Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det känns som om Biopelletsen ska vara i karet från dag 1 så man slipper dessa dramatiska förlopp när bakterierna löper amok på den kväve och fosfor som finns uppbyggt i systemet. Alternativt att man plockar ner kväve och fosfor långsamt med vodka först och sen när akvariet är tydligt näringsfattigt så applicerar man Biopelletsen.

Vad tror du om att succesivt öka mängden pellets istället?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju det tillverkaren skriver själva, att om man har höga näringsvärden så ska man börja med lite pellets och öka gradvis.

Sen att ingen kvantifierar vad "lite" och "gradvis" är blir ju ett problem. Jag började med lite mindre än 0,5dl pellets för 2v sedan i ~130 liter och fick ingen bakteriedimma - trots påståenden om att "alla får det". Ska öka med 0,5dl till om några veckor för att landa någonstans i mitten av tillverkarens rekommenderade värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror du om att succesivt öka mängden pellets istället?

Ja, men Biopelletsen förefaller vara svårdoserade när ett överskott av N och P föreligger. Vilken mängd ska man börja med? 1 msk (= 15 ml) per 100 liter vatten till värdena sjunker? Eller kanske 1 tsk (=5 ml)? Det tar nog ett antal försök i olika akvarium före vi har en aning alls. Grumligt akvarievatten ser i alla fall jag som ett stort varningstecken på att saker och ting går på tok för fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade höga näringsvärden när jag började med biopellets och fick grumligt vatten. Jag visste inte då vad som var fel så jag gjorde ett drygt 50% vattenbyte och fortsatte med pellets.

Såhär i efterhand skulle man kanske gjort ett 50% vattenbyte INNAN jag började med pellets, det hade nog hjälpt.

Nu tuffar det på bra med låga nivåer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur blir det om man sätter en UVC efter reaktorn?

Fel eller funkar det?

Rekommendationen är väl att man åtminstonde ej kör med UVC under uppstart. I de fall man kört UVC tar uppstarten mycket längre tid om jag tolkat inläggen på ReefCentral rätt.

Vart UVCn är placerad blir bara rent spekulativt i jämförelse till skummarens placering som skall "lufta" vattnet efter det passerat BP reaktorn..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

svarade på fel inlägg innan

svar

hej

en tanke.

var har du placerat utloppet från din pelletsreaktor. bör placeras där din skummare har sitt inlopp.

NP-pellets är en kolkälla, precis som vodka, ättika, socker och zeostart.

tror att om man ska få bra effekt i pelletsen så bör man tillsätta någon form av mat till bakterierna..

/ chrille

Jag har enligt konstens regler placerat utloppet från pelletsreaktorn vid skummarens inlopp. Det har nu gått en vecka med minskad mat och mindre pellets men jag har inte märkt någon skillnad mer än att det Nitratvärdet inte har sjunkit. Jag har även bytt pump till reaktorn som nu ligger på 1400l/h. Läste i ett tidigare inlägg att det kan ta en månad innan jag märker någon skillnad..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med risk för en dubbelpost så vill jag bara tala om att nu under en veckas tid med mindre matning och minskad mängd biopellets så har Nitrathalten i vattnet bara ökat. Jag har använt Biopellets i snart 2 månader nu men har bara haft 1 vecka som vattnet varit bra. Alla andra vattenvärden är är bra så jag börjar tro att det kanske är för många fiskar och koraller i mitt kar.

Jag har 7 fiskar och 4 koraller som lever i 300 liter vatten. Vad är det egentligen som orsakar den höga nitrathalten? Börjar snart tappa tålamodet. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket matar du och hur ofta?

Om du matar med frysfoder typ artemia och mysis, tinar du upp det först och matar med enbart "djuren" eller tillsätter du även det upptinade vattnet?

Vad har du för skummare?

Hur ofta byter du vatten och hur mycket?

Jag använder mig av 2 typer av mat. Det är fryst artemia och så använder jag även Tetra Marinmix Gel där varje portion ligger på 4 gram. Har fått instruktioner av min fiskhandlare att variera kosten!

Jag matar fiskarna varje dag men den sista veckan har jag matat dem varannan. Den frysta artemian tinar jag upp och häller i både djur och upptinat vatten. Tetras mixgel ser ut som en malen pasta och behöver inte tinas upp och då använder hela portionen på 4 gram. Det låter lite men det kanske är allt på tok för mycket, eller?

Som skummare har jag en JAD DG-1520 som ligger utanpå akvariet.

En kinesskummare som jag blev rekommenderad av min fiskhandlare att använda.

Vattenbyte har jag en gång i veckan och då byter jag 25 liter vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som första steg så skulle jag tina upp maten i en te-sil så du kan ge dem endast artemia utan att tillsätta det näringsrika vattnet, även om det är rätt så lite i en kub med mat.

Sen skule jag börja gå ner ytterligare på matningen, börja med var tredje dag, sen kanske till tre ggr/vecka eller så.

Skummaren har jag ingen erfarenhet av, så där kan jag inte hjälpa dig så mycket, men när du skummar, skummar du då så det blir mycket vätska i koppen och lite ljusare, eller skummar du "torrt" och det blir väldigt mörkt?

Om du skummar torrt så kanske du ska testa att skumma lite våtare och tömma koppen en gång om dagen tex.

Vattenbyten kan du gott fortsätta med som du gör, det är inget fel på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som första steg så skulle jag tina upp maten i en te-sil så du kan ge dem endast artemia utan att tillsätta det näringsrika vattnet, även om det är rätt så lite i en kub med mat.

Sen skule jag börja gå ner ytterligare på matningen, börja med var tredje dag, sen kanske till tre ggr/vecka eller så.

Skummaren har jag ingen erfarenhet av, så där kan jag inte hjälpa dig så mycket, men när du skummar, skummar du då så det blir mycket vätska i koppen och lite ljusare, eller skummar du "torrt" och det blir väldigt mörkt?

Om du skummar torrt så kanske du ska testa att skumma lite våtare och tömma koppen en gång om dagen tex.

Vattenbyten kan du gott fortsätta med som du gör, det är inget fel på det.

Ja, att tina upp artemian i en te-sil ska jag verkligen börja med direkt. Ska även börja mata var tredje dag nu och jag ska även testa med att stänga av pumparna så att inte maten flyger runt i akvariet vid matningen. På så sätt så ser man om fiskarna äter upp all mat. Jag skummar så det blir mycket vätska i koppen och tömmer den en gång om dagen. Tack för tipsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter några dagar med noga övervakning av akvariet så har jag konstaterat att Nitraten bara ökar trots minskad matning. Vattnet är lite grumligt och gulaktigt och har varit så i flera veckor nu och ingenting verkar hända. Jag kan tänka mig att det finns en del bakterier i vattnet eftersom vattnet inte är klart. Blev disigt då jag började med Biopellets och det är ju vanligt vid själva uppstarten men det är fortfarande disigt och jag får känslan av att något inte står rätt till. Att mata fiskarna mindre verkar inte hjälpa så då måste något annat vara galet.

Jag har fattat det som att det disiga i vattnet är bakteriernas fel men hur minskar man dessa, är det skummarens uppgift eller är det något annat som jag inte har i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

Det låter mer och mer som om din skummare inte gör sin uppgift ordentligt.... Nu när mina biopellets har varit igång ett tag trotts att jag inte har några fiskar i akvariet (mystisk död på all fisk 3 dagar efter jag började med biopellets, alla koraller räkor sniglar och krabbor klarade sig o min anemon har aldrig mått bättre) så skummar min skummare ut en halvliter riktigt mörk skit om dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

Det låter mer och mer som om din skummare inte gör sin uppgift ordentligt.... Nu när mina biopellets har varit igång ett tag trotts att jag inte har några fiskar i akvariet (mystisk död på all fisk 3 dagar efter jag började med biopellets, alla koraller räkor sniglar och krabbor klarade sig o min anemon har aldrig mått bättre) så skummar min skummare ut en halvliter riktigt mörk skit om dagen.

Jag börjar också misstänka att det är skummaren som är boven i det hela. Min skummare skummar en del men det är bara vitt skum och vätskan som hamnar i koppen är nästan genomskinlig även om jag skummar lite torrt.

Har själv en JAD DG-1520 och det är nästan ingen som har denna skummare så jag vet inte om den är bra eller inte eftersom jag inte har testat någon annan. Jag funderar starkt på att skaffa mig en ny bara för att testa om det verkligen är den som inte fungerar.

Vad har du för en skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en liknande skummare som du, fast till ett vattenvolym på ca 50 liter om jag minns rätt. Var besviken på skummaren trots den lilla mängd vatten den skulle ta hand om.

När jag väljer skummare brukar jag personligen kolla på diametern på stigarröret, dvs. det röret som går in i skummarkoppen. Ju större rör desto bättre är oftast skummare. Ett trångt rör innebär oftast att tillverkaren försöker kompensera för att skummaren inte producerar tillräckligt mycket av vatten- och luftblandningen. Här har storleken verkligen betydelse! icon10.gif

Som exempel kan du se diametern på stigarröret på en skummare som jag skulle ha satsat på i ditt ställe och som inte kostar skjortan: ATI PowerCone, a.k.a. Sexy Skimmer -dregglar-

ati-Power-Cone-250.gif

ati-Power-Cone-250-2.gif

ati-Power-Cone-250-3.gif

http://reefbuilders.com/2010/09/22/powercone-skimmer-ati-shown-video/

http://www.aquapro2000.de/Water-Purification-Technology/Protein-Skimmer/ATI-Skimmer/ATI-PowerCone-200-500-1000-l::9425.html

Det blev lite off-topic vad gäller biopellets, ber om ursäkt för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan hålla med om att priset är hel ok men tyvärr kan jag inte använda den skummaren då jag inte har någon sump så det bästa alternativet för mig är en utanpåhängande skummare och den enda vettiga är en Deltec MCE600. Kan få en sådan för inköpspris. Lite offtopic men jag hoppas att det är skummaren jag har nu som är problemet och inte något annat. Ni andra som använder Biopellets verkar vara nöjda så jag hoppas på detta! =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...