Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Ammonium luftas ju också bort i viss mån genom att det är en jämvikt med ammoniak.

(Framför allt vid högre pH funkar det).

Jodå - indirekt eftersom det är ett sekundsnabbt förhållande. Om ammoniak försviner så går resterande "ursprungskväve" (NH3/NH4) fortfarande in i samma procentförhållande till varandra. Men det är bara ammoniaken (NH4) som luftas bort och det är därför som pH påverkar. pH styr nämligen förhållandet mellan ammoniak och ammonium. Vid pH 7 är 99,999 % som ammonium och vid pH 9,3 (ungefär) är det 50 % ammoniak och 50 % ammonium. Kurvan är expoteniell och inte rak så pH 8,5 motsvarar ca 15 % ammoniak och 85 % ammonium (vid normalt lufttryck och 25 grader). Låt er inte luras av jänkarna som använder amonia som ammoniak och amonia ion som ammonium.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har nu köpt en liten reaktor "Grotech Universalfilter UF-070" för att köra min fosfatremover i. En ren impuls fick mig att beställa en påse pellets oxå.

Tanken var att jag kan få plats med både en dl rowa och lite pellets i samma reaktor med en filtersvamp i mellan. Nått som är negativt med detta upplägg?

Sen har jag en ganska liten burk på ca 80l. Vet att det är smidigare med täta vattenbyten för mig för att blidka nitratvärdena i akvariet men vill köra detta ändå som lite extra säkerhet samt att få bort det där "sista". Kan idag inte se några utslag på tester vare sig på Nitrat eller Fosfat men ser detta som en förebyggande åtgärd. Har hittills inte haft mer än en fisk i akvariet heller.

Tänkte därför starta med väldigt lite, typ ett par cl. Sedan öka om nitraterna sticker iväg nu när jag skaffat fler fiskar. Är detta rätt väg att gå?

Är föresten en Tunze 9002 tillräckligt bra för att användas med pellets?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Underligt. Det låter ju som om din skummare inte riktigt vill ta ut partiklarna som Biopelletsen bildar. Hur mycket skummar du ut per dag?

Hur lågt ligger du i fosfat och hur är det mätt? Jag frågar därför att det brukar vara svårt att begränsa tillväxten av bakterier (som de på Biopelletsen) genom att begränsa fosfor. Är fosfatvärdet högre än 0,00 mg/l mätt med Hanna så lär det inte vara fosforbrist som gör att Biopelletsen inte fungerar.

Nej jag har en längre tid varit misstänksam mot just skummaren då jag hört lite olika rön om just denna modell.

Grejen är ju den att det inte verkar vara partiklar genereade av pelletsen som går igenom skummaren utan mer "skit", skit från fiskar blandat med mindre algliknande partiklar.

Då jag bytte till np-filtrat så kopplades ju även det gamla "mekaniska" filtret ur med filtermattor av olika slag. Detta rengjordes ju ofta och där satt ju en del skit (den skit jag hoppades att jag skulle få bukt med med hjälp av np-filter och bra skummning)

Detta verkar ju inte stämma och nu ligger det mer som en grågrön tunn matta av "damm" överallt i karet.

I nuläget rengörs ju skummarkoppen varje dag men det är mer själva skummaren med dess kammare som är problemet för det är här "dammet" fäster. Bifogar en bild för att det skall bli lättare att förstå.

Fosfatet ligger och har alltid legat mellan i princip 0-0,9 (brukar hålla sig kring ca 0,5)

Har alltså aldrig sett detta som ett problem direkt.

Nivån är mätt med ett vanligt Jbl-test.

post-3747-14468921289321_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken var att jag kan få plats med både en dl rowa och lite pellets i samma reaktor med en filtersvamp i mellan. Nått som är negativt med detta upplägg?

Jag skulle undvika att använda filtermatta i pelletsreakorn... blir små mycket jobb med att hålla den ren...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska också använda Biopellets och fosfatremover, har jag läst på rätt så ska Biopelletsen fyllas på efter hand som de förbrukas medans fosfatremovern ska bytas med några veckors intervall och då faller tanken att ha dem i samma behållare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska också använda Biopellets och fosfatremover, har jag läst på rätt så ska Biopelletsen fyllas på efter hand som de förbrukas medans fosfatremovern ska bytas med några veckors intervall och då faller tanken att ha dem i samma behållare.

