Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

ser trevligt ut Manne.
Mycket snygga bilder.

bilerna är ok så, men det är svårt o få till bra bilder över hela karet, betydligt roligare när man ska focusera på enstaka koraller istället..

tycker helbilderna blir lätt 'grötiga'. hur jag nu ska förklara det..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

riktigt läckert kar..

ska bli intressant och följa utvecklingen med Prodibio.

har ju ett antal ampuller kvar , så ska definitivt köra vidare o se om/vad som händer , om något händer.. nitraten är inte mätbar så något funkar, då jag matar mina LPSer en hel del.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker fotona är riktigt bra men karet är oerhört mycket snyggare i verkligheten, tycker jag.

Lite av höjdkänslan på revet försvinner i fotograferingen. Är det så enkelt som att det är kamerans vinkel som gör detta, eller har det andra/fler förklaringar.

Fast i och för sig tycker jag bild 3 återspeglar rätt höjd på revet så att säga.

Hur som helst, ett sånt kar väcker mer habegär och fler drömmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Kul att fler prövar prodibio. Jag har kört med det sedan uppstart, ca 8 månader sedan. Jag har alltid haft väldigt låga nitrat/fosfat värden, mellan 0,2-0,5 på salifert. Jag matar väldigt mycket, och har slarvat en del med vattenbyte ibland. Har aldrig haft några problem med alger, trots att jag inte använt osmosvatten förrens nu. Det enda jag försöker bli av med nu är en grön hinna på glaset som kommer var 3:dje dag ungefär, därav nyinköpt osmos.

Kul att höra andras erfarenheter av prodibio, då jag aldrig kört utan. Men jag misstänker att mina goda värden är pga ampullerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Kul att fler prövar prodibio. Jag har kört med det sedan uppstart, ca 8 månader sedan. Jag har alltid haft väldigt låga nitrat/fosfat värden, mellan 0,2-0,5 på salifert. Jag matar väldigt mycket, och har slarvat en del med vattenbyte ibland. Har aldrig haft några problem med alger, trots att jag inte använt osmosvatten förrens nu. Det enda jag försöker bli av med nu är en grön hinna på glaset som kommer var 3:dje dag ungefär, därav nyinköpt osmos.

Kul att höra andras erfarenheter av prodibio, då jag aldrig kört utan. Men jag misstänker att mina goda värden är pga ampullerna.

ville testa något annat än zeo , så får man se vad prodibio ger för effekt i karet.. vill ju gärna få till fina färger på korallerna, utan att köra enligt zeovit metoden då jag inte har orken/viljan med att pyssla dagligen med alla blå små flaskor, för att inte tala om priset på dom, rinner snabbt iväg en bra stor slant.

Snyggt Manne!

Tackar adddo!

Aaaaa... dina lila montiporor, snygga! Letar fortfarande efter fraggar av de lila, man kanske kan få boka in till sommaren då det går att skicka?

Snygg burk!

nu är ju mina lila montiporor i fraggstorlek själva, så vi får se sen då till sommaren var man är då, men man vet aldrig..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

har tillsatt en Bioptrim ampull som vanligt, inne på tredje ampullen nu, kan inte se något synligt i karet ännu ang prodibio, dock mäter jag noll i nitrat.

Har mätt Kh't till 8 så FM ballingen verkar funka den också :) , kanske ska öka dosen lite o se om Kh't kan vandra upp till 9, mest för musslornas välbefinnande. Doch har jag en liten hystrix fragg på hyllan som växer som aldrig förr.. bara kul.!

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

upplerver att det saknas något i red sea saltet, har dock ingen anning alls vad.. min seriotopa calendrium korall tappar färgen o ser sleten ut. efter ett par byte med reef crystal kom färgen igen..

mvh manne

Ok så saltet/salterna har den effekten på färgerna det visste jag inte,trodde mest dem olika salterna innehöll olika värden bara och olika priser hehe

En annan sak bara hur mycket ska man tro på vad det står på spannen med salt i,stämmer det i verkligheten det Calcium värdet tex som står på dem olika salterna,är det nåt du vet om Manne?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok så saltet/salterna har den effekten på färgerna det visste jag inte,trodde mest dem olika salterna innehöll olika värden bara och olika priser hehe

En annan sak bara hur mycket ska man tro på vad det står på spannen med salt i,stämmer det i verkligheten det Calcium värdet tex som står på dem olika salterna,är det nåt du vet om Manne?

kan ju vara min hink som är lustig.. har kört ett par hinkar red sea tidigare.. blir ju en del vattenbyte här :) med två kar.. tipset är att prova varje hink o mät nyblandat vatten.. men kolla att det är rätt salthalt innan du testar så det blir rätt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst några "tank of the month" intervjuer och det är tydligen ganska vanligt att man kör med en tre-fyra saltmärken. Detta för att mängden på de olika spårämnena varierar så kraftigt mellan märken. En tanke att salterna kompletterar varandra låter genomtänkt. Detta skall utforskas framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst några "tank of the month" intervjuer och det är tydligen ganska vanligt att man kör med en tre-fyra saltmärken. Detta för att mängden på de olika spårämnena varierar så kraftigt mellan märken. En tanke att salterna kompletterar varandra låter genomtänkt. Detta skall utforskas framöver.
Konstigt, jag har upplevt precis samma sak med red sea pro saltet. Det måste ha kommit en dålig batch i skåneområdet :)

ska hålla mig till reef crystals just nu, har ju dock en hyfsat ny red sea coral pro , så det lär inte vara från samma batch som min tidigare red sea hink.. hoppas jag, om det nu skulle vara något som saknas i saltet..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...