Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Jag har anv Bp sedan sep och jag tippar på en förbrukning på 5-6dl sedan dess..... Det går bara fortare och fortare nu har jag märkt.

Någon annan med samma observationer?

Kan det vara så att det som begränsar hastigheten på bakterietillväxten på dina biopellets (=åtgången av biopellets) inte är kväve eller fosfor utan snarare yta? I så fall kan man väl tänka sig att ytan på biopelletsen ökar när de blir mindre (förutsatt att du fyller på biopellets vid åtgång) och därmed går åt fortare.

Eller så har du helt enkelt selekterat fram bakteriestammar som växer snabbare på pelletsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Häromdagen när jag rotade runt i sumpen upptäckte att det verkligen kryllade av smådjur / copepods etc. Betydligt fler än vanligt. Tänkte inte så mycket mer på det förens jag var på leasing idag. Där fick jag höra att ett om man tar en matsked pellets och lägger i en nätpåse och stoppar undan i ett hörn i burken så hjälper det verkligen till att få bra tillväxt på dessa smådjur.

Då kom jag och tänka på att jag råkade spilla typ en halv deciliter pellets i sumpen sist jag fipplade med reaktorn. Dom hamnade i ena hörnet och jag lät dom ligga. Ingen aning om det stämmer. Nån mer som hört något / märkt något av detta?

har fått detsamma efter att jag spillde lite grann jag med :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För ca 3 månader sedan så läste jag om dessa Biopellets och om hur bra de skall vara för att få bort Nitrat. Jag blev grymt sugen på att testa så jag skaffade mig ett virvelfilter från Grotech, UF-110 och 500ml pellets. Akvariet jag har är på 320 liter och enligt bruksanvisningen så är det rätt så lagom. Alla värden var helt ok i vattnet förutom Nitraten och när jag startade upp filtret så låg jag på ca 50ml/liter. Vattnet var gult och luktade illa samt att där fanns en hel del bubbelalger. Redan efter en vecka så började jag se skillnad och algerna började dö ut. 2 Veckor senare så var vattnet kristallklart och alla alger var praktiskt taget borta. Då var alla värden ok och Nitraten på 0.

Sen gick det bara utför och jag märkte att algerna och det gula vattnet kom tillbaka och nu tre månader senare så har det inte blivit bättre. Kan det vara så att pelletsen är förbrukad eller vad? Jag har visserligen lagt till 500ml så att jag nu har 1000ml pellets men har inte fått några förändringar alls. Det känns nästan som att jag borde byta ut pelletsen mot nya eftersom det var bra i början av processen. Någon som vet vad man kan göra?

Ändrat av jejjua
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För ca 3 månader sedan så läste jag om dessa Biopellets och om hur bra de skall vara för att få bort Nitrat. Jag blev grymt sugen på att testa så jag skaffade mig ett virvelfilter från Grotech, UF-110 och 500gram pellets. Akvariet jag har är på 320 liter och enligt bruksanvisningen så är det rätt så lagom. Alla värden var helt ok i vattnet förutom Nitraten och när jag startade upp filtret så låg jag på ca 50ml/liter. Vattnet var gult och luktade illa samt att där fanns en hel del bubbelalger. Redan efter en vecka så började jag se skillnad och algerna började dö ut. 2 Veckor senare så var vattnet kristallklart och alla alger var praktiskt taget borta. Då var alla värden ok och Nitraten på 0.

Sen gick det bara utför och jag märkte att algerna och det gula vattnet kom tillbaka och nu tre månader senare så har det inte blivit bättre. Kan det vara så att pelletsen är förbrukad eller vad? Jag har visserligen lagt till 500gram pellets men har inte fått några förändringar alls. Det känns nästan som att jag borde byta ut pelletsen mot nya eftersom det var bra i början av processen. Någon som vet vad man kan göra?

Hej,

Det varkar som det är något annat knas med ditt akvarium tyvärr, biopelletsen löses upp i vattnet när de är slut på kräm, sålänge de finns i reaktorn så är dom ok.

Min spontana gissning är att du kanske matar lite väl mycket, under vanligt underhåll så är det väldigt sällan man kommer upp i så höga nitratvärden. Kan det vara så att någon fisk har dött eller liknande? rör sig pelletsen i reaktorn? har de kanske klibbat ihop?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det varkar som det är något annat knas med ditt akvarium tyvärr, biopelletsen löses upp i vattnet när de är slut på kräm, sålänge de finns i reaktorn så är dom ok.

