Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

sån tur.!

jag hade denna digitala timer från classes i "bra o ha lådan" , funkade utmärkt med den också när man väl fattar hur man ska ställa in tiden,funktionen osv..

ett knapp tryck på 'CD' och timern bryter strömmen 40 minuter, för att sen stara igen.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136185277

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Auh, beställde precis två sånna..

Märkte idag när jag matade för första gången med sumpen igång att skummaren svämmade över när cirkulationspumparna i rsm:et stängdes av (hemmabyggd sump, alltså inte skummaren som kommer med RSM:et) och en decimeter från visningsdelen fyllde sumpen. Tack och lov hade jag räknat med lite extra vattenvolym så allt stannade i karet. Kom dock på att jag numera var tvungen att stänga av skummaren vid varje matning framöver. En farlig grej det där, då man lätt glömmer. Är det av någon liknande anledning du vill ha timer på skummaren?

Om man kör med doserpump kan det kanske vara en idé att låta skummaren vara avstängd när pumpen matar. Kanske inte spelar någon roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Auh, beställde precis två sånna..

Märkte idag när jag matade för första gången med sumpen igång att skummaren svämmade över när cirkulationspumparna i rsm:et stängdes av (hemmabyggd sump, alltså inte skummaren som kommer med RSM:et) och en decimeter från visningsdelen fyllde sumpen. Tack och lov hade jag räknat med lite extra vattenvolym så allt stannade i karet. Kom dock på att jag numera var tvungen att stänga av skummaren vid varje matning framöver. En farlig grej det där, då man lätt glömmer. Är det av någon liknande anledning du vill ha timer på skummaren?

Om man kör med doserpump kan det kanske vara en idé att låta skummaren vara avstängd när pumpen matar. Kanske inte spelar någon roll.

när jag ska tillsätta mina ampuller á Prodibio så bör man ha skummaren avstängd en stund, sen glömmer man ha igång den igen.. du vet..

ett annat läge är ju när man matar.. tror det är positivt o låta skummaren vara avstängd då med ett tag, speciellt om man kör med diverse småfoder till invertebreds osv..

nu har jag satt min timer på 40mins , kanske lite länge , men får prova.

ang skummaren så skummar min över väldigt lätt om nivån höjs ett par cm så där har vi samma problem med små sumpar.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste:

återigen blir man positivt överaskad.. två dagar från beställning till paketet står i hallen uthämtat! underbar service kan jag tycka!

beställt hem lite Fauna Marin Balling produkter och lite annat smått o gott, inkl en aqua spy från Bubble Magus , så att jag kan prova o ta lite kort från ytan. Ska bli intressant o se om jag kan få fram lite av färgen i karet som man inte får genom glaset.!

Har bestämt mig för att prova fauna marin's balling produkter nu ett tag o se om det blir någon skillnad i förhållande till Tropic Marin's. Så nu blir det till att blanda pulvet på egen hand istället för färdiga påsar.

Har hittat ett Balanserat Ballingrecept här på guiden från Marko(Datruka) som jag planerar att använda som grundförutsättning. Så får vi se hur det går , kommer även att tillsätta spårämnen via dunkarna.(FM Ultra Trace B flaskorna)

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet hur mycket mineralsalt som ska tillföras per liter? Manne och jag har samma recept förutom att det ena säger 96g och det andra 98g.

Har också sett att vissa låter mineralsaltet utgöra 80% och andra 70% av färdiga salt som bildas med överflödigt natrium och klorid från de olika dunkarna. Kanske dessa 10 procentenheter som resulterar i de två gram som skilljer våra recept.

Så, är 70% eller 80% av ett naturligt saltvatten "ren NaCl"?

Sorry om jag kladdar ner din tråd Manne. Kanske passar bättre i egen tråd. Men, det kan vara bra att veta till blandningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet hur mycket mineralsalt som ska tillföras per liter? Manne och jag har samma recept förutom att det ena säger 96g och det andra 98g.

Har också sett att vissa låter mineralsaltet utgöra 80% och andra 70% av färdiga salt som bildas med överflödigt natrium och klorid från de olika dunkarna. Kanske dessa 10 procentenheter som resulterar i de två gram som skilljer våra recept.

Så, är 70% eller 80% av ett naturligt saltvatten "ren NaCl"?

