Gå till innehåll

PVC dimension


Speedster

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag håller på att planera mitt nästkommande kar och behöver lite hjälp.

Det kommer vara 60cm brett och 55cm djupt samt 70cm högt.

I högra hörnan kommer jag ha ytavrinning med 2 hål, ett ner till sumpen och ett upp för returen.

Överriningkammen kommer vara ca 25-30cm lång.

Returpumpen kommer att vara en tunze som klarar 300-3000 liter/h med tryckhöjd 3 meter om jag förstod det rätt.

Vilka håldimensioner hade ni valt och då vilket storlek på pvc hade ni valt?

Mvh

Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har precis båbörjat ett liknande... valde 2*25mm rör ner samt ett 25mm rör upp..

testkör just nu med en vanlig aquabee 2000 då min beställda pump inte kommit ännu..

min personliga gissning är att mitt 25rör kan ta upp emot 4000-4500 Liter.. finns fyra 90 vinklar påvägen ner.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har precis båbörjat ett liknande... valde 2*25mm rör ner samt ett 25mm rör upp..

testkör just nu med en vanlig aquabee 2000 då min beställda pump inte kommit ännu..

min personliga gissning är att mitt 25rör kan ta upp emot 4000-4500 Liter.. finns fyra 90 vinklar påvägen ner.

mvh manne

Enligt reefcentral-räknaren så räcker ett 25mm rör till ~2100 liter/timmen så det verkar som om de använder rätt stora marginaler i sin räknare.

Det är ju bra att ha marginaler men man bör ju kanske veta om ungefär hur stora marginalerna är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag minns rätt så ska man i själva durson ha en grövre dimension, för att gå ner en storlek i genomföringen. Om det är för att minska ljudnivån som annars kan uppstå vet jag inte. Dursostandpipes.com ligger tydligen nere för tillfället, så jag kan inte länka till en schematisk bild där heller...

Men här finns iaf en bild:

durso.jpg

Det syns även på denna bilden:

standpipe.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt reefcentral-räknaren så räcker ett 25mm rör till ~2100 liter/timmen så det verkar som om de använder rätt stora marginaler i sin räknare.

Det är ju bra att ha marginaler men man bör ju kanske veta om ungefär hur stora marginalerna är.

marginal ska man alltid ha.. jag har valt en 25mm ner med kran o sen en 25mm utan kran som går in om första pluggas igen av någon anledning, plus att jag ställer kranen så det i princip blir hävert bara.. tyst tyst lösning.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

marginal ska man alltid ha.. jag har valt en 25mm ner med kran o sen en 25mm utan kran som går in om första pluggas igen av någon anledning, plus att jag ställer kranen så det i princip blir hävert bara.. tyst tyst lösning.

mvh manne

Jo det är det jag menar, om dina uppskattningar och mina enhetsomvandlingar stämmer så de redan lagt till ~100% marginal i reefcentral-räknaren. Dvs det kanske är lite överdrivet att förutom det man får fram med räknaren avrunda uppåt och välja ytterligare en storlek större och dessutom använda 2 stycken vilket då skulle kunna sluta med att man har en marginal uppemot 800%.

Förresten, din uppskattning om att en 25mm skulle klara ~4000L/h, menar du då en pump med ett maxflöde på 4000L/h eller ett faktiskt flöde på 4000L/h?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är det jag menar, om dina uppskattningar och mina enhetsomvandlingar stämmer så de redan lagt till ~100% marginal i reefcentral-räknaren. Dvs det kanske är lite överdrivet att förutom det man får fram med räknaren avrunda uppåt och välja ytterligare en storlek större och dessutom använda 2 stycken vilket då skulle kunna sluta med att man har en marginal uppemot 800%.

Förresten, din uppskattning om att en 25mm skulle klara ~4000L/h, menar du då en pump med ett maxflöde på 4000L/h eller ett faktiskt flöde på 4000L/h?

jag menar faktiskt hävertflöde.. jag gissar att du har rätt ang marginalen på 100% på räknaren. sen som du säger så lägger man ju alltid till liten egen marginal så det skjuter nog iväg en hel del procent innan man är klar.

i mitt fall har jag beställt en pump från triton , dock inte fått den ännu.. en laguna 4500 , vilket i mitt fall innebär att jag ska ha kulventilen lite lagom stängd för att inte få luft i röret , sen vet jag att rör två kan ta allt om något fel uppstår på vägen.. med min höjd bör pumpen ge ganska exakt hälften dvs 2250l/h om man kollar på charten vad den kan. då i princip matchar jag skummarens pump på 2000L/t i sumpen.. det känns rätt för mig denna gång..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kulventilen har du för att bygga upp ett mottryck i röret så att det väsnas mindre. Så under förutsättning att inte pumpen är extremt kännslig i sina inställningar, skulle jag nog inte förlita mig på det för att få rätt på det. Samtidigt går det att bygga Durso som är tyst, utan kran. Det handlar väll mest om att laborera med rördimmensioner. Kran är en genväg, eftersom det låter en överdimmensionera, och sen strypa flödet till "lagom".

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för alla svar i denna tråden, gav klarhet i mycket jag inte greppade från början.

Så nu var allt beställt, blev den här listan till mitt sumpbygge/överrinningsbox/pelarbygge:

3 x Tube 1mtr 32mm

2 x tank connector 32...

1 x PVC Elbow 90° 32mm

1 x Bend 45° 32mm

3 x Elbow 45° 32mm

1 x hose nozzle 25mm

1 x reducing long 40/...

1 x Ball Valve 32mm

1 x Tube 1mtr 40mm

1 x Tee 90° 40mm

1 x cap 40mm

1 x PVC Elbow 90° 40mm

1 x Tangit PVC Cleane...

1 x Tangit PVC Glue 2...

1 x Discharge filter ...

1 x Tee 90° 16mm

3 x PVC Elbow 90° 16mm

2 x Tube 1mtr 16mm

1 x Tunze Master 1073...

1 x reducing long 32/...

1 x Overflow comb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

När det gäller durson, kan jag förlänga röret där vattnet rinner in i durson till botten av ytavrinningsboxen utan att det blir några problem?

(varför jag vill göra det är för att få lite "cirkulation" på vattnet i ytavriningsboxen så den inte bara tar det översta vattnet).

Bra eller dålig idé?

post-1559-14468918886116_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det funkar inte. I en durso rinner vattnet ner. Om du vill att den ska suga upp vattnet (hävert) så måste du sätta igen lufthålet i durson, och då är det ju ingen durso längre.

Om du ska köra med hävert så kan du lika gärna köra med ett rakt rör som slutar i den nivå som du nu ritat in durson på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det cirkulerar som nämnts tidigare lite i boxen oavsett. Förlänger man röret kan man få en ansamling av ytfilm som aldrig följer med ned, och hamnar i sumpen, även om jag bara råkat ut för det med låga flöden. Jag brukar föredra ett rör med skåror i, för att hålla eventuella djur ute ur durson, och sprida insuget över ett större område får man då på köpet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte jag får dursolösningen riktigt tyst, främst pga det bubblar lite i sumpen från röret som kommer från durson.

Vad beror det på om vattennivån går upp på durson enligt bild (ursäkta kvaliten på ritandet).

Jag har 1st 2mm hål längst upp på durson, jag testade med att borra ett 2mm hål till men det gjorde ingen skillnad så jag silikonade igen det.

Durson är byggd på 40mm pvc och tankgenomföringen är 32, därefter följer 2 90graders böjar ner till sumpen. Har även en kulventil ner till sumpen efter tankgenomföringen men har pillat 2 dar på den utan att få bort bubblorna som blir.

Går det att få den helt bubbelfri och finns något enkelt tips på hur?

(Tunzepumpen har jag ställt på lägsta effekt 300l/h, (men kan maxa den till 3000 men det blir ju rätt bra ös på den så då låter ytavrinningen istället)).

post-1559-14468918913518_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar att vattnet går upp. Normalt är att vattennivån stabiliseras någonstans mitt på T't.

300l/h, är väldigt lite i förhållande till diametern påditt rör. När du stryper det på kranen så att flödet trots allt blir lagom, är eventuellt 2mm's luft-hålet för stort.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...