Gå till innehåll

Placering av sensor för Tunze 3155?


Dalmasen

Rekommenderade inlägg

Testade för första gången min Tunze osmolator skarpt idag. Den fungerar bra men jag har lite funderingar kring placering av sensorn. Vattennivån i sumpen är ju inte helt konstant, några millimeter upp eller ner kan den ju variera med flöde etc. Tunzesensorn är dock väldigt känslig och reagerar för minsta lilla förändring i vattennivån, varpå den pumpar in osmosvatten.

Frågan är nu hur ni som har denna osmolator har placerat sensorn? Har ni satt den så att vattenivån är en bra bit ovanför sensorns "påslagspunkt" som utgångsläge eller har ni satt den så att vattenytan är precis vid "påslagspunkten"? Följden av det senare blir enligt min erfarenhet att pumpen kan slå till rätt ofta om inte vattenivån i sumpen är exakt konstant och pumpa in osmosvatten även om det inte skett någon faktisk avdunstning. Vad rekommenderas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunzes osmolator har en inbyggd "timer" som gör att den stängs av om den går för länge i ett sträck. Om du sätter osmolatorn på en egen timer så sätter du denna säkerhetsfunktion ur spel vilket ökar risken för att osmolatorn överfyller ditt akvarium vid ett eventuellt sensorfel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunzes osmolator har en inbyggd "timer" som gör att den stängs av om den går för länge i ett sträck. Om du sätter osmolatorn på en egen timer så sätter du denna säkerhetsfunktion ur spel vilket ökar risken för att osmolatorn överfyller ditt akvarium vid ett eventuellt sensorfel.

det förutsätter också att både nivåsensorn och överfyllnads sensorn ballar ur. den inbyggda timern är ca 15minuter , har testat..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren! Jag håller med om att det mest logiska vore att sätta sensorn på den nivå man vill ha vattenytan. Men problemet jag då upplever är att sensorns känslighet gör att pumpen slår till väldigt ofta och "skvätter" i vatten trots att det omöjligen kan ha skett någon faktisk avdunstning. Det hade ju varit smartare om det det fanns en inbyggd tolerans i sensorn på någon cm upp och ner. Som det är nu verkar ju själva aktiveringspunkten vara just en punkt, vilket gör att minsta lilla variation i vattennivå triggar igång pumpen.

Manne: När du säger att du satt pumpen på timer, hur har du då ställt timern? Intervall etc.?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar konstigt. Jag har också en 3155, och upplever inte alls ditt problem. Jag kan se på kontrollboxen när den gröna lampan släcks, den blinkar till när det är vågigt och den närmar sig påfyllning, men det verkar vara ca 2 sek fördröjning på min för att pumpen ska slå till, så små variationen gör inte att pumpen slår till och från ofta. Tror den går ca 5 gånger per dag, kanske 20-30 sek per gång.

Det kanske är någon skillnad i version, finns kanske olika utgåvor av kontrollenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som ghiller skriver så finns det den inbyggda tolerans som du efterfrågar redan, det krävs att sensorns oavbrutet befinner sig ovan vattenytan i 2 eller 3 sekunder för att pumpen ska gå igång. Ett kort skvalp bör alltså inte utlösa sensorn.

Men jag har också min på en timer, den är på en timme mitt på dagen det störde när pumpen gick igång mitt i natten då akvariet står intill sovrummet. Under dygnet har vattennivån sjunkit så mycket att pumpen då pumpar någon minut eller så. Under den timme som osmolatorn är på hinner inte vattennivån sjunka så mycket att pumpen slår till igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren! Jag håller med om att det mest logiska vore att sätta sensorn på den nivå man vill ha vattenytan. Men problemet jag då upplever är att sensorns känslighet gör att pumpen slår till väldigt ofta och "skvätter" i vatten trots att det omöjligen kan ha skett någon faktisk avdunstning. Det hade ju varit smartare om det det fanns en inbyggd tolerans i sensorn på någon cm upp och ner. Som det är nu verkar ju själva aktiveringspunkten vara just en punkt, vilket gör att minsta lilla variation i vattennivå triggar igång pumpen.