Sorry om jag kladdar ner din tråd Manne. Kanske passar bättre i egen tråd. Men, det kan vara bra att veta till blandningen.

du får kladda i tråden.. handlar ju om ballingen som ska ner i mitt kar sen ändå..!

Alltså är ett riktigt balancerat recept som följer (inklusive spåränmen):

5 liters dunkar

Dunk 1

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat (KalciumKlorid)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex

20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex

Dunk 2

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex

Dunk3

4 liter Osmosvatten

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

Saxat Ur en annan tråd här på guiden.

Alla ballingpreparat finns hemma nu så man får leka kemist sen antar jag.! hur pass Pet noga är det med pulvert nu då. räcker det med en Classe våg som kör hela Gram utan decimal ?

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, toppen!

96g och mitt recept säger 98g, hmm..

Jag tänker att eftersom man ändå räknar på molmassa för att få det rätt, så är det dumt att slumpa bort den noggrannheten med ett höftande mått. Märks ju iof säkert ingen skillnad. Gör man dessutom kontinuerliga vattenbyten spelar det säkert ingen roll. Jag kommer dock vara anal i frågan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att differensen mellan era mått kommer att påverka karet i allra högsta grad!!! Säkert kommer salthalten att ändras med 0,000000000001% på ett år :)

MVH Danne (som skippat saltet helt och kör vattenbyten och fyller säkert på lite extra vatten istället)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, toppen!

96g och mitt recept säger 98g, hmm..

Jag tänker att eftersom man ändå räknar på molmassa för att få det rätt, så är det dumt att slumpa bort den noggrannheten med ett höftande mått. Märks ju iof säkert ingen skillnad. Gör man dessutom kontinuerliga vattenbyten spelar det säkert ingen roll. Jag kommer dock vara anal i frågan :)

nu får teoretikern william lugna sig så kör vi på 96g som receptet säger.. jag säger själv 'bara kör' 2g hit eller dit.. kan nog inte spela så stor roll även på sikt.

har passat på idag o fixa tre nya dunkar! en aningen smalare o lite högre.

Tänk på att differensen mellan era mått kommer att påverka karet i allra högsta grad!!! Säkert kommer salthalten att ändras med 0,000000000001% på ett år :)

MVH Danne (som skippat saltet helt och kör vattenbyten och fyller säkert på lite extra vatten istället)

då har du en kanal över om du kör 3 kanaler.. använder du den till något vettigt nu istället för mineralerna ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja.. Kanaler & kanaler det är bara en önskedröm, jag kör manuellt med doserspruta (har iofs ett D.I.Y doserings system med pumpar som jag körde några månader, men det blev exaktare att dosera själv)

Men i det tredje dunken kör jag Magnesium + magnesium komplex

Ps. du kan styra hur gröna koraller du vill ha med tillsatsen Iodine i dunk 2, råkar du överdosera får du knall/neon gröna spsér

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja.. Kanaler & kanaler det är bara en önskedröm, jag kör manuellt med doserspruta (har iofs ett D.I.Y doserings system med pumpar som jag körde några månader, men det blev exaktare att dosera själv)

Men i det tredje dunken kör jag Magnesium + magnesium komplex

Ps. du kan styra hur gröna koraller du vill ha med tillsatsen Iodine i dunk 2, råkar du överdosera får du knall/neon gröna spsér

// Danne

en grotech 3 kanalare är väl värt pengarna när man väl har den, jag kan lova det... jag körde manuelt med spruta ett par månader , hade då en 60ml spruta, så när den dosen inte räckte längre så blev det köp av lite teknik.. ångrar det inte ett ögonblick.

och tack för tipset om iodinen.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var ju tvungen o testa min nya aqua-spy.

tog ca tio bilder , här kommer fem av dom, tagna i autoläge, detta är mest en lite test av vad jag ska försöka få till lite bättre senare, inte helt lätt att hålla aqua-spy'n i ena handen o ha en kamera med 105 macro i andra.

det krävs fler händer om man ska få till dom 'där' bilderna kan jag säga.. åtminstone för min del.. och undvika reflex från mh/t5or.

