Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Härlig kub du fått ihop magnus, kul blandning med korallerna. :smiley20:

/Gustaf

Tackar Gustaf, har helt snöat in på en mix av LPSer o SPSer, LPSerna kommer nog o ta överhand om man nu får dom till o växa o frodas.!

nu har man lite begränsat utrymme i kuben så man får plocka lite 'guldägg' bland korallerna. inget direkt snabbväxade för då är det kört med platsen.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo

Här kommer en bild på min candy cane fragg i blåljuse.!

samt bilder på en nylimmad fragg som jag fått av johan , är en oxypora.

post-3404-14468919134079_thumb.jpg

post-3404-14468919134474_thumb.jpg

nu hoppas jag att den sitter kvar imorgon, har redan ramlat ner ett par ggr, men man får ju inte ge sig så lätt. Är det någon som känner igen oxyporan o vet 'efternamnet' på den så är jag tacksam för den infon.

mvh Manne

post-3404-14468919134279_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Candy Cane ser ut som en liten leksaksbil, den var riktigt snygg!

Tackar peter! är det fyra hjul då du ser eller ?

Tjena magnus, jag måste säga att jag är mäkta imponerad av ditt kar.

vad kör du med för tillsattser?

i huvudsak kör jag med balling med 3 kanalig doserpump.

http://www.tropic-marin.com/web/english/produkte/biocalcium-liquid.htm

länken är till den 'balling' jag kör med, köper i pulverform och blandar ut en påse i 5L osmosvatten. tot 3 dunkar a 5L som sen doserpumpen pytsar i ca 1dl varje dag.

just nu kör jag även med grotech spårämnen, men inte sett något förändrat resultat sen jag började med det. 1ml/dag

har även någon blå liten flaska som sporadiskt änvänds då o då.. dom är ju inte direkt gratis.

Dax för en ny helhetsbild =) Snyggt kar du har fått ihop!

just nu mindre lämpligt då jag har två fragghyllor fyllda med sps fraggar, inför kommande SVG-SYD möte.! , grön Calendrium, lila stylopora, montipora superman , rörväxande röd montipora , acropora tricolur , hystrix.. mm.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just nu mindre lämpligt då jag har två fragghyllor fyllda med sps fraggar, inför kommande SVG-SYD möte.! , grön Calendrium, lila stylopora, montipora superman , rörväxande röd montipora , acropora tricolur , hystrix.. mm.

mvh Manne

Då finns det ju ännu större anledning till att visa det, så du kan visa fraggarna också om nån vill boka någon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just nu mindre lämpligt då jag har två fragghyllor fyllda med sps fraggar, inför kommande SVG-SYD möte.! , grön Calendrium, lila stylopora, montipora superman , rörväxande röd montipora , acropora tricolur , hystrix.. mm.

mvh Manne

Då finns det ju ännu större anledning till att visa det, så du kan visa fraggarna också om nån vill boka någon.

kan se senare.. kanske lägga upp en bild i svdsyd tråden senare. tycker det är dåligt på fraggbytar fronten på våra möten.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tidig morgon matning!

tinade upp en bra bit fryst artemia och cyclops i en 60ml spruta som jag matar mina LPSer med, har en bit silicon slang sen en hård bit 4/6mm rör så jag kan enkelt styra vart födan ska ta vägen! funkar kanon bra att göra så.. perfekt vid punktmatning.

stänger man av pumparna så funkar det ännu bättre.. fiskarna verkar inte direkt reagera i någon större mängd, åtminstone vad jag kan se i nattmörkret.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har gjort en ändrig i det tekniska.!

då jag upplevde en del microbubblor från skummaren i kuben's visningsdel så har jag nu provat med att lägga i en strimma blå filtermassa i bubbelfällan, dock utan bra resultat så jag tog bort Laguna pumpen på 4500L och satte dit en vanlig aquabee på 2000L istället.

