Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Senaste:

Då mina knappar tynar bort o cyanon absolut inte vill ge sig så gjorde jag återigen ett vattenbyte , denna gång 75 liter stort. Dvs strax under 1/3 av vattenvolymen.. Denna gång fick red sea hinken vila.. Köpte loss 10kg av Stigs eget salt så nu får jag prova o se om det är saltet som strular..

Tiden får utvisa..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Taskigt, jag som trodde det var barnens iaf. ;)

Hur funkar Potterin?

Potterin funkar kanon.. Han provsmakade en sps.. Spsen fick byta kar.. Resten verkar han inte röra.. Underbart vacker firre som absolut får bo kvar..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste:

Då mina knappar tynar bort o cyanon absolut inte vill ge sig så gjorde jag återigen ett vattenbyte , denna gång 75 liter stort. Dvs strax under 1/3 av vattenvolymen.. Denna gång fick red sea hinken vila.. Köpte loss 10kg av Stigs eget salt så nu får jag prova o se om det är saltet som strular..

Tiden får utvisa..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Tråkigt med knapparna. Hade varit kul om vi kunnat hitta problemet. I mitt fall tror jag att det är brist på jod eller nåt, men det är för tidigt att dra slutsatser.. Kommer du på nåt så delge det gärna. Ska se om jag kan hitta nåt på RC.. /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt med knapparna. Hade varit kul om vi kunnat hitta problemet. I mitt fall tror jag att det är brist på jod eller nåt, men det är för tidigt att dra slutsatser.. Kommer du på nåt så delge det gärna. Ska se om jag kan hitta nåt på RC.. /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vilket salt kör du med Samuel ? , just jod tillsatte jag så just den bristen fanns ej, enligt mitt tycke.. Kan ju vara överdosering av något, har du tänkt i någon sådan bana.. Eller du är säker att det är en brist..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med tropic marin pro reef, men är lite dålig på att sköta mina vattenbyten. Kollade ett iodinetest med salifert som visade noll. Har efter ett längre uppehåll börjat tillsätta spårämnen i ballingdunkarna, men lite tidigt att uttala sig om nåt resultat. Tycker det är lite märkligt med nollresultatet på testet..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört/kör fauna marins tre spårämnes flaskor i ballingen.. Har i princip alltid gjort det.

Problemet med knapparna kom efter ett antal byten med Red sea saltet.. Cyanon har jag sen tidigare.. Vet inte om knapp tynandet har något samband med cyanon..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Dagens nöje:

Bytt 75 liter vatten med stigs salt igen..

Cyanon finns i massor ännu.. Får icke slut på eländet just nu i det karet.. Knapparna verkar snart ha strökigt med helt.. Känns lite lustigt då min hystrix växer som aldrig förr..

Med vänlig hälsning, Manne

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?vcioow

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Senaste:

Sålt av en maxspect, så nu är det en Max på 160w över karet, ska testa o köra så ett tag framåt nu.

Har nu på morgonen bytt 80 liter vatten , salt från stig. Sugit upp en del cyano som vanligt givetvis. Så just nu ser sanden trevlig ut.

Sålt av min stora hystrix då den närmade sig glaset... Nu när jag ändå bantade ner belysningen så kändes det helt rätt. Så nu finns det en ledig plats för något annat.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har gjort ett vattenbyte på 60 liter. Sugit ut lite cyano igen, o hoppas få lite inspiration för att på allvar dra igång detta kar igen.. Inte så kul när motgångarna kommer gång på gång..

Anemonen som bodde här i kröp in i revet för ett tag sen o ville inte komma ut.. Någon vecka senare så såg jag den komma ut.. 3 timmar senare satt den i tunze streamern, snabbt som ögat av med pumpen.. Anemonen är flyttad till mitt större kar.. Den klarade sig förvånadsvärt bra, nu sitter den på ett perfekt ställe i det stora.

Verkade inte som något i kuben tog skada åtminstone.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju köra Coral Snow + ZeoZym om du vill bekämpa cyanon, inte 100% säker på att ZeoStart3 hjälper så mycket emot just det.

Har själv en anemon som efter lite ommöblering i karet valde att traska iväg (hade suttit stilla i 3-4 månader), den hamnade i en powerhead med några "tentakler" och pumpen stannade helt. Fick dra loss den och den verkade klara sig bra trots allt, nu har den satt sig på motsatta sida i karet och verkar må riktigt bra. Enda konsekvensen efteråt var att en filfisk råkade hamna lite nära den, så fisken blev lunch tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju köra Coral Snow + ZeoZym om du vill bekämpa cyanon, inte 100% säker på att ZeoStart3 hjälper så mycket emot just det.

Har själv en anemon som efter lite ommöblering i karet valde att traska iväg (hade suttit stilla i 3-4 månader), den hamnade i en powerhead med några "tentakler" och pumpen stannade helt. Fick dra loss den och den verkade klara sig bra trots allt, nu har den satt sig på motsatta sida i karet och verkar må riktigt bra. Enda konsekvensen efteråt var att en filfisk råkade hamna lite nära den, så fisken blev lunch tyvärr.

Coral snow finns hemma.. Värre med zeozym.. Har övergett dessa blå små flaskor nästan helt.. Blir så hemsk dyrt , enligt mitt tycke åtminstone..

Min anemon är en haddoni så den har väldigt små polyper..

Repade din anemon sig helt ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min repade sig riktigt bra, den kröp in ganska långt första 2-3 dagarna under en sten, sen kom den tillbaka ut igen. Kan inte se några visuella skador och har inte heller märkt av något med övriga djuren. Det gick väl av 3-4st polyper (hade glömt skyddet). Kan tyvärr inte arten av den men "vanlig vit med blå/lila toppar" polyperna är ca 3cm.

Coral Snow fungerar bra emot cyano, kanske du kan få "låna" 2-3 tsk med ZeoZym av någon i närheten och köra 1/2 tsk 2ggr/veckan med CS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste:

Var ju i götet för några dagar sen, o fick hem en stor fet sten med gosaker på även till detta kar.. Då jag har haft dåligt flyt med detta kar nu ett tag så har jag enbart bytt vatten o försökt slamma ur cyanon till den grad att halva sanden också var borta..

Men men.. Nu så idag så har jag tagit mig i kragen och fått i ny fin vit sand i karet. Städat ur lite skräp o slängt bort lite korall rester som låg på botten.. Blandat ny balling så dunkarna är igång igen.. Satte dosen till 1 dl om dagen då jag tidigare gjorde av med en Maxspect så har jag ingen koll alls vilken förbrukning på ballingen, så chansar på just nu.. Blandat en liten mängd VÄS även till detta kar i förhoppning om att få bort alger som inte är välkomna. Cyano samt lite trista gröna trådalger... Har förhoppningar om att det ska funka.. Önskar att jag hade haft en doserpump till.. Men ack.. Får dosera VÄSen för hand..

La ut lite annonser på guiden så jag kan bli av med hyllan som är i karet.. (förhoppningsvis permanent)

Blandat fram 50 liter saltvatten för ett byte imorgon.

Ökat på matningen en del då jag vill feta upp mina tre anthias i karet så kanske man kan utöka dom senare.. Arten är pulcherimus har jag för mig.. Ganska små anthias. Sen finns det någon Inermis anthias också.. Ser den dagligen nu med den ökade matningen..

Beställt tre multichip för ett litet DIY bygge.. Samt en driver.. Allt från ac-rc på ebay.. Har en tid varit väldigt sugen på att testa dessa blandchip och i går tryckte jag på köpknappen..

Detta hoppas jag blir en vändning i denna nedåt gående trend med detta kar..

En bild på slutet nu i toppskick för dagen.

post-3404-14468926171729_thumb.jpg

På stenen som köptes var det en röd långpolypig anemon Entacmaea quadricolor RED , model större samt en gigantisk gorgonia.. Båda gör sig riktigt bra i karet, o jag hoppas verkligen båda ska trivas i karet..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt trevligt ut! Har själv lagt vantarna på en stor gorgonia till mitt kar som ska hämtas upp så fort jag får möjlighet att stoppa den i rätt tank bara. :)

Tackar! Trodde först det skulle se lustigt ut med gorgonian i karet med blev ett lyft när den fladdrar i flödet.

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken skillnad det blev med lite ny sand och upprensning. :P Ser verkligen super ut nu. :) Körde du med levande sand eller torrvara?

/André

Torr.. Samma sand jag har i det stora karet.. Blev ett riktigt lyft direkt.. Genast lite roligare.

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbytet gjort.. 50liter..

Känns bra just nu.. Antar att sanden kommer att få startup alger inom det närmsta men tror o hoppas att få igång karet på allvar igen. Anemonen är fantastiskt fin..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...