post-3404-14468919160416_thumb.jpg

post-3404-14468919160845_thumb.jpg

post-3404-14468919161072_thumb.jpg

färgerna stämmer hyfsat jäkla bra med verkligheten nu med aqua-spy'n, riktigt kul faktiskt, men man får öva o öva.! känns direkt i ryggen när man står på en pall halft hukad ner i baljan.!

mvh manne

post-3404-14468919160207_thumb.jpg

post-3404-1446891916062_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Du ångrar inte att du inte fick bytt till Optiwhite? :)

fick bytt, nae inte så.. visst nästa gång så vet man mer.. men jag hade inte orkat med o tömma kuben för att tex byta front glaset.. precis då när jag äntligen hade fått i allt o någerlunda ordning på saker o ting.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag endast varit akvarist i ett år, varav 5-6 mån är salt har jag inte fått den där känslan för var man skvätter i lite extra för färg osv, utan får istället klamra mig fast vid det som jag kan förstå och greppa.

Min erfarenhet av saltvattensakvaristiken är att om man töjer på gränserna blir det ofta kostsamma konsekvenser. Tillåt mig att vara anal och citera min källa och stora inspiratör, Jonas Roman och hans 20 sidiga genomgång av ballingmetoden:

"Uträkning av det NaCl – fria saltets dosering

Nu återstår att räkna ut hur många gram natriumkloridfritt

salt vi skall blanda i den tredje 2 litersbehållaren:

Vi vet från ”Balling” formeln:

CaCl2 + 2 NaHCO3 ⇒ 2 NaCl + CaCO3 + CO2 + H2O

att det bildas 2 mol natriumklorid per varje mol tillförd

kalciumklorid. Vi har precis räknat ut att vi skall tillsätta

143,5 g kalciumkloriddihydrat i behållare 1 (se ovan).

Detta är i mol räknat 143,5/147=0,976 mol. Det kommer

alltså bildas 0,976 x 2=1,95 mol natriumklorid om vi

använder de mängder av kalciumklorid och

natriumvätekarbonat vi kommit fram till ovan. Molvikten

för natriumklorid är 58,4 g/mol. Således bildas 58,4 x

1,95=113,9 gram natriumklorid. Natriumklorid skall

utgöra 70 % av ett naturligt sammansatt saltvatten. Alltså

skall den natriumkloridfria delen, d.v.s. det

natriumkloridfria salt vi skall tillsätta, väga 30/70=0,43 ggr

den bildade natriumkloriden, d.v.s. 0,43 x 113,9g = 49,0 g

natriumkloridfritt salt."

49,0g för två liter ger 98g på fyra liter. Avrundat till två värdesiffror landar vi på 97,6g. Varför stämmer övriga siffror men inte detta? Råder det någon diskussion kring detta som jag inte känner till.

Vad jag läst mig till förbrukas inte alla de ämnen som vi tillsätter. Vissa ämnen är bra, men kommer i former som är suboptimala. Detta skulle kunna leda till att ämnen byggs upp i systemet vilket slutligen kan nå giftiga eller limiterande nivåer. Ja, jag känner att det är osäker mark att dosera spårämnen och eventuellt överdosera mineralsalt. För många okända variabler för att ekvationen ska kunna lösas.

Är det nu någon ballingexpert ska träda in och upplysa mig..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag endast varit akvarist i ett år, varav 5-6 mån är salt har jag inte fått den där känslan för var man skvätter i lite extra för färg osv, utan får istället klamra mig fast vid det som jag kan förstå och greppa.

Min erfarenhet av saltvattensakvaristiken är att om man töjer på gränserna blir det ofta kostsamma konsekvenser. Tillåt mig att vara anal och citera min källa och stora inspiratör, Jonas Roman och hans 20 sidiga genomgång av ballingmetoden:

"Uträkning av det NaCl – fria saltets dosering

Nu återstår att räkna ut hur många gram natriumkloridfritt

salt vi skall blanda i den tredje 2 litersbehållaren:

Vi vet från ”Balling” formeln:

CaCl2 + 2 NaHCO3 ⇒ 2 NaCl + CaCO3 + CO2 + H2O

att det bildas 2 mol natriumklorid per varje mol tillförd

kalciumklorid. Vi har precis räknat ut att vi skall tillsätta

143,5 g kalciumkloriddihydrat i behållare 1 (se ovan).