Hmm. Gör det?

Delar man bara upp dom i separata kammare så borde det inte bli några problem. Att man utsätter pelletsen för luft vid fosfatremover byte kan väll inte vara nått problem?

Ska iallafall prova att ha pellets längst ner och sedan nån form av avdelare typ grov filtermatta och fosfatremover där ovanför.. Då kan man ju byta removern utan att störa pelletsen mer än nödvändigt. Skulle vara om pelletsen sölar ner nått vansinnigt så filtermattan kleggar igen efter en vecka men då får vi hitta å nått annat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej , nu har jag plockat bort pelletsen för gott , tog bort den i torsdags och vips , allt såg bättre ut , provade med en mycket mindre dos pellets under lördags natten , fick ta bort det nu på morgonen igen , det var en klar förgiftnings symtom i karet , samma problem jag brottas med i månader , normalt skumm från skummaren , ingen oljig ( fet ) sörja som med pelletsen , har både nya och gamla sorten och pellets är inget för mitt kar , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@manite - Det där ser ut som bakterieflockar och frågan är om inte din gröngråa dammbelägning på inredningen är bakteriefilm också.

För övrigt tror jag inte det är en bra idée att använda biopellets med fosfatremover eftersom denna metod (biopellets) - som jag skrev innan bygger på biologiskt upptag av fosfat och nitrat - därför bör nitrat/fosfatkvoten ligga så naturligt som möjligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@manite - Det där ser ut som bakterieflockar och frågan är om inte din gröngråa dammbelägning på inredningen är bakteriefilm också.

För övrigt tror jag inte det är en bra idée att använda biopellets med fosfatremover eftersom denna metod (biopellets) - som jag skrev innan bygger på biologiskt upptag av fosfat och nitrat - därför bör nitrat/fosfatkvoten ligga så naturligt som möjligt.

MVH Lasse

Detta beror väll på hur mycket fosfat och nitrat som bildas i burken. Samt hur fort pelletsen bryter ner dessa? Har man mycket fosfat i burken så är nog en remover samtidigt ingen dum ide för att inte förhållandena mellan fosfat och nitrat ska bli för stora. Eller om man har mycket alger man vill bli av med.

När/om jag hamnar på en jämn nivå så hoppas jag enbart kunna köra med pellets.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta beror väll på hur mycket fosfat och nitrat som bildas i burken. Samt hur fort pelletsen bryter ner dessa? Har man mycket fosfat i burken så är nog en remover samtidigt ingen dum ide för att inte förhållandena mellan fosfat och nitrat ska bli för stora. Eller om man har mycket alger man vill bli av med.

När/om jag hamnar på en jämn nivå så hoppas jag enbart kunna köra med pellets.

Så var min tanke också, man får mäta och försöka styra förhållandet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej , nu har jag plockat bort pelletsen för gott , tog bort den i torsdags och vips , allt såg bättre ut , provade med en mycket mindre dos pellets under lördags natten , fick ta bort det nu på morgonen igen , det var en klar förgiftnings symtom i karet , samma problem jag brottas med i månader , normalt skumm från skummaren , ingen oljig ( fet ) sörja som med pelletsen , har både nya och gamla sorten och pellets är inget för mitt kar , mvh stefan

Mycket intressant! Tack för att du delade med dig av din erfarenhet, Stefan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört bp sedan september och mina koraller växer så det knakar färgerna är super och jag matar flera ggr/ dag. Jag anv mig av balling för att hålla reda på Ca,Mg,kh och kör fauna marins balling tillsattser. Doserar jod , coral vitalizer och amino syrer var dag. Är man noga med alla nivåer och håller dom på en bra nivå så växer allt.

Att BP skulle göra att koraller inte växer köper jag inte alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta beror väll på hur mycket fosfat och nitrat som bildas i burken. Samt hur fort pelletsen bryter ner dessa? Har man mycket fosfat i burken så är nog en remover samtidigt ingen dum ide för att inte förhållandena mellan fosfat och nitrat ska bli för stora. Eller om man har mycket alger man vill bli av med.

När/om jag hamnar på en jämn nivå så hoppas jag enbart kunna köra med pellets.