Min spontana gissning är att du kanske matar lite väl mycket, under vanligt underhåll så är det väldigt sällan man kommer upp i så höga nitratvärden. Kan det vara så att någon fisk har dött eller liknande? rör sig pelletsen i reaktorn? har de kanske klibbat ihop?

Misstänkte detta.. pelletsen rör sig eller virvlar som det heter och om de fortfarande fungerar så borde det ju vara något annat som är fel. Jag matar fiskarna med ca 4 gram/dag, mycket eller lite? Kan döda koraller orsaka den höga Nitrathalten för i så fall kan det vara orsaken, har några som har varit väldigt hängiga den sista tiden. Har haft en del turbosniglar som dött den sista tiden men dessa har jag plockat ur direkt. De andra fiskarna jag har är jättepigga och dem är det inget fel på. Har kollat alla möjliga vattenvärden men det är bara Nitraten som är hög och har aldrig haft problem med några andra värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är nitraten hög nu då?

Inte vet jag, men kanske du borde köra med lite mer pellets?

Jag gjorde ett större vattenbyte i förrgår och nu ligger nitraten på 25ml/liter men den ökar hela tiden trots att jag har 1000ml pellets. Visst kan jag öka dosen på pellets men jag har gjort det vid ett tidigare tillfälle och det har inte blivit någon skillnad. Läser man om NP Biopellets så går det inte att överdosera detta så det är väl egentligen ingen risk att hälla i 500ml till eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med risk för att vara ute å cykla här så...

Konsumeras det inte lika mycket No3 som Ph4 när man använder kolkälla...eller snarare att de måste finnas både och i vattnet för att bakterierna skall klara sig? Om man då har 0 i fosfat så kanske inte nitraten kan minska?

Iofs verkar det ju mer eller mindre omöjligt att nå absolut 0 i fosfat, så det resonemanget kanske inte kan inträffa i verkligheten..!?

Sen har jag fått varningar om att man absolut kan överdosera pelletsen...hAr fått det sagt till mig av kunniga akvarister att man skall dosera pelletsen med mycket stor försiktighet.

På det stora hela skall det vara samma risker oavsett om kolkällan heter vodka, socket, zeostart, ultramin s, biopellets eller nått annat. Kolkälla som kolkälla men i olika form.

Enligt den källan hade han hört om flera akvarister runtom i världen som krashat sina burkar med just biopellets....

Kanske inte stämmer, men JAG kör försiktigt som tusan....började med 1½dl i mina totalt 500L vatten. Skall dock öka snart, för jag tror det är lite lite....mer än 500ml skulle jag dock inte för mitt liv våga dosera i mitt system!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde ett större vattenbyte i förrgår och nu ligger nitraten på 25ml/liter men den ökar hela tiden trots att jag har 1000ml pellets. Visst kan jag öka dosen på pellets men jag har gjort det vid ett tidigare tillfälle och det har inte blivit någon skillnad. Läser man om NP Biopellets så går det inte att överdosera detta så det är väl egentligen ingen risk att hälla i 500ml till eller?

Du ska inte behöva ha så mycket, 500ml skall räcka totalt för ditt akvarium, stiger det fortfarande är det ett annat problem...

Undvik att mata ett par dagar och se om det fortfarande stiger....

vad har du för skummare förresten? kan det vara att den inte är så effektiv lägre och behöver rengöras?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med risk för att vara ute å cykla här så...

Konsumeras det inte lika mycket No3 som Ph4 när man använder kolkälla...eller snarare att de måste finnas både och i vattnet för att bakterierna skall klara sig? Om man då har 0 i fosfat så kanske inte nitraten kan minska?

Iofs verkar det ju mer eller mindre omöjligt att nå absolut 0 i fosfat, så det resonemanget kanske inte kan inträffa i verkligheten..!?

Sen har jag fått varningar om att man absolut kan överdosera pelletsen...hAr fått det sagt till mig av kunniga akvarister att man skall dosera pelletsen med mycket stor försiktighet.

På det stora hela skall det vara samma risker oavsett om kolkällan heter vodka, socket, zeostart, ultramin s, biopellets eller nått annat. Kolkälla som kolkälla men i olika form.

Enligt den källan hade han hört om flera akvarister runtom i världen som krashat sina burkar med just biopellets....

Kanske inte stämmer, men JAG kör försiktigt som tusan....började med 1½dl i mina totalt 500L vatten. Skall dock öka snart, för jag tror det är lite lite....mer än 500ml skulle jag dock inte för mitt liv våga dosera i mitt system!!!

