Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu är man tillbaka med ett nytt inlägg! =)

Den sista veckan så har jag märkt att pelletsen klippar ihop allt oftare och jag har fått öppna reaktorn dagligen för att få isär dessa. Kan det bero på bakteriemängden eftersom skummaren inte gör sitt jobb? Det är lite tröttsamt att de hela tiden blir en stor klump av allt. Någon som kan tänkas veta varför det blir så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

va har du för reaktor och hur mycket flöde? Jag kör själv ett deltec FR 509 som påstås fungrea med 1000l/h men kör över det dubbla och även då klibbade det lite grann i början...

Jag har en Grotech UF-110 och kör nu med 2200l/h. Har testat med 1400l/h men då går det trögt när de klibbar sig. Mindre flöde än så kan jag inte ha för då virvlar inte pelletsen runt alls och de klibbar sig direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Grotech UF-110 och kör nu med 2200l/h. Har testat med 1400l/h men då går det trögt när de klibbar sig. Mindre flöde än så kan jag inte ha för då virvlar inte pelletsen runt alls och de klibbar sig direkt.

Bara en snabbkoll, du har tagit bort eventuella filtermattor i bägge ändar? Blir inte alls samma virvel med dessa i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en snabbkoll, du har tagit bort eventuella filtermattor i bägge ändar? Blir inte alls samma virvel med dessa i.

Jag har provat både med och utan.. de fungerar i båda fallen men eftersom jag förmodligen inte haft någon riktig skummare så har dessa filter blivit igensatta nästan direkt. Virveleffekten är densamma både med och utan filter. Problemet med att de klibbar ihop kvarstår fortfarande om jag kör utan filtermattor. Jag har nu beställt en bättre skummare och även en påse med nya pellets som jag tänkt ersätta med de jag har nu. Ska med andra ord köra skummaren några dagar först och sedan starta reaktorn med nya pellets några dagar senare så får vi se hur det går.

Ändrat av jejjua
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo de kan man tycka, men saken är ju att jag har haft filtret igång i precis 3½ vecka nu och jag ser snarare en marginell ökning av nitratnivån snarare än minskning. Karet ser dessutom "sunkigare" ut än på ganska länge....Körde som sagt igång uv:t igår igen så får väl se om det sker någon skillnad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja.

Två reflektioner från min sida.

1. Borde man utföra nybörjar varning på Biopellets? Tänker mest bara på det faktum att det delvis är en kolkälla och där finns vissa risker med kolkällor i akvarium. Bla bakterieblomningarna många upplever. Det är ju en sak ifall en erfaren akvarist gör försiktiga eller oförsiktiga experiment med ett nytt preparat, han vet ju ändå om hur hans akvarium och dess invånare ska vara när de mår bra osv. Som nybörjare så är det ofta svårt att få samma helthetsbild. Och jag har lite bilden av att detta preparat i vissa butiker har sålts till nybörjare som den revolutionerande lösningen på alla dina algbekymmer.. Av de rapporter man får nu så verkar det inte längre som att BP är den här totala revolutionen som inte går att överdosera.. Men med det inte sagt att det är ett dåligt preparat.

2. Lagade mat igår, ingen som funderat på att köra riktiga makaroner eller typ bulgur som fast kolkälla? Gissar att det kanske blir en annan tendens för ihopklippbning, men sen också kanske att det bundna kolet skavs av på annat sätt eller något. Men principiellt. Det går ju att hälla i vodka, vinäger, socker i karet.. Såg att där pågick försök med ris en bit in i tråden. fast jag blev inte klok på ifall i akvariumsammanhang, man körde riset aerobt eller anaerobt.. Hade jag haft oändligt med tid och pengar hade jag viljat starta ett försöksakvarium. Min inspiration till försöket är ändlös.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Borde man utföra nybörjar varning på Biopellets?

