Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Härligt randig godis (Acanthastrea)

tyckte jag med så den fick följa med mig hem..

nä jag är hemma med maginfluensa. Men den blågula kan inte vara 12cm......inte en chans

ring ner till anders o fråga då.. säger han under tio så kan jag köra på den..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

i natt var man en nattuggla.. sånt händer när man har småbarn i familjen.. men passade på att slänga fram kameran i 30s.

post-3404-14468918862851_thumb.jpg

Acanthastrean fullt utslagen. vacker värre kan jag tycka.. fastnar mer o mer för vackra LPSer.

bilden är tagen med blix..

Mvh Manne

post-3404-1446891886264_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste:

Nu har det flyttat in en LPS till, hade den i mitt fragg kar sen tidigare.. nu får den bo i detta kar istället.. en Lobophyllia hemprichii om man ska lita på reeflex bilderna.

post-3404-14468918876533_thumb.jpg

kommer o bli ett par LPSer till så fort tiden finns till o mecka lite..

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oohh så snygg den var då.

Hur förökar man de där Lobophylliorna? Om det är möjligt kanske vi kan byta fraggar någon gång i framtiden !?

Senaste:

Nu har det flyttat in en LPS till, hade den i mitt fragg kar sen tidigare.. nu får den bo i detta kar istället.. en Lobophyllia hemprichii om man ska lita på reeflex bilderna.

[ATTACH]41192[/ATTACH]

kommer o bli ett par LPSer till så fort tiden finns till o mecka lite..

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oohh så snygg den var då.

Hur förökar man de där Lobophylliorna? Om det är möjligt kanske vi kan byta fraggar någon gång i framtiden !?

frodas den bra så är min gissning att den helt enkelt delar sig i köttet.. sen när den vuxit en bit till så kan man gissningsvis kapa av kalk skelettet men min dremel.. o så har man två delar.. men nu är detta en gissning , har inte kollat upp det.

euphyilla funkar så iaf..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt Snyggt!! kommer där i mer sten med tiden som du ska bygga uppåt med?

planen är faktiskt att inte lägga i mer sten Om det inte sitter en snygg korall på den ;) det är all sten som jag hade i RSMet innan plus 1-2 kg som jag hade i mitt andra kar.. planen är att det ska se 'luftigt' ut i burken denna gång. ska komma i ett gäng olika fraggar till LPSer o SPSer.

ska se om SPSerna kan växa till sig lite bättre här i kuben , jag hoppas på den nya vattenvolymen samt att jag kan variera flödet bättre i detta kar ska påverka korallerna positivt.

som det är nu så har jag nu en del knappar och någon skiva som ska flytta ur/säljas för att tillgodose lite LPSer istället..

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

Var nere på Håkanstorp zoo samt zg då jag hade lite andra ärdenden att göra i den stan, dvs hårda klappar på netonet :ler: bla. även ett snabbt besök hos laggeman o kolla in hans nya projekt.

en styck LPS röd Goniopora , fick följa med hem , tyvärr verkar den inte helt trivas ännu, har precis flyttat den nu innan kortet togs , så jag ska se om den trivs bättre på denna plats.

post-3404-14468918888033_thumb.jpg

sen är här ett par andra bilder som låg i kamerans minneskort.

lobophyllian utslagen nattetid , underbart vacker kan jag tycka..

samt en fripassagerare LPS 'Cycloseris tenuis' fungia som bara var 1cm när jag hittade den första gången . nu matar jag den då o då så den har växt på upp emot en femkrona nu..

post-3404-1446891888783_thumb.jpg

har idag tillsatt min första 'Bio Digest' från Prodibio kittet.

mvh manne

post-3404-1446891888761_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt, snyggt Manne.

Ja, de där Lobophylliorna är verkligen coola när de är utslagna.

Häftig fripassagerare. Såna skulle jag också kunna tänka mig hade fått "följa med" som fripassagerare :smiley20:

just den röda lobon är ju en av favoriterna.. dock finns det några o välja på ju..! men dom fyller snabbt upp karet.. så man får tänka lite..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo!

som småbarns pappa är man uppe före tuppen.! så jag passade på o ta lite 'nattliga' bilder nu såhär på julaftons morgon.

post-3404-14468918897966_thumb.jpg

post-3404-14468918898357_thumb.jpg

post-3404-14468918898551_thumb.jpg

akvariet rullar på och kiselalgerna blommar :) får skrapa ganska ofta men det var väntat nu i starten. det jag nu väntar på är att alla korallerna ska visa lite tillväxt så jag vet att dom klarade flytten.. det mesta ser ok ut nu, någon enstaka korall som är trist i färgen osv.. men det kommer nog tillbaka..