Resultatet blev genast positvt ang bubblorna.. försvann nästan helt direkt, så jag tror att flödet genom min lilla sump inkl bubblefälla var förhögt helt enkelt. nu hinner bubblorna fastna/försvinna innan returpumpen trycker upp vattnet igen.

får köra så ett tag nu o se hur jag gör med lagunan..

funderingar nu i efterhand ang kuben..

kuben passar mig klockrent, perfekta mått, är supernöjd med placeringen här hemma. fått till det mycket bra i karet också kan jag tycka, nu ska jag bara få till ballingen bra igen så korallerna kan växa. Det finns en nackdel med dessa 'små' kar, skåpet är litet o trångt för allt jag vill få plats med.

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm do i smell that someone wants an upgrade :o

Jo det kan ju vara det.Känner själv att 350 liters hörn är för litet.Har till min tjejs fasa tittat på 1800 liters karet som brommazoo har.Men 40000+ för ett färdigt paket där jag inte kan välja själv så mycket hmmm jag vet inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm do i smell that someone wants an upgrade :o

Jo det kan ju vara det.Känner själv att 350 liters hörn är för litet.Har till min tjejs fasa tittat på 1800 liters karet som brommazoo har.Men 40000+ för ett färdigt paket där jag inte kan välja själv så mycket hmmm jag vet inte.

blir ingen upgradering av kuben så.. är mycket nöjd med kuben som det nu blivit.

färdigt paket a´ 1800L för 40000+ låter inte så farligt kan jag säga.! jag har passerat 40000 sen länge i mitt 600L.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske en byråmöbel med luckor bredvid, för teknik osv. Vad vill du mer få plats med?

när jag började med att trycka in sumpen såg det mörkt ut.. skulle vilja ha större ballingdunkar tex.. , större osmosbehållare , kanske plats för någon reaktor om det skulle behövas.. osv..

en sak jag letar efter är en omvänd kaffetimer typ.. vill kunna stänga av skummaren tex i 1 timme (på en knapp) för att den sen ska autostarta igen.

idag testar jag Prodibio ampuller , blir man inte nöjd där så kanske en zeovit reaktor(gärna en automatisk för mindre kar)

listan kan göras längre.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kört med Zeovit förut? Jag har funderat att börja men inte vågat enu.Vet inte vad jag är rädd för är nog bara det att jag måste få se det i real time för att förstå allt.

Vart bra nära att öppna bar skåpet och starta med Vodka men samma där vågar inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sån vill jag också ha... :)

vi är nog många som letar efter denna funktion.! till skummaren eller returpumpen osv.. beroende på vilken funktion man är ute efter.

Har du kört med Zeovit förut? Jag har funderat att börja men inte vågat enu.Vet inte vad jag är rädd för är nog bara det att jag måste få se det i real time för att förstå allt.

Vart bra nära att öppna bar skåpet och starta med Vodka men samma där vågar inte.

jag kör zeo till en viss del i mitt stora kar, inte i kuben , men tycker det är lite väl dyrt när man ska köpa dessa små små flaskor för många pengar.

så just nu testar jag något som heter ProdiBio i kuben.. ett antal ampuller som man ska hälla i karet. just nu kör jag EN ampull i veckan. inget duttande som zeon med dagliga doser.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur pass funkar då nedräknings funktionen ? för det är den funktionen du menar ?

mvh manne

För mig har den fungerat bra. Man ställer in hur lång tid man vill att den ska vara avslagen, detta behöver man bara göra en gång. Sen trycker man på en knapp så slår den av strömmen under den inställda tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig har den fungerat bra. Man ställer in hur lång tid man vill att den ska vara avslagen, detta behöver man bara göra en gång. Sen trycker man på en knapp så slår den av strömmen under den inställda tiden.

om man kör timern då i ON läge dygnet runt.. är det bara o trycka på knappen för nedräkning o den slår av den tiden som är förinställd då. ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...