger. Jag har alltid tyckt fiskar är tråkiga och ointressnta, men den här fisken gillar jag skarpt. Om jag har gjort ett val som är helt oetiskt, så hoppas jag ni säger det. Det gäller samtliga inköp. Med denna kritik emotser jag även kreativa förslag. Värt att nämnas är också att jag varit vegetarian i över femton år och borde ha lite djurplågerikarma tillgodo ;)

post-4696-14468918460962_thumb.jpg

Fisken verkar må bra ännu så länge. När jag sätter mig framför karet gömmer han sig först bakom stenarna, men kommer sen fram och tittar nyfiket. Har redan börjat knapra alger från stenen, men ännu har jag mest sett röda alger konsumeras.

post-4696-14468918461167_thumb.jpg

Detta är mitt problem i karet. Skitalg.. Någon som har tips, ID? Kirurgmat?

post-4696-14468918461491_thumb.jpg

Utöver detta så kör jag nu med Red Seas coral pro salt, höjer Ca och kH med Red Seas "Calk". När enskillda värden sk höjas gör jag det med natriumvätekarbonat/vätekarbonat (bikarbonat/soda) och CaCl2 (Kalciumklorid). Har sett att det brukar heta kalciumklorid dihydrat CaCl2 2H2O, men det heter inte mitt.. Funkar ändå kanske?

Köpte invertibrate food, frysfoder. Manne tipsade om två tärningar i veckan, men matar jag med artemia osv då också? För firrarna verkade gilla smeten med. Vill testa phytoplankton när pengarna tillåter.

Avslutningsvis verkar det som folk tillsätter jod (iodine). Är det något jag behöver?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser bra ut william , men jag är tveksam med gulingen i ett rms.. du får ha koll på hur den beter sig.. ska bli intressant o se om du kan hålla dessa nya inköp vid liv..

så du har redan börjat på att odla gräsmatta i karet.. ska bli intressant o se hur du löser det projektet.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt William!

Håller tummarna för dina nya inköp. Scootern har jag också kollat på många gånger men aldrig riktigt vågat. Om det går bra hos dig så kommer jag nog följa i dina fotspår :)

Noterade att du har en ensam Nemateleotris decora. Min hona har tyvärr precis blivit änka men är redo för att ge sig ut i svängen igen. Är du sugen på att testa lite matchmaking så kan du få henne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser bra ut william , men jag är tveksam med gulingen i ett rms.. du får ha koll på hur den beter sig.. ska bli intressant o se om du kan hålla dessa nya inköp vid liv..

så du har redan börjat på att odla gräsmatta i karet.. ska bli intressant o se hur du löser det projektet.

Jag har fått kalla fötter nu och ångrar köpet/köpen lite. Hur märker jag om kirurgen inte mår bra? Han äter alger och är framme nästan hela tiden. När jag går förbi karet vill han gömma sig, men kommer ut nästan direkt igen. Inget stirrigt simmande fram och tillbaka.

Inte heller så klokt att köpa två bottenfeeders till ett så litet kar. Jag har försökt läsa lite. Tydligen så ska stjärnan fungera ganska bra och vissa har haft dem i flera år och sett tillväxt. Detritus- och asätande. Hopperligen är scootern ett rovdjur och lever av något annat på bottnen än stjärnan. Har försökt hitta fisken på nätet, men utan större framgång. Någon som vet fullständigt artnamn?

Gällande gräsmattan hoppas jag ju på att det blir mat åt kirurgen. Han är och naffsar på det stundom, så det ser lovande ut. Annars är det manuell borttagning som gäller. Funkar det, så kan du låna hem honom tills dina problem är lösta.

Snyggt William!

Håller tummarna för dina nya inköp. Scootern har jag också kollat på många gånger men aldrig riktigt vågat. Om det går bra hos dig så kommer jag nog följa i dina fotspår :)

Noterade att du har en ensam Nemateleotris decora. Min hona har tyvärr precis blivit änka men är redo för att ge sig ut i svängen igen. Är du sugen på att testa lite matchmaking så kan du få henne.

Ännu så länge verkar det fungera. Han simmar upp och knaprar både mysis och artemia. Har inte sett honom ta pellets ännu. Handlaren verkade väldigt övertygad om att det inte skulle vara några problem.

Sexy tajm, najs! Hur ser man skillnad på kön? Hoppas vi på yngel? Jag har ju lagt alla mina pengar på ovanstående inköp. Vad hade du tänkt för pris för damen? Om det inte är så mycket så kan jag säkert skramla ihop :) Har märkt att fiskar i salthobbyn har en tendens att kosta en del..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det ser klart bra ut i ditt kar William!

Ang. din lilla goby så tror jag det är en Synchiropus stellatus.

Är det så att du vill göra dig av med den lilla gulingen sen så kan jag mer än gärna ta emot den, har iofs bara ett 200-liters just nu, men som du kanske vet så är det snart dags o dubbla den storleken. Bara hör av dig isf, så löser vi resten sen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaahhh, vilket snyggt kar William. Du har en härlig feeling..........för detta också....inte bara PMDD och växter. Du och de andra jag sett här i Hlm ger mig verkligen det jag behöver just nu, lust och inspiration.