Detta är i mol räknat 143,5/147=0,976 mol. Det kommer

alltså bildas 0,976 x 2=1,95 mol natriumklorid om vi

använder de mängder av kalciumklorid och

natriumvätekarbonat vi kommit fram till ovan. Molvikten

för natriumklorid är 58,4 g/mol. Således bildas 58,4 x

1,95=113,9 gram natriumklorid. Natriumklorid skall

utgöra 70 % av ett naturligt sammansatt saltvatten. Alltså

skall den natriumkloridfria delen, d.v.s. det

natriumkloridfria salt vi skall tillsätta, väga 30/70=0,43 ggr

den bildade natriumkloriden, d.v.s. 0,43 x 113,9g = 49,0 g

natriumkloridfritt salt."

49,0g för två liter ger 98g på fyra liter. Avrundat till två värdesiffror landar vi på 97,6g. Varför stämmer övriga siffror men inte detta? Råder det någon diskussion kring detta som jag inte känner till.

Vad jag läst mig till förbrukas inte alla de ämnen som vi tillsätter. Vissa ämnen är bra, men kommer i former som är suboptimala. Detta skulle kunna leda till att ämnen byggs upp i systemet vilket slutligen kan nå giftiga eller limiterande nivåer. Ja, jag känner att det är osäker mark att dosera spårämnen och eventuellt överdosera mineralsalt. För många okända variabler för att ekvationen ska kunna lösas.

Är det nu någon ballingexpert ska träda in och upplysa mig..?

Tror inte att du kommer att få ett mattematiskt korrekt svar william, ang Jonas så har han valt o lämna SG . anledningar har jag inte koll på så det lämnar jag därhän, då jag är 'vanlig' användare här. tror dock inte ens moderatorerna har mycket mer info varför jonas gav upp SG. men för att blicka framåt nu istället så siktar jag på dessa 96g som det recept jag hittat här på SG. ev att man räknar om doserna till 5L dunkar om allt får plats i dunkarna, men det ska väl inte vara så svårt.!

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Uträkning av det NaCl – fria saltets dosering

Nu återstår att räkna ut hur många gram natriumkloridfritt

salt vi skall blanda i den tredje 2 litersbehållaren:

Vi vet från ”Balling” formeln:

CaCl2 + 2 NaHCO3 ⇒ 2 NaCl + CaCO3 + CO2 + H2O

att det bildas 2 mol natriumklorid per varje mol tillförd

kalciumklorid. Vi har precis räknat ut att vi skall tillsätta

143,5 g kalciumkloriddihydrat i behållare 1 (se ovan).

Detta är i mol räknat 143,5/147=0,976 mol. Det kommer

alltså bildas 0,976 x 2=1,95 mol natriumklorid om vi

använder de mängder av kalciumklorid och

natriumvätekarbonat vi kommit fram till ovan. Molvikten

för natriumklorid är 58,4 g/mol. Således bildas 58,4 x

1,95=113,9 gram natriumklorid. Natriumklorid skall

utgöra 70 % av ett naturligt sammansatt saltvatten. Alltså

skall den natriumkloridfria delen, d.v.s. det

natriumkloridfria salt vi skall tillsätta, väga 30/70=0,43 ggr

den bildade natriumkloriden, d.v.s. 0,43 x 113,9g = 49,0 g

natriumkloridfritt salt."

49,0g för två liter ger 98g på fyra liter. Avrundat till två värdesiffror landar vi på 97,6g. Varför stämmer övriga siffror men inte detta? Råder det någon diskussion kring detta som jag inte känner till.

Vad jag läst mig till förbrukas inte alla de ämnen som vi tillsätter. Vissa ämnen är bra, men kommer i former som är suboptimala. Detta skulle kunna leda till att ämnen byggs upp i systemet vilket slutligen kan nå giftiga eller limiterande nivåer. Ja, jag känner att det är osäker mark att dosera spårämnen och eventuellt överdosera mineralsalt. För många okända variabler för att ekvationen ska kunna lösas.

Är det nu någon ballingexpert ska träda in och upplysa mig..?