Du menar alltså att jag kan ha överdoserat mitt kar med pellets? Tror du man kan plocka ur en del och köra med en mindre dos istället? Jag startade med 500ml. Tre dagar senare så blev det en bakterieblomning och vattnet blev grumligt, liknande mjölk. Några dagar senare så blev vattnet kristallklart och har nog aldrig sett något sådant vatten innan. Ett par veckor senare så började algerna växa och nitraten steg. Bestämde mig för att fylla på mer men det blev aldrig någon förbättring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska inte behöva ha så mycket, 500ml skall räcka totalt för ditt akvarium, stiger det fortfarande är det ett annat problem...

Undvik att mata ett par dagar och se om det fortfarande stiger....

vad har du för skummare förresten? kan det vara att den inte är så effektiv lägre och behöver rengöras?

Enligt er kunniga här så känns det som att jag har för mycket pellets, kan jag plocka ur pellets ur reaktorn då, funkar det?

Japp.. jag ska testa att inte mata dem på ett par dagar.. synd egentligen för jag vill inte svälta mina små liv.

Som skummare har jag en utanpåliggande JAD-1520 och den är ordentligt rengjord sedan ett par veckor sedan. Den skummar ur en hel del så den funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt er kunniga här så känns det som att jag har för mycket pellets, kan jag plocka ur pellets ur reaktorn då, funkar det?

Japp.. jag ska testa att inte mata dem på ett par dagar.. synd egentligen för jag vill inte svälta mina små liv.

Som skummare har jag en utanpåliggande JAD-1520 och den är ordentligt rengjord sedan ett par veckor sedan. Den skummar ur en hel del så den funkar.

Fiskarna svälter inte på tre dar (om du inte har några riktiga speciallare dvs) Finns en hel del näring i stenen och sanden som de flesta fiskarna lever på i brist på annat... ett kort tag iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har hänt med akvarierna där man överdoserat med pellets enligt källan?

Jag har förövrigt ca 2 liter pellets till 1000 liter sedan ett par veckor.

Krasch sa dom...vad det innebär vet jag inte exakt, men krasch brukar ju innebära ond, bråd död i de flesta fall...

Ska väl tillägga att det var en kunnig handlare som sa detta när jag köpte mina av dom..., så det var mer en varning än att de inte tyckte jag skulle köpa det. Snarare i stil med "Köp och använd gärna denna produkt...men med stor aktsamhet!".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna svälter inte på tre dar (om du inte har några riktiga speciallare dvs) Finns en hel del näring i stenen och sanden som de flesta fiskarna lever på i brist på annat... ett kort tag iaf.

Jo, jag vet men så fort man går förbi akvariet så kommer fiskarna upp till ytan för att bli matade! =) Tack för tipset. Jag ska hålla upp med maten i ett par dagar och sedan mäta om Nitratvärdet har sjunkit!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan plocka ut :)

Jag har nu plockat ut pellets ur reaktorn så att jag har 300ml + att jag ska hålla upp med att mata fiskarna ett par dagar så får vi se hur det ser ut då.

Hur förvarar jag pelletsen som blev över nu, måste den ligga i blöt eller kan jag torka dem och lägga dem i en försluten påse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag vet men så fort man går förbi akvariet så kommer fiskarna upp till ytan för att bli matade! =) Tack för tipset. Jag ska hålla upp med maten i ett par dagar och sedan mäta om Nitratvärdet har sjunkit!

Höga nitratvärden är knappast ett tecken på för mycket biopellets...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu plockat ut pellets ur reaktorn så att jag har 300ml + att jag ska hålla upp med att mata fiskarna ett par dagar så får vi se hur det ser ut då.

Hur förvarar jag pelletsen som blev över nu, måste den ligga i blöt eller kan jag torka dem och lägga dem i en försluten påse?

Hmm väldigt bra fråga, i vatten tror jag inte då det skulle innebära en bakterieblomning och sedan bakteriedöd men vet inte om man kan torka dom heller utan oönskade konsekvenser....

Personligen skulle jag inte använda dom känner du någon som kör biopellets? de skulle isf kunna fylla på lite i utbyte mot lite torra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm väldigt bra fråga, i vatten tror jag inte då det skulle innebära en bakterieblomning och sedan bakteriedöd men vet inte om man kan torka dom heller utan oönskade konsekvenser....

Personligen skulle jag inte använda dom känner du någon som kör biopellets? de skulle isf kunna fylla på lite i utbyte mot lite torra.

Tyvärr så känner jag ingen i närheten om håller på med saltvatten. Skit samma om de inte fungerar. Det är ju bara att köpa mer sen om jag nu skulle behöva det! Tacksam för de svar jag fått av dig. Får hoppas på ett bra resultat om ett par dagar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...