Kvoten är ca 16 till 1. Detta betyder att om du har 1 ppm av fosfat så är det 16 ppm nitrat om kvoten skall hållas. Har du 64 mg/l nitrat så måste du ha 4 mg/l i fosfat för du skall ha rätt kvot. Tar du bort fosfaten extra via fosfatmedel och har hög nitrat så kanske du förstår hur snett det blir. Det är därför (tror jag) viktigt att man kör biopelletsen redan från början eller att man på annat sätt får ner nitrathalterna innan man börjar med biopellets.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har stora funderingar på att köra igång ett biopellets system i mitt kar men efter att ha läst lite här så börja jag bli väldig fundersam om jag ska göra det eller inte. Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig att bestämma hur f*n jag ska göra.

Info om karet

ca 330 liter med sump

Är ingen teknik fantast så jag har bara en skummare i sumpen.

Kör kranvatten

Har tre clowner och en gul kirug

samt lite koraller mest stenkoraller

All hjälp uppskattas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvoten är ca 16 till 1. Detta betyder att om du har 1 ppm av fosfat så är det 16 ppm nitrat om kvoten skall hållas. Har du 64 mg/l nitrat så måste du ha 4 mg/l i fosfat för du skall ha rätt kvot. Tar du bort fosfaten extra via fosfatmedel och har hög nitrat så kanske du förstår hur snett det blir. Det är därför (tror jag) viktigt att man kör biopelletsen redan från början eller att man på annat sätt får ner nitrathalterna innan man börjar med biopellets.

MVH Lasse

Om jag har förstått din teori rätt så om man ska hålla kvoten 16 till 1 så är det bättre att använda en flytande kolkälla innan man använder sig av Biopellets? Jag har alltid haft höga nitratvärden och knappt mätbara fosfatvärden i mitt akvarium och har nu haft biopellets i ett par månader utan resultat trots att jag skaffade en bättre skummare så börjar jag faktiskt undra om dessa pellets verkligen är bra för mitt akvarium i och med snedförhållandet jag har mellan fosfat och nitrat. Jag började aldrig använda biopellets från början utan startade upp dessa när nitratvärdet redan var högt. Efter bytet av skummare så körde jag den i tre dagar utan pellets och jag såg en märkbar skillnad på vattnet som blev klarare. När jag sedan startade reaktorn med biopellets så har jag redan sett en försämring av vattnet. Om teorin stämmer som du pratar om så borde jag egentligen sluta med biopellets och tillsätta en flytande kolkälla istället och kämpa för att få ner värdet till kvoten 16 till 1 och därefter använda mig av biopellets?

Om så är fallet, vilken eller vilka flytande kolkällor skall jag då använda för att få ned nitratvärdet?

Ändrat av jejjua
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvoten är ca 16 till 1. Detta betyder att om du har 1 ppm av fosfat så är det 16 ppm nitrat om kvoten skall hållas. Har du 64 mg/l nitrat så måste du ha 4 mg/l i fosfat för du skall ha rätt kvot. Tar du bort fosfaten extra via fosfatmedel och har hög nitrat så kanske du förstår hur snett det blir. Det är därför (tror jag) viktigt att man kör biopelletsen redan från början eller att man på annat sätt får ner nitrathalterna innan man börjar med biopellets.

MVH Lasse

Jag mäter noll både på nitrat och fosfat i dagsläget då jag inte haft så mycket fisk tidigare. Vill nu ha lite mera fiskar och det är därför jag tänkte dra igång biopellets. Hoppas detta kan låta mig öka belastningen i burken.

Av just den anledningen du beskriver om förhållandena tänker jag köra med fosfatremover i början så att dessa värden inte sticker iväg innan jag fått upp Nitrathalten.

Sen så borde man ju faktiskt kunna använda båda sakerna samtidigt även i framtiden även om detta gör att pelletsfiltret blir mindre effektivt mot Nitrat. Men det gör ju alltid nått, samtidigt som det finns där som en reserv om man skulle glömma byta fosfatremover en månad eller att nått händer så värdena ökar mer än vanligt typ fiskdöd eller nått...

Men vi får se vad som behövs när man kört med det ett tag. Hoppas som sagt att få till belastnig och matning så att inte fosfatremover behövs i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@manite - Det där ser ut som bakterieflockar och frågan är om inte din gröngråa dammbelägning på inredningen är bakteriefilm också.

För övrigt tror jag inte det är en bra idée att använda biopellets med fosfatremover eftersom denna metod (biopellets) - som jag skrev innan bygger på biologiskt upptag av fosfat och nitrat - därför bör nitrat/fosfatkvoten ligga så naturligt som möjligt.

MVH Lasse

Ja det kan ma undra, men det ser inte riktigt likadant ut överallt i karet. Färgen är ju densamma (grågrön) men på vissa ställen har det ju börjat växa lite alger. Dessa har exakt samma färg och ser ut ungefär som lös vitmossa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan ma undra, men det ser inte riktigt likadant ut överallt i karet. Färgen är ju densamma (grågrön) men på vissa ställen har det ju börjat växa lite alger. Dessa har exakt samma färg och ser ut ungefär som lös vitmossa.

Det låter som döda alger - troligen växer de till när det tillfälligt finns lite näring i karet (t ex du råkar mata lite mer, skummaren funkar lite sämre). Sedan när näringssvälten blir för stor så bleks de bort. Vill du ha livligare alger är det bara att dosera kväve (t ex aminosyror) eller fosfor (fosfat) eller öka matningen. Så verkar det funka i mitt kar i alla fall.

Edit: I ditt fall lär det ju vara fosfor som är begränsande med tanke på den höga nitrathalten så mer kväve lär inte ge någon som helst effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@jejjua Läs mitt inlägg 571. skall du använda kolkälla för att få ner enbart nitratnivån så måste du ha syrefria områden (mycket sand exempelvis) så att du får en denitrifikation, den process som tar enbart nitrat (omvandlar till kvävgas).

@campocat. din belastning består av din matning. I din mat ingår oftast kvave och fosfor som i slutändan ger något liknande 16:1. Det är riktigt att du får kväveförluster i och med att en del kväve luftas bort som ammoniak i skummaren (speciellt om ph är kring 8,3) men du får också en del fosforförluster, främst genom bildandet av kalciumfosfat. jag skulle personligen, om jag hade det utgångsläge du har inte göra bägge delarna utan i så fall bara köra biopelletsen som huvudlinje och ha fosfatmedlet i reserv om fosforn skulle stiga (eller sätta till nitrat). Men det är jag det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@jejjua Läs mitt inlägg 571. skall du använda kolkälla för att få ner enbart nitratnivån så måste du ha syrefria områden (mycket sand exempelvis) så att du får en denitrifikation, den process som tar enbart nitrat (omvandlar till kvävgas).

MVH Lasse

Jag har läst inlägget och förstår precis vad du menar. Skulle jag nu välja att skaffa en djup sandbädd så lär det bli merjobb + att det kostar en slant extra. Är heller ingen expert på det här med djup sandbädd men har läst att det kan vara lite trixigt och att det när som helst kan gå åt helt fel håll. Idag har jag en tunn sandbädd och i den lär det inte vara några syrefria områden. Det måste väl finnas andra alternativ till att få bort Nitraten? Har i alla fall bestämt att koppla ner Biopelletsreaktorn då Biopellets tydligen inte verkar fungera för mig. Istället för att nitrathalten minskar så ökar den istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som jag kommer att pröva i ett liknande fall är att ta biopellets i en reaktor och köra igenom en väldigt liten ström vatten (någon droppe i sekunden) - då minstänker jag att man har konstruerat det perfekta denitrifikationsfiltret.

Du säger att din nitrat ökat - har du kontrollerat nitritnivån. Teoretiskt kan nitritnivån stiga när man kör kolkälla (det tar två sidor att utreda det - så jag avstår nu) och nitrit i vattnet stör i sin tur nitratmätningen. När du gör nitrattesten (om du har salifert) ta pulver 2 först och vänta någon minut innan du lägger i pulver 1. Får du en färgning då så har du nitrit i vattnet och då funkar inte provtagningen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som jag kommer att pröva i ett liknande fall är att ta biopellets i en reaktor och köra igenom en väldigt liten ström vatten (någon droppe i sekunden) - då minstänker jag att man har konstruerat det perfekta denitrifikationsfiltret.

Ska du köra med mekanisk skakning, eller du tänker pressa genom vattnet med mer kraft allt eftersom pelletsen klibbar ihop? (Jag vet inte om det ena nödvändigtvis är bättre än det andra, i ett lågflödesscenario. Initiutivt känns det ju som omröring / skakning vore positivt.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...