Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Jag tror att du använder biopellets på fel sätt, eller av fel anledning. Själv startar jag biopellets för att kunna mata mer, utan att få högre näringsämnen. Det låter som om du svälter dina koraller.

Edit: tanken är även att få ner näringsämnena något jämfört med hur de är idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej , nu har jag kört biopellets ca 10 månader , nitrat och fosfat är omätbart , jag har nästan ingen tillväxt på korallerna alls , så i går doserade ja lite caliumnitrat och vips så såga allt bättre ut , bättre färg och knoppar direkt på montipora , lite mer liv i karet , enda ändringen i mitt sätt att köra karet är att jag bytt 2x400w till 2x250w mh , så jag funderar på att ta bort biopelletsen , är det nån annan som märkt av något liknande? det är ungefär som att det händer saker som jag inte har kontroll på , jag ser att det är fel men kan inte säga vad det är , och alla värden är rätt , mvh stefan

Biopellets drar ner många nivåer väldigt lågt. Man måste i princip börja dosera järn, jod etc annars "dör" burken. Jag har haft precis samma problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen jag började med bio pellets (över ett halvår sedan) har jag blivit av med gröna alger och cyano men vissa koraller som montiporor och andra stenkoraller trivs inte alls och har dött. Alla Euphillior och mjukkoraller frodas, likaså anemonerna, men stenkorallerna växer dåligt och dör.

Nitraten har legat lågt och fosfaten lite högre. Har väldigt låg kalium halt och bokstavligt talat hält i KZ kaliumtillskott (inte den starkaste) men kaliumtestet är ändå lågt.

Varför blir det så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska ju vara tvärtom mindre fosfat än nitrat, jag skulle börja att dosera någon form av aminosyror t.ex FM Ultra Amin S. Dels kan det hjälpa korallerna och överskottet kommer hjälpa upp nitraten, vilket leder till att fosfaten kommer att böja sjunka på sikt. Du behöver inte dosera några stora mängder, prova med en halv ml per dygn så får du se om/hur korallerna reagerar.

Det gäller nog många andra med, det är ju standard i zeolitmetoderna.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du gör ju som du vill, men så länge du har mer fosfat än nitrat så kommer du inte få ordning på varken koraller eller cyano. Antingen måste du tillsätta N eller ta bort P med fosfatremover, det går inte att vända på förhållandet med NP(kolkälla).

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med aluminiumbaserad fosfatremover redan sedan någon månad tillbaka, det är väl bra? Till saken hör att jag har varit bortrest över jul och akvariet var i toppskick när jag åkte. Men när jag kom hem igen hade blivit problem med skummaren så den inte skummade ut något skit på 1-2 veckor. Akvarievakten hade inte märkt något. Hela karet höll på att krasha när jag kom hem, det var cyano på varje sten och korallerna såg dåliga ut. Om det var lite höga nivåer av fosfat innan jag åkte så var värdena skyhöga när jag kom hem igen. När jag fick igång skummaren igen skummade den som tusan. Man ska inte resa bort. :-(

Jag ska hämta ett nytt större 700 liters kar i morgon (mitt nuvarade Deltec är till salu, se annons här på SG) så det blir lite av att börja om på ny kula med allt.

Ska jag eller ska jag inte använda vatten från det gamla akvariet när jag startar det nya med tanke på fosfaten? Tänkte fylla det nya med vatten och levande sten och låta det gå så någon vecka innan jag flyttar över allt levande. Ska köra pellets även i det nya.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med aluminiumbaserad fosfatremover redan sedan någon månad tillbaka, det är väl bra? Till saken hör att jag har varit bortrest över jul och akvariet var i toppskick när jag åkte. Men när jag kom hem igen hade blivit problem med skummaren så den inte skummade ut något skit på 1-2 veckor. Akvarievakten hade inte märkt något. Hela karet höll på att krasha när jag kom hem, det var cyano på varje sten och korallerna såg dåliga ut. Om det var lite höga nivåer av fosfat innan jag åkte så var värdena skyhöga när jag kom hem igen. När jag fick igång skummaren igen skummade den som tusan. Man ska inte resa bort. :-(

Jag ska hämta ett nytt större 700 liters kar i morgon (mitt nuvarade Deltec är till salu, se annons här på SG) så det blir lite av att börja om på ny kula med allt.

Ska jag eller ska jag inte använda vatten från det gamla akvariet när jag startar det nya med tanke på fosfaten? Tänkte fylla det nya med vatten och levande sten och låta det gå så någon vecka innan jag flyttar över allt levande. Ska köra pellets även i det nya.

Ska du använda din gamla LS så har du fortfarande ett problem som du inte kommer undan?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fordrar tålamod att rensa sten på fosfat men det går. Alubaserad fosfatremover är snabb så har du bra cirkulation genom den kan det vara idé att byta varje vecka. Men öka inte dosen innan värdet är riktigt lågt. Och efter det behöver man inte byta lika ofta.

Jag tror inte det är någon nackdel att använda det gamla vattnet. Det är nog mer fosfat lagrad i stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag inga problem alls med fosfat utan bara skyhög nitratnivå. Har ju kört Np-filter i en månad nu men märker inte minsta skillnad i nitratnivå. Vattnet är istället grumligare än tidigare och precis som lite grågrön "mossa" har börjat växa lite varstans.

Vet inte om det är min skummare som inte gör sitt jobb, den ser ju till synes ut att fungera men i utblåset så släpper den ändå igenom en massa partiklar av grå/grön karaktär :/

Hur fungerar era skummare, är returvattnet helt fritt från partiklar eller är det oundvikligt att en del åker ut i karet igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något som är viktigt att påpeka är följande. I allt levande så finns ett förhållande mellan nitrat och fosfat som är ca 16 till 1. Det vill säga för att växa till behöver en organism ta 16 delar nitrat och 1 del fosfat. En del bakterier kan ta upp en lyxkonsumtion av fosfat (för sämre dagar) så ibland kan kvoten vara lite lägre. Har man skyhöga nitratnivåer men låga fosfatnivåer (som är vanligt i många akvarium) så är det inte alls säkert att man med tillväxt av bakterier kan få ner nitratnivån. Den enda möjligheten att vid ett mycket skevt nitrat/fosfat-förhållande att få ner nitratnivån är att inrikta sig uteslutande på nitratet. Det kan ske genom att befrämja det som kallas denitrifikation. För denna behövs det syrefria (eller i det närmaste syrefria) förhållanden och tillgång till organisk kol (kolkälla). Med biopellets körda på det rekommenderade sättet så finns inte det första förhållandet (syrefrihet) även om tillverkaren påstår det. Syresättningen och att pelletsen "hoppar" omkring gör att det skapas en mycket tunn och helt syresatt biofilm på ytan. Optimerad alltså för syresatt nedbrytning och ingen denitrifikation. Teoretisk kan det tänkas att en del organiskt kol lossnar från biopelletsen och kommer ut i akvariet men för denitrifikation krävs då syrefria områden - en djup sandbädd eller liknande (hålorna och gångarna i den levande stenen räcker ofta inte till för de värden som kan finnas i ett akvarium). Om man vid en kraftig snedfördelning av nitrat/fosfat-kvoten skall använda kolkälla så tror jag att de flytande kolkällorna är en bättre väg förutsatt att man har syrefria områden i akvariet (läs relativ djup sandbädd).

Och att om man skall använda biopelletsmetoden så är den nog väldigt effektiv om man använder den redan från början (och innan man fått ett sneförhållande) och jag skulle i så fall personligen inte använda fosfatmedia i det fallet.

Om man kan komma runt snedförhållandena genom att tillsätta fosfat (och få biopelletsen att arbeta bättre) låter jag vara osagt eftersom jag inte har någon erfarenhet från detta.

Däremot (har iofs ingen erfarenhet av detta heller i detta specifika fall) så kanske det finns ett sätt att använda biopellets vid en total snedbelastning av kväve/fosfat-kvoten. Om man använder det berömnda uttrycket "think outside the box" och vänder på steken. Vad händer om man lägger en liten mängd (någon deciliter) i en lufttät behållare och med en doseringspump trycker igenom typ en ml i minuten (eller mer/mindre - det måste justeras efter mängd biopellets och syreinnehåll i vattnet och om man får svavelväte ut eller inte). Man bör också låta utloppet gå ut så det behandlade vattnet sugs in i skummaren (lufta ut ev svavelväte - sperciellt viktig när nitratnivån i karet sjunker). Genomströmningen kan nog öka lite med sjunkande nitratnivå. Erfarenhetsmässigt från andra applikationer av liknande typ (men med flytande kolkälla) så behövs det också troligtvis rengöring av filtret med jämna mellanrum - det blir kraftiga bakteritillväxter nämligen. Jag tror att detta är ett sätt att använda biopellets för att få ner kraftiga nitratnivåer vid snedbelastning av nitrat/fosfat-kvoten och att man faktiskt i detta fall kommer bort från det stora problemet vid körandet av denitrifikationsfilter - hur mycket organiskt kol skall tillsättas - eftersom nödvändigt organiskt kol finns i det bakteriebärande substratet och frisläpps i takt med bakteriernas "ätande".

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har problem med höga nitratnivåer så borde man väl snarare överväga att investera i en bättre skummare som klarar av den höga last man har på sitt akvarium.

Jag tror inte att det finns en direkt länk mellan kraftig skummare och nitratnivåer. Däremot en indirekt länk som blir effektivare ju högre pH du har. Den indirekta länken är att med högre luftning så får du ut mer kväve som ammoniak direkt och det kvävet som går ut då kommer inte att nitrifieras och bilda nitrat. Men mängden kväve som kan luftas ut per tidsenhet är beroende på luftmängd och pH. Vid pH 8 och 25 grader föreligger ca 5 % som ammoniak och vid 25 grader och pH 8,5 så är det 15 % som ammoniak. PH 7,5 ger bara 1,8 % ammoniak. Värdena är då relaterade till ammoniak/ammonium i vattnet.

Kan nämna också att ammoniak är den enda av föreningarna amoniak, ammonium,nitrit och nitrat som kan luftas bort eftersom den är en gas - de andra är joner.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag inga problem alls med fosfat utan bara skyhög nitratnivå. Har ju kört Np-filter i en månad nu men märker inte minsta skillnad i nitratnivå. Vattnet är istället grumligare än tidigare och precis som lite grågrön "mossa" har börjat växa lite varstans.

Vet inte om det är min skummare som inte gör sitt jobb, den ser ju till synes ut att fungera men i utblåset så släpper den ändå igenom en massa partiklar av grå/grön karaktär :/

Underligt. Det låter ju som om din skummare inte riktigt vill ta ut partiklarna som Biopelletsen bildar. Hur mycket skummar du ut per dag?

Hur lågt ligger du i fosfat och hur är det mätt? Jag frågar därför att det brukar vara svårt att begränsa tillväxten av bakterier (som de på Biopelletsen) genom att begränsa fosfor. Är fosfatvärdet högre än 0,00 mg/l mätt med Hanna så lär det inte vara fosforbrist som gör att Biopelletsen inte fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...