Snart kan vi göra om HAF till en ren satlvattensförening (?) jag är äntligen kraftfullt på gång med saltvattenskar, ett, två eller flera ha ha ha.

Utförsäljningen av min ciklidodling och alla kar flyter på bra och alla inkommande ören samlas i en liten hög för saltvattenshobbyn.

Kör på, jag följer med stort intresse vad som händer i Hässleholms alla salta kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häromdagen hittade jag en pepparmintsräka i avrinningen, jättedöd. Jag kunde inte heller se min nya ögonsten, den gula kirurgen. Efter att ha ropat efter honom och stirrat mig blind bakom den levande stenen och i alla luckor och gluggar de håller gav jag upp- han var borta. Karma?

Också såg jag att en av mina skivanemoner var lite mörbultad. Små sår, såg inte så allvarligt ut, men ändå inte ok.

Nu några dagar senare, är kirurgen fortfarande försvunnen men såren på skivan läkta. Vad kan ha hänt denna svarta dödens natt?

Kanske blev det för snabb omställning med tre kilo ny LS, två fiskar och en stjärna? Det skulle kunna förklara räkan, även om alla de andra räkorna klarade sig, inklusive den andra pepparminträkan.

Kirurgen.. Vad jag läst borde han inte kola för lite svängningar i vattenvärden. Kanske var han ännu inte helt aklimatiserad till karet. Stress från flytt, trång miljö, och nitratspik stressade honom..?

Skivan kan ha gått en rond med en eremit eller krabba. Kanske har jag något litet odjur i karet?

Men vad är sannolikheten att allt händer under en natt? Det kanske finns ett samband..

Kirurgens kropp är helt spårlöst försvunnen. Troligtvis ligger han då bland LS där jag inte kommer åt. Ska man slita upp alla stenar (vissa är limmade), för att leta, eller fixar asätarna detta? Kan det ha kommit med ett rovdjur med nya stenen? Iof var räkans kropp intakt, men det skulle kunna förklara skivans sår också.

Jag har även noterat att vissa stjälktoppar på min Xenia saknas så fingrarna är borta.

Tips och teorier mottages mycket gärna, då akvaristiken aldrig har varit så tråkig som nu..

Ändrat av Adamantis
slutkläm
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt tråkigt när det händer, men att ta det lugnt och låta allt ha sin tid är en bra grundregel när det kommer till vår hobby.

Den gula kirurgen kanske inte hade tillräckligt med bra kost, utöver det du gett dem.

Ang. räkan, så kan skalen efter de ömsar vara väldigt lika en död kropp. Du lär inte se den på ett en dag eller två om den ömsat då det tar ett litet tag innan det nya skalet hårdnat ordentligt.

Ge det ett par dagar och se hur det ser ut sen.

Du kanske ska ge upp hoppet om en kirurg i dagsläget och se igen om ett par månader hur det ser ut då istället. Se det som en långsiktig plan, och befolka långsamt, men först när du har i all sten som du ska ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för de uppmuntrande orden!

Jag har sett ömsade skal från de andra räkorna. De är tunna och genomskinliga med spår av färger och mönster. Detta var däremot inte fallet. Jag plockade ut den döda räkan och placerade i en kopp där den undersöktes högst ovetenskapligt. Den var köttig och luktade snart kräftskiva och räkmix, något jag inte tror gäller ömsade skal. Tyvärr..

Ja, relativt ny sten var ingen bra idé i samband med nya inköp. Ett nybörjar misstag jag fick lära mig den hårda vägen, och inte upprepar igen. Jag börjar också förstå hur delikat marinakvaristiken faktiskt är. Något jag kommer se som en utmaning fortsättningsvis, speciellt om man ska börja töja på de rekommenderade gränserna.

Nej, gul kirurg får vänta tills jag skaffar en störe balja (600+ rumsavskiljare kanske.. :) ).

Nu käns det däremot som något fattas i karet. Kirurgen fyllde upp och blev ett naturligt fokus för ögat. Tanken var också att han skulle äta mina grönalger som börjar ta mer plats än vad jag tillåter. Frågan är vad som ska fylla ut dessa faktorer.

Att planera långsiktigt är ett bra tips jag tänker ta till mig, tack! Jag vill ha någon organism som vill äta mina alger, undersöker just nu en sjöborre. Nummer två är en fisk som fångar blicken och blir fokus i karet. Har tittat lite på foxface, men det skulle kunna bli kirurgen all over again. Kanske är det bättre att skaffa några 2-3 Chromis. De har fina färger och är inte fullt så krävande, om jag förstått saken rätt. Om de simmar ihop kan de säkert bli ett lika bra fokus som en gul kirurg.

Jag har kollat lite på nano-reef.com efter en eye catcher, men det verkar inte precis finnas något som passar i ett nano.

Min smörbult hänger mest vid sin grotta, clownerna snuskar i euphyllian, Bangaii Kardinalerna sveper längs kanterna osv. Det behövs något som fyller ut och rör sig i pelagialen, den fria simmytan. Något den gula kirurgen gjorde med brillians!

Ja, det känns hoppfullt och inspirerande igen i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...