Härligt att det finns så seriösa uträkningar, själv kom jag aldrig längre än till "liggande stolen" när det gäller mattematik :)

Ditt exempel stämmer om man följer Baling så som det är tänkt men du missar en detalj, det receptet ni ska följa bygger på att du kan köra systemet utan vattenbyten, dvs ni kan låta det karet tuffa på med samma värden hela tiden.

Men dom flesta idag gör regelbundna vattenbyten vilket kommer späda ut dom små differenser som blir till omätbara dvs obefintliga

Det som händer om ni missar några gram är att salthalten ändras, detta sker extremt långsamt så det är inte skadligt på något sätt utan det är bara att korrigera när man märker förändringen, detta sker ju naturligt i naturen också.

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att det finns så seriösa uträkningar, själv kom jag aldrig längre än till "liggande stolen" när det gäller mattematik :)

Ditt exempel stämmer om man följer Baling så som det är tänkt men du missar en detalj, det receptet ni ska följa bygger på att du kan köra systemet utan vattenbyten, dvs ni kan låta det karet tuffa på med samma värden hela tiden.

Men dom flesta idag gör regelbundna vattenbyten vilket kommer späda ut dom små differenser som blir till omätbara dvs obefintliga

Det som händer om ni missar några gram är att salthalten ändras, detta sker extremt långsamt så det är inte skadligt på något sätt utan det är bara att korrigera när man märker förändringen, detta sker ju naturligt i naturen också.

MVH Danne

i praktiken spelar det nog ingen roll 2 gram hit eller dit, men samtidigt kul o se hur det hänger ihop. Själv är jag lite sån som 'vi provar o ser hur det går'. det är min melodi. då hinner man med o testa lite allt möjligt o se hur det tar sig på ett eller annat sätt.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, toppen!

96g och mitt recept säger 98g, hmm..

Jag tänker att eftersom man ändå räknar på molmassa för att få det rätt, så är det dumt att slumpa bort den noggrannheten med ett höftande mått. Märks ju iof säkert ingen skillnad. Gör man dessutom kontinuerliga vattenbyten spelar det säkert ingen roll. Jag kommer dock vara anal i frågan :)

Anledningen till att det skiljer 2g på "mitt" recept och andra är en kvarleva från tiden när jag körde 2 liters blandningar.

Jag avrundade neråt helt enkelt.

För mig har det fungerat fint eftersom jag byter vatten med jämna mellanrum ändå och får därmed lite mer justerad den vägen.

Om man kör med teorin om att aldrig byta vatten så kan man naturligtvis få problem.

Ett exakt recept för 2 liters blandning är egentligen.

Mängden vatten precis lika viktig som salterna.

Ska man köra så exakt så vill det till att man har tillgång till laboratorie prylar att mäta med, det finns nog inte en våg eller mått för hemmabruk som är så exakt.

Dunk 1

2000 ml vatten.

144g kalciumklorid

Dunk 2.

2000 ml vatten

163.8g Bikarbonat

Dunk 3.

2000 ml vatten

48.75g Mineralsalt

Har haft funderingar på att börja blanda 8 liters satser istället för att få ännu mer exakt, min våg väger inte 10 delar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Perfekt! Äntligen lite oavrundade siffror ;)

Då är det bra att mutiplicera värdena med två och ev. avrunda till lämplig decimal efter vilken noggrannhet ens mätinstrument har.

Som av en händelse råkar jag ha en pressisionsvåg hemma som väger 10 delar. Så för mig kan det vara värt att känna till lite decimaler.

Tack för hjälpen och detta lite mer exakta recept Marko!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en paketvåg som har 50g delning och gör 25 liter åt gången. Ser ingen anledning att ha större precision utan mäter och korrigerar vattnet varje gång jag tar fram en ny salthink. Salter är ju aldrig så precisa utan jag får alltid kompensera mer än 50 gram. Jag tar Magnesiumklorid /3 för mineralsaltet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en paketvåg som har 50g delning och gör 25 liter åt gången. Ser ingen anledning att ha större precision utan mäter och korrigerar vattnet varje gång jag tar fram en ny salthink. Salter är ju aldrig så precisa utan jag får alltid kompensera mer än 50 gram. Jag tar Magnesiumklorid /3 för mineralsaltet.

tjenare stig! hur pass mycket doserar du dagligen i ditt stora kar då ? måste ju vara ett par dl kan jag tycka ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...