*God Jul* till alla.!

mvh Manne

post-3404-14468918897764_thumb.jpg

post-3404-14468918898161_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fräcka röda knappar!! Skönt att man inte är ensam vaken vid 05.30... ;)

det är inga kanppar så sätt.. det är en LPS korall vid namn Goniopora.

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=597+321+466&pcatid=466

nu är den ny i karet men redan ett trevligt inslag kan jag säga, nu hoppas jag att den tar sig fint o växer på här med.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

Då dagens klappar är öppnade och kidsen ligger nu o sover så får man ta chansen o leka loss lite med julklapparna.! fick ett stativ samt fjärr knapp till kameran.

så här kommer ett axplock.. inser att man behöver läsa på både kameran o kunskapen bakom att ta bra foton.

kameran är en d80 , objektive't är sigmas 105 Macro

post-3404-14468918898949_thumb.jpg

post-3404-14468918899363_thumb.jpg

post-3404-14468918899756_thumb.jpg

post-3404-14468918900141_thumb.jpg

post-3404-14468918900334_thumb.jpg

mvh Manne

post-3404-14468918898747_thumb.jpg

post-3404-1446891889915_thumb.jpg

post-3404-14468918899565_thumb.jpg

post-3404-1446891889995_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

God Jul på dig Manne, och alla andra här inne också vad det beträffar.

Din julklapp med stativet och fjärrutlösaren blev en riktig överraskning förstår jag :ler: Jag tycker det är snygga foto du har lyckats med redan.

Men visst är det så att man behöver ta en j...a massa foto för att lära sig. Har ju likadan kamera som dig men än har jag inte köpt något makro, men det kommer.

Gonioporan är ju hur fräck som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

God Jul på dig Manne, och alla andra här inne också vad det beträffar.

Din julklapp med stativet och fjärrutlösaren blev en riktig överraskning förstår jag :ler: Jag tycker det är snygga foto du har lyckats med redan.

Men visst är det så att man behöver ta en j...a massa foto för att lära sig. Har ju likadan kamera som dig men än har jag inte köpt något makro, men det kommer.

Gonioporan är ju hur fräck som helst.

då har du något o se fram emot sen när du planerar in ett 60mm alt 105mm macro.. men många bilder blir det innan man är nöjd kan jag säga.

själv är jag ganska intresserad att lära mig kameran bättre, men det har svårt att fastna hur man ska gå till väga.. glömmer det man lär sig mellan gångerna kameran är framme.

mvh manne

Ändrat av _Manne_
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

har nu fått i första euphyllian nu. satte den på en ganska stor fraggsten som jag planerar att köra ner i sanden bara, så hoppas jag den klarar att stå så utan att välta.

post-3404-14468918912434_thumb.jpg

sen en bild på en Montipora 'Superman' fragg, vackert blå botten med röda polyper. :) lite svår o få till fotot , men det får duga.

post-3404-14468918912639_thumb.jpg

äntligen, en montipora fragg som jag trodde skulle stryka med i flytten har nu totalvänt o växer superfint igen.. från att den hade döda områden till nu fullt levande över hela ytan o ljus fin kant runt om har gått väldigt snabbt faktiskt. bara kul.!

post-3404-14468918912857_thumb.jpg

Har idag tillsatt min första 'Bioptrim' kapsel som ett led i ProdiBio metoden, har ju nu gått en vecka ca sen jag tillsate första 'Bio Digest', och tanken är att köra på såhär o se vad som händer.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt Manne att det vänt med de koraller som fick stryk vid RSM flytten. Det glädjer även mig ;)

Den där "metoden" som du kör med får du förklara för mig lite närmare någon dag för det låter intressant.

japp, det är bara kul att se att det börjar vända ordenkligt.. 'bara' min större lila flakmontipora som också ska få fart, den är ju halvdöd fortfarande men lever fint på vissa områden.. , en korall jag absolut inte vill bli av med..

ang Prodibio så handlar det om en kapsel i veckan har jag förstått det som ena veckan bakterier , nästa vecka bakteriemat , om jag fattat allt rätt.

ska prova så ett par veckor o se om jag kan se/uppleva någon skilland mot innan när allt var i rsmet utan någom metod överhuvudtaget.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...