Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

tjo! var tvungen o testa en gång till med aqua-spy'n.

[ATTACH]42701[/ATTACH] [ATTACH]42702[/ATTACH]

[ATTACH]42703[/ATTACH] [ATTACH]42704[/ATTACH]

tyckte många fler så bra ut i kamerna med på datorn var dom suddiga som in i *. , blir till o öva öva..

mvh Manne

Aaaahhh, ooohhhh så fräckt. -respekt-Tummen upp

Varför måste det komma fler och fler saker som vet att man kommer att skaffa sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow! Då är det kanske dig man ska köpa kemikalierna av, då du lär sökt det billigaste med tanke på din förbrukning.

gissar att stig har både kemi och massa fraggar att försälja, så william, bara o ta 740in o bege sig mot gemla.. en trevlig dagsutflykt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 dl dagligen har lite respekt med sig.. har du någon aning om vilken mängd korall skellett 12 dl balling kan motsvar ? måste ju vara en ansenlig mängd ändå.

mvh Manne

Hmm, det är nästan 1 mol kalciumjoner per 2 liter ballingvätska och molmassan för kalciumkarbonat är ungefär 100g/mol så 2 liter ballingvätska motsvarar ungefär 100g korallskelett. 12 dl innehåller alltså motsvarande 60 gram kalciumkarbonat.

Tillväxten borde alltså vara ungefär 60 gram per dag eller 1,8 kg per månad!

EDIT: förutsatt att stig kör med samma recept som varit uppe tidigare i den här tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, det är nästan 1 mol kalciumjoner per 2 liter ballingvätska och molmassan för kalciumkarbonat är ungefär 100g/mol så 2 liter ballingvätska motsvarar ungefär 100g korallskelett. 12 dl innehåller alltså motsvarande 60 gram kalciumkarbonat.

Tillväxten borde alltså vara ungefär 60 gram per dag eller 1,8 kg per månad!

EDIT: förutsatt att stig kör med samma recept som varit uppe tidigare i den här tråden.

1,8kg korall skellett i månaden känns som hela min korall skara i kuben.. euphyllian har kanske lite 'vikt' resten är ju något hekto på sin höjd..

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina bilder du tar, tack för att du delr med dig. :smiley20:

Bra värden!

/G

Tackar! trevligt med lite positiva komentarer! försöker lägga tid på både tråden här o givetvis hobbyn hemma, även om det alltid inte hinns med så får man göra så gott det går.

Kan bara hålla med!!!

Tackar! gör så gott man kan.!

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Seanste:

Idag fick jag hem min sollorall "Tubastrea faulkneri" , den har fått sova över hos en saltkollega här i stan. idag var jag o hämtade hem den.!

ska prova o fragga på den sen, när tillfälle ges..

http://se.reeflex.net/tiere/629_Tubastrea_faulkneri.htm

Bilderna är tagna i Blåljuse enbart och första bilden är med blixt.

post-3404-14468919193844_thumb.jpg

post-3404-14468919194044_thumb.jpg

har även idag testat timern till skummaren igen med ett knapptryck på CD , och det funkade precis som planerat.. doserade Prodibio produkten Biotrim, sen lämnade jag dörren öppen så jag ev kunde reagera på ljudet när skummaren gick igång, och det funkade fint.

Mvh Manne

post-3404-14468919193649_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker bilderna i blåljus är snyggare än den med blixt. Vilka stämmer bäst överens med de verkliga färgerna, den med blixt?

Jag håller med dig.. utan blixt är snyggast..

det är den med blixt som är mest 'rätt' när det gäller färgen.. så den fick följa med (bilden).

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo!

Idag när man kom hem från jobbet blev man glatt överaskad.!

Solkorallen fullt utslagen! fantastiskt fin i färgen! Fotona återger färgen klockrent denna gång. perfekt med ett smidigt stativ till kameran vid ett sådant här läge!

post-3404-14468919195752_thumb.jpg

post-3404-14468919195952_thumb.jpg

Köpt på mig nya ballingdunkar o fixat lite med dessa! Har borrat två hål i locket på varje dunk. ett hål för 4mm grönt hårt rör som jag trycker ner i botten på dunken. (röret är snedskuret i nederkant så det inte kan ligga dikt an mot botten.)

Perfekt se o bara koppla på slangen från Grotech doserpumpen.

Även gjort ett litet 1,5mm hål i locket för att luften ska kunna komma ner i dunken när grotechen suger ballingvätskan.

detta känns som en smart lösning, nu får man se om det är det praktiskt.

post-3404-14468919196342_thumb.jpg

Mvh Manne

post-3404-14468919195555_thumb.jpg

post-3404-14468919196159_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...