Manne: När du säger att du satt pumpen på timer, hur har du då ställt timern? Intervall etc.?

jag har min igång 4 tillfällen om dagen.. tidig morgon precis efter man går upp typ.. sen precis innan belysning tänds , sen direkt efter belysningen släcks, samt precis innan man ska gå o lägga sig en jobbedag..

detta system passar mig bäst.. dels att pumpen låter lite(sovrum på andra sidan väggen), samt att man kan ställa en timer så pass säkert att det aldrig ska kunna bli fel, har en elektronisk timer från classe a 79kr typ.

det är inte många minuter som timern är igång per dygn , så om allt annat pajar så ska inte karet bli överfyllt på något sätt.. 6-7 minuter per gång ca.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...
Verkar konstigt. Jag har också en 3155, och upplever inte alls ditt problem. Jag kan se på kontrollboxen när den gröna lampan släcks, den blinkar till när det är vågigt och den närmar sig påfyllning, men det verkar vara ca 2 sek fördröjning på min för att pumpen ska slå till, så små variationen gör inte att pumpen slår till och från ofta. Tror den går ca 5 gånger per dag, kanske 20-30 sek per gång.

Det kanske är någon skillnad i version, finns kanske olika utgåvor av kontrollenhet.

Ja, den är faktiskt uppdaterad. Det var klart och tydligt den nya versionen när jag beställde i början av augusti, och jag är helnöjd. Skulle först beställa aquamedic sp 3000, men den har vållat för mycket problem.(kan man läsa här på forumet), Tunze 3155 känns trygg. I sumpen borde den fungera lika bra som i akvariet, så jag förstår inte hur vattennivån kan variera i sumpen? Har du olika kammare, så måste returkammaren vara stabil i nivå om returpumpen pumpar samma antal liter i timmen, då hade jag satt den där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fortsätter i denna tråd då det handlar om samma osmolator.

Kopplade idag in våran nya 3155. Dock tycker jag den betett sig väldigt skumt...och medan jag var nere å handlade så körde den konstant och tankade i säkert 15L i huvudkaret (har ännu bara saltvatten däri, så ingen större fara i nuläget).

Vet inte riktigt om jag gjort allt rätt, eller om nått kan vara galet med den.

Någon som varit med om något liknande med denna osmolator? Först verkade den funka som den skulle, men omständigheterna har ändrats lite. När vi först kopplade in den var det enbart osmosvatten i burken och ingen cirkulation. Sen drog vi igång lite pumpar, vilket gjorde att vattennivån varierade..sen i med salt, vilket lyfte ytan någon cm å sen blev ju vattnet saltat...

Förstår att det är dåligt med info från min sida, men någon som kan komma med några tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag kom på problemet efter att ha läste trubbleshootingen i manualen. Troligen berodde det hela på att det var fullt med luftbubblor på den optiska sensorn, vilket tydligen skall göra så att sensorn tror sig vara över ytan.

Tog bort alla bubblorna och nu verkar den funka som den ska...tiden får utvisa om detta löste problemet eller om det är något annat. Ser lovande ut hitintills iallafall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag kom på problemet efter att ha läste trubbleshootingen i manualen. Troligen berodde det hela på att det var fullt med luftbubblor på den optiska sensorn, vilket tydligen skall göra så att sensorn tror sig vara över ytan.

Tog bort alla bubblorna och nu verkar den funka som den ska...tiden får utvisa om detta löste problemet eller om det är något annat. Ser lovande ut hitintills iallafall...

Du har antagligen helt rätt om problemet. Händer det igen så kan du bada den lite i hett vatten med diskmedel. Det brukar kunna vara en liten beläggning på nya prober som drar till sig bubblor. Sen kommer den funka kanon ;)

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Hej!

Jag har råkat ut för exakt det här. Väldigt små bubblor fastnar på sensorn.

Jag har Red sea max 250, har placerat sensorn i det vänstra facket (den starkaste pumpen är där i så här justeras vattennivån).

Har något ett tips på bättre placering av sensorn alternativt annat sätt att skydda sensorn från bubblor?

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er!

Tack Jesper för svaret! Då bubblorna är väldigt väldigt små och flödar lite i sidled valde jag Stigs approach.

Jag köpte en vit russinburk som är ca (bred/längd/höjd) 8/8/20 cm, fyrkantig.

Käkade upp russina och tog ut ett 2x2 cm hål i botten på burken.

Resultatet blir (så här långt) 0 bubblor i burken. Dessutom gick det att sätta fast sensormagneten genom både glas och burk så allt är fixerat snyggt och prydligt!

Tack alla för input.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...