Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Alltså är ett riktigt balancerat recept som följer (inklusive spåränmen):

5 liters dunkar

Dunk 1

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat (KalciumKlorid)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex

20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex

Dunk 2

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex

Dunk3

4 liter Osmosvatten

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

Saxat Ur en annan tråd här på guiden.

Har idag fixat med mina nya balling dunkar.! Dock har jag ett helvete att få dunk 2 att lösa sig.!

Har inte satt in dom i skåpet ännu , så jag har gått och skakat på dunk 2 ett antal gånger idag utan att bli av med pulverslagget på botten! , dom har stått i rumstemp. fyllde upp med 4 liter osmosvatten, något kallt o sen i med pulvert och skaka men skulle behöva något bra tips där hur ni andra gör.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var får du tag på de gröna rören?

Hur matar du solkorallen nu? Får du locka innan du matar? Regelbundna tider?

behöver inte locka något direkt.. polyperna är väldigt mycket ute, så jag passade på o fylla med matspruta med artemia(mycket) denna gång.

Någon regelbunden tid lär det inte bli så vi får se hur den klarar sig.!

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har idag fixat med mina nya balling dunkar.! Dock har jag ett helvete att få dunk 2 att lösa sig.!

Har inte satt in dom i skåpet ännu , så jag har gått och skakat på dunk 2 ett antal gånger idag utan att bli av med pulverslagget på botten! , dom har stått i rumstemp. fyllde upp med 4 liter osmosvatten, något kallt o sen i med pulvert och skaka men skulle behöva något bra tips där hur ni andra gör.

mvh Manne

Jag kör visserligen med Balling Light och andra mängder pulver, men i "mitt" recept står det (ungefär): 4 l osmosvatten i en 5 liters dunk, häll i pulver, skaka, fyll upp dunken med osmosvatten, dvs det blir nästan 5 l vatten per dunk, vilket gör det något lättare att lösa upp pulvret, särskilt dunk 3. I Balling Light receptet är det dunk 3 (sodium bicarbonate) som man får skaka som en galning :skrattar:. Kör du lika mycket mer vatten i alla dunkarna förändras väl inte proportionerna i receptet, du får öka dosen, men det bör bli lättare att lösa upp pulvret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör visserligen med Balling Light och andra mängder pulver, men i "mitt" recept står det (ungefär): 4 l osmosvatten i en 5 liters dunk, häll i pulver, skaka, fyll upp dunken med osmosvatten, dvs det blir nästan 5 l vatten per dunk, vilket gör det något lättare att lösa upp pulvret, särskilt dunk 3. I Balling Light receptet är det dunk 3 (sodium bicarbonate) som man får skaka som en galning :skrattar:. Kör du lika mycket mer vatten i alla dunkarna förändras väl inte proportionerna i receptet, du får öka dosen, men det bör bli lättare att lösa upp pulvret.
Mina 5l dunkar rymmer mer än 6l, så jag räknade om receptet så det var till 6 liter vatten och fyllde sen ända upp. Dvs någon deciliter extra. Blir precis som Bella säger, samma proportioner=dosera lite mer, men lättare att lösa.

Låter som jag också ska fylla upp dunkarna med sista litern för att få allt pulver att lösa sig ordenkligt.! sen får man ändra doserpumparna ett antal ml upp som kompensation! det viktiga är ju att allt pulver blir upplöst, annars ballar det ju ur ganska omgående.. när vi snacka jonballans.. hehe.

då kanske man kan få dom nya dunkarna på plats i helgen, nu när jag kör ner FM's trace B flaskor i dunkarna så får jag en doserpump över till något annat kul. bara trevligt.!

Adamantis , var köpte du 6L dunkar ? , nu har jag precis bytt men kul o veta tills en annan gång.! skulle vilja fått in 10L dunkar men då får bara 2,5 dunkar plats.. men jag funderar på mineralsaltet, 96g , kan man dubbla det utan upplösningsproblem o sen halvera dosen , då kan kanske det funka med 2 större dunkar(10) samt en 5L. Då hade jag kommit undan varannan uppmätning/blandning...

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är femlitersdunkar, men det går i över sex liter om man maxar upp till korken. Tror det är så med nästan alla dunkar. Har du mätt hur många litersmått du får i?

Det borde fungera att dubbla koncentrationen och halvera doseringen av mineralsalt. Jag ser ingen anledning att inte göra det. Kunde inte hitta något om mineralsaltets löslighet, tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle vilja fått in 10L dunkar men då får bara 2,5 dunkar plats.. men jag funderar på mineralsaltet, 96g , kan man dubbla det utan upplösningsproblem o sen halvera dosen , då kan kanske det funka med 2 större dunkar(10) samt en 5L. Då hade jag kommit undan varannan uppmätning/blandning...

mvh Manne

Du kan ju definitivt dubbla koncentrationen av kalciumkloriden (som har en löslighet på ~1000g/L) så om du använder en 5L dunk till den så borde det funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är femlitersdunkar, men det går i över sex liter om man maxar upp till korken. Tror det är så med nästan alla dunkar. Har du mätt hur många litersmått du får i?

Det borde fungera att dubbla koncentrationen och halvera doseringen av mineralsalt. Jag ser ingen anledning att inte göra det. Kunde inte hitta något om mineralsaltets löslighet, tyvärr.

Du kan ju definitivt dubbla koncentrationen av kalciumkloriden (som har en löslighet på ~1000g/L) så om du använder en 5L dunk till den så borde det funka.

i princip bör man då kunna dubbla koncentrationen i dunk 1 alt dunk 3, utan biverkningar. hade varit grymt smidigt till nästa gång dunkarna ska fyllas, eller så bilr det tidigare kanske.. man vet aldrig.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Seanste:

Har nu tryckt in mina nya ballingdunkar i skåpet så nu körs det Fauna Marin Ballingprodukter enligt recpet tidigare i tråden med en ändring, har hällt i en liter osmosvatten mer dvs 5L istället för 4a. då fick jag allt pulver att lösa upp sid i dunk 2.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kommer du troligtvis se ett sjunkande kH, som du kan kalibrera doserpumpen efter. Lite säkrare att börja med mindre också.

Förutsatt att allt fungerar bra med din nya blandning; visst var inte arbetet värt 1300 kr om året? :)

har ökat dosen med 20lm i förhållande till den gamla, så får man se hur det går.. arbete o arbete , det ska ju vara ett nöje o fixa med karet.. men nej det var/är inte värt 1300kr i ren blandningskostnad.. men nu ska det växa lika bra som med TM's pulverblandning, det återstår att se. eller bättre -dregglar-

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag överslagsräknade på det gav TM dig en årsutgift på ca 2000 kr och det hembakade ca 700 kr. Eftersom det troligtvis är samma pulver betalade du alltså 1300 kr för uppvägning. Därav frågan huruvida det var värt 1300 kr att slippa väga upp det själv :)

Misstänker att det är mycket sånt i denna hobby, att man betalar för kunskap. Saknar man kunskapen men ändå har viljan, får man betala saftiga pengar för hocuspocus pulver och mirakeldroppar. Så är det väl med allting här i livet, men att några centiliter ättika kostar 649 kr torde vara unikt för saltvattenshobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag överslagsräknade på det gav TM dig en årsutgift på ca 2000 kr och det hembakade ca 700 kr. Eftersom det troligtvis är samma pulver betalade du alltså 1300 kr för uppvägning. Därav frågan huruvida det var värt 1300 kr att slippa väga upp det själv :)

Misstänker att det är mycket sånt i denna hobby, att man betalar för kunskap. Saknar man kunskapen men ändå har viljan, får man betala saftiga pengar för hocuspocus pulver och mirakeldroppar. Så är det väl med allting här i livet, men att några centiliter ättika kostar 649 kr torde vara unikt för saltvattenshobbyn.

649kr för ättika vore nog unikt som du säger.. du får höra med ysta anders om det bara är ättika.. min budget pallar inte riktigt med alla 'flaskor' så det får va.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

dagens test resultat:

Mg 1350

Kh 8

Ca 440

No3 ~0 (ej mätbart)

är ganska nöjd med dessa mätvärden även om jag gärna hade haft 9 , 9,5 i Kh då jag har läst till mig att musslorna ska trivas bättre i lite högt Kh värde.

så Fauna Marin Ballingen verkar kunna hålla karet fint även om det nu bara har gått någon enstaka dag med nya ballingdunkar så hoppas jag på det bästa, hade varit riktigt kul om lite koraller tog fart o växte på sig en del..

har även tillsatt en Prodibio ampull igen , denna gång BioDigest. Har ärligt talat ingen anning ännu efter nu totalt tre BioDigest ampuller om denna ProdiBio har någon effekt , korallerna tycker jag ser likadana ut som innan jag började , men ger inte upp så lätt..

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja!

DÅ anders eftersökte någon helbild så kommer här tre bilder lite snabbt taget, hade 105 macro't på så man fick stå ett par meter ifrån, dvs tills något tog emot i huset.

Nu är där fragg hyllor på båda sidor som ska bort är det tänkt, men det tar lite tid.. bortse från dom. -solmoln , var ju inga direkt sps byten på svg-syd träffen, så dom får växa till sig en del till.. :)

post-3404-1446891923129_thumb.jpg

post-3404-14468919231527_thumb.jpg

Mvh Manne

post-3404-14468919231062_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...