Jag har funderat på samma sak. Störst risk verkar det ju vara om man sätter in generation 2-pelletsen i ett etablerat akvarium med en massa kväve och fosfor ackumulerat. Då dyker bakterieblomningarna ofta upp. Nästa risk är att man sätter in dem i ett akvarium med en dåligt fungerande skummare.

Undrar om det är riskabelt med Biopellets om man har dem med från dag 1 före organismerna introduceras?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bakterieblomning är väl inga problem, det är väl bara och ta ut lite pellets. 

De är bättre och introducera kolkälla innan man har koraller som kan ta stryk.

Det blir ju mycket jobbigare process om man först ackumulerar upp en massa näringsämnen som man sen ska ta bort.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bakterieblomning är väl inga problem, det är väl bara och ta ut lite pellets.

De är bättre och introducera kolkälla innan man har koraller som kan ta stryk.

Det blir ju mycket jobbigare process om man först ackumulerar upp en massa näringsämnen som man sen ska ta bort.

/Janne

Förbrukar inte bakterierna syre? så riskerar man inte att det blir syrebrist ifall man får för kraftig blomning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan nog understryka vad Greger säger. Jag har en pelletsreaktor som inte är direktkopplad till min Deltec MC-500, och en hel del "onyttigt" kommer nog ut fritt i akvariet. Det verkar inte vara en optimal lösning då vattnet bl a blivit lite "grumligt". Noll på fosfaten dock och viss reducering av nitrat..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursprungligen postat av PeterGG

1. Borde man utföra nybörjar varning på Biopellets?

jag tycker att biopellets är relativt nybörjarsäkert i jämförelse med andra kolkällebaserade metoder - betydligt lättare att smälla akvariet med t.ex. vodkametoden eller zeolitbaserade system..........

Men det är ju också viktigt att följa tillverkarens rekommendationer och doseringanvisningar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

att utlopppet från reaktorn leds in i en bra skummare är viktigt för att det ska fungera som det är tänkt - annars cirkulerar "skiten" bara runt i tanken

"skiten" kan väl också vara bra föda till koraller? det är kol, N och P i bunden form och om det blir korallmat så är väl det bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle jag köra in ett akvarie från början(utan något levande) så skulle jag ösa på med pellets och ställa skummaren efter pelletsreaktorn för att effektivt exportera så mycket som möjligt.

Desto mer näringsämnen desto svårare blir acklimatiseringen för korallerna, då får man ta det lugnare på samma sätt som med alla kolkällemetoder. Det är väl klokt att följa tillverkarens rekommendationer, men att få lite bakterieblomning är inte jag rädd för, men man ska nog vara lite lyhörd då och anpassa mängden pellets.

När jag började med kolkälla så fick jag det också, men efter ett tag så upphör det och idag kan jag i princip ge hur mycket kolkälla som helst, det är annat som begränsar bakterieblomningen.

En av fördelarna med metoden liksom zeolitmetoderna som finns är ju att korallerna kan få bakterie(mat) så det skulle jag nog försöka bjuda på.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"skiten" kan väl också vara bra föda till koraller? det är kol, N och P i bunden form och om det blir korallmat så är väl det bra?

Fast det räcker nog med det som slinker igenom, vill man ha effekten av bioppellets så är bra skummare ett måste, då det är geggan pelletsen avger som bundit nitrat och fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , nu har jag kört biopellets ca 10 månader , nitrat och fosfat är omätbart , jag har nästan ingen tillväxt på korallerna alls , så i går doserade ja lite caliumnitrat och vips så såga allt bättre ut , bättre färg och knoppar direkt på montipora , lite mer liv i karet , enda ändringen i mitt sätt att köra karet är att jag bytt 2x400w till 2x250w mh , så jag funderar på att ta bort biopelletsen , är det nån annan som märkt av något liknande? det är ungefär som att det händer saker som jag inte har kontroll på , jag ser att det är fel men kan inte säga vad det är , och alla värden